Siis hakusessa hyvä tähtikiikari, hintahaitari saisi olla noin 150-300 euroa. Suositellaan kuulemma 7x50 kiikaria. Mutta haluan katsoa galakseja, kaksoistähtiä. Olen vasta-aloittelija.
Lainassa minulla on tällä hetkellä 7-15x35, siis zoomilla.Merkki Minolta(11 vuotta vanha).En tiedä onko tämä kiikari ihan riittävä juuri tähtien katseluun? Näin hädintuskin Orionin kuuluisan kaasusumun. Pledajit näin hyvin, kun mahtui sopivasti kiikarin näkökenttään.
Onko 15x80 hyvä? Toivon, että samalla kiikarilla näkee myös luonnollisesti kauas olevia maamaisemia. Suositelkaa minulle merkkikiikareita ja mittoja, kiitos! :)
Olen alkanut nauttimaan näkemistäni paljain silmin tähtitaivasta ja tunnistamaan tähtikuvioita. Vaanpa haluan mennä vielä syvemmälle!
Haen hyvää kiikaria
7
2952
Vastaukset
- ovat aika
painavia kannatella, jos nyt puhutaan suuremmista suurennoksista. Onhan niissä tosin jalustoja jne erikseen ostettavissa... Eikö kaukoputki olisi parempi ratkaisu. Mahtuisi tuohon hinta-haarukkaan ihan hyvä putkikin. :)
- Joppe4
Hankin hiljan Bresser Zoomar 12-36X70 kiikarit Villen kellosta hintaan 175E. Olen niihin varsin tyytyväinen. 70mm antaa riittävän valovoiman jotta suuri osa Messierin kohteista on havainnoitavissa. Tällä kiikarilla mm. Seulaset, Hyadit, Andromedan galaksi, Orionin sumu, M35, M37 ym. kirkkaimmat tähtijoukot ovat kiitollisia kohteita. Jopa Saturnuksen renkaat erottuvat!
Isolla suurennuksella kiikari tarvitsee tukea hyvin. Hankin sitä varten tavallisen kamerajalustan, mutta se osoittautui liian huteraksi. Parhaan tuen saa kun katsoo tuolissa istuen tai johonkin nojaten. Tai sitten tukee kiikaria tolppaa tms. vasten.
Näissä Bresser zoomikiikareissa on se ongelma että pienellä (12x) suurennoksella näkökenttä on putkimaisen kapea. Vasta lähellä maksimisuurennostä näkökenttä suunnilleen yhtä leveä kuin tavanomaisella 7-8x kiikarilla. Toinen pieni ongelma on että tarkennussäätö on liian löysä ja säädössä on jonkin verran välystä. Tarkentaminen oli hankalaa koska välyksen/löysyyden takia tarkennus muuttui itsekseen. Korjasin tämän ongelman pienellä kumilankavirityksellä.
Jos nyt hankkisin kiikareita, ostaisin ei-zoom kiikarit. Tärkeitä kriteereitä olisivat:
-Valovoima. Isoa objektiivia ei voita mikään. Vähintään 70mm tai enemmän. Tosin koko ja paino kasvaa myös.
-Kohtuullinen suurennos. Max 20x riittää mainiosti. Isommalla suurennoksella tuennan pitää olla ehdottoman hyvä. Samoin suurennoksen kasvaessa optiikan laadun puutteet tulevat nopeasti esille.
-Laaja näkökenttä.
-Laatu, sekä optinen että mekaaninen. - Mr.K.A.T.
Minulla on Optima De Luxe 15x70 kiikarit ja niitä näkyy olevan kodin ykkösessä joku kpl vielä myynnissä 79..89 euron hintaan.
Kaksoistähtien katseluun tavallisesti tarvii jo vehkeen jota nimitetään kaukoputkeksi.- ap.ämätööri
Luovun sitten kovasta vaatimuksesta. En jaksa kantaa painavaa kiikaria enkä hae kaukoputkea. Tänä iltana katsoin 7-15x35 kiikarilla,erotin Otavan kauhan keskeltä, zeta Mizarin.Valitettavasti on runsaasti valosaastetta. Kyllähän tämä kiikari riittää toistaiseksi.Mutta harmikseni kiikari ns. jäähtyi, enkä voinut säätää tarkemmaksi,viivyin vain vajaa puolituntia. Tähän aikaan klo 22.30 ulkona on miinus 11 astetta. Voisitteko silti suositella jotain hyvää kiikarimerkkiä, siis nykyistä lainaamaani kiikaria paremmaksi? Olen aikeissa ostaa ikioman kiikarin. Vastakaa myös muut tähtiin katsojat! Suurkiitos!
- auwesaiuh
ovatko lidlissä välillä myytävät kaukoputket mistään kotoisin? näkyykö galaksit sun muut? putken spekseistä en muista enkä ymmärrä mutta hinta oli jotain 70-90e välillä.
miettinyt samaa... Siis noita halpoja putkia. Jos joku tietää kokemuksella, niin voisi kertoa, että kannattaako ylipäätänsä... Kyllä niillä varmaan galaksit näkyy. Taitaa niissä riittävä suurennos olla :9
- että hyvää ja halpaa
Flutteri kirjoitti:
miettinyt samaa... Siis noita halpoja putkia. Jos joku tietää kokemuksella, niin voisi kertoa, että kannattaako ylipäätänsä... Kyllä niillä varmaan galaksit näkyy. Taitaa niissä riittävä suurennos olla :9
ei ole pitää tässäkin asiassa paikkansa. Yleensä nämä tavaratalojen putket ovat linssiputkia, joiden laatutaso on varsin kyseenalainen. On kuvan vääristymiä johtuen halvoista linsseistä. Säätimet ovat helposti rikkoutuvia muovirimpuloita, jalustat huteria ym.ym. Luvataan hirveitä suurennoksia joita on mahdoton saada. En todella suosittele näitä hankittavaksi, vaikka olisi ylimääräistä rahaa kuinka. Jos haluaa todella katsella taivaalla olevia kohteita, niin suosittelen kunnollista peilikaukoputkea. Niistä löytyy monia kunnollisia. Toki myös linssiputkista, mutta silloin puhutaan eri hintaluokasta kuin 100-200€.
Voin kokemuksesta sanoa tämän, sillä en ole nähnyt yhtään kunnollista ns.tavarataloputkea. Kannattaa harkita ja yrittää kysellä mahdollisilta tutuilta, kenellä olisi kaukoputki, jotta voisi itse nähdä miltä se taivas näyttää.
Voin myös itse yrittää auttaa joko täällä tai sähköpostin kautta.
Katsomisen ja oppimisen iloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316