Kuka antaisi hyvän täytekakkupohja-ohjeen joka onnistuu aina eikä lätsähdä ja repeile. Mistä nuo edellä mainitut johtuvat? Kiitos etukäteen.
täytekakun pohja
7
1559
Vastaukset
- kotileipoja
Hei!
tämä ohje on toiminut minulla aina.
Kuohkea pohja tarvitsee yhtä paljon munia,sokeria ja jauhoja:
4 munaa
1 1/2 dl sokeria
1 dl peruna- ja 1 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
jauhot ja leivinjauheet sekoitat yhteen, ennen kuin lisäät muna-sokerivaahtoon.
Kohtuullinen lämpö(175-180 astetta) ja n. puoli tuntia uunissa.Anna kakun vilvoitella hetki ja leikkaa jäähtyneenä.
Onnistut varmasti! ja helppo:
1 lasi sokeria
1 lasi munia
1 lasi vehnäjauhoja
halutessasi laitat puolet vehnäjauhoja
ja puolet perunajauhoja
sekoitat niiden joukkoon 2 tl leivin-
jauhetta
Munat ja sokeri vaahdoksi.
Lisää joukkoon keskenään sekoitetut
kuivat aineet.
Älä enää vatkaa vaan sekoita varovasti.
Pitäisi kyllä onnistua. Samalla ohjeella teen myös kääretorttupohjan. Siihen laitan aina sitä perunajauhoa mukaan.
En osaa sanoa mistä kysymäsi viat johtuvat. Ehkä pohja ei ole ollut keskeltä kypsä jos se kerran lätsähti.
Ei muuta kuin leipomisen iloa kaikille!- vähemmän
sokeria voi vähentää lähes puoleen eli reilu 1/2 lasia riittää eikä tule niin tahmea ja raskas pohja(nousee kevyemmin) eikä tartu vuokaan yhtä paljon
- ...............
Sokerikakun lätsähtäminen johtuu yleensä siitä, ettei munasokerivaahtoa ole vatkattu tarpeeksi (pitää olla väriltään melkein valkoista) ja / tai jauhot on sekoitettu vaahtoon liian kovakouraisesti. Itse laitan jauhot annoksina siivilän kautta ripotellen vaahdon päälle (estää möykkyyntymisen ja sekoittuvat paremmin). Sitten kääntelen ne varovasti taikinalastalla vaahdon joukkoon. Mahdollisimman vähän sekoitusta enää tässä vaiheessa niin ei lässähdä. Ja pelti / vuoka varovasti uuniin.
Myös väärä paistolämpötila saattaa aiheuttaa ongelmia. - Jasmike
2dl sokeria
2 munaa
1dl kiehuvaa vettä
2tl leivinjauhetta
1rkl perunajauhoja
2dl vehnäjauhoja
Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.Lisää kiehuva vesi,koko ajan sekoittaen,sen jälkeen jauhot joihin on sekoitettu peruna ja leivinjauhe.
Kakun onnistumiselle on tärkeää se,että munia ja sokeria vatkataan tarpeeksi kauan.Vaahdon tulee olla vaalea ja kuohkeaa. - yksi...
4 munaa
1,5 dl sokeria
1,5 dl vehnäjauhoja (osa voi olla perunajauhoja)
2 tl leivinjauhetta
-munat ja sokeri hyväksi vaahdoksi
-jauhoseos varoen sekaan
-voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan
-paistetaan 200 asteisessa uunissa ensin 15 minuuttia
-sitten lämpötila lasketaan 150-170 asteeseen ja paistamista jatketaan, kunnes kakku irtoaa reunoista ja "tikkutesti" on puhdas (n. puoli tuntia) - jopjop
Tilavuusmitalla mitattuna kaikkia aineita yhtä paljon, eli kananmunaa, sokeria ja vehnäjauhoa.
Yksi kananmuna on 0,5dl, joten neljän munan pohjaan tarvitset 4 munaa (2dl) sokeria 2dl, vehnäjauhoa 2dl, tämä ohje on helppo suurentaa kun isompia pohjia tarvitaan.
Lämmitä vesihauteessa kananmunat ja siihen lisätty sokeri kunnes lämpö on yli 30 astetta, vatkaa valkoiseksi paksuksi vaahdoksi jonka jälkeen sihdatut jauhot sekoitetaan varovasti sekaan, massa vuokaan ja ei kun paista 180 astetta 30 min kieppeillä.
Huomasitko ettei leivinjauhetta ole koko massassa, syy siihen on ettei sitä tarvita kakkupohjiin.
Lässähtäminen johtuu mahdollisesti liian vähäisestä vatkaamisesta. Repeileminen leivinjauheesta (liikaa nousuvoimaa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351422
- 1101173
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261023Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99823
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634