Hevosen liha (mistä saa?)

Herkkua

Mistähän saisi ostettua hevosen lihaa esim. pihvejä varten kilon tai kahden palasen. Parista kauppahallista pohjois-savon suunnalta olen kysellyt, mutta sanovat, että ei saa mistään eikä ole koskaan saanutkaan.
Asun itse kuopiossa.

21

4593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lexander

mene kauppahalliin torille ja pyydä kauppiasta tilaamaan tukkukaupasta. Kyllä siellä on hevostakin, eihän niitä teurastuksen jälkeen kaatopaikoille viedä. Tosin runsaasti hevosta kulutetaan metwursteihin. Äitini aikoinaan kertoi, että säännöstelyaikaan 1940-luvun lopulla hevosta sai kaksinkertaisen määrän mitä olisi kupongilla saanut naudanlihaa.

• Herkkua

Kävin jo siellä kuopion torin kauppahallissa ja lihan myyjät sano ettei hevosta ole eikä saa.

• lexander
        Herkkua kirjoitti:

Kävin jo siellä kuopion torin kauppahallissa ja lihan myyjät sano ettei hevosta ole eikä saa.

mene sinne uudestaan ja käytä tarvittaessa väkivaltaa. Kyllä hevosenlihaa löytyy, sillä eihän hevoset Suomesta ole vielä kaikki kadonneet. Ainahan voi korvikkeena ajatella poronlihaa, joka maultaan ei ole kaukana tummasta hevosen lihasta.

• vanha kokki
        Herkkua kirjoitti:

Pistä lihakauppiaasi lähimarketissa koville,käske kyselemään tukkureilta. Ainakin venäläistä "maantieporoa" eli ns. orlowia pitäisi löytymän. Kaakki on erinomaisen hyvää lihaa, joskus se oli tosin tapettu aisojen väliin ja sille oli jäänyt veto päälle,se maistui hieman hielle, mutta ne ajat ovat menneitä. Turun puolessa kaiketi tehdään sitä kuuluisaa hevosmakkaraa. Ehken sieltäpäin löytyisi. Tsemppiä, kyselet hyvän asian perään.

• Kiril
        Herkkua kirjoitti:

löytää virallisista myyntipisteistä hevosenlihaa. Täytyy olla verkosto ja tuntea joku ravintoketjuun kuuluva, tai tuntea joku joka tuntee sellaisen, jolla on mahdollisuus "vetää välistä" ja toimittaa sitä suoraan. Näin olen itse saanut hevosen sisäfilettä ja toimitus oli auton takakontista. Jatkuva tilaus on päällä, mutta meitä kulinaristeja on muitakin, joten täytyy hoitaa suhteita, ettei saanti keskeydy. Silti aina joutuu odottamaan, mutta eihän sitä tarkoitus olekaan syödä joka viikko.

• skäribo
        Herkkua kirjoitti:

ainakin kesällä.

• skäribo
        Kiril kirjoitti:

löytää virallisista myyntipisteistä hevosenlihaa. Täytyy olla verkosto ja tuntea joku ravintoketjuun kuuluva, tai tuntea joku joka tuntee sellaisen, jolla on mahdollisuus "vetää välistä" ja toimittaa sitä suoraan. Näin olen itse saanut hevosen sisäfilettä ja toimitus oli auton takakontista. Jatkuva tilaus on päällä, mutta meitä kulinaristeja on muitakin, joten täytyy hoitaa suhteita, ettei saanti keskeydy. Silti aina joutuu odottamaan, mutta eihän sitä tarkoitus olekaan syödä joka viikko.

Kuule Kiril, kyllä me kaikki kuulutaan "ravintoketjuun". Sinä, minä ja se hevonenkin. :)

• itseasiassa

aika harvoihin tulee ollenkaan hevosenlihaa, valitettavasti.

• rotissööri

voistiko ajatella, että hevosenlihan asemesta käyttäisitkin poroa ? Minä tarjoan usein poikaporukalle poronpaistia uunissa pussissa valmistettuna - ja on todella herkullista.

• Vanha kokki

Se ei ole hinnasta kiinni.

• hevosmies
        Vanha kokki kirjoitti:

Se ei ole hinnasta kiinni.

Ota sitä luikkua saikkapillistä kiinni ja hakkaa vetele menemään remeleistä pitkin rotvallinreunaa. Hakkaa sitä kyttyräselkää kartulla. Vaadi itsellesi sitä hevosta. Näin se etenee.

• Herkkua

En todellakaan pidä porosta. Hevosta haluaisin kun olen lukenut siitä juttuja, jotka vievät kielen mennessään. Lisäksi elättelen toiveita, että se hevonen maistuisi erilaiselle kuin poro.
        Isäukkoni muisteli ostaneensa joskus 60-luvulla hevosta ja oli kuulemma mitä parhainta lihaa.

• Herkkua
        hevosmies kirjoitti:

Ota sitä luikkua saikkapillistä kiinni ja hakkaa vetele menemään remeleistä pitkin rotvallinreunaa. Hakkaa sitä kyttyräselkää kartulla. Vaadi itsellesi sitä hevosta. Näin se etenee.

Kyllä meinasin loppuenlopuksi sitä hevosta jostain saada ennemmin tai myöhemmin..

• Herkkua

Nimittäin erinäiset koiratarvikeliikkeet myyvät hevosenlihaa KOIRILLE tarkoitetuksi ravinnoksi. Noin 3 euroa/kilo näyttäisi hinta olevan. Lisäksi vinttikoira aiheisilla keskustelupalstoilla vertailevat eri hevosenlihoja koiran ravintona.
      Mitähän sanoisivat kun ostais ison erän lihoja ja sanois pitävänsä grillijuhlat.

• Janne V

Jep, koirille myydään jauhettua hevosta, just eilen itse asiassa ostettiin mekin. Eikä sekään pahalta haissut niin kuin joskus koirille tarkoitetut lihat tuppaavat tekemään.

Mutta ihan filettä ja paistia saa kyllä ainakin Tampereen kauppahallista ja hyvää on.

• lihan ystävä

Heippa teille

Eipä käy kateeks suurkaupungissa asuvia, ette saa edes hevosta kaupasta. Meillä maaseudulla, pikkukaupungissa Laitilassa on oiva lihakauppa, k-halli Heikkilä, jossa nytkin on hevosen filettä tiskissä. Niille, jotka eivät ole hevosta syöneet, voin kertoa, että on todella hyvää. Hevonen eroaa siinä naudasta, että se ei tarvitse raakakypsytystä vaan on heti murea paistettavaksi. Siinäkin se poikkeaa muista, että huonokin kokki saa siitä aikaiseksi murean ja hyvän pihvin.....
      Paljon lihaa syöneenä en kyllä lähtisi tarjoamaan poroa hevosen sijaan, ovat kyllä aivan erilaisia lihoja, poro mulla on nytkin pakkasessa ja koko perhe tykkää siitä, erinomaista lihaa, parempaa lihakeittoa kuin poron esim. kaulasta ei saa mistään.
      Painostakaa vaan niitä kauppiaita, kyllä sitä heppaa pitää löytyä, kauppiaat vaan ovat laiskoja eivätkä viitsi nähdä vaivaa muutaman heppahöperön
      takia.

Hyvää ja kylmää viikonloppua toivotellen

lihamies

• Chef Rotisseurs

joes et ole lihaa vielä löytänyt niin käänny asiassa paikallisen lihatukun puoleen kerrro ongelmasi niin luulisi että he pystyvät auttamaan... hevosen lihaa on kyllä runsaasti saatavilla... Tosin varaudu siihen että joudut ostamaan noin 2-8kg lihaa sillä todennäköisesti ne myyvät koko ruhonosan ( ulkofile/ sisäpaisti... ) sinulle sillä sen jälleenmyyminen voi olla vaikeaa...

• Chef Rotisseurs

hintakaan ei ole kallis... etelässä lähdetään 6,5€/kg liikkeelle kallein on siinä noin 10€/kg

• A
      • Manselainen

Tässä:

Tarjoukset Ma-Ke 15. - 17.8.2011

Nauta-Sika Jauheliha
        4,95 /kg
        Naudan ulkofileepihvit, myös maustettuna 22,95 /kg
        Naudan sisäfilee, kalvoton, myös pihveinä 31,90 /kg
        Porsaan Kasslerpihvit 7.95 /kg
        Naudan Sisäpaisti
        12,95 /kg
        Broilerin File 11.95 /kg
        Porsaan Grilliluut 7.95 /kg

Porsaan ulkofileepihvit, myös maustettua 7,95 /kg
        Tuore Hevosen Ulkofile
        19,95 /kg
        Aito Maalaispalvikinkku palana
        9,95 /kg
        Kalkkunafileeleike 250g siiv
        1,75 /pkt
        Paksu Irtolenkki Herkkukieppi, lihapit 72% 3,95 /kg
        Venäläinen meetvursti 200g siiv 1,75 /pkt
        Ylikypsä kinkku 200 g siiv 1,00 /pkt

Ja paikka on Lihanmestarit Ylöjärvellä

http://www.lihanmestarit.fi/tarjoukset

• ei-roskapostirobotti

Mikkelin hallista olen pari kertaa hevosen sisäfilettä ostanut. Ja muistaakseni myös leikkeleenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe