AIOLI

Tykästynyt

Mikä on paras valmiina kaupasta saatava aioli? Valkosipulimajoneesi se ei ole, ja itse tehtynä olen kokeillut kaikki mahdolliset reseptit, eikä maku ole hullumpi, mutta se koostumus! Paksu ja mehevä, sille olisi käyttöä...

27

26271

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aiolia

      En ole onnistunut löytämään ainuttakaan hyvää purkki- tai tuubiaiolia. Viimeksi ostamani kallis "hieno" ranskalainenkin Stockmannilta oli ihan silkkoa.
      Pitäisi tehdä itse.

    • aioli!

      Et siis ole onnistunut itse tehtynä saamaan mieleistäsi aiolia? Minulla taas käy niin, että aiolista tulee hyvinkin paksua ja kiiltävää.

      Älä lannistu vaan kokeile vielä uudelleen. Katso, että ainekset ovat samanlämpöisiä, sekoita keltuaiseen / -siin valkosipuli (muut mausteet ja karkea suola, jos käytät) ja sitten vain öljyä tipottain ja reipas sekoitus. Loppua kohden voit sitten kaadella enemmän ja höllentää sitä sekoitusta.

      Oletko muuten käyttänyt tarpeeksi öljyä? Niin hassulta kuin se tuntuukin, niin öljymäärän lisääntyessä aiolista tulee yhä sakeampaa, ei tietysti rajattomiin.

    • vanha kokki

      Kyseessä on alkuperäinen Kreikkalainen resepti Ateenasta vuodelta 1977 minun mukaani tarttuneena.
      Aioli on Espanjalainen, tämä on siis Kreku ja nimeltään scorthalia. 6-8 valkosipulin kynttä, 1 tl. suolaa 2 kahvikupillista keitettyä ja muhennettua perunaa, puoli kupillista oliiviöljyä, hieman vajaa neljänneskupillista punaviinietikkaa. Sekoita kuoritut vs. kynnet ja perunasose, suola ja laita aineet tehosekoittimeen =( kutteri ) pane kone käyntiin ja lisää etikka, sen jälkeen lisää oliiviöljy nauhana.Anna koneen pyöriä, kunnes seos on kiiltävää ja sileätä. Käytetään samoin kuin aioli. Hyvää ruokahalua.

      • Vanha kokki

        Jäi sanomatta että murskaa valkosipulinkynnet ennen sekoittamista, saat tasaisemman tuloksen.


      • eri asia

        skordalia on ihan eri asia kuin aioli. aioli on valkosipulimajoneesia, skordalia on valkosipulista peruna/leipä-höttöä.


      • Vanha kokki
        eri asia kirjoitti:

        skordalia on ihan eri asia kuin aioli. aioli on valkosipulimajoneesia, skordalia on valkosipulista peruna/leipä-höttöä.

        Käsittääkseni kysyjä hakikin jotain muuta, koska hän sanoi kyselyssään "majoneesia se ei ole" Siis ymmärrykseni mukaa skorthalia on lähinnä seuraava jota kysyjä hakee.Ymmärsitkö?


    • Milla.M

      tätä olen tehnyt itse jo vujosikausia ja siitä tykkäävät meillä lapsetkin

      1 kananmuna
      1,5 tl sinappia
      1,5 tl sokeria
      ripaus suolaa
      ripaus jauhettua mustapippuria
      5 valkosipulin kynttä tai 3 tl valkosipulirouhetta
      ruokaöljyä

      Kaikki ainekset paitsi öljy sauvasekoittimen mentävään, kapeaan astiaan, sekoita hetki ja ala sitten lisätä öljy kapeana nauhana. Saat juuri sen pakuista kuin haluat säädelläsi öljyn määrää.

      • ex-espanjan asukki

        Ainakin Myyrmäen Cittarista saa Espanjasta tuotettua Aliolia (kelta-vihreä muovikippu) löytyy sieltä kalatiskin kupeesta.


      • Vanha kokki

        Näinhän juuuri majoneesi tehdään, kysyjä mielestäni tarkoitti jotain muuta, koska hän sanoi, "majoneesia se ei ole". Jätät valkosipulit pois mitä sinulle jää, no hyvä majoneesi.


      • ole puhunut
        Vanha kokki kirjoitti:

        Näinhän juuuri majoneesi tehdään, kysyjä mielestäni tarkoitti jotain muuta, koska hän sanoi, "majoneesia se ei ole". Jätät valkosipulit pois mitä sinulle jää, no hyvä majoneesi.

        mitään majoneesista, ei suuntaan eikä toiseen, vaan antoi yksinkertaisesti vain tuon yhden reseptin.
        Ja toki aioli eli alioli käytännössä juuri on valkosipulimajoneesia, vaikka tuo yksi on kirjoittanut että "majoneesia se ei ole".
        Korkeintaan hän saattaa tarkoittaa, ettei se ole sellaista, jota oikein myydään nimikkeellä "valkosipulimajoneesi", etenkin tuubissa. Silti periaatteessa on kyse samasta asiasta, joskin ainesten määräsuhteet ja lopputuotteen paksuusaste toki vaihtelevat eri versioissa ja nimikkeissä.


      • Milla.M
        ole puhunut kirjoitti:

        mitään majoneesista, ei suuntaan eikä toiseen, vaan antoi yksinkertaisesti vain tuon yhden reseptin.
        Ja toki aioli eli alioli käytännössä juuri on valkosipulimajoneesia, vaikka tuo yksi on kirjoittanut että "majoneesia se ei ole".
        Korkeintaan hän saattaa tarkoittaa, ettei se ole sellaista, jota oikein myydään nimikkeellä "valkosipulimajoneesi", etenkin tuubissa. Silti periaatteessa on kyse samasta asiasta, joskin ainesten määräsuhteet ja lopputuotteen paksuusaste toki vaihtelevat eri versioissa ja nimikkeissä.

        Noin minäkin alkuperäisen kirjoittajan viestin ymmärsin ja siksi heitinkin hänelle ohjeen. Tuolla reseptillä tehty valkosipulimajoneesi=aioli ei ole lähellekään samanlaista mautonta mössöä kuin kaupasta ostettu.


    • tuoretta

      Paras kaupasta saatava valmis valkosipulikastike on Dennisin kastike. Tuoretta valkosipulia!

    • heikki

      Kokeileppas Lidlin Vitakrone majoneesia (ei kevyt)johon lisäät itse valkosipulia,sitruunamehua muutama tippa ja ehkä hieman mustapippuria...ainakin meillä on todettu parhaaksi.

    • daadaaa

      myö ostettiin kaupasta tuubi normi majoneesia (tosin kevyt, 50% vähemmän rasvaa) ja sinne raastettiin valkosipulia. (raastettiin koska ei omistettu puristinta. sama lopputulos enivei)
      ihan syötävää, ei tosin samanlaista kuin fransmannista sai.

      ja mielestäni fransmannissa sai parempaa aiolia kuin espanjassa, mallorcalla. ja ostin mallorcalta pari purkkia sitä kotiin tuomisiksi. täyttä sontaa. ei ne sielläkään aina osaa.

      • -m-

        Aioli on alunperin ranskalainen eikä espanjalainen (niin kuin tuossa aikaisemmin joku väitti).

        Unohda kaikki noi valmiit kaupasta ostetut majoneesit, itse tehty on paras ja terveellisin.

        Oma resepti on tässä (hieman eroaa alkuperäisestä ranskalaisesta sillä en laita omaani sinappia):

        4 valkosipulinkynttä
        2 munan keltuaista
        1 tl pippuria
        1 tl suolaa
        2 rkl sitruunan mehua
        2 dl öljyä (älä laita extra virgin oliiviöljyä, siitä ei tule hyvä. Käytä mielummin tavallista oliiviöljyä tai esim. rypsiöljyä)

        Murskaa valkosipulinkynnet, lisää pippuri, suola, munat ja sitruuna. Sekoita hyvin sauvasekoittimella.

        Lisää öljy ensin tipoittain ja silloin kun huomaat että kastike "kiinteytyy" voit lisätä lopun öljyn nauhana.

        Laita lopuksi vielä jääkaappiin.

        Voila`!


      • vep
        -m- kirjoitti:

        Aioli on alunperin ranskalainen eikä espanjalainen (niin kuin tuossa aikaisemmin joku väitti).

        Unohda kaikki noi valmiit kaupasta ostetut majoneesit, itse tehty on paras ja terveellisin.

        Oma resepti on tässä (hieman eroaa alkuperäisestä ranskalaisesta sillä en laita omaani sinappia):

        4 valkosipulinkynttä
        2 munan keltuaista
        1 tl pippuria
        1 tl suolaa
        2 rkl sitruunan mehua
        2 dl öljyä (älä laita extra virgin oliiviöljyä, siitä ei tule hyvä. Käytä mielummin tavallista oliiviöljyä tai esim. rypsiöljyä)

        Murskaa valkosipulinkynnet, lisää pippuri, suola, munat ja sitruuna. Sekoita hyvin sauvasekoittimella.

        Lisää öljy ensin tipoittain ja silloin kun huomaat että kastike "kiinteytyy" voit lisätä lopun öljyn nauhana.

        Laita lopuksi vielä jääkaappiin.

        Voila`!

        Ei sillä ole niin väliä, mistä maasta peräisin, kunhan on hyvää. Provence käsittääkseni on lähinnä se kotipaikka


      • 54
        -m- kirjoitti:

        Aioli on alunperin ranskalainen eikä espanjalainen (niin kuin tuossa aikaisemmin joku väitti).

        Unohda kaikki noi valmiit kaupasta ostetut majoneesit, itse tehty on paras ja terveellisin.

        Oma resepti on tässä (hieman eroaa alkuperäisestä ranskalaisesta sillä en laita omaani sinappia):

        4 valkosipulinkynttä
        2 munan keltuaista
        1 tl pippuria
        1 tl suolaa
        2 rkl sitruunan mehua
        2 dl öljyä (älä laita extra virgin oliiviöljyä, siitä ei tule hyvä. Käytä mielummin tavallista oliiviöljyä tai esim. rypsiöljyä)

        Murskaa valkosipulinkynnet, lisää pippuri, suola, munat ja sitruuna. Sekoita hyvin sauvasekoittimella.

        Lisää öljy ensin tipoittain ja silloin kun huomaat että kastike "kiinteytyy" voit lisätä lopun öljyn nauhana.

        Laita lopuksi vielä jääkaappiin.

        Voila`!

        http://www.espanjasi.com/wiki/index.php/Alioli

        Alkuperästä en lähde kiistelemään, mutta Espanjassa tämä herkku on Alioli ja hyvin
        perinteikäs sikäläinen kastike. Käytetään usein leivän päällä tai muutoin ruuan
        lisukkeena; sopii mainiosti erilaisten tapasten kyytipojaksi ja vaikkapa kalan kanssa
        pöytämausteena. Kuten myös mojo-kastikkeet.
        Monien maiden keittiöissä on vaikutteita muualta, pelkästään Euroopan tasolla
        naapurista otetaan ne parhaat palat, ehkä vähän muokataan kansallisesti sopiviksi.
        Väliäkö tuolla, samantyyppisestä tuotteesta puhutaan ja kun itse matkailen pääasiassa
        espanjankielisillä alueilla, "alioli" on minulle se oikea.


    • ertr

      eli ruotsissa sitä myydään aivan kaupassa ja on tosi hyvää.. ja nimi on aioli

    • nam nam

      Mä tykkäsin Lidlin aiolista mutta se taisi olla joku erikoisviikkojen tuote vai onko sitä vallan myynnissä? en muista

    • chovimies

      Chovi aioli on paras. Sitä saa nykyään lähes kaikista isoista citymarketeista... Keltainen purkki...

      Tätä samaa kamaa käytetään jopa monesti Espanjassa tapas baareissa... Jopa Barcelonan kuuluisalla torilla oli kerran keltainen chovi purkki auki - sitä ei häpeilty yhtään... Eikä tarvitsekkaan, sillä kyseessä on paras valmis aioli, joka yksinkertaisesti on maultaan erinomaista, jopa parempaa kuin monet ravintoloissa ja baareissa itsetehdyt!

      • Allioli

        On muuten niin hyvää, että koukkuun jäin. Nyt on vain se tilanne, että en löydä mistään pääkaupunkiseudun K-ketjun kaupasta tätä enää. Ei kai vaan ole lopetettu. Apua.


      • Allioli
        Allioli kirjoitti:

        On muuten niin hyvää, että koukkuun jäin. Nyt on vain se tilanne, että en löydä mistään pääkaupunkiseudun K-ketjun kaupasta tätä enää. Ei kai vaan ole lopetettu. Apua.

        Itse itselleni vastataten, ei ole eikä tule enää K-kauppoihin. Tuote on heidän valikoimistaan lopetettu. Ei ole kuulemma voluumituote, ei kannata. Voihan pas**.


      • valikoimissa
        Allioli kirjoitti:

        Itse itselleni vastataten, ei ole eikä tule enää K-kauppoihin. Tuote on heidän valikoimistaan lopetettu. Ei ole kuulemma voluumituote, ei kannata. Voihan pas**.

        http://www.esperado.fi/6


      • Chovittaja
        valikoimissa kirjoitti:

        http://www.esperado.fi/6

        taas. Maahantuoja Esperdo toimittaa taas K-kauppaketjuihin tätä herkkua. Tulevana viikonloppuna Esperado laittaa nettisivuilleen K-kaupat mistä Alliolia saa.


    • Aioli-ohje
    • Pjt74

      Nakkilan Onnipekasta ostin tällä viikolla Chovin Alliolia ja aivan htion hyvää kyl on.

    • aioilvaiolio

      Aioli simppeliin tapaa - vähän kuin masterchefaustralian eräässä jaksossa. Nykyään ei enää tarvitse hienostella vaan se onnistuu muutamassa minuutissa sauvasekoittimella tai yleiskoneella. Nauttike:. http://www.youtube.com/watch?v=-h3pw8Uyu9s.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      323
      2668
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2012
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1124
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      69
      981
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      953
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      910
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      853
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      275
      789
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      714
    Aihe