Mistä eroitan luomun?

innostunut luomusta

Olen satunnaisesti ostanut luomutuotteita, mutta nyt haluaisin keskittää niihin enemmän.

Kaupoissa ei aina ole asian tuntevaa henkilökuntaa tai sitten vastaus on epäilyttävä. Esimerkiksi olen aina luullut että "reilun kaupan" tuotteet ovat tuotteita joista kaikki osapuolet saavat reilun korvauksen työstään. Mutta viimeksi myyjä sanoi sen myös tarkottavan luomu kusvatettuja tuotteita(kyse oli vihanneksista). Minua tämä epäilytti!

Eli,
Mistä erotan itse luomutuotteen kaupassa? Onko tuotteissa joku englannin kielinen teksti tai logo joka helpottaisi minua tietämätöntä????
Mistä saisin tietoa luomu tuotteista? Varsinkin Suomalaisistta?

8

766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepjep...

luomu = luonnon mukainen = organic agriculture

tuotteissa lukee siis joku luomu tai organic

kaikki reilun kaupan tuotteet ei oo luomua

laita googlee "luomu" niin eiköhän löydy tietoa

• Homo sapiens

Kotimaisista luomutuotteista täytyy löytyä sana luomu, muuten se ei luomua ole vaikka muuten miten vakuutettaisiin tuotteen olevan jotenkin luonnonmukainen. Biodynaamisesti tuotettuja tuotteita voidaan kuitenkin pitää luonnonmukaisina, biodynaaminen viljely on luonnonmukaisuudessaan vielä pidemmällä kuin "pelkkä" luomu. Biodynaamisen tuotteen kansainvälinen merkintä on Demeter. Puhtaita ja terveellisiä elintarvikkeita saadaan kummallakin menetelmällä.
      Reilun kaupan tuote saattaa olla myös luomua, mutta silloin siinä täytyy olla luomumerkintä.
      Lähes joka kaupassa on nykyään esim. Reilun kaupan banaaneja, mutta joskus harvoin ne ovat lisäksi luomua ja silloin tuo luomumerkintä on näkyvillä. Luomuttomissakin Reilun kaupan banaaneissa käytetään vähemmän torjunta-aineita kuin aivan tavallisissa banaaneissa, joten "reilujen" tuotteiden suosiminen on joka tapauksessa askel parempaan suuntaan.
      Englanniksi luomu on organic, ruotsiksi eko, ranskaksi biologique, saksaksi biologisch.
      Luomusta saat tietoa esim. Finfood Luomusta, Luomuliitosta ja erityisesti luomueläintuotannon osalta Animalian sivuilta. Biodynaamisesta tuotannosta tietoa löytyy Biodynaamisesta yhdistyksestä. Ja eikun Googleen...

• luomutietoa

• lexander

minä en erota luomua mitenkään terveysvaikutuksiltaan tai maultaan ja siksi en halua maksaa luomusta kalliimpaa hintaa, kun en tiedä, onko se todella luomua ja en sitä siis osta,. Koko 60-vuotisen ikäni olen syönyt "tavallista" ruokaa ja aivon vieläkin elää yhtä tyytyväisenä - ilman luomu-hömpötyksiä

• maksumies

Luomun tunnistaa siitä että tuote on surkean rypistyneen näköinen.

• Elävä ravinto

> Mistä erotan itse luomutuotteen kaupassa?

Tässä vähän vinkkiä:

Leipä ei esim. ole luomutuote koska sitä ei esiinny luonnossa.

Samoin luomumakaronit, luomumehut, luomuvaatteet, luomuviinit, lämmitetyt ja mitenkään prosessoidut ruuat eivät ole luomutuotteita vaikka niitä sellaisiksi väitetäänkin.

Hedelmät ja kasvikset ovat luonnonmukaisessa muodossa ja niitä voidaan kutsua luomutuotteiksi jos ne ovat luonnonmukaisesti kasvatettuja.
      Ne täytyy myös syödä sellaisenaan luonnonmukaisesti. Keitetty luomuperuna ei ole enää luomutuote koska se on keitetty luonnonvastaisesti.

• maksumies

Näin kaupassa Thaimaalaista luomuriisiä myynnissä. TIEDÄN tarkkaan että thaimaassa kasvatetaan luomuriisiä ainoastaan yhdessä yliopistossa koemielessä. Asia on siis huijauta. Kuinka paljon muita vastaavia tuotteita on myynissä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3950
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2963
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2233
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1900
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1770
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1762
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      53
      1667
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1537
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1485
    Aihe