poronkäristys &¤¤%&

onneton

auttakee ny joku..Ku ei taho onnistua ikinä tämä mahtava ruoka..tahtoo samanlaista kuin kotona tehty eli mureaa ja herkullista..!ensinnäkin melkein aina liha jää sitkeäksi(viime kerralla melkein onnistuin mutta silti osa lihasta oli sitä sitkeää ja tympeää syötävää)..miten kuuma sen pannun pitää olla että onnistuu??oisko muuten mitää järkeä kokeilla esim pekonia sen läskin sijasta vai onko liian suolaista??help me!

22

3136

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rami

Anna "hiljaisella tulella"hautua kannen alla pitempään(hella 1:llä)niin kyllä se pehmenee siinä
      ,vuole kohmeisena poikki syin se liha jos et valmiiksi vuoltua lihaa ostanut,pitäis kypsyä n.1h tai vähän yli.

• onneton

entä se käristäminen?nopeasti tosi kuumalla pannulla?

• Rami
        onneton kirjoitti:

entä se käristäminen?nopeasti tosi kuumalla pannulla?

En oikein tarkkaan osaa sanoa,jokaisella oma tyyli/tapa,itse teen näin:kuuma valurautapannu(käy se muukin)laitan kuumalle pannulle runsaasti voita ja siihen laitan sitten jo hetkeä aijemmin vuoltua käristyslihaa,no pannuhan tietysti jäähtyy kun laitetaan jäiset lihat joten hella on ollut tähän asti täysillä ja on vieläkin,nyt kääntelen ja ruskistelen lihaa ja hella edelleen täysillä(samoin liesituuletin)!no kun alkaa liha ruskistua niin laitan hellan 1 tai 2:lle ja edelleen hämmentelen ja kun ei enää palamisen vaaraa ole niin lisään vettä ja suolaa ja jätän kannen alle hautumaan ja 1 tai 2:lle hella ja annan kypsyä ainakin tunnin!(lisään vettä ja jopa voitakin tarvittaessa.Sian lihaa en laita jos poronkäristystä teen,sen sijaan hirvikäristykseen laitan(se kypsyy paljon hitaammin kuin poronliha käristys.Perunamuusi&poronkäristys&puolukkasose!nam;lurps!!ps.moni lisää kistyksen aikana veden sijasta olutta hiukan!!!käyppä katso makupalojen sivuja miten Timo&Janne sen valmistaa!http://www.yle.fi/makupalat/ 18.2.97

--------------------------------------------------------------------------------

Poronkäristys

poronkäristyslihaa
           sipulia
           sieniä
           voita
           I-olutta
           kuohukermaa
           pippuria
           lihaliemijauhetta
           venhäjauhoja

Käristä jäisenä leikattu poronliha voissa.
        Lisää sipuli ja olutta ja anna hautua.
        Ripottele kastikkeeseen vehnäjauhoja ja lisää kerma.

Perunamuusi
        Keitetyt perunat murskataan vatkaimella.
        Sekaan kaadetaan lämmitettyä maitoa ja voita maun mukaan.
        Lisätään suola ja mahdollisia mausteita, esimerkiksi maidossa haudutettua sipulia.

• onneton
        Rami kirjoitti:

En oikein tarkkaan osaa sanoa,jokaisella oma tyyli/tapa,itse teen näin:kuuma valurautapannu(käy se muukin)laitan kuumalle pannulle runsaasti voita ja siihen laitan sitten jo hetkeä aijemmin vuoltua käristyslihaa,no pannuhan tietysti jäähtyy kun laitetaan jäiset lihat joten hella on ollut tähän asti täysillä ja on vieläkin,nyt kääntelen ja ruskistelen lihaa ja hella edelleen täysillä(samoin liesituuletin)!no kun alkaa liha ruskistua niin laitan hellan 1 tai 2:lle ja edelleen hämmentelen ja kun ei enää palamisen vaaraa ole niin lisään vettä ja suolaa ja jätän kannen alle hautumaan ja 1 tai 2:lle hella ja annan kypsyä ainakin tunnin!(lisään vettä ja jopa voitakin tarvittaessa.Sian lihaa en laita jos poronkäristystä teen,sen sijaan hirvikäristykseen laitan(se kypsyy paljon hitaammin kuin poronliha käristys.Perunamuusi&poronkäristys&puolukkasose!nam;lurps!!ps.moni lisää kistyksen aikana veden sijasta olutta hiukan!!!käyppä katso makupalojen sivuja miten Timo&Janne sen valmistaa!http://www.yle.fi/makupalat/ 18.2.97

--------------------------------------------------------------------------------

Poronkäristys

poronkäristyslihaa
           sipulia
           sieniä
           voita
           I-olutta
           kuohukermaa
           pippuria
           lihaliemijauhetta
           venhäjauhoja

Käristä jäisenä leikattu poronliha voissa.
        Lisää sipuli ja olutta ja anna hautua.
        Ripottele kastikkeeseen vehnäjauhoja ja lisää kerma.

Perunamuusi
        Keitetyt perunat murskataan vatkaimella.
        Sekaan kaadetaan lämmitettyä maitoa ja voita maun mukaan.
        Lisätään suola ja mahdollisia mausteita, esimerkiksi maidossa haudutettua sipulia.

kiitoksia erittäin paljon!kokeilen seuraavalla kerralla tuota sun ohjetta.tuolla netissäkin on niin monenlaisia ohjeita että ei tiedä mihin kannattais luottaa..!prkl yhdessäkin oli että haudutetaan vain noin puoli tuntia ja hyvää tulee..

• Rami
        onneton kirjoitti:

kiitoksia erittäin paljon!kokeilen seuraavalla kerralla tuota sun ohjetta.tuolla netissäkin on niin monenlaisia ohjeita että ei tiedä mihin kannattais luottaa..!prkl yhdessäkin oli että haudutetaan vain noin puoli tuntia ja hyvää tulee..

Tiettääkseni lapissa sen tekevät ilman vettä,tai ainakin vain tosi vähän sitä,sen sijaan laittavat kauheasti voita!jos paljon laittaa suolaista voita niin ei enää kärsi suolaa paljoa lisätä.Saattaa se kypsyä lähes puolessa tunnissakin jo vuolee jäisestä lihasta ohuita lastuja,jos taas ostaa kaupasta sen valmiin poronkäristys paketin niin sitä mielestäni pitää kypsentää enempi kuin puolituntia.Itse teen valurauta padassa sen käristyksen ja jos tarttee isomman satsin kerralla,eipähän ainaan lopu reunat kesken!Saat varmaan tällekkin palstalle paljon reseptejä kunhan lukijat näkee tämän aiheen,uskoisimpa että tulee tästä sun aiheesta palstan suosituin juttu!!!:-)

• onneton
        Rami kirjoitti:

Tiettääkseni lapissa sen tekevät ilman vettä,tai ainakin vain tosi vähän sitä,sen sijaan laittavat kauheasti voita!jos paljon laittaa suolaista voita niin ei enää kärsi suolaa paljoa lisätä.Saattaa se kypsyä lähes puolessa tunnissakin jo vuolee jäisestä lihasta ohuita lastuja,jos taas ostaa kaupasta sen valmiin poronkäristys paketin niin sitä mielestäni pitää kypsentää enempi kuin puolituntia.Itse teen valurauta padassa sen käristyksen ja jos tarttee isomman satsin kerralla,eipähän ainaan lopu reunat kesken!Saat varmaan tällekkin palstalle paljon reseptejä kunhan lukijat näkee tämän aiheen,uskoisimpa että tulee tästä sun aiheesta palstan suosituin juttu!!!:-)

tämä ruokalaji vähän sellainen että jokaisella on se "ainoa ja oikea" tekotapa..:) mitä mielipiteitä sulla on näistä valmissiivupusseista että mikähän niistä mahtaisi olla parasta?Itse oon ostellu tätä olikohan se nyt lapin lihan valmissuikaleita(750g)..ei tahdo oikein olla varaa näihin lihakimpaleisiin saatika sitte että lapista kävis ostamassa kesälomalla ja pakasteeseen oottamaan talvi-iltoja..helkkari ku rupeski tekeen mieli kylmäsavustettua poronlihaa..:)

• Rami
        onneton kirjoitti:

tämä ruokalaji vähän sellainen että jokaisella on se "ainoa ja oikea" tekotapa..:) mitä mielipiteitä sulla on näistä valmissiivupusseista että mikähän niistä mahtaisi olla parasta?Itse oon ostellu tätä olikohan se nyt lapin lihan valmissuikaleita(750g)..ei tahdo oikein olla varaa näihin lihakimpaleisiin saatika sitte että lapista kävis ostamassa kesälomalla ja pakasteeseen oottamaan talvi-iltoja..helkkari ku rupeski tekeen mieli kylmäsavustettua poronlihaa..:)

Meidän pienessä kyläkaupassa ei ole kuin harvoin niin ostan mitä sattuu olemaan,en muista nyt missä pakattua se on,en ole aikoihin ostanut.Sen sijaan hirvenlihaa mulla on pakastin aivan kantta myöten pullollaan siitä yritän laittaa ruokaa(myös sitä käristystä).Hirven lihaa on:tuoreena kokonaisena,jauhelihana,lämminsavustettuna,kylmäsavustettuna,makkarana(2 eri laatua sitä)kaiservuustin tyylistä ja meetwurstin tyylistä,lisäksi vielä on purkitettua hirvenlihaa kaapissa joten ei ole nyt tullut poronlihaa syötyä aikoihin.Tänään viimeksi söin kylmäsavustettua hirvenlihaa(siivutettu ja vagumi pakkauksessa)on melken samanlaista kuin kylmäsavuporonliha,ei suurta eroa

• onneton
        Rami kirjoitti:

Meidän pienessä kyläkaupassa ei ole kuin harvoin niin ostan mitä sattuu olemaan,en muista nyt missä pakattua se on,en ole aikoihin ostanut.Sen sijaan hirvenlihaa mulla on pakastin aivan kantta myöten pullollaan siitä yritän laittaa ruokaa(myös sitä käristystä).Hirven lihaa on:tuoreena kokonaisena,jauhelihana,lämminsavustettuna,kylmäsavustettuna,makkarana(2 eri laatua sitä)kaiservuustin tyylistä ja meetwurstin tyylistä,lisäksi vielä on purkitettua hirvenlihaa kaapissa joten ei ole nyt tullut poronlihaa syötyä aikoihin.Tänään viimeksi söin kylmäsavustettua hirvenlihaa(siivutettu ja vagumi pakkauksessa)on melken samanlaista kuin kylmäsavuporonliha,ei suurta eroa

hirviporukkaan..? :) voi luoja ku ois itelläki pakastin täynnä hirvenlihaa..*kateudesta vihreä*..

• juho
        onneton kirjoitti:

Lisää käristykseen aika lopussa puoli pakettia Koskenlaskijan viherpippurisulatejuustoa. Ja anna sen sulaa sinne Nam!

• Rami
        onneton kirjoitti:

hirviporukkaan..? :) voi luoja ku ois itelläki pakastin täynnä hirvenlihaa..*kateudesta vihreä*..

hirvimiehiähän minä,poikamiehiä myös!:-)),mitäs minä sanoin että sun jutusta tulee vielä palstan suosituin!;-))))!

• takkuilee
        onneton kirjoitti:

viestit ei lähde ja sitten ku yrittää uudestaan niin lähtee heti sarjana kaikki,montakohan tähän nyt tuleekaan!!?

• Moria

Itse olen huomannut, että ensiarvoisen tärkeää on se, mistä käristyslihansa hankkii. Kun asuin vielä kotona, isäni hankki suoraan poromieheltä lihat ja käristyslihat saimme valmiiksi käristyksiksi leikattuina kilon kimpaleina. aina onnistui. Kerran sitten osti pakastettua kärsityslihaa kaupasta ja hyi h****tti! .. pelkkiä jänteitä ja sidekudosta. Liha näytti raakana puunkappaleilta. Ruuasta tuli kunnon purkkaa. Saman efektin huomasin koulun käristyksissä. Päätin jättää kauppakäristykset tulevaisuudessa ostamatta.

itse teen käristyksen näin. minulla ei ole aavistustakaan oikeasta ohjeesta.

-laitan kuumaan pannuun voita, sipulia ja joskus pienen valkosipulin kynnen puristettuna.
      -Heitän kokonaisen jäisen köntin käristystä pannuun ja "kuorin" lihat sitä mukaan kun ne sulavat siitä irti.
      -Kun koko köntti on sulanut (kestää siis aika kauan)lisään vielä voita ja hieman vettä tai olutta. annan hautua välillä kannen alla, välillä ilman vielä sen aikaa kun ruokailijat jaksavat odottaa (~20min) ja jossain vaiheessa lisään rouhittua mustapippuria.

sitten vaan tarjolle kunnollisen pottuvoin, suolakurkkujen ja puolukkahillon kanssa. Tuolla ohjeella tehty käristys kelpasi ainakin pohjoisessa hyvin.

onnea yritykselle!

• mirkku

minäkin kyllä yhdyn siihen että lihan laadulla on merkitystä.olen joskus aikaisemmin ostanut lapin lihan pakastettua käristystä ja sehän on ihan kaameaa kun niitä rustoja on lihassa ihan hirveästi.noh,sokoksen lihatiskiltä kävin sitten kysymässä poroa ja kas kummaa,sitä löytyi takahuoneen pakasteesta kun vain osasi kysyä.hekään eivät luottaneet lapin lihaan ja ostivat lihan pohjoisruotsista.täytyy kyllä sanoa että liha oli aivan erilaista aikaisempaan verrattuna.
      hieman jäisenä nakkasin vähän kerrallaan kasarin pohjalle käristymään margarinisaa ja tarvittavat mausteet ja sipulit sitten perään,eli suolaa ja kokonaisia pippureita.lisäsin sitten vettä,en kuitenkaan piripintaan ja jätin hautumaan.muistaakseni haudutin vielä enemmänkin kuin tunnin ja tulos oli kiitettävä.eli jos liha tuntuu sitkeältä niin anna porista vielä pidempään,hiljaa hyvää tulee.

• onneton

että onko niissä valmissiivutuotteissa mitään hyviä merkkejä..?joo tosi on että aika epäilyttävän näköstähän se lapin lihan jutska on..:)

• mirkku
        onneton kirjoitti:

että onko niissä valmissiivutuotteissa mitään hyviä merkkejä..?joo tosi on että aika epäilyttävän näköstähän se lapin lihan jutska on..:)

en kyllä valitettavasti muista minkä nimistä oli tuo pohjois ruotsista tullut poronliha.poron käristyksen täytyisi näyttää sellaisilta ohuilta vuolluilta lastuilta jäisenä,mutta esim lapin lihan tavara on lihan palasia ja niistä näkee jo päältä päin että tuote ei ole hyvää.suosittelisin sinua käymään paikkakuntasi isoimmalla lihan tarjoalla tai kaupassa missä tarjotaan lihatiskistä hieman erikoisempia tuotteita.kysyminen ei maksa mitään.voi olla että sinua lykästää,minua ainakin lykästi täällä Lahdessa kun vain viitsin hieman kysellä paremman lihan perään:)

• juho

Pistä käristyksen sekaan aika loppuvaiheessa puoli pakettia Koskenlaskijan vijerpippurisulatejuustoa ja anna se sulaa sinne (sekoita!). Nam.

• onneton

kuulostaa ihan hyvältä..taian kuitenki olla sen verran puritanisti että kokeilen tota esim saksanhirven kanssa :)

• Perinnekokki
        onneton kirjoitti:

kuulostaa ihan hyvältä..taian kuitenki olla sen verran puritanisti että kokeilen tota esim saksanhirven kanssa :)

Heippa sinä "onneton" nimimerkki. Luin koko vastausrimpsun ja tulin siihen tulokseen jotta annan sinulle vastauksia. Perinteisesti käry tehtiin jo kodassa erotuksella ja sitä haudutettiin monia tunteja, ellei sitten tehty ns. kuivalihavelliä joka oli ohuehkoa ohrajauhovelliä ja siinä vain suolaa ja kuivalihaa. No se käryn ohje, on kaksi tapaa ns. itä-lappilainen ja länsi-lappilainen. Itä-lappilaiseen tulee siankylkeä,käryä,suolaa ja tarpeen mukaan vettä. Aito länsi-lappilainen sisältää sulatettua koparaa,käryä ja suolaa. Unohda siis kaikki sipulit,pippurit ym. lisäaineet sillä jos niitä laittaa ei se ole enään käryä vaan poronlihapataa. Ainoa mikä on hyväksyttävää on kunnon voiköntsä. Luuletko että poromiehillä oli kairassa mukana iso maustekassi ja esim. olutta.
        Lisäksi oikea käry on aika kuivaa eikä sellaista nesteessä lilluvaa. Kun siis alat tekemään kokeile juttua näin: Valurautapataan jäistä käryä 1kg, 250g voita ja kansi kiinni alkuun lämpö aika suurella, sekoittele välillä että lihat irtoavat toisistaan, Kun liha on eroittunut ja kauttaaltaan ruskistunut(lähinnä keitetyn lihan väristä)lisää pataan 500g sian sivua ja nestettä tarvittaessa niin paljon että lihat peittyvät juuri ja juuri. Keitä nyt käryä hiljaisella tulella kannen alla niin että se porisee, lisäile nestettä aina välillä mutta kuitenkin vain niin paljon ettei se pala pohjaan kunnon käryn tekeminen kotioloissa kestää noin 3-4 tuntia, alkuvalmisteluihin puolituntia ja hauduttamiseen loput. Niin ja se käryn laatu, jos minä teen näille tällä palstalla kirjoittelijoille itsevuoltua tai sitten lapinlihan käryä he eivät taatusti huomaa eroa, se vain pitää osata tehdä maltilla. Olen syntynyt Kuusamossa ja toiminut lapissa Ylläksellä sesonkimestarina monesti ja kokkina olen toiminut jo vuodesta 1981, joten en kirjoittele höpöjä. Muuten eihän makuasioista voi kiistellä eli jos joku haluaa laittaa poronlihan sekaan esim. valkosipulia tai sulatejuustoa voi se olla hyvääkin mutta ei se siis enään ole poronkäristystä.

• kävisi minullekin!
        Perinnekokki kirjoitti:

Heippa sinä "onneton" nimimerkki. Luin koko vastausrimpsun ja tulin siihen tulokseen jotta annan sinulle vastauksia. Perinteisesti käry tehtiin jo kodassa erotuksella ja sitä haudutettiin monia tunteja, ellei sitten tehty ns. kuivalihavelliä joka oli ohuehkoa ohrajauhovelliä ja siinä vain suolaa ja kuivalihaa. No se käryn ohje, on kaksi tapaa ns. itä-lappilainen ja länsi-lappilainen. Itä-lappilaiseen tulee siankylkeä,käryä,suolaa ja tarpeen mukaan vettä. Aito länsi-lappilainen sisältää sulatettua koparaa,käryä ja suolaa. Unohda siis kaikki sipulit,pippurit ym. lisäaineet sillä jos niitä laittaa ei se ole enään käryä vaan poronlihapataa. Ainoa mikä on hyväksyttävää on kunnon voiköntsä. Luuletko että poromiehillä oli kairassa mukana iso maustekassi ja esim. olutta.
        Lisäksi oikea käry on aika kuivaa eikä sellaista nesteessä lilluvaa. Kun siis alat tekemään kokeile juttua näin: Valurautapataan jäistä käryä 1kg, 250g voita ja kansi kiinni alkuun lämpö aika suurella, sekoittele välillä että lihat irtoavat toisistaan, Kun liha on eroittunut ja kauttaaltaan ruskistunut(lähinnä keitetyn lihan väristä)lisää pataan 500g sian sivua ja nestettä tarvittaessa niin paljon että lihat peittyvät juuri ja juuri. Keitä nyt käryä hiljaisella tulella kannen alla niin että se porisee, lisäile nestettä aina välillä mutta kuitenkin vain niin paljon ettei se pala pohjaan kunnon käryn tekeminen kotioloissa kestää noin 3-4 tuntia, alkuvalmisteluihin puolituntia ja hauduttamiseen loput. Niin ja se käryn laatu, jos minä teen näille tällä palstalla kirjoittelijoille itsevuoltua tai sitten lapinlihan käryä he eivät taatusti huomaa eroa, se vain pitää osata tehdä maltilla. Olen syntynyt Kuusamossa ja toiminut lapissa Ylläksellä sesonkimestarina monesti ja kokkina olen toiminut jo vuodesta 1981, joten en kirjoittele höpöjä. Muuten eihän makuasioista voi kiistellä eli jos joku haluaa laittaa poronlihan sekaan esim. valkosipulia tai sulatejuustoa voi se olla hyvääkin mutta ei se siis enään ole poronkäristystä.

Olipa hyvät ohjeet! Olen itse kuvitellut, että paljon lyhyemmälläkin hauduttelulla tehty olisi hyvää - ja on se kyllä maistunutkin. Täytyy ensi kerralla aloittaa aiemmin.

Pohjoisessa puhuvat näköjään "kärystä" laajemminkin - vai liekö kokkien ammattislangia? Itse kuulin sen vasta joku viikko sitten. Hauska väännös, vaikka kieltämättä aiheuttaakin vähän vääriä mielleyhtymiä. Eihän lihaa nimittäin pahemmin käristetä, siis ruskisteta niin, että se tosiaan näyttäisi paistetulta, vaan se ruskettuu niin kuin sanoit keitetyn lihan näköiseksi.

Mutta joka tapauksessa, käry mikä käry. Herkkua!

• Perinnekokki
        kävisi minullekin! kirjoitti:

Olipa hyvät ohjeet! Olen itse kuvitellut, että paljon lyhyemmälläkin hauduttelulla tehty olisi hyvää - ja on se kyllä maistunutkin. Täytyy ensi kerralla aloittaa aiemmin.

Pohjoisessa puhuvat näköjään "kärystä" laajemminkin - vai liekö kokkien ammattislangia? Itse kuulin sen vasta joku viikko sitten. Hauska väännös, vaikka kieltämättä aiheuttaakin vähän vääriä mielleyhtymiä. Eihän lihaa nimittäin pahemmin käristetä, siis ruskisteta niin, että se tosiaan näyttäisi paistetulta, vaan se ruskettuu niin kuin sanoit keitetyn lihan näköiseksi.

Mutta joka tapauksessa, käry mikä käry. Herkkua!

Se käry nimitys tulee ihan oikeasti siitä, että ennenmuinoin kun oltiin esim. erotuksella tai savotassa tai muuten vaan metsässä mukana kuljetettiin niin sanottua käristyskauhaa jossa sanamukaisesti käristettiin kulloinkin mukana oleva liha, keittivätpä he siinä keitot ja vellitkin esim. Kuusamolainen muikkupottu tulee mukavasti suoraan rannassa verkkojen puhdistuksen jälkeen. Onhan se totta että etenkin vanhemmat kokit puhuvat vain kärystä oli se sitten riista, hirvi tai poronkäryä

• Make

Itse käytän pekonia poron kanssa, saa vähän rasvaa siihen koska poron liha on todella rasvatonta lihaa, joistakin kaupoista saa sellaisia valmiiksi pilkottuja pekonikuutiota jos ei halua nähdä vaivaa. Sitä sitten ensiksi käristä poron ja lisää vähän päästä pekonit ja käristää ne ja maustaa oman maun mukaan ja antaa hautua paistinpannun kannen alla vähintään 45.min.

• poro

Älä syö poroa!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2238
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1480
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      22
      1474
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1177
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1144
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1096
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1064
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      929
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    Aihe