Genographic

Tuli tuosta Turkanan Out of Africa avauksesta mieleen, että onko paikalla ketään muita, jotka ovat osallistuneet NG:n Genographic-projektiin, ja jos kyllä, niin yllättivätkö tulokset?

Allekirjoittaneen haploryhmäksi osoittautui se täällä peritavallinen N, ja se edeltäjien (viitteellinen) vaellusreittikin oli hyvin odotettu.

Asiasta kiinnostuneille: https://www3.nationalgeographic.com/genographic/index.html

2

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------------------------------------------------------------
      /Kaltio 1/2006, s.34-35/ (Nuoren pohjolan kulttuurikuvastin)
      [--------------------------------------------

      ETELÄNTYTTÖ Umayya Abu-Hanna

      "On kevät ja iltapäivä. Luen Helsingin Sanomien tiedesivut vaikken
      ole ruudin enkä ruudun keksijä. Mutta tässä voi tilata paketti, jolla
      selvitetään koko Abu-Hannan suvun juuret, National Geographic on
      aloittanut projekti, jossa tutkitaan ihmiskunnan DNA-perimää. Kyse
      on 150 tuhannen
      vuoden perimän kartoittamista. Koska minulla on vain XX-kromosomeja,
      saan selville vain äidin, äidinäidin, äidinäidinäidinäidinäidin
      DNA:ta.
      Nappaan sähköpostiosoitteen ja tilaan 100 dollarin paketin.
      Veli mailaa: "Olemme tutustuneet lähisukulaisiimme ja ne ovat aika
      kaheli-porukka - miksi haluat niitä lisää?"
      Äiti huokaa: "Ah, lapseni ovat neandertalilaisten ja apinoiden
      jälkeläisiä.Olemme kaikki tulleet Afrikasta ja ennen sitä oltiin
      kalan sukulaisia. Lähetä nyt minulle 100$ !"
      Melkein unohdan koko hommaa.

      "Päivä tullista", kuuluu kukallisen kännykän suusta. Haluavat tietää,
      mitä arabi on tilannut Amerikasta, jossa lukee "lääketieteellinen
      materiaali". Eletään aikaa, jolloin "Arabi, laboratorio ja paketti"
      ei ole kiva yhdistelmä. No, itsekin hämmennyn.
      "No, etsin juureni", vastaa Suomalainen, joka saa usein kuulla, ettei
      ole mistään kotoisin.
      ...
      ...
      (Syntyjään Israelin, nykyisin Suomen palestiinalainen kristitty
      Umayya saa vihdoin tulokset,mm. kartan ja "Your Halogroup is U3"..)
      ...
      "Naps ja kartta eteen. Alaleukani roikkuu. Että mitä ?! Ovatko
      tutkijat
      seonneet vai mistä on kyse ?
      Nimittäin karttani alkaa Itä-Afrikasta, luonnollisesti. Sitten
      kaareutuu
      ja etenee ja jatkuu.. Itä-Karjalaan ja .. saamelandiaan !

      Huudan kahteen kertaan.
      Mykistyn.
      Olen hiljaa.
      Yhteinen DNA on tullut ennenkuin nämä ryhmät tulivat nykyisen Suomen
      alueelle, matkalla jossakin ehkä Babylonian paikkeilla.
      Vaikka tiedämme toteamus siitä, että "olemme kaikki sukulaisia",
      mutta että meitsi on karjalais- ja saamelaisflikka !"
      ...
      --------------------------------]

      MrKAT:
      Umayya on jossain Nurinkurin -kirjaansa liittyväsä haastattelussa
      kertonut sielujensa sympatiasta karjalaisia kohtaan, molemmat ovat
      vilkkaita ja puheliaita jäyhien suomalaisten seassa. Jos se oli
      ennen tuota DNA-tutkimusta, niin se oli enteellinen tunne.


      Puoliksi karjalaisena olen puoliksi palestiinalaisten lähisukua ?
      Pitäisköhän meidän perustaa palestiinalais-saamelais-karjalainen
      ystävyysseura ;)

      t. MrKAT

      • Nuo U ja K haploryhmät saapuivat Genographicin mukaan Suomeen eteläisempää ja läntisempää reittiä kuin N, ja ne tulivat tänne ilmeisesti myös hieman aiemmin.

        Umayyan haploryhmän edustajat eivät koskaan koukanneet niin kauas itään kuin allekirjoittaneen, jotka joutuivat hakemaan vauhtia Keski-Aasiasta ennen kuin ymmärsivät suunnata Eurooppaan... Helppohan sitä on ensin tulla, kun tekee lyhyemmän matkan! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe