Välilevy madaltuma,proteesi

tiedon haluinen

Onko kellään kokemusta välilevy proteesista, onko hankala leikkaus? tehdäänkö nukutus/puudutteella?Kerro kaikki jos on kokemusta/tieto.Minulle ehdoteltiin sellaista....

34

13933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Miksi pitää laittaa välilevyproteesi, kun toiset lääkärit kannattavat, että on vain hyvä kun välilevy kuivuu välistä pois ja nikamat luutuvat yhteen?

Eikö tuollainen välilevyproteesileikkaus ole silloin aivan turha???

• tiedon haluinen

Eivät kuulemma enää mielellään poista välilevyä, koska silloin ranka jäykistyy ja ongelmana tulee muut välilevyt. Tässä tapauksessa kun olen nuori ihminen tekisivät sen proteesilla, niin ei tule taas jatkossa samaa ongelmaa muiden välilevyille.On kuullemma vanhan aikainen leikkaus välilevyn poisto tai menee kun on ikää enemmän.Tuon jälkeen toivoa olisi jatkaa normaalia elämää, käydä työssä vielä vuosia ym.ym. Näin ainakin väittivät.

• jotain tietoa

Yhdeltä naiselta oli pahan välilevyn pullistuman takia jouduttu leikkaamaan koko välilevy pois ja tuskat olivat ihan kamalat, kun nikamat hankasivat toisiaan vasten.

Tuli työkyvyttömäksi.

Tästä on jo vuosia, joten tän hetken tietoa en tiedä.

Ja yhdeltä mieheltä kanssa leikattiin pullistuma, mutta tuli arpikudosta ja kamalat tuskat. Meni vuosien tuskien jälkeen uusintaleikkaukseen (parantuminen 50/50), mutta tän hetken tietoa en tiedä.

Molemmilta oli tapaturmaisesti tuo välilevy luiskahtanut, joten varovainen saa itekkin olla liikkeissään.

• hoidettu
        tiedon haluinen kirjoitti:

Eivät kuulemma enää mielellään poista välilevyä, koska silloin ranka jäykistyy ja ongelmana tulee muut välilevyt. Tässä tapauksessa kun olen nuori ihminen tekisivät sen proteesilla, niin ei tule taas jatkossa samaa ongelmaa muiden välilevyille.On kuullemma vanhan aikainen leikkaus välilevyn poisto tai menee kun on ikää enemmän.Tuon jälkeen toivoa olisi jatkaa normaalia elämää, käydä työssä vielä vuosia ym.ym. Näin ainakin väittivät.

"Eivät kuulemma enää mielellään poista välilevyä, koska silloin ranka jäykistyy ja ongelmana tulee muut välilevyt."

Eli kun nikama luutuu/luudutetaan, niin ongelmia tulee seuraavaan väliin. Fiksuja lääkäreitä. Kaikki vain eivät tunnu olevan yhtä fiksuja...

Kertoivatko ne, että mistä se sun välilevyongelma johtuu?

Kyllähän tuollainen välilevyproteesi kuullostaa hyvältä. Jenkeissä niitä on tehty paljon ja ehkä joskus ne tänekin saapuu... Mutta mikä estää sen, ettei tuo proteesi sitten ala kulumaan samasta syystä kuin originaalikin?

• hoidettu
        jotain tietoa kirjoitti:

Yhdeltä naiselta oli pahan välilevyn pullistuman takia jouduttu leikkaamaan koko välilevy pois ja tuskat olivat ihan kamalat, kun nikamat hankasivat toisiaan vasten.

Tuli työkyvyttömäksi.

Tästä on jo vuosia, joten tän hetken tietoa en tiedä.

Ja yhdeltä mieheltä kanssa leikattiin pullistuma, mutta tuli arpikudosta ja kamalat tuskat. Meni vuosien tuskien jälkeen uusintaleikkaukseen (parantuminen 50/50), mutta tän hetken tietoa en tiedä.

Molemmilta oli tapaturmaisesti tuo välilevy luiskahtanut, joten varovainen saa itekkin olla liikkeissään.

Ja kun välilevy puuttuu, niin sehän vasta ongelmia aiheuttaakin. Mutta silti lääkärit sanovat, että se on hyvä asia... sitähän kutsutaan myös spondylolyysiksi, eli sairaudeksi. Miksi se sitten joskus on hyvä asia ja joskus sairaus?
        SPONDYLOOSI = NIKAMIEN LUUTUMINEN YHTEEN

• edes
        hoidettu kirjoitti:

Ja kun välilevy puuttuu, niin sehän vasta ongelmia aiheuttaakin. Mutta silti lääkärit sanovat, että se on hyvä asia... sitähän kutsutaan myös spondylolyysiksi, eli sairaudeksi. Miksi se sitten joskus on hyvä asia ja joskus sairaus?

googlettamaan, voisit löytää termeille oikeat selitykset

• tiedon haluinen
        hoidettu kirjoitti:

"Eivät kuulemma enää mielellään poista välilevyä, koska silloin ranka jäykistyy ja ongelmana tulee muut välilevyt."

Eli kun nikama luutuu/luudutetaan, niin ongelmia tulee seuraavaan väliin. Fiksuja lääkäreitä. Kaikki vain eivät tunnu olevan yhtä fiksuja...

Kyllähän tuollainen välilevyproteesi kuullostaa hyvältä. Jenkeissä niitä on tehty paljon ja ehkä joskus ne tänekin saapuu... Mutta mikä estää sen, ettei tuo proteesi sitten ala kulumaan samasta syystä kuin originaalikin?

Olen sairastanut selkääni 10 v,vaikka ikää ei ole kuin vähän yli 30v.Sukuvika luulisin tämä välilevyjen rappeuma.Alin välilevy madaltunut ja toiselta puolelta pullistunut.Kivut on karseet jatkuvasti, nyt syön mitä erillaisimpia lääkkeitä.Just aloitin rustoavahvistavan lääkkeen kaiken muun lisäksi.Epäillään myös fibromyalgian olevan ja se vahvistaa vielä niitä kipuja.

• hoidettu

Olen sairastanut selkääni 10 v,vaikka ikää ei ole kuin vähän yli 30v.Sukuvika luulisin tämä välilevyjen rappeuma.Alin välilevy madaltunut ja toiselta puolelta pullistunut.Kivut on karseet jatkuvasti, nyt syön mitä erillaisimpia lääkkeitä.Just aloitin rustoavahvistavan lääkkeen kaiken muun lisäksi.Epäillään myös fibromyalgian olevan ja se vahvistaa vielä niitä kipuja.

"Epäillään myös fibromyalgian olevan ja se vahvistaa vielä niitä kipuja."

Ei fibro ole kipujen aiheuttaja vaan oireyhtymä, eli kiputilojen summa. Itse kipujen aiheuttaja on lääketieteelle "tuntematon". Fibromyalgia on "roskakorisairaus", kun ei lääkäri keksi kipujen syytä, niin hän antaa fibromyalgiadiagnoosin. Se on lääkärissä vika, jos kipujen syytä ei löydy. 99% lääkäreistä on ammattitaidottomia tuon suhteen.. Kivuilla on aina syynsä. Vaadi sen syyn selvittämistä!

Kipu ei synny itsestään!

• hoidettu
        edes kirjoitti:

googlettamaan, voisit löytää termeille oikeat selitykset

Juuri googleahan käytinkin. Arvasin, että lankeat ansaan.. ;)

Tuo oli siis yksi monista termin "selityksistä", joita "google" löysi...

• tiedon haluinen
        hoidettu kirjoitti:

"Epäillään myös fibromyalgian olevan ja se vahvistaa vielä niitä kipuja."

Ei fibro ole kipujen aiheuttaja vaan oireyhtymä, eli kiputilojen summa. Itse kipujen aiheuttaja on lääketieteelle "tuntematon". Fibromyalgia on "roskakorisairaus", kun ei lääkäri keksi kipujen syytä, niin hän antaa fibromyalgiadiagnoosin. Se on lääkärissä vika, jos kipujen syytä ei löydy. 99% lääkäreistä on ammattitaidottomia tuon suhteen.. Kivuilla on aina syynsä. Vaadi sen syyn selvittämistä!

Kipu ei synny itsestään!

mutta en nyt jaksanut kirjoittaa siitä enempää kun alkuperäinen kysymys koski ihan jotain muuta.Hyvässä hoidossa olen fibron suhteen :)

• Nainen 26
        hoidettu kirjoitti:

Spondyloosi (spondylosis): rappeutumisesta aiheutuva nikamasairaus.

Spondyliitti (sponylitis): nikamatulehdus

Spondylolisteesi (spondylolisthesis): nikamasiirtymä

Spondyloosissa kyseessä on siis nikamasairaudesta, joka voi johtaa nikamavälien ahtautumiseen ja rangan jäykkyyteen, jonka tuloksena välilevy voi rappeutua ja "kulua pois". Sanoit spondylolyysin olevan "välilevyn puuttuminen", näinhän ei ole, vaan kyseessä on todellakin nikamasairaus.

Ei kait kukaan lääkäri ole sitä mieltä, että välilevyn puuttuminen on hyvä asia? Olet varmasti käsittänyt väärin. Eikä spondyloosissa välilevy aina puutu, eikä nikamat aina luonnollisesti luudu yhteen. Joskus vaaditaan leikkaushoitoa, joskus taas tautia ei sen kummemmin edes tarvitse hoitaa.

• Nainen 26

Oletan itsekkäästi, että levität eteenpäin minun ortopedini minulle ilmoittamat tiedot minun tilanteestani? Ei minun tilannetta voida verrata aloittajan tilanteeseen. Minun tilanteessa luonnollinen luutuminen on parempi vaihtoehto kuin leikkaus. Ja jompi kumpi on mitä todennäköisimmin edessä, koska välilevy on rappeutunut ja nikamat pääsevät "yhtymään" toisiinsa.

Ei tietenkään minunkaan ortopedini mukaan ole hyvää, että välilevy rappeutuu pois. Mutta se on minun tilanteessani se paras vaihtoehto. Se, että aloittajalle ehdotetaan välilevyproteesia johtunee siitä, että se on hänen tilanteessaan se paras ratkaisu. Hänellähän voi olla täysin eri lähtökohdat eikä hänellä varmasti ole spondylolisteesiä.

• Nainen 26
        hoidettu kirjoitti:

Mikäli nikamat luutuvat luonnollisesti kiinni toisiinsa, muut nikamat ja välilevyt ehtivät tottua tilanteeseen ja sopeutua, eikä ongelmia tule. Jos taas luudutus tehdään leikkauksella tätä sopeutumisaikaa muulla rangalla ei ole, ja tämä voi esiintyä esim. kipuna tai jäkkyytenä muualla.

Näin ortopedi kertoi spondylolisteesipotilaalle.

• hoidettu
        Nainen 26 kirjoitti:

Spondyloosi (spondylosis): rappeutumisesta aiheutuva nikamasairaus.

Spondyliitti (sponylitis): nikamatulehdus

Spondylolisteesi (spondylolisthesis): nikamasiirtymä

Spondyloosissa kyseessä on siis nikamasairaudesta, joka voi johtaa nikamavälien ahtautumiseen ja rangan jäykkyyteen, jonka tuloksena välilevy voi rappeutua ja "kulua pois". Sanoit spondylolyysin olevan "välilevyn puuttuminen", näinhän ei ole, vaan kyseessä on todellakin nikamasairaus.

Ei kait kukaan lääkäri ole sitä mieltä, että välilevyn puuttuminen on hyvä asia? Olet varmasti käsittänyt väärin. Eikä spondyloosissa välilevy aina puutu, eikä nikamat aina luonnollisesti luudu yhteen. Joskus vaaditaan leikkaushoitoa, joskus taas tautia ei sen kummemmin edes tarvitse hoitaa.

Unohdit yhden.
        spondylolyysi: nikaman hajoaminen

Noissa menee helposti sekaisin...

"Spondyloosissa kyseessä on siis nikamasairaudesta,.. "

No ei se sairaus ole vaan seuraus. Sehän selitettiin hyvin siinä mainitsemassani kirjassa...

"Sanoit spondylolyysin olevan "välilevyn puuttuminen",..."

Ei vaan se puuttuminen on seurausta sille, että välilevy on rappeutunut ja kulunut pois ja nikamat luutuu yhteen...

"näinhän ei ole, vaan kyseessä on todellakin nikamasairaus. "

Ei vaan siis seuraus.

• hoidettu
        Nainen 26 kirjoitti:

Mikäli nikamat luutuvat luonnollisesti kiinni toisiinsa, muut nikamat ja välilevyt ehtivät tottua tilanteeseen ja sopeutua, eikä ongelmia tule. Jos taas luudutus tehdään leikkauksella tätä sopeutumisaikaa muulla rangalla ei ole, ja tämä voi esiintyä esim. kipuna tai jäkkyytenä muualla.

Näin ortopedi kertoi spondylolisteesipotilaalle.

"muut nikamat ja välilevyt ehtivät tottua tilanteeseen ja sopeutua, eikä ongelmia tule."

Voi ei ne nikamat ole mitään älyllisiä olentoja, vaan tottelevat mekaniikan lakeja ihan kiltisti.

Eli jos vääntöä on ja jokin paikka jumittuu, niin se väännön seuraus siirtyy toiseen paikkaan...

Monet selkävaivaiset on leikattu useaan kertaan juuri siksi. Ensin leikataan yksi oire. Sitten leikataan toinen oire ja lopulta kolmas. Ja kaikki siksi, kun ei hoideta sitä syytä joka nuo oireet aiheuttaa...

• Nainen 26
        hoidettu kirjoitti:

"muut nikamat ja välilevyt ehtivät tottua tilanteeseen ja sopeutua, eikä ongelmia tule."

Voi ei ne nikamat ole mitään älyllisiä olentoja, vaan tottelevat mekaniikan lakeja ihan kiltisti.

Eli jos vääntöä on ja jokin paikka jumittuu, niin se väännön seuraus siirtyy toiseen paikkaan...

Monet selkävaivaiset on leikattu useaan kertaan juuri siksi. Ensin leikataan yksi oire. Sitten leikataan toinen oire ja lopulta kolmas. Ja kaikki siksi, kun ei hoideta sitä syytä joka nuo oireet aiheuttaa...

Tottua oli ehkä hieman väärä verbi, varsinkin jos sen lukee kirjaimellisesti. Sopeutakaan ei taida olla juurikaan parempi mielestäsi :)

Kyseessä on kuitenkin siitä, että muut nikamat ja välilevyt todellakin "tottuvat" tilanteeseen ja ottavat kantaakseen suuremman taakan ja muuttavat liikkuvuutensa tilanteeseen sopivaksi. Näin minulle on selitetty.

Oletat, että rangassa on vääntöä ja jumia, silloin ehkä oire vain siirtyy. Mutta entäs jos tuo nikaman siirtymä on todellakin se itse vaiva? Entäs jos muita vaivoja ei ole? Minulla on ortopedini mukaan näin. Tuo siirtymä aiheuttaa välilevyn rappeutumisen, joka taas johtaa joko luonnolliseen luutumiseen tai sitten leikkaukseen.

Minä taas en ole "monet selkävaivaiset", ja pyrin itseasiassa selviytymään elämästä ilman selkäleikkausta.

• hoidettu
        Nainen 26 kirjoitti:

Tottua oli ehkä hieman väärä verbi, varsinkin jos sen lukee kirjaimellisesti. Sopeutakaan ei taida olla juurikaan parempi mielestäsi :)

Kyseessä on kuitenkin siitä, että muut nikamat ja välilevyt todellakin "tottuvat" tilanteeseen ja ottavat kantaakseen suuremman taakan ja muuttavat liikkuvuutensa tilanteeseen sopivaksi. Näin minulle on selitetty.

Oletat, että rangassa on vääntöä ja jumia, silloin ehkä oire vain siirtyy. Mutta entäs jos tuo nikaman siirtymä on todellakin se itse vaiva? Entäs jos muita vaivoja ei ole? Minulla on ortopedini mukaan näin. Tuo siirtymä aiheuttaa välilevyn rappeutumisen, joka taas johtaa joko luonnolliseen luutumiseen tai sitten leikkaukseen.

Minä taas en ole "monet selkävaivaiset", ja pyrin itseasiassa selviytymään elämästä ilman selkäleikkausta.

"Näin minulle on selitetty. "

Vastaavia satuja me kaikki ollaan ylilääkäreiden suusta kuultu... Olenhan antanut monen kohtalotoverin kertomuksen luettavaksesi. Miksi sinun ortopedisi olisi niin paljon erinomaisempi kuin kymmenien muiden potilaiden ortopedit? Heillekin ortopedit kertoi, että muuta vikaa ei ole tai vika on synnynnäistä eikä sille voi mitään tehdä. Väärässä olivat kaikki ortopedit olleet...

"Mutta entäs jos tuo nikaman siirtymä on todellakin se itse vaiva?"

Onhan se mahdollista, mutta ei siltä kuulosta.

"Entäs jos muita vaivoja ei ole? Minulla on ortopedini mukaan näin."

Eipä munkaan ortopedini musta mitään vikaa löytänyt... Eikä moni muukaan lääkäri.

Se että lääkäri sanoo, että ei ole muuta vikaa osoittaa vain hänen epäpätevyytensä.

• Nainen 26
        hoidettu kirjoitti:

"Näin minulle on selitetty. "

Vastaavia satuja me kaikki ollaan ylilääkäreiden suusta kuultu... Olenhan antanut monen kohtalotoverin kertomuksen luettavaksesi. Miksi sinun ortopedisi olisi niin paljon erinomaisempi kuin kymmenien muiden potilaiden ortopedit? Heillekin ortopedit kertoi, että muuta vikaa ei ole tai vika on synnynnäistä eikä sille voi mitään tehdä. Väärässä olivat kaikki ortopedit olleet...

"Mutta entäs jos tuo nikaman siirtymä on todellakin se itse vaiva?"

Onhan se mahdollista, mutta ei siltä kuulosta.

"Entäs jos muita vaivoja ei ole? Minulla on ortopedini mukaan näin."

Eipä munkaan ortopedini musta mitään vikaa löytänyt... Eikä moni muukaan lääkäri.

Se että lääkäri sanoo, että ei ole muuta vikaa osoittaa vain hänen epäpätevyytensä.

Olen sen verran kriittinen lukija, etten paljon anna arvoa netissä oleviin kertomuksiin. Nehän ovat juuri sitä, kertomuksia omista kokemuksista. Sinun sivuillasi olevat kertojathan ovat saattaneet lähteä liikkeelle täysin eri lähtökohdista, joten miksi verrata itseäni heihin.

Osaat siis tämän nettikeskustelun perusteella sanoa minulle, että kuulostaa siltä, ettei tuo siirtynyt nikama ole itse vaiva. Melko hyvin, vain tekstin perusteella. Joku taisi aiemmin verrata sinua vakuutusyhtiön lääkäriin, sama tuli minullakin mieleeni. En nimittäin usko, että diagnooseja voida tehdä näkemättä potilasta.

Jos minusta olisi jokin muu vika löytynyt, olisi se varmasti jo mainittu. Koska onhan nuo lääkärit maininneet muistakin vioista, jotka ovat ilmenneet tutkimuksissa. Vaikka sitten ihan "vahingossa" ilmenneet, muun tutkimuksen yhteydessä.

• hoidettu
        Nainen 26 kirjoitti:

Olen sen verran kriittinen lukija, etten paljon anna arvoa netissä oleviin kertomuksiin. Nehän ovat juuri sitä, kertomuksia omista kokemuksista. Sinun sivuillasi olevat kertojathan ovat saattaneet lähteä liikkeelle täysin eri lähtökohdista, joten miksi verrata itseäni heihin.

Osaat siis tämän nettikeskustelun perusteella sanoa minulle, että kuulostaa siltä, ettei tuo siirtynyt nikama ole itse vaiva. Melko hyvin, vain tekstin perusteella. Joku taisi aiemmin verrata sinua vakuutusyhtiön lääkäriin, sama tuli minullakin mieleeni. En nimittäin usko, että diagnooseja voida tehdä näkemättä potilasta.

Jos minusta olisi jokin muu vika löytynyt, olisi se varmasti jo mainittu. Koska onhan nuo lääkärit maininneet muistakin vioista, jotka ovat ilmenneet tutkimuksissa. Vaikka sitten ihan "vahingossa" ilmenneet, muun tutkimuksen yhteydessä.

Se on ehdotukseni. Nikaman siirtymälle on aina syynsä. Mieti sitä mahdollisuutta sitten ennen leikkausta, jota sulle saatetaan suositella, jos oireet pahenee... Toivotaan että niin ei käy.

"Jos minusta olisi jokin muu vika löytynyt, olisi se varmasti jo mainittu. Koska onhan nuo lääkärit maininneet muistakin vioista, jotka ovat ilmenneet tutkimuksissa."

Niin minäkin luulin, mutta onneksi en uskonut 10 vuoden aikana 20 lääkäriä, 4 fysioterapeuttia, kiropraktikkoa ja naprapaattia...

Miksi minun tai muiden lähtökohta olisi erilainen? Viljamille oli diagnosoitu nikamansiirtymä, Päivillä oli myös. Molemmille sanottiin useiden huippulääkäreiden taholta, että ei voi auttaa. Kummaltakaan ei useat huippulääkärit löytäneet lantiosta vikaa. Toiselta vian löysi fysioterapeutti. Fysioterapeuttikin siis ymmärsi enemmän kuin useat huippulääkärit.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/viljami/viljami.html
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/ph/ph.html

Ja kun heiltä lantion virheasento korjattii, niin nikamansiirtymä parani saman tien... Päivi on ollut jo yli vuoden kivuton. Viljami jo useamman kuukauden.

Onhan ne sulta sen lordoosin löytäneet, mutta eivät kertoneet syytä siihen...

Meidän seuran yhelle 15-vuotiaalle juniorille todettiin kuulemma just lannerangan nikamansiirtymä... Täytyy kysellä hänen vanhemmiltaan, että mikä on sanottu siihen syyksi.

• Nainejn 26
        hoidettu kirjoitti:

Se on ehdotukseni. Nikaman siirtymälle on aina syynsä. Mieti sitä mahdollisuutta sitten ennen leikkausta, jota sulle saatetaan suositella, jos oireet pahenee... Toivotaan että niin ei käy.

"Jos minusta olisi jokin muu vika löytynyt, olisi se varmasti jo mainittu. Koska onhan nuo lääkärit maininneet muistakin vioista, jotka ovat ilmenneet tutkimuksissa."

Niin minäkin luulin, mutta onneksi en uskonut 10 vuoden aikana 20 lääkäriä, 4 fysioterapeuttia, kiropraktikkoa ja naprapaattia...

Miksi minun tai muiden lähtökohta olisi erilainen? Viljamille oli diagnosoitu nikamansiirtymä, Päivillä oli myös. Molemmille sanottiin useiden huippulääkäreiden taholta, että ei voi auttaa. Kummaltakaan ei useat huippulääkärit löytäneet lantiosta vikaa. Toiselta vian löysi fysioterapeutti. Fysioterapeuttikin siis ymmärsi enemmän kuin useat huippulääkärit.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/viljami/viljami.html
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/ph/ph.html

Ja kun heiltä lantion virheasento korjattii, niin nikamansiirtymä parani saman tien... Päivi on ollut jo yli vuoden kivuton. Viljami jo useamman kuukauden.

Onhan ne sulta sen lordoosin löytäneet, mutta eivät kertoneet syytä siihen...

Meidän seuran yhelle 15-vuotiaalle juniorille todettiin kuulemma just lannerangan nikamansiirtymä... Täytyy kysellä hänen vanhemmiltaan, että mikä on sanottu siihen syyksi.

Onhan ortopedini jo puhunut minulle leikkauksesta. Jos nikamasiirtymä tästä pahenee, hermokanava saattaa joutua sellaiseen puristukseen, että kipujen takia asialle on pakko tehdä jotain. Kuitenkin on mahdollista, että nikamat luutuvat toisiinsa kiinni ennen, kun se alempi on likunut tuollaiseen kipua lisäävään tilaan. Joten tässäkin mielessä tuo luonnollinen luudutus (jota kuulemma tapahtuu joillekin jopa heidän ikinä huomaamatta) olisi suotavampi vaihtoehto.

Viljamilla nikamasiirtymä on tapahtunut pahoinpitelyn johdosta. Joten eiköhän siinä, pahisten potkiessa ja lyödessä, ole mennyt yksi sun toinen paikka vinoon. Lisäksi hänellä on osittain ihan eri oireet kuin minulla: minulla kipu säteilee vaan toiseen takareiteen, lonkissa ei tunnu kipua, lihakset eivät puutu, jaloissa tunto on kohdillaan eikä käsissä ole mitään vikaa.

Lisäksi Päivi on synnyttänyt lapsen, ja ilmeisesti siinä yhteydessä vioittanut selkänsä. Sillä jos nikamasiirtymä oli jo huomattava sen löytyessä, se on varmasti kerralla mennyt siihen asentoon. Muussa tapauksessa se olisi varmasti löytynyt aikaisessa vaiheessa, kuten minulla. Hänelläkin on erilaiset oireet kuin minulla: minulla jalat kantaa ja ne ovat yhtä pitkät ja minulla ne myös kantaa. Tukivyötäkään en käytä. Hänen kohdallaanhan fysiatri jopa kertoi, että si-nivel on pois paikoiltaan. Minulle fysiatri ei sellaista puhunut.

Minäkin olen säännöllisesti käynyt samalla fysioterapeutilla, heti diagnoosin saatuani aloin käymään hänen luonaan. Eikä hänkään ole sanoilla vihjaissut, että vika olisi muualla. Ehkäpä hän on sitten yhtä huono kuin lääkärini...

Lordoosista minulla lukee ensimmäisessä fysiatrin kirjoittamassa epikriisissä näin: "Lannelordoosi on korostunut, etutaivituksessa nilkkoihin ja palautus toistettunakin tukeutumatta... Hoitolinjana on lantion hallintaa ja stabiliteettia parantava liikehoito, käydään erityisesti läpi selän lordoosia vähentävät harjoitteet." Ortopedi taas kirjoittaa neljä vuotta myöhemmin näin: "Korostunut lordoosi lumbaalialueella ja pientä hyppyriä L5. tasolla".

• hoidettu
        Nainejn 26 kirjoitti:

Onhan ortopedini jo puhunut minulle leikkauksesta. Jos nikamasiirtymä tästä pahenee, hermokanava saattaa joutua sellaiseen puristukseen, että kipujen takia asialle on pakko tehdä jotain. Kuitenkin on mahdollista, että nikamat luutuvat toisiinsa kiinni ennen, kun se alempi on likunut tuollaiseen kipua lisäävään tilaan. Joten tässäkin mielessä tuo luonnollinen luudutus (jota kuulemma tapahtuu joillekin jopa heidän ikinä huomaamatta) olisi suotavampi vaihtoehto.

Viljamilla nikamasiirtymä on tapahtunut pahoinpitelyn johdosta. Joten eiköhän siinä, pahisten potkiessa ja lyödessä, ole mennyt yksi sun toinen paikka vinoon. Lisäksi hänellä on osittain ihan eri oireet kuin minulla: minulla kipu säteilee vaan toiseen takareiteen, lonkissa ei tunnu kipua, lihakset eivät puutu, jaloissa tunto on kohdillaan eikä käsissä ole mitään vikaa.

Lisäksi Päivi on synnyttänyt lapsen, ja ilmeisesti siinä yhteydessä vioittanut selkänsä. Sillä jos nikamasiirtymä oli jo huomattava sen löytyessä, se on varmasti kerralla mennyt siihen asentoon. Muussa tapauksessa se olisi varmasti löytynyt aikaisessa vaiheessa, kuten minulla. Hänelläkin on erilaiset oireet kuin minulla: minulla jalat kantaa ja ne ovat yhtä pitkät ja minulla ne myös kantaa. Tukivyötäkään en käytä. Hänen kohdallaanhan fysiatri jopa kertoi, että si-nivel on pois paikoiltaan. Minulle fysiatri ei sellaista puhunut.

Minäkin olen säännöllisesti käynyt samalla fysioterapeutilla, heti diagnoosin saatuani aloin käymään hänen luonaan. Eikä hänkään ole sanoilla vihjaissut, että vika olisi muualla. Ehkäpä hän on sitten yhtä huono kuin lääkärini...

Lordoosista minulla lukee ensimmäisessä fysiatrin kirjoittamassa epikriisissä näin: "Lannelordoosi on korostunut, etutaivituksessa nilkkoihin ja palautus toistettunakin tukeutumatta... Hoitolinjana on lantion hallintaa ja stabiliteettia parantava liikehoito, käydään erityisesti läpi selän lordoosia vähentävät harjoitteet." Ortopedi taas kirjoittaa neljä vuotta myöhemmin näin: "Korostunut lordoosi lumbaalialueella ja pientä hyppyriä L5. tasolla".

"Viljamilla nikamasiirtymä on tapahtunut pahoinpitelyn johdosta. "

Mutta tuliko se itse tapahtumassa vaiko vasta sen jälkeen, kun lantio oli kipannut kenoon...? En tiedä.

"Lisäksi Päivi on synnyttänyt lapsen, ja ilmeisesti siinä yhteydessä vioittanut selkänsä."

Mutta nikaman siirtymä havaittiin hänellä vasta vuosia myöhemmin, kun jalat oli menny alta. Synnytyksen jälkeen sitä ei oltu havaittu vaikka oli kipuja, cauda equina-oireita ja tutkittiin kyllä...

"Hänen kohdallaanhan fysiatri jopa kertoi, että si-nivel on pois paikoiltaan. Minulle fysiatri ei sellaista puhunut. "

Päivi muisteli, että se olis ollu fysioterapeutti eikä fysiatri. Mutta lääkärit ja fysiatri sanoi hänelle, että kivut on tavallisia synnytyskipuja eikä mitään vikaa ole. Ei kaikki fysioterapeutitkaan SI-nivelistä tiedä. Itsekin olen useankin tutkittavana ollut.

• si-leikattu
        Nainen 26 kirjoitti:

sinulle nainen26.
        Hyvä ,että jaksat vastata "nettihoidetulle"ja kyseenalaistaa hänen teoriansa.Meitä on moneksi,kuka mihinkin uskoo.........ja tulee uskollaan autuaaksi.

• Nainen 26
        si-leikattu kirjoitti:

sinulle nainen26.
        Hyvä ,että jaksat vastata "nettihoidetulle"ja kyseenalaistaa hänen teoriansa.Meitä on moneksi,kuka mihinkin uskoo.........ja tulee uskollaan autuaaksi.

Nimimerkki ei enää pidä paikkansa, vaan ikää on lasissa muutama vuosi lisää.

Ajattelin palata tähän viestiketjuun ja kertoa uusimpia kuulumisia. Kaikki on nyt hyvin, tai niin hyvin kun vain voi olla. Nikamaväli on nyt jäykistynyt (ei luutunut), ja siirtymä on pysähtynyt. Kipuja ei ole, en tarvitse särkylääkkeitä, voin elää tavallista elämää ja tehdä mitä haluan. Selkäni ei ole esteenä millekään. Ortopedin mukaan kirurgista toimenpidettä ei tarvita. Eli näillä mennään :)

• Nainen 26
        hoidettu kirjoitti:

Nyt olen käynyt taas tarkistuksessa ortopedilla. Röntgenit otettiin ja todettiin, että nikamat ovat nyt jäykistyneet paikoilleen ja tilanne on hyvä. Pariin vuoteen ei ole ollut merkittäviä kipuja, eikä nikamasiirto ole esteenä normalille elämälle. Extremelajeja ortopedi kielsi, mutta enpä ole aloittamassa vuorikiipeilyn ihan heti muutenkaan.

Kirurgisiin toimenpiteisiin ei ole tarvetta, ellei tilanne muutu. Pahin olisi ylempien välilevyjen rappeutuminen, onneksi sellaista ei ole suvussa (ortopedin mukaan lähinnä geneettinen/perinnöllinen ongelma se). Tietysti murtumakaan ei olisi hyväksi, mutta sitä kait tuskin kukaan toivo.

Eli selkäni tilanne on nyt tämä: nikamasiirtymää on, mutta se on jäykistynyt (kuulemma harvinaista naisila), kipuja ei ole ja voin elää kuten kuka tahansa.

• vesseli -65

Tarkoititko prolapsia(pullistumaa).Nyt on uusia "ruiskuhoitoja" prolapsiin.osaa vain kysyä oikeasta paikasta.

• tiedon haluinen

juuri sitä mitä kirjoitin välilevyn madaltumaa, mutta on minulla siinä toisella puolella paha pullistumakin. Lääkärin mukaan tämä madaltuma on se suurin syy kun on mennyt niin pahaksi.Alunperin oli vain madaltuma mikä on oireillut tämä pullistuma on tullut vasta nyt. Lääkärin mukaan pullistuma olisikin huomattavasti helpompi hoidella, mutta kun se madaltuma on huomattavasti hankalampi leikkaus.

• paatitonajelija

Mulla leikattiin selkä -87 ja poistettiin viallinen välilevy. Olin leikkaus aikana 32v. Nyt nikamat luutuneet yhteen ja rikkoneet seuraavan välilevyn ja preskaali väli on kaventunut nikamien yhteen luutumis prosessissa. Eli tiedossa viel selkä operaatioita. Pillereitä kaiken maailman vaivoihin syön 12 kpl/pv.

• hoidettu

"Nyt nikamat luutuneet yhteen ja rikkoneet seuraavan välilevyn ja preskaali väli on kaventunut nikamien yhteen luutumis prosessissa. Eli tiedossa viel selkä operaatioita. Pillereitä kaiken maailman vaivoihin syön 12 kpl/pv. "

Juuri noin käy kun nikamia luudutetaan. Onko tuo nyt sitten se toivottu lopputulos? Kannattaisi harkita muita vaihtoehtoja...

• tiedon haluinen

lääkäri ehdottaa proteesi leikkausta, ja olisin mielelläni kuullut siitä jos jollain on tehty tuo.Itse olen myös nuori eikä se välilevyn poisto ole enää suositeltavaa.Ainakin minun lääkäri sanoi ettei edes halua tehdä enää poistoja kun on tämä uusi tekniikka, joka mahdollisesti estää uudestaan joutumisen leikkauspöydälle.

• hoidettu

lääkäri ehdottaa proteesi leikkausta, ja olisin mielelläni kuullut siitä jos jollain on tehty tuo.Itse olen myös nuori eikä se välilevyn poisto ole enää suositeltavaa.Ainakin minun lääkäri sanoi ettei edes halua tehdä enää poistoja kun on tämä uusi tekniikka, joka mahdollisesti estää uudestaan joutumisen leikkauspöydälle.

Muista pyytää läkäriltäsi myös selvitys, että miksi se sun välilevysi on rappeutunut. Eihän ne itsekseen tuhoudu. Aina siihen on joku syy!

Jos ei sitä syytä korjata, niin pian seuraavakin välilevy rappeutuu ja sitten seuraava. Pian huomaat, että sulla on monessakin nikamavälissä keinotekoinen levy... Ja mikä estää niiden tuhoutumisen, jos alkuperäinenkään ei pysy kunnossa?

Tuossa yksi sellainen syy. Poimittu tuosta suomalaisten huippuosaajien kirjoittamasta kirjasta: http://www.vk-kustannus.com/selan_rakenne1.htm

Juha Koistinen
        "SI-nivelen joustoliikkeen puuttuessa mm. presakraalisen välilevyn kuormitus kasvaa altistaen degeneraatiolle."

Eli kun SI-nivel on jumissa niin siksi välilevyt rappeutuvat?

Jukka Kangas
        "Lannerangan skolioosin seurauksena välilevyt kuormittuvat epäsymmetrisesti."

Tuleeko tuosta kulumaa, degeneraatiota? Eikös degeneraation pitänyt olla sairaus?

Jukka Kangas
        "Skolioosiin liittyy nikamien kiertyminen, mikä tapahtuu päinvastaiseen suuntaan sivutaivutukseen verrattuna. Alaraajojen pituuseron aiheuttama kiertyminen lantiokorissa ja lannerangassa tapahtuu siis päinvastaisiin suuntiin, mikä kuormittaa erityisesti lumbosakraalialuetta ja muita alimpia lannerangan segmenttejä."

Miksi sitten degeneraation aiheuttajaa pidetään tuntemattomana?

Juha Koistinen
        "Lantion anteriorisessa tiltissä sakrumin posterioriselta pinnalta goniometrillä mitattu asento kertoo sakrumin kallistuneen horisontaaliseen suuntaan, mikä puolestaan pyrkii ohjaamaan lannerankaa lordoottiseksi ja painetta fasettinivelille. Lantion posteriorinen tiltti ja vertikaalinen sakrumin asento ohjaavat synonyymeina lannerankaa kyfoosin suuntaan, minkä seurauksena paine kohdistuu enemmän diskuksille."

Ja taas välilevyt rappeutuu, kun tulee rankaan mutkia...

• vesseli -65
        hoidettu kirjoitti:

Muista pyytää läkäriltäsi myös selvitys, että miksi se sun välilevysi on rappeutunut. Eihän ne itsekseen tuhoudu. Aina siihen on joku syy!

Jos ei sitä syytä korjata, niin pian seuraavakin välilevy rappeutuu ja sitten seuraava. Pian huomaat, että sulla on monessakin nikamavälissä keinotekoinen levy... Ja mikä estää niiden tuhoutumisen, jos alkuperäinenkään ei pysy kunnossa?

Tuossa yksi sellainen syy. Poimittu tuosta suomalaisten huippuosaajien kirjoittamasta kirjasta: http://www.vk-kustannus.com/selan_rakenne1.htm

Juha Koistinen
        "SI-nivelen joustoliikkeen puuttuessa mm. presakraalisen välilevyn kuormitus kasvaa altistaen degeneraatiolle."

Eli kun SI-nivel on jumissa niin siksi välilevyt rappeutuvat?

Jukka Kangas
        "Lannerangan skolioosin seurauksena välilevyt kuormittuvat epäsymmetrisesti."

Tuleeko tuosta kulumaa, degeneraatiota? Eikös degeneraation pitänyt olla sairaus?

Jukka Kangas
        "Skolioosiin liittyy nikamien kiertyminen, mikä tapahtuu päinvastaiseen suuntaan sivutaivutukseen verrattuna. Alaraajojen pituuseron aiheuttama kiertyminen lantiokorissa ja lannerangassa tapahtuu siis päinvastaisiin suuntiin, mikä kuormittaa erityisesti lumbosakraalialuetta ja muita alimpia lannerangan segmenttejä."

Miksi sitten degeneraation aiheuttajaa pidetään tuntemattomana?

Juha Koistinen
        "Lantion anteriorisessa tiltissä sakrumin posterioriselta pinnalta goniometrillä mitattu asento kertoo sakrumin kallistuneen horisontaaliseen suuntaan, mikä puolestaan pyrkii ohjaamaan lannerankaa lordoottiseksi ja painetta fasettinivelille. Lantion posteriorinen tiltti ja vertikaalinen sakrumin asento ohjaavat synonyymeina lannerankaa kyfoosin suuntaan, minkä seurauksena paine kohdistuu enemmän diskuksille."

Ja taas välilevyt rappeutuu, kun tulee rankaan mutkia...

Eikös välilevyt saa aineenvaihduntaa liikunnalla.Mulla on leikattu prolapsit -93 ja -94.Uinti ja vesijuoksu on mulle paras kuntoutus.-94 halvaantui vasen jalka "KAUDA"oireet.Olen ollut normaalisti töissä pieniä sairaslomia on ollut.Särkylääkkeitä on syönyt vain akuuteissa vaiheissa.Pullistumia on ollut ehkä 3-4 -94 jälkeen mutta ei ole kuvilla varmistettuja.

• hoidettu
        vesseli -65 kirjoitti:

Eikös välilevyt saa aineenvaihduntaa liikunnalla.Mulla on leikattu prolapsit -93 ja -94.Uinti ja vesijuoksu on mulle paras kuntoutus.-94 halvaantui vasen jalka "KAUDA"oireet.Olen ollut normaalisti töissä pieniä sairaslomia on ollut.Särkylääkkeitä on syönyt vain akuuteissa vaiheissa.Pullistumia on ollut ehkä 3-4 -94 jälkeen mutta ei ole kuvilla varmistettuja.

Liikunta aikaansaa veren- ja nestekierron elpymistä. Mutta jos lantio toimii väärin, niin se myös rasittaa niveliä ja välilevyjä.

Urheilijoilla ja paljon liikkuvilla on eniten näitä rappeutumia. Niitä on monesti jopa hyvinkin nuorilla urheilijoilla. Eli jos liikkuu liikaa viallisella lantiolla, niin se "kuluttaa" selkärankaa.

• tietävä-potilas
        hoidettu kirjoitti:

Liikunta aikaansaa veren- ja nestekierron elpymistä. Mutta jos lantio toimii väärin, niin se myös rasittaa niveliä ja välilevyjä.

Urheilijoilla ja paljon liikkuvilla on eniten näitä rappeutumia. Niitä on monesti jopa hyvinkin nuorilla urheilijoilla. Eli jos liikkuu liikaa viallisella lantiolla, niin se "kuluttaa" selkärankaa.

Hoidettu on mainostaja joka pyrkii saamaan asiakkaita Holmalle epäsuorasti antamalla linkkejä ja ehdotuksia jotka tavalla tai toisella vievät Holman sivuille. Holma ei kykene parantamaan Spondylosisoireita. Spondylosis on synnynnäinen rakenne-vika joka ei johdu esim lantion vinoudesta tai SI nivelen virheasennosta(dislokaatiosta). Tässätapauksessa manipulaatiohoito on vaarallinen toimenpide joka voi estää esim välilevyjen luutumisprosessin, pistäen 2 nikamaa uudelle liikeradalle ja luutumiskiinnikkeet irti. Mikäli lantio ja Si nivel on kunnossa notkoselkä voi hyvin aiheuttaa nikamasiirtymän. Tässä tapauksessa uskon että jäsenkorjaaja pyrkii korjaamaan ryhtivirheen luomalla painetta esim ristiluuhun ja näin "korjaten" virheasennon- ongelma on se että välilevy lähtee liikkeelle ja liukuma on päällä. Älkää helvetissä menkö spondyloosis potilaat jäsenkorjaajalle tosin muille kuin selän rakkenvammasille voin suositella. Esim lihas-spasmit ja muut.

• sata pilleriä

menen 10 v tarkastukseen ortonille. välilevyproteesi oli silloin uutta. kivut hävisivät. luvattiin 50 pros kipujen häviäminen. työ on kevyttä rakennusmiehen työtä joten pääsen vanhuuseläkkeelle 10 v päästä. muistakaa ettei selkä ole kipeä ennen kun seisoessa menee taju ja vaimo yrittää vetää pesuhuoneen lattialle ettei sänky likaannu kuseen ja paskaan. opiaatit ovat hyvä apu liikkeellä oloon. pitkäaikaiseen käyttöön niistä ei ole. vierottautuminen kesti 6 kk. minä rakastan teija lindiä platonisesti. ei ole ortonin mainos ja hoidettiin maksusitoomuksella veronmaksajien rahoilla. leikkauksen teki iso ruma mieslääkäri joka sanoi toisena päivänä, kävele ovelle ja takaisin. sillä tiellä ollaan. osaan tehdä talon en ihan vielä selkäleikkausta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      28
      5702
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      33
      5100
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2924
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2414
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      28
      1730
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1579
    Aihe