Agaroosigeelielektroforeesi

kysyväinen

Nyt olisi pieni pulma ratkottavana molekyylibiologian tutkijoille ja laboranteille.

Teen agaroosigeelielektroforeesin 3 %:lla agaroosigeelillä (3 g agaroosia, 100 ml 1X TBE) johon lisään 60 mikrolitraa etidiumbromidia. Etidiumbromidin lisään vasta, kun liuos on sen verran jäähtynyt, että voin pidellä pulloa kädessäni. Muutenhan EtBr haihtuisi, eikö niin?

Minulle tulee jostain syystä sellaista tulosta, että jommassa kummassa päässä geeliä bändit ovat haaleita. Toisessa päässä geeliä bändit loistavat kuin aurinko (joka on tietysti hyvä asia).Tämä ei voi johtua näytteistä enää, koska olen tehnyt homman jo sen verran monta kertaa.

Geelissäni on kaikkiaan 16 kuoppaa (8 kuoppaa per rivi).

Mitä kannattaisi kokeilla?

5

1966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nanna*

Tässä nyt ei tule muuta mieleen kuin se, että EtBr ei ole tasaisesti agaroosin seassa... Oletko varmasti sekoittanut geelin hyvin ennen kaatamista?

Tarkista, että käytät EtBr:a oikean määrän (0,5 µg/ml), voit myös kokeilla värjätä geelin jälkeenpäin.

Mitään muuta tässä ei tule mieleen, jos olet kokeillut laittaa näytteet eri päin geelille, niin niistäkään se ei voi johtua.

• molekyylibiologi

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:DNA_Agarose_Gel_Electrophor.jpg

Jos tarkoitat tämän tyyppistä lopputulosta (geelin yläosa kirkkaampi kuin alaosa), niin syy on tässä:

Bändien intensiteettien erot aiheutuvat siitä että Et-Br liikkuu geelillä ajon aikana. Siis kun DNA liikkuu kohti " napaa", niin Et-Br liikkuu kohti "- napaa". Tästä syystä, omasta mielestäni, DNA pitoisuuden arvioiminen (ts. arpominen) geelikuvasta on yleensä täysin mahdotonta ja harhaanjohtavaa analysointia.

Voin olla tässä väärässä, mutta luulen ettei Et-Br haihdu kovinkaan helposti. Molekyylimassa lähes 400 ja puhtaan aineen sulamispiste 260 'C. Joku kemisti voisi antaa tähän valistuneemman arvion. :p Itsekkin kyllä lisään sen vasta agaroosin sulatuksen jälkeen, mutta vain siitä syystä että pelkän agaroosin siivoaminen on turvallisempaa kuin potentiaalisen myrkyn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethidium_bromide

Helpoin ratkaisu ongelmaasi: käytä kahta geeliä, joissa 8 kuoppaa molemmissa ja aja geelit vain "puoleen väliin" asti.

• kemisti

EtBr on huono merkintä etidiumbromidille, koska se tarkoittaa kemiassa yleisesti etyylibromidia. Etyylibromidi varmastikin haihtuisi, koska kiehumispiste on 38 celsiusta, mutta etidiumbromidi ei taatusti haihdu, koska se vasta sulaa 260 celsiuksessa.

• Biokemisti

Taitaa olla niin, että vahvempien bändien myös kuuluu näkyä geelillä voimakkaammin...Että ihan oikealta kuulostaa.

• joku "osaamaton"

"Tarkista, että käytät EtBr:a oikean määrän (0,5 µg/ml), voit myös kokeilla värjätä geelin jälkeenpäin." tosiaan tarkista aluksi tuo lasku, että suhde on oikea. Koska 60 ml:n 1%:seen liuokseen menee EtBr:a 3 µl:a niin epäilen tuota sinun 60 µl:a.
        -Sekoita aluksi agaroosi TBEhen ja lämmitä, vaikka mikroaaltouunissa (niin kauan että se on täysin homogeeninen). Lisää EtBr kuhan liuos on suurin piirtein 65 celcius asteista.
        -Anna geelin jähmettyä, poista kampa.
        -Pipetoi näytteet kaivoihin, standardia yleensä 10 µl, näytteitä 20 µl.
        -Tarkista geelin ajosuunta, ajo kohti positiivista napaa. joten kaivot on sillon negatiivisessa päässä.
        Ajo kestää 30 minuutista alle kahteen tuntiin, 45 minuutin kohdalla on hyvä ruveta jo tarkkailemaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91