Peugeot origin Hobby Hallista, kannattaako?

J. Laukka

Kanta-asiakas hintaan 450€, seuraavilla osilla:

PEUGEOT ORIGIN MTB 26”: • Alumiinirunko (7005), kork. 48 cm tai 53 cm; drop out -tyyppinen takavaihtajan kiinnitys ja runkoon integroitu ohjainlaakeri • Säädettävä Suntour XCC-E -joustohaarukka • Alumiininen suora ohjaustanko; ahead-set -mallinen alumiinikannatin • MTB-renkaat, 26 x 2,00; autoventtiili • Kaksoisohennetut korkeaprofiiliset Rigida-alumiinivanteet; ruostumattomat pinnat • Muovilokasuojat • Alumiiniset JoyTech-navat; pikalukitus • Selle Royal -satula • Alumiininen satulaputki, pit. 30 cm, pikalukitus • Kasettikeskiö • Alumiiniset poljinkammet; 24-, 34- ja 42-hampaiset eturattaat; muovinen keskiösuoja • Wellgo 955 -polkimet • Shimano-vaihteisto, 21 vaihdetta; Shimano TY-10 -etuvaihtaja, Shimano Altus -takavaihtaja; Shimano HG 37 -rataspakka (14-28 hammasta) • Pro Max -V-jarrut; alumiinikahvat • Alumiininen seisontatuki • Poljin- ja pinnaheijastimet • Soittokello • Toimitetaan ohjaustanko käännettynä ja polkimet irrallaan • Mukana ohjekirja ja tarvittavat työkalut • Paino 13,2 kg • Valmistettu Ranskassa • Rungolla 5 vuoden takuu, joustohaarukalla ja muilla osilla 1 vuosi (ei koske renkaita)

Pyörä tulisi ihan normaaliin käyttöön, tosin tarkoitus ajella vaan kesäisin. Näkyykö tuossa paketissa mitään silmiinpistäviä heikkouksia, vai onko hinta-/laatusuhde kohdallaan? Ymmärrän toki, ettei tuohon hintaan huippua saa, mutta enempää en viitsisi sijoittaa. Kiitokset infosta!

9

7035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työmatkapyöräilijä

      ...minkä merkkisen pyörän tuossa hintaluokassa ostat ja mistä. Tietysti pyöräliikkeessä palvelu ja huolto pelaavat paremmin, muutenkin kannattaa luottaa asiantuntevan liikkeen ammattitaitoon.

      Rungon alkuperästä ei näkemättä voi olla täysin varma. Jos se on todella Peugeotin aito ranskalainen, on se plussaa. Jos siinä taas lukee Taiwan, on täysin samantekevää, onko merkkinä Peugeot, MalaBike vai Kuwahara, samassa tehtaassa ne on kuitenkin hitsattu.

      Rigidan vanteet ovat ranskalaiset ja takuuhyvät, siinä myös plussaa, samoin italialainen satula ja eurooppalainen kokoonpano. Mutta ne osat, ne osat!!! Shimanon altusta ja muuta lupsusta! Varmasti toimivat pari-kolme kesää, mutta siinä ne tahtovat sitten ollakkin ja viimeistään 4000 - 6000 km jälkeen lähes joka paikka on vaihtokunnossa. Kaiken lisäksi rahasi menevät osien osalta vinkukiinaan, joten on turha tulevina aikoina vinkua, jos työpaikat vähenevät euroopassa.

      Ikävä kyllä mainitsemassasi hintaluokassa on tarjonta melko kaukoitä -voittoista, joten siinä mielessä Peugeot lienee melko asiallinen vaihtoehto.....

      • Kimmo

        Niin, tuohon hintaluokkaan luultavasti ei ole paljoa eroa noilla fillareilla, ainakaan noissa marketeissa. Kaikki sitä samaa kiinakamaa.. Itse en ikimaailmassa ostaisi tuolta hobbyhallista pyörää, koska yhdella kaverilla oli sieltä fillari eikä kovin hyviä kokemuksia siitä ollut.. Noh, ensimmäisellä ajokerralla katkes ketjut ja sitten se seisontatuki. Ja sitten hiljalleen alkoi kaikki ruuvit löystymään, ja tippu lokarit matkalle, kerran jopa etupyörä.. Aikas pahaa jälkeä tuli sillä kertaa..

        Eli kannattaa melkein ostaa pyöräliikkeesta fillari, niin saat ainakin sellasen kappaleen, jossa on kaikki ruuvit kiinni ja laakerit paikallaan, eikä tartte itte alkaa laatikosta keräileen fillarin osia.. Itselläni on myös kerran ollut tuollainen laatikkopyörä, mutta ei enää sen jälkeen ikinä tule olemaan!!


      • Pyöräilijä
        Kimmo kirjoitti:

        Niin, tuohon hintaluokkaan luultavasti ei ole paljoa eroa noilla fillareilla, ainakaan noissa marketeissa. Kaikki sitä samaa kiinakamaa.. Itse en ikimaailmassa ostaisi tuolta hobbyhallista pyörää, koska yhdella kaverilla oli sieltä fillari eikä kovin hyviä kokemuksia siitä ollut.. Noh, ensimmäisellä ajokerralla katkes ketjut ja sitten se seisontatuki. Ja sitten hiljalleen alkoi kaikki ruuvit löystymään, ja tippu lokarit matkalle, kerran jopa etupyörä.. Aikas pahaa jälkeä tuli sillä kertaa..

        Eli kannattaa melkein ostaa pyöräliikkeesta fillari, niin saat ainakin sellasen kappaleen, jossa on kaikki ruuvit kiinni ja laakerit paikallaan, eikä tartte itte alkaa laatikosta keräileen fillarin osia.. Itselläni on myös kerran ollut tuollainen laatikkopyörä, mutta ei enää sen jälkeen ikinä tule olemaan!!

        Kyllä niitä huonosti kasattuja saa ihan merkkiliikkeistäkin. Itse ostin muutama vuosi sitten Hyvinkään johtavasta(?) pyöräkaupasta uuden maastopyörän, ei halvimman mahdollisen Nishikin, ja siitä putoilivat osat vieläkin nopeammmin. Ajoin sen himaan (n. 3 km) ja jo se matka päättyi takarenkaan irtoamiseen. Kiristin sen kotona, mutta sitten totesin, että kyseessä ei ollut mikään yksittäistapaus vaan osia irtoili joka puolelta.

        Eihän siinä mitään, raahasin fillarin takaisin liikkeeseen ja osat kiristettiin liikkeen toimesta. Tosin mitään eroa en huomannut vaan osia irtoili ihan kuten ennenkin.

        Lopulta kun lähes jokainen osa oli irronnut (tai paremminkin löystynyt) ja olin ruuvannut ne kunnolla kiinni niin sitten fillari toimikin jo hienosti.

        Eli ei se merkkiliike ja kallis fillari takaa hyvää laatua.


      • Pyöräilijä kirjoitti:

        Kyllä niitä huonosti kasattuja saa ihan merkkiliikkeistäkin. Itse ostin muutama vuosi sitten Hyvinkään johtavasta(?) pyöräkaupasta uuden maastopyörän, ei halvimman mahdollisen Nishikin, ja siitä putoilivat osat vieläkin nopeammmin. Ajoin sen himaan (n. 3 km) ja jo se matka päättyi takarenkaan irtoamiseen. Kiristin sen kotona, mutta sitten totesin, että kyseessä ei ollut mikään yksittäistapaus vaan osia irtoili joka puolelta.

        Eihän siinä mitään, raahasin fillarin takaisin liikkeeseen ja osat kiristettiin liikkeen toimesta. Tosin mitään eroa en huomannut vaan osia irtoili ihan kuten ennenkin.

        Lopulta kun lähes jokainen osa oli irronnut (tai paremminkin löystynyt) ja olin ruuvannut ne kunnolla kiinni niin sitten fillari toimikin jo hienosti.

        Eli ei se merkkiliike ja kallis fillari takaa hyvää laatua.

        Terve,

        Itse ostin joskus noihin 2003 aikoihin juuri tuon Peugeot Origin TCX:n. Oma kokemus on ollut se, että minun omassa käytössäni se kesti hyvinkin ja oli mukava ajaa. No, onneksi kokemuksia ns. hyvistä pyöristä ei ole, joten en edes tiedä, mitä se hyvä vaihdetuntuma tms. on.

        Varaosia olisi nyt tarpeen eli vaijerit yms. olisi tarkoitus vaihtaa uusiin. Helpointa on varmaan kiikuttaa laite pyörähuoltoon mutta olisiko kellään mitään hajua siihen, löytyisikö varaosia jostain?

        Tarkistin sen rungon ja siinä ei lue että olisi tehty Ranskassa, ei tosin, että olisi tehty Taiwanissakaan. Valmistenumero ehkä kertoisi senkin, jos tietäisi miten se on koodattu.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        roadmovie kirjoitti:

        Terve,

        Itse ostin joskus noihin 2003 aikoihin juuri tuon Peugeot Origin TCX:n. Oma kokemus on ollut se, että minun omassa käytössäni se kesti hyvinkin ja oli mukava ajaa. No, onneksi kokemuksia ns. hyvistä pyöristä ei ole, joten en edes tiedä, mitä se hyvä vaihdetuntuma tms. on.

        Varaosia olisi nyt tarpeen eli vaijerit yms. olisi tarkoitus vaihtaa uusiin. Helpointa on varmaan kiikuttaa laite pyörähuoltoon mutta olisiko kellään mitään hajua siihen, löytyisikö varaosia jostain?

        Tarkistin sen rungon ja siinä ei lue että olisi tehty Ranskassa, ei tosin, että olisi tehty Taiwanissakaan. Valmistenumero ehkä kertoisi senkin, jos tietäisi miten se on koodattu.

        Hintaluokka viittaisi johonkin halpatuotantomaahan, eli ei Ranskaan eikä Taiwaniin. Vietnam tms. saattaisi tulla kyseeseen rungon valmistusmaana ja osa kokoonpanosta on kenties tehty Ranskassa.

        Vaijereita saa pyörähuolloista ja jotain on B-kaupankin hyllyssä. Halvimmalla saat kelvolliset netistä, mitta silloin pitää tietää mitä ostaa. Huollattaminen tuskin kannattaa, eli on järkevää vain, jos saat osat kohtuuhintaan jostain ja osaat tehdä työn itse.


      • Miksi ei kannata?
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hintaluokka viittaisi johonkin halpatuotantomaahan, eli ei Ranskaan eikä Taiwaniin. Vietnam tms. saattaisi tulla kyseeseen rungon valmistusmaana ja osa kokoonpanosta on kenties tehty Ranskassa.

        Vaijereita saa pyörähuolloista ja jotain on B-kaupankin hyllyssä. Halvimmalla saat kelvolliset netistä, mitta silloin pitää tietää mitä ostaa. Huollattaminen tuskin kannattaa, eli on järkevää vain, jos saat osat kohtuuhintaan jostain ja osaat tehdä työn itse.

        Miksi huollattaminen liikkeessä ei kannattaisi?

        Katselin tuossa parin pyörähuollon hintoja.
        Toisessa 'Täyshuolto' MTB/Hybridi 120€ osat.
        Sis. Pyörä pestään. Ohjainlaakeri, keskiö ja navat puretaan ja puhdistetaan. Vaihteet ja jarrut säädetään. Pyörät rihdataan. Kuluneet/rikkinäiset osat vaihdetaan.

        Toisessa 'Perushuolto' tarjouksena kaikenlaisiin pyöriin 69€ osat
        Pyörä puhdistetaan. Ohjauslaakeri, keskiö ja navat tarkistetaan ja avataan tarvittaessa. Ketjut ja rattaat puhdistetaan. Vaihteet/jarrut säädetään ja vanteet rihdataan. Voitelu ja muttereiden/ruuvien kiristykset.

        Kyllä minun mielestäni pyörä hyvinkin kannattaa huollattaa pyörähuollossa 100 - 200€ hinnalla.
        Yleensä asiansa osaava huolto kyllä kertoo jos pyörä on siinä kunnossa, että sen korjaaminen ei kannata.


    • pullipslli

      pakko nyt kertoa tosta pyörästä oma kokemus vaikka tätä ei varmaa enään kukaan lue. oon just saaisella pyörällä polkenut 2003 vuodesta nyt 2016 vuoteen asti. kaikki osat on vielä alkuperäsiä isä on välillä huoltanut pyörää. nyt etsin itelle uutta samanlaista pyörää koska se tämä nykyinen on nyt vanhemmilla että siellä pääsee pyöräilemään :)

    • Anonyymi

      Täällä myös vuoden 2003 Peugeot Origin, joka edelleen käytössä asemapyöränä. Eli noin kilometrin matkan ajelen sillä aina kun pitää asemalle päästä. En oo jaksanut enää 10 vuoteen huoltaa, mutta edelleen menee. Paskahan sillä on ajaa, runko pitkä ja matala eli geometria aivan käsittämätön, mutta ajaa asiansa.

      • Anonyymi

        Lyhyellä matkalla käy usein huonompikin pyörä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe