Tein ennen joulua oma tekemää kinuskia joka epäonnistui :/ Nyt kyselisin hieman neuvoja..
Ohje oli Yhteishyvän pienessä Ruokalehti-nimisessä ruokaohje-lehdessä. :D (12/05)
Nimi ja ohje tulee tässä,jos joku haluaa yrittää tehdä paremmalla menestyksellä:
VANILJA-KOLAKUUTIOT (n.16 kpl)
2 dl kermaa
3 dl sokeria
2 rkl siirappia
1 rkl voita
1 rkl vaniljasokeria
1.)Sekoita kerma.sokeri ja siirappi teflonkattilassa. Kuumenna sekoittaen,kunnes sokeri sulaa.
2.)Anna seoksen kiehua välillä sekoittaen 20-25 minuuttia tai kunnes seos paksunee.
3.)Lisää voi ja sekoita tasaiseksi.Massa on valmista,kun tippa seosta jähmettyy kiinteäksi kylmään veteen pudotettuna.
4.)Lisää vaniljasokeri huolellisesti sekoittaen. kaada seos leivinpaperilla vuorattuun n.15 x 15 kokoiseen suorareunaiseen astiaan.
5.) Kun levy on melkein jähmettynyt, leikkaa se terävällä veitsellä kuutioiksi. Anna vielä kovettua. Kääri kovettuneet karkit sellopapereihin.
Ja nyt niitä kysymyksiä:
1.)Kuinka suurella "levyasteella" tuota kinuskia pitää oikein kiehauttaa tuon vajaan puolen tunnin ajan? ( 5:lla vai?Vai nelosella?)
2.) Onko pakko olla teflonkattila?Meillä ei ole sellaista...
3.) Miten tuota kinuskia oikeen jäähdytetään?Annetaanko sen olla huoneenlämmössä vai pitääkö se laittaa ulos tai vaikkapa jääkaappiin?
4.)Kuinka usein pitää sekoittaa? 5 minuutin välein?
Toivon todella että joku koittaa tuota samaa, kertoo onnistuiko ja jos onnistuu kertoo miten teki sen :)
Minulla taisi epäonnistua siksi kun ei ollut teflonkattilaa,sekoitin siksi myös hyvin usein, levy oli 2:lla jne..
Kinuski ei kovettunut paitsi päältä millin joistakin kohdista ja vasta silloin kun vein sen ulos :D Se tarttui vaan veitseen... Tosin kinuski oli TODELLA makeaa ja hyvää :) Kannattaa kokeilla, kaikki ne jotka osaa..!!
KINUSKI (oma tekemä)-asiaa
5
6682
Vastaukset
- Toffeentekijä
Itse tein joululahjaksi ystävilleni omatekemiä tofffeenamuja, jotka pakkasin nätisti :)
Kun itse teen toffeeta, aloitan keittelyn 6:lla. Kun seos alkaa kiehua, pienennän vitoselle tai neloselle. Jos keität pienellä, kuten kerroit keittäväsi kakkosella, ei seos pääse kiehumaan kunnolla ja voi epäonnistua. Toffee onnistuu parhaiten, kun se saa kuplia reippaasti!
Mielestäni teräskattilalla onnistuu yhtä hyvin, silloin on vain muistettava vahtia seosta kiehumisen ajan hyvun ettei pala pohjaan ja sekoitella useammin. Tuosta sekoittelun määrästä en voi tarkkaa aikaa sanoa, mutta tarpeeksi usein kuitenkin eli kauas hellan äärestä ei kannata lähteä :) joissakin ohjeissa taitaa jopa lukea että sekoiteltava koko ajan.
Itse olen kinuskini/toffeeni jähmettänyt ihan huoneenlämmössä, niin olen parhaimmaksi todennut. Jos toffee on onnistunut, se jähmettyy huoneenlämmössä hyvinkin nopsasti.
Oma ohjeeni, jolla toffeeni teen on miltei samanlainen kuin mainitsemasi ohje ja aina on onnistunut. Toffeen teko on kuitenkin melko taitolaji, joten joudut tekemään ehkä montakin satsia ennenkuin onnistuu, niin myös minä aikoinani =) Itse kaadan toffeeni pieniin makeisvuokiin.
Toivottavasti selostuksestani oli sinulle jotain apua =)- Kiitteleepi :)
Kiitos paljon avusta! Vinkeistä tulee olemaan paljon apua :)
Vielä kerran suurkiitos! - neiti halla
Kiitteleepi :) kirjoitti:
Kiitos paljon avusta! Vinkeistä tulee olemaan paljon apua :)
Vielä kerran suurkiitos!Ja sitä pitää keitellä oikeasti aika kauan. Jos haluat pehmeähköä, niin kuula-asteelle, jos kovempaa, vielä kauemmin.
- kokki kolmosen tytärpuoli
neiti halla kirjoitti:
Ja sitä pitää keitellä oikeasti aika kauan. Jos haluat pehmeähköä, niin kuula-asteelle, jos kovempaa, vielä kauemmin.
kinuskin teko on taitolaji kuten huomasitkin, mutta ei ole niin vaikeaa lajia jota ei harjoittelemalla oppisi, teräskattila käy kinuskin tekoon oikein hyvin mutta ota huomioon että kinuski palaa pohjaan aika herkästi, joten sekoita seoasta puulastalla kokoajan siten että lasta sekoittaa kattilan pohjaa myöten, se että pitääkö levyn olla 5 ta 6 riippuu hellan tai paremminkin levyn tehosta, tarkoitus on että kerma kiehuu kokoon, joten levyn pitää olla niin suurella että kiehumista tapahtuu,anna seoksen kiehua niin pitkään että se on muuttunut selvästi paksummaksi kun alkuperäinen, jos olet epävarma milloin seos on riittävän paksu niin testaa se siten että laitat tipan seosta kylmään vesilasiin, jos seos "leviää" lasiin jatka keittämistä, mikäli tippa kestää "kasassa" niin kinuski on valmista. Jäähdytyksen voit tehdä jääkaapissa,,,nam,,herkullista ,,eikö totta
- kjhkjk
Olen sillä kannalla, että sekoita koko ajan, ettei ihana herkku pala vahingossakaan pohjaan. Siihen ei koko elämä kulu. Ota vaikka kirja toiseen käteen sekoittelun ajaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191284
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232