Vai näin

No jopas nyt jotain. Ja heti on shefukin uudella foorumilla.

Kun täällä on tuo biologia-palsta, niin mitä evoluutiota sitä sitten on, joka ei mahdu sen alle?

Kunhan tässä hämmästelen muutosta, jos se sallitaan.

Jos sheriffi pitää tiukan linjan ja siirtää tuonne kreationismi-palstalle kaiken "epäilyttävän" viestinnän, mistähän täällä sitten kinastellaan? Eipä taida eri evoluutioteorioden kannattajia olla kinaan asti? Kinasteluunhan suosituimmat palstat pitkälti perustuvat.

No, ehkä tästä tulee biologia-palstan teoreettisempi pikkuveli?

(Huomasin muuten, että ainakin osa vanhasta viestinnästä löytyy haku-toiminnolla. Hyvä niin.)

7

717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • g4ry

Tarvitseeko kaiken keskustelun olla kinastelua? Olet kyllä oikeassa siinä että kaikista kiinnostavimmat ja pisimmät keskutelut yleensä ovat kinastelua. Pelkästä evoluutiostakin kuitenkin löytyy paljon keskuteltavaa ja kinasteltaavin ilman että siihen suhtauduttasiin kriittisesti. Toisaalta myös toivonkin ettei tänne tule yhtä paljon keskustelunavauksia kuin tuonne edesmenneelle palstalle tuli, ei ollut kivaa kun jokin kiinnosta keskutelu hukkui kaiken paskan keskelle ja valui liian nopeasti alas ja edelliselle sivulle. Pahimmillaan se tapahtui päivässä parissa ja ainakaan itselläni ei ole aikaa ihan joka päivä tulla koko sivuille saati sitten osallistua keskuteluun.

Jos tämä ei miellytä niin ainahan voit pysyä tuolla vanhalla palstalla, ei se mihinkään ole kadonnut nimi vain on muuttunut "Kreationismi & älykäs suunnittelu" palstaksi.

• vanha-kissa

g4ry kirjoitti:
        "Pelkästä evoluutiostakin kuitenkin löytyy paljon keskuteltavaa ja kinasteltaavin ilman että siihen suhtauduttasiin kriittisesti."

Varmaan tarkoitat, että evoluutiota ei sinänsä kiistettäisi vaan kritiikki kohdistuisi ennemmin näihin evoluutioteorian piiriin kuuluvien näkökantoihin ja/tai vielä kiistanalaisiin käsityksiin?

Itseasiassa en näkisi pahaksi edes evoluutio_teorian_ kritisoimista, kunhan se on paremmin perusteltua kuin mitä se pääsääntöisesti oli tuolla vanhalla palstalla. Ilman edes jonkinlaista kyseenalaistamista tiedon ja tieteen kehitys tälläkin saralla kuivuisi kasaan.

Haeckelit, Piltdown & Nebraska yms. pseudoperustelut alkoivat jo nyppimään - ikäänkuin niillä olisi loppujen lopuksi mitään tekemistä nykyisen synteettisen evoluutioteorian kanssa.

• g4ry
        vanha-kissa kirjoitti:

g4ry kirjoitti:
        "Pelkästä evoluutiostakin kuitenkin löytyy paljon keskuteltavaa ja kinasteltaavin ilman että siihen suhtauduttasiin kriittisesti."

Varmaan tarkoitat, että evoluutiota ei sinänsä kiistettäisi vaan kritiikki kohdistuisi ennemmin näihin evoluutioteorian piiriin kuuluvien näkökantoihin ja/tai vielä kiistanalaisiin käsityksiin?

Itseasiassa en näkisi pahaksi edes evoluutio_teorian_ kritisoimista, kunhan se on paremmin perusteltua kuin mitä se pääsääntöisesti oli tuolla vanhalla palstalla. Ilman edes jonkinlaista kyseenalaistamista tiedon ja tieteen kehitys tälläkin saralla kuivuisi kasaan.

Haeckelit, Piltdown & Nebraska yms. pseudoperustelut alkoivat jo nyppimään - ikäänkuin niillä olisi loppujen lopuksi mitään tekemistä nykyisen synteettisen evoluutioteorian kanssa.

Olet oikeassa, tarkoitit juuri evoluutioteriaa.

Olen aika samoilla linjoilla evoluution kritisoimisesta tällä palstalla. Mutta voiko olla kunnola kriittinen ilman että tarjoaa itse jotain tilalle ja siitä keskustelu taas saattaa kuulua enemmänkin tuolle vanhalle ja uudellen nimetylle palstalle. Siinä taqpauksessa jos tänne palstalle joku kriittisesti kirjoittaa niin aijon myös vaatia häneltä jotain todisteita tilalle tarjottavasta näkemyksestä, vaikka se kuuluisikin tuolle toiselle palstalle. Katsotaan miten tämä lähtee käyntiin, sekin olisi jo paljon jos nuo mainitsemasi Haeckelit, Piltdownit ja kumppanit voitasiin jo unohtaa.

• g4ry kirjoitti:

Olet oikeassa, tarkoitit juuri evoluutioteriaa.

Olen aika samoilla linjoilla evoluution kritisoimisesta tällä palstalla. Mutta voiko olla kunnola kriittinen ilman että tarjoaa itse jotain tilalle ja siitä keskustelu taas saattaa kuulua enemmänkin tuolle vanhalle ja uudellen nimetylle palstalle. Siinä taqpauksessa jos tänne palstalle joku kriittisesti kirjoittaa niin aijon myös vaatia häneltä jotain todisteita tilalle tarjottavasta näkemyksestä, vaikka se kuuluisikin tuolle toiselle palstalle. Katsotaan miten tämä lähtee käyntiin, sekin olisi jo paljon jos nuo mainitsemasi Haeckelit, Piltdownit ja kumppanit voitasiin jo unohtaa.

Kritiikki kuuluu olennaisena osana tieteeseen. Tieteellistä teoriaa on pystyttävä kokeellisesti näyttämään toteen sekä sitä on voitava kritisoida tai jopa falsifioida. Kriittinen tarkastelu on OK minun puolestani tällä palstalla kunhan ei mennä saarnaamisen tai käännyttämisen puolelle.

Mikäli aikoo evoluutioteoriaa täällä kritisoida niin mikä ettei - kunhan käsittelee asioita tieteellisesti. Jeesustelijat ja muut IDiootit joutavat roskakoriin tältä palstalta...

• hämmentynyt

Tämä jaottelu on täysin oikeutettu, koska evoluutio ei kuulu uskontoryhmään, eikä kreationismi tiederyhmään. Tämän jaottelun tekeminen on täysin oikeutettu ja perusteltu. Kriittistä keskustelua jaottelu ei vähennä, evoluutiosta voi keskustella kriittisesti ilman sekoittamatta keskusteluun jeesuksia ja jumalia.

• vaikkapa

Richard Dawkinsille.

• vaikkapa kirjoitti:

Richard Dawkinsille.

Evoluutioaiheisissa kirjoissaan Dawkins ei juuri uskontoja mainitse - muissa sitten sitäkin useammin.

Hauska kuitenkin havaita, että Dawkins on osunut sinun hermoosi. Muista lukea The God Delusion.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      6891
    2. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      23
      5579
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      101
      2995
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      554
      2922
    5. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      51
      2342
    6. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      34
      2186
    7. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      33
      2054
    8. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      48
      1984
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1803
    10. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      7
      1401
    Aihe