Genographic

Tuli tuosta Turkanan Out of Africa avauksesta mieleen, että onko paikalla ketään muita, jotka ovat osallistuneet NG:n Genographic-projektiin, ja jos kyllä, niin yllättivätkö tulokset?

Allekirjoittaneen haploryhmäksi osoittautui se täällä peritavallinen N, ja se edeltäjien (viitteellinen) vaellusreittikin oli hyvin odotettu.

Asiasta kiinnostuneille: https://www3.nationalgeographic.com/genographic/index.html

2

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------------------------------------------------------------
      /Kaltio 1/2006, s.34-35/ (Nuoren pohjolan kulttuurikuvastin)
      [--------------------------------------------

      ETELÄNTYTTÖ Umayya Abu-Hanna

      "On kevät ja iltapäivä. Luen Helsingin Sanomien tiedesivut vaikken
      ole ruudin enkä ruudun keksijä. Mutta tässä voi tilata paketti, jolla
      selvitetään koko Abu-Hannan suvun juuret, National Geographic on
      aloittanut projekti, jossa tutkitaan ihmiskunnan DNA-perimää. Kyse
      on 150 tuhannen
      vuoden perimän kartoittamista. Koska minulla on vain XX-kromosomeja,
      saan selville vain äidin, äidinäidin, äidinäidinäidinäidinäidin
      DNA:ta.
      Nappaan sähköpostiosoitteen ja tilaan 100 dollarin paketin.
      Veli mailaa: "Olemme tutustuneet lähisukulaisiimme ja ne ovat aika
      kaheli-porukka - miksi haluat niitä lisää?"
      Äiti huokaa: "Ah, lapseni ovat neandertalilaisten ja apinoiden
      jälkeläisiä.Olemme kaikki tulleet Afrikasta ja ennen sitä oltiin
      kalan sukulaisia. Lähetä nyt minulle 100$ !"
      Melkein unohdan koko hommaa.

      "Päivä tullista", kuuluu kukallisen kännykän suusta. Haluavat tietää,
      mitä arabi on tilannut Amerikasta, jossa lukee "lääketieteellinen
      materiaali". Eletään aikaa, jolloin "Arabi, laboratorio ja paketti"
      ei ole kiva yhdistelmä. No, itsekin hämmennyn.
      "No, etsin juureni", vastaa Suomalainen, joka saa usein kuulla, ettei
      ole mistään kotoisin.
      ...
      ...
      (Syntyjään Israelin, nykyisin Suomen palestiinalainen kristitty
      Umayya saa vihdoin tulokset,mm. kartan ja "Your Halogroup is U3"..)
      ...
      "Naps ja kartta eteen. Alaleukani roikkuu. Että mitä ?! Ovatko
      tutkijat
      seonneet vai mistä on kyse ?
      Nimittäin karttani alkaa Itä-Afrikasta, luonnollisesti. Sitten
      kaareutuu
      ja etenee ja jatkuu.. Itä-Karjalaan ja .. saamelandiaan !

      Huudan kahteen kertaan.
      Mykistyn.
      Olen hiljaa.
      Yhteinen DNA on tullut ennenkuin nämä ryhmät tulivat nykyisen Suomen
      alueelle, matkalla jossakin ehkä Babylonian paikkeilla.
      Vaikka tiedämme toteamus siitä, että "olemme kaikki sukulaisia",
      mutta että meitsi on karjalais- ja saamelaisflikka !"
      ...
      --------------------------------]

      MrKAT:
      Umayya on jossain Nurinkurin -kirjaansa liittyväsä haastattelussa
      kertonut sielujensa sympatiasta karjalaisia kohtaan, molemmat ovat
      vilkkaita ja puheliaita jäyhien suomalaisten seassa. Jos se oli
      ennen tuota DNA-tutkimusta, niin se oli enteellinen tunne.


      Puoliksi karjalaisena olen puoliksi palestiinalaisten lähisukua ?
      Pitäisköhän meidän perustaa palestiinalais-saamelais-karjalainen
      ystävyysseura ;)

      t. MrKAT

      • Nuo U ja K haploryhmät saapuivat Genographicin mukaan Suomeen eteläisempää ja läntisempää reittiä kuin N, ja ne tulivat tänne ilmeisesti myös hieman aiemmin.

        Umayyan haploryhmän edustajat eivät koskaan koukanneet niin kauas itään kuin allekirjoittaneen, jotka joutuivat hakemaan vauhtia Keski-Aasiasta ennen kuin ymmärsivät suunnata Eurooppaan... Helppohan sitä on ensin tulla, kun tekee lyhyemmän matkan! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe