KINUSKI (oma tekemä)-asiaa

Epäonnistunut kinuskin teki...

Tein ennen joulua oma tekemää kinuskia joka epäonnistui :/ Nyt kyselisin hieman neuvoja..

Ohje oli Yhteishyvän pienessä Ruokalehti-nimisessä ruokaohje lehdessä. (12/05)

Nimi ja ohje tulee tässä,jos joku haluaa yrittää tehdä paremmalla menestyksellä:

VANILJA-KOLAKUUTIOT (n.16 kpl)

2 dl kermaa
3 dl sokeria
2 rkl siirappia
1 rkl voita
1 rkl vaniljasokeria

1.)Sekoita kerma.sokeri ja siirappi teflonkattilassa. Kuumenna sekoittaen,kunnes sokeri sulaa.

2.)Anna seoksen kiehua välillä sekoittaen 20-25 minuuttia tai kunnes seos paksunee.

3.)Lisää voi ja sekoita tasaiseksi.Massa on valmista,kun tippa seosta jähmettyy kiinteäksi kylmään veteen pudotettuna.

4.)Lisää vaniljasokeri huolellisesti sekoittaen. kaada seos leivinpaperilla vuorattuun n.15 x 15 kokoiseen suorareunaiseen astiaan.

5.) Kun levy on melkein jähmettynyt, leikkaa se terävällä veitsellä kuutioiksi. Anna vielä kovettua. Kääri kovettuneet karkit sellopapereihin.

Ja nyt niitä kysymyksiä:

1.)Kuinka suurella "levyasteella" tuota kinuskia pitää oikein kiehauttaa tuon vajaan puolen tunnin ajan? ( 5:lla vai?Vai nelosella?)

2.) Onko pakko olla teflonkattila?Meillä ei ole sellaista...

3.) Miten tuota kinuskia oikeen jäähdytetään?Annetaanko sen olla huoneenlämmössä vai pitääkö se laittaa ulos tai vaikkapa jääkaappiin?

4.)Kuinka usein pitää sekoittaa? 5 minuutin välein?

Toivon todella että joku koittaa tuota samaa, kertoo onnistuiko ja jos onnistuu kertoo miten teki sen :)

Minulla taisi epäonnistua siksi kun ei ollut teflonkattilaa,sekoitin siksi myös hyvin usein, levy oli 2:lla jne..

Kinuski ei kovettunut paitsi päältä millin joistakin kohdista ja vasta silloin kun vein sen ulos :D Se tarttui vaan veitseen... Tosin kinuski oli TODELLA makeaa ja hyvää :) Kannattaa kokeilla, kaikki ne jotka osaa..!

5

3505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saat kun

haet kaupasta

• mut,.,.

itse kun tekee niin siinä on tekemisen ilo ja saa viellä ilman turhia lisäaineita sm.. (en ole alkup. kirjottaja)

• kin..

sä keitit sitä liian vähän aikaa.
      Se on valmiina tosi paksua.

Keittelisin sillä nelosella jos ei oo teflonia ettei pala pohjaan. Eikä sitä kelloa kannata hommassa kauheesti kytätä, kyllä sen huomaa kun se yhtäkkiä paksuuntuu. Ite mä kyllä sekoitan ihan kokoajan.

Kovettuu nopeammin viileässä.

Vaniljasokerista senverran, että ite munasin kerran omat toffeeni kun maustoin kinuskin sellasella tomusokeri/vaniljasokerilla.
      Tuli joku kemiallinen reaktio ja kävi kauhea pöllähdys vaan ja kinuski ei ollu enää kinuskia vaan jotain kuivaa pölyä siellä kattilan pohjalla..

Keitteles vielä toisen kerran jos onnistuis paremmin :)

• onnistunut..........

mäkin tein tolla samalla ohjeella, tosin ohjeen löysin netistä. ei onnistunut ei. tuli kinuskikastiketta lopulta. tai ei ihan sitäkään, ei ollut kuitenkaan tarpeeksi juoksevaa. jtn vanukasta ehkä voisi sanoa:D

tein ohjeen mukaan ja tätinikin oli auttamassa, kumpikaan ei onnistunut vaikka kuinka keittelimme. ei kovettunut. luulen että ohjeessa on jokin vika.

• joukkoon

Kinuskin "tomuuntuminen" (rakeinen koostumus) johtuu siitä, kun sokeri massan kiehuessa kovettuu kattilan reunoihin, ja kovettunutta sokeria pääsee esimerkiksi sekoitusvaiheessa tippumaan takaisin kuumaan massaan.

Siksi ilmeisesti suositeltiin myös tätä teflon-kattilaa, jonka seiniin sokeri ei jämähtäisi niin helposti. Muuten ei väliä, itse keittelen alumiinikattilassa.

Jämähtämisen estää myös teelusikallinen glukoosia, apteekeista saa, ja 50g maksaa muutaman kymmenen senttiä. Sitä myydään irtotavarana, joten yleensä joutuu vähän kyselemään sen perään (löytyy useimmiten varastosta). Eli sitä joukkoon, vaniljasokeria voi käyttää ihan hyvin mausteena.

Kinuskin jähmettymistä ja "paksuutta" voi kokeilla tiputtamalla massaa kylmään veteen lasiin, ja jos siitä saa sormilla muotoiltua pallon (melko kiinteän), massa on kohta valmista (mieltymysten mukaan tietty).

T. Rypäle ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1284
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe