Kertokaa Paras Runebergintorttu resepti!?
paras Runebergintorttu
4
1540
Vastaukset
- kevyempi vaihtoehto
Kevennetyt Runebergintortut
(n. 15 kpl)
Tässä ohjeessa osa Runebergintortun rasvasta on korvattu kermaviilillä. Näin saadaan melko rasvaisista Runebergintortuista hieman keveämpiä, mutta silti vielä herkullisia. Mikäli haluat valmistaa tortut kokonaan ilman margariinia, käytä tällöin koko tölkki kermaviiliä (2 dl).
3 munaa
1,5 dl sokeria tai fariinisokeria
1,5 dl vehnäjauhoja
1,5 dl korppujauhoja
1 dl mantelilastuja tai piparimuruja
1,5 tl leivinjauhetta
1,5 tl manteliuutetta tai kardemummaa
1 tl vaniljasokeria
1 dl kermaviiliä (0,5 tlk)
100 g pullomargariinia tai 1 dl kermaviiliä (0,5 tlk)
kostutukseen:
n. 1 dl vettä
1 rkl sokeria
manteliuutetta (1 tl),
punssia (1-2 rkl) ja / tai vahvaa vadelmamehua (2 rkl)
päälle:
n. 2 dl vadelmahilloa
sokerivesikuorrutetta
Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää vaahtoon kuivat aineet, kuivat mausteet kannattaa sekoittaa ensin jauhoihin. Mikäli kotoa / kaupasta ei löydy manteliuutetta tai et pidä sen mausta, voit käyttää torttujen mausteena hyvin myös kardemummaa. Sekoita taikinaan lopuksi sula rasva ja kermaviili.
Jaa tasaiseksi sekoitettu taikina muffinssivuokiin, foliovuoat sopivat tähän parhaiten. Myös muffinssipeltiä voit käyttää. Paina teelusikalla jokaisen tortun keskelle pieni nokare hilloa. Paista 200 asteessa uunin keskiosassa 15-20 minuuttia kauniin keltaisiksi leivonnaisten koosta riippuen.
Kostuta kypsät tortut sivelemällä niille maustettua sokerivettä. Laita vielä jokaisen tortun keskelle nokare vadelmahilloa. Koristele sokerivesikuorrutuksella pursottamalla kuorrutteesta rengas hillon ympäri.
Resepti: Arja Savela
Tiesitkö, että Runebergintorttuna tunnetun leivonnaisen resepti oli alkuaan melko pelkistetty korppujauhoista ja muruista tehty leivonnainen ja nimi tulee siitä, että Runeberg söi näitä mielellään aamiasryyppynsä kanssa.- VOITA
VOITA VOITA VOITA !!!
- Voisula
VOITA kirjoitti:
VOITA VOITA VOITA !!!
Parhaat Runebergin tortut syntyy, kun käyttää aitoa voita ja kermaa, ei mitään kevyt levitteitä.
Runebergin torttuja syödään kuitenkin vaan kerran vuodessa eli ei kannata pihistellä raaka-aineissa.
Jos Runebergin torttuja tekee muulloinkin, niin silloin voi käyttää jotain kevyempää ohjetta, mutta Runebergin päivänä voi herkutella ihan hyvällä omallatunnolla.
Alempana olikin aivan uudenlainen Ruunebergin torttu ohje.
Sitä voisi kyllä kokeilla, mutta jos teen Runebergin torttuja, niin teen niitä ensin ihan perinteisellä ohjeella, johon tulee voita ja kermaa.
- runebergintorttu
150g sinistä Keijua
1,5dl sokeria
1dl pellavansiemenlimaa (1rkl siemeniä kuumaa vettä -> sekoitellaan ja jäähdytetään)
50g manteli- tai pähkinärouhetta
1dl vehnäjauhoja
1dl korppujauhoja
2tl leivinjauhetta
1dl omenamehua
Keiju ja sokeri vaahdotetaan ja lisätään pellavalima varovasti sekoittaen joukkoon. Lisätään yhteen sekoitetut pähkinärouhe ja jauhot. Lopuksi varovasti omenamehu. Taikina lusikoidaan korppujauhotettuun rengasvuokaan/piirakkavuokaan/paperivuokiin/uunipellille tms ja paistetaan 175C n. 50 minuuttia. Koristellaan jäähtyneenä tomusokeri-vesiseoksella ja vadelmahillolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803