Mihin ikävuoteen saakka miehen kasvojen luusto voi kasvaa? Mulla oli 20-vuotiaana vahvapiirteiset ja jykevät kasvot ainakin jos vertaa muihin miehiin. Kuitenkin nyt 23-vuotiaana tuntuu, että kasvon piirteet on entisestään jyrkentyneet, muun muassa leuka, silmäkulmat, poskipäät ja nenä ovat kasvaneet ulospäin tai siltä ainakin vaikuttaa. Mitään sairautta ei ole todettu ja kasvot on ihan normaalin rajoissa. Miesten ja naisten luustohan kehittyy 25-vuotiaaksi saakka, eli voiko se vaikuttaa? Vai onko rasvaa poistunut tai siirtynyt kasvoista muualle kehoon?
Kasvojen luuston kasvu?
3
1657
Vastaukset
- SemiSeppä
"Miesten ja naisten luustohan kehittyy 25-vuotiaaksi saakka, eli voiko se vaikuttaa?"
Luuston tiheys kasvaa aina 28-30 vuotiaaksi. Tämän jälkeen alkaa rappeutuminen. Mutta selkeästi ulkoiseen olemukseen vaikuttava luuston pituuskasvu päättyy miehillä 18-22 vuoden iässä. Naisilla aikaisemmin.
Hauska piirre ihmisillä on, että nenä ja korvat näyttävät kasvavan vanhuusiällä. On pohdittu olisiko kyseseessä optinen harha. Rasvakudos ja kasvolihakset vähenee ja aikaan sen, että rustoiset nenä ja korvat kasvaa. Mutta osaltaan on näyttöä, että ne todellakin kasvavat.
Me ihmiset olemme yksilöitä ja miksipä ei olisi mahdollista, että sinulla on tapahtunut vielä hieman luuston rakenteellista kasvua. Ehkä jokin hormonitoiminta on kiivasta?
Tai jos urheilet, niin kasvojen lihakset voimistuvat ja rasvaosuus vähenee tai laihtuu niin, että rasva ja lihaksisto vähenevät.
Kerroit olevasi terve, joten kyllä iässäsi on nyt vain tapahtunut se viimeinen "kasvupyrähdys".
Sitä paitsi, hieman ohi aiheen, me miehet emme iän myötä rupsahda vaan komistumme :-)- jalat kasvavat myös.
Olen kuullut, että odottavilla äideillä kasvavat myös jalat nenän lisäksi? Pitäneeköhän paikkansa?
Olen kahden lapsen äiti ja muistaisin, että parikymmentä vuotta sitten ennen ensimmäistä raskauttani, minulle mahtuivat pienemmät kengät. Vai onkohan varpaissani rasvaa enemmän kuin ennen?
- viivikiivi
Aikuisiän kasvuhormonin liikaeritys aiheuttaa kärkikasvua; käsien, jalkaterien, ja pään luut pitenevät. Elikkä esimerkkinä kehonrakentajien kasvonpiirteistä aikalailla näkee onko käyttänyt kasvun säätelyyn käytettäviä hormoneja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752