Kun mittaan asennustesterilläni pistorasiasta silmukkaimpedanssia, se näyttää minulle ensin jännitteen ja sitten silmukkaimpedanssin.
Jos jaan tämän mittaamani jännitteen impedanssilla saan pistorasiaan vaikuttavan oikosulkuvirran.
Vai saanko?
Kuinka luotettavana tätä voi tulosta pitää, vai onko se vaan "riittävä".
Jos taas lähden selvittämään oikosulkuvirtaa laskemalla, ja pyydän sähkölaitokselta IK-arvon liittymispisteessä, saanko heiltä hymyn ja hymähdyksen lisäksi vain arvion?
Oikosulkuvirran mittaus?
26
30972
Vastaukset
- näin...
Eikö testerisi anna suoraan oikosulkuvirran arvoa?
Erään asennustesterin käyttöohjeessa lukee seuraavaa:
Oikosulkuvirta lasketaan nimellisverkkojännitteestä, jos se on nimellisverkkojännitteen rajoissa 120 V, 230 V ja 400 V verkoissa. Jos verkkojännite on näiden alueiden ulkopuolella, laskee mittalaite oikosulkuvirran Ik suoraan mitatusta verkkojännitteestä ja mitatusta silmukkaimpedanssista Zloop.- Sähkömies.
Mikä on sellainen mittari joka ei laske tuota valmiiksi?
Ainakin minun telaris tekee sen vaikka on halvimmasta päästä... - sellainen Kyoritsu
Sähkömies. kirjoitti:
Ainakin minun telaris tekee sen vaikka on halvimmasta päästä...joka ei laske valmiiksi. Oli markka-aikaan n. 3000mk. Sama malli on vieläkin myynnissä ja ei laske vieläkään. On kait halvimmasta päästä, mutta kestävä.
Eihän niitä tule kuin pari laskua/omakotitalo.
Mä lasken vain yhden laskun /sulaketyyppi/poikkipinta ja niistä tarkistan sen huonoimman tapauksen, eli mittamalla isoimman vastuksen tapauksen. Siinä on pienin oikosulkuvirta.
Muista kirjaan vain sen mittausarvon.
Kaava:
Ik=(c x 400V)/(sqrt(3) x Zk)
kerroin c = mitattaessa 0.8
Mulla on myös exelillä tehty taulukko mittarilaukussa, missä on jokaista sulaketyyppiä vastaava impedanssiarvo, jota ei saa ylittää. Näen heti, missä on liikaa vastusta jne.
Erikseen valmiit taulukot 0,4s ja 5s laukaisuaikoja vaativille ryhmille jne.
Siihen aikaan, kun ostin tuon mittarin, niin laskevat mittarit oli luokkaa yli 10000mk.
Todella kannattavaa tehdä pari pikku laskutoimitusta silloin tällöin, jotta säästää 6000mk.
Siis tollanen mittari sopii ainakin tällaiselle ns. silloin tällöin urakoivalle. - kerroin
sellainen Kyoritsu kirjoitti:
joka ei laske valmiiksi. Oli markka-aikaan n. 3000mk. Sama malli on vieläkin myynnissä ja ei laske vieläkään. On kait halvimmasta päästä, mutta kestävä.
Mä lasken vain yhden laskun /sulaketyyppi/poikkipinta ja niistä tarkistan sen huonoimman tapauksen, eli mittamalla isoimman vastuksen tapauksen. Siinä on pienin oikosulkuvirta.
Kaava:
Mulla on myös exelillä tehty taulukko mittarilaukussa, missä on jokaista sulaketyyppiä vastaava impedanssiarvo, jota ei saa ylittää. Näen heti, missä on liikaa vastusta jne.
Siihen aikaan, kun ostin tuon mittarin, niin laskevat mittarit oli luokkaa yli 10000mk.
Todella kannattavaa tehdä pari pikku laskutoimitusta silloin tällöin, jotta säästää 6000mk.
Siis tollanen mittari sopii ainakin tällaiselle ns. silloin tällöin urakoivalle.Mikä tuo kerroin oikein on?
- ja laskee
Sähkömies. kirjoitti:
Ainakin minun telaris tekee sen vaikka on halvimmasta päästä...Laski tai ei niin tulos saattaa olla metsässä ainakin 30%. Tämä todettiin kerran mittaamalla samasta pistorasiasta peräkkäin kolmella eri testerillä ja tulostarkkuus oli noin huono. Mittaustulokset ovat suuntaa antavia ja siksi kai varmuuskerrointa käytetään laskettaessa.
- vts00x
sellainen Kyoritsu kirjoitti:
joka ei laske valmiiksi. Oli markka-aikaan n. 3000mk. Sama malli on vieläkin myynnissä ja ei laske vieläkään. On kait halvimmasta päästä, mutta kestävä.
Kaava:
Siis tollanen mittari sopii ainakin tällaiselle ns. silloin tällöin urakoivalle.tuo AJATUS nyt mennä ihan oikein?
Kyoritsu mittaa vikapiirin impedanssin väliltä L-PE. Kyllä siitä lasketaan Ik ihan riittävällä tarkkuudella niin kuin kaveri tuolla aiemmin kertoi eli U0/ZPE. Mittarin tulee näyttää 1,25 -kertaa suurempaa virta-arvoa kuin sen laukaisemiseen tarvitaan.
Esittämälläsi tavalla päästään toki pääjännitteestä vaihejännitteeseen ja siitä yksivaiheiseen vikavirtaan, mutta entäpä jos joku ymmärtää tuon niin, että mitataan kahden vaiheen välistä? Se on toki Kyoritsullakin mahdollista tehdä, mutta vain yhden kerran....
Kohtuullisella päässälaskutaidolla (käytä siis helpompaa kaavaa)tai pienellä vaivalla oli ja on edelleenkin mahdollista säästää ihan mukavia summia. - mittariasiaa
vts00x kirjoitti:
tuo AJATUS nyt mennä ihan oikein?
Kyoritsu mittaa vikapiirin impedanssin väliltä L-PE. Kyllä siitä lasketaan Ik ihan riittävällä tarkkuudella niin kuin kaveri tuolla aiemmin kertoi eli U0/ZPE. Mittarin tulee näyttää 1,25 -kertaa suurempaa virta-arvoa kuin sen laukaisemiseen tarvitaan.
Esittämälläsi tavalla päästään toki pääjännitteestä vaihejännitteeseen ja siitä yksivaiheiseen vikavirtaan, mutta entäpä jos joku ymmärtää tuon niin, että mitataan kahden vaiheen välistä? Se on toki Kyoritsullakin mahdollista tehdä, mutta vain yhden kerran....
Kohtuullisella päässälaskutaidolla (käytä siis helpompaa kaavaa)tai pienellä vaivalla oli ja on edelleenkin mahdollista säästää ihan mukavia summia.Mä en oikeastaan tarkoittanut, että joku toinen laskee väärin. Enkä mä niin tainnut sanoakkaan missään. Kerroin vaan, miten minä lasken ne jutut. Tuo kaava on mun sfs6000:ssa. Se ei ole uusinta painosta kylläkään. En tiedä, miten se on uusimmissa, jne. Se sama kaava on noissa kaavakkeissa, joita on ST-korteissa. Ainakin noissa, joita olen kopioinut itselleni. Mä käytän sitä. Ei se ole minusta kovinkaan mutkikas. Sehän on ohminlaki.
Niin kuin mä kerroin mulla on exelit, tietokonevehkeet ja pelit, valmiit taulukot ja laskentataulukot, joissa on kaavat valmiina. Olen ne kyllä itse tehnyt. Sen kun työntää ohmilukemat ja sulaketyypit kehiin, niin kone kertoo toimiiko suojaus. Eli jokaisesta erityyppisestä ryhmästä työnnän sen huonoimman arvon valmiiseen laskentataulukkoon ja kone kertoo tuloksen toimiiko vai ei ja sitten printtaan sen mappiin.
Näen kyllä työmaalla jo ohmimäärästäkin toimiiko vai ei.
Mutta nämä MMJ-jutut ei ole ihan se mun juttu. Olen enemmän suurjännitemiehiä.
Jokainen saa mun puolestani laskea ihan miten tahtoo se ei ole minun asia ollenkaan. En halua opettaa rakennuspuolen miehiä. Itse teen vaan sen verran näitä, kun on pakko. Lähinnä siviilielämän tarpeisiin ja sukulaisten vaatimuksesta.
Tahdoin ehkä enemmän valaista sitä, että ei sen mittarin tarvitse olla tuhansien eurojen arvoinen välttämättä, jos vähän miettii, mitä siinä ollaan mittaamassa. Siis se malli, joka mittaa ohmit riittää esim. kotitarveurakoitsijalle. - oikosulkuvirran lämpö-
kerroin kirjoitti:
Mikä tuo kerroin oikein on?
vaikutuksesta johtuva kokemusperäinen kerroin.
Mittari ei tee oikeaa oikosulkua. Sehän sulaisi kouraan, kun mittaa satoja/tuhansia ampeereja olevia virtoja.
Oikeassa oikosulussa kaapeli ehtii lämmetä runsaasti silmän räpäyksessä. Lämmetessään kaapelin vastus kasvaa. Sitä kautta sulakkeen toiminta-aika pidentyy, koska virta vastaavasti pienenee.
Eli mittaustulos kerrotaan sillä lämpövaikutuksella.
Olikohan vielä niin, että siinä kertoimessa on mukana hieman liitostekniikan vastuksista johtuvaa vastuksen arvioitua kasvua, jotka pienentää oikosulkuvirtaa? - on sama kaava
mittariasiaa kirjoitti:
Mä en oikeastaan tarkoittanut, että joku toinen laskee väärin. Enkä mä niin tainnut sanoakkaan missään. Kerroin vaan, miten minä lasken ne jutut. Tuo kaava on mun sfs6000:ssa. Se ei ole uusinta painosta kylläkään. En tiedä, miten se on uusimmissa, jne. Se sama kaava on noissa kaavakkeissa, joita on ST-korteissa. Ainakin noissa, joita olen kopioinut itselleni. Mä käytän sitä. Ei se ole minusta kovinkaan mutkikas. Sehän on ohminlaki.
Niin kuin mä kerroin mulla on exelit, tietokonevehkeet ja pelit, valmiit taulukot ja laskentataulukot, joissa on kaavat valmiina. Olen ne kyllä itse tehnyt. Sen kun työntää ohmilukemat ja sulaketyypit kehiin, niin kone kertoo toimiiko suojaus. Eli jokaisesta erityyppisestä ryhmästä työnnän sen huonoimman arvon valmiiseen laskentataulukkoon ja kone kertoo tuloksen toimiiko vai ei ja sitten printtaan sen mappiin.
Näen kyllä työmaalla jo ohmimäärästäkin toimiiko vai ei.
Mutta nämä MMJ-jutut ei ole ihan se mun juttu. Olen enemmän suurjännitemiehiä.
Jokainen saa mun puolestani laskea ihan miten tahtoo se ei ole minun asia ollenkaan. En halua opettaa rakennuspuolen miehiä. Itse teen vaan sen verran näitä, kun on pakko. Lähinnä siviilielämän tarpeisiin ja sukulaisten vaatimuksesta.
Tahdoin ehkä enemmän valaista sitä, että ei sen mittarin tarvitse olla tuhansien eurojen arvoinen välttämättä, jos vähän miettii, mitä siinä ollaan mittaamassa. Siis se malli, joka mittaa ohmit riittää esim. kotitarveurakoitsijalle.Kyllä sitä ihan yleisesti pitäisi käyttää, kun lasketaan silmukkaimpedanssista oikosulkuvirtaa.
Mutta eiköhän se ole sama, jos lopputulos on oikea.
Mitähän se vts tarkoittaa oikein:
0.8 on 4/5, jota standardissa mainostetaan kaavassa ja sehän on toisella tapaa tarkasteltuna
1,25, kun laskee asiat eritavalla. 1/x otettuna 0.8:sta on 1,25. Sama asia.
Jos on tuollainen mittari, joka antaa vain sen impedanssin on kätevä tehdä oma mittaustulos- kaavake execelillä ja laittaa ne kaavat sinne. - vts00x
on sama kaava kirjoitti:
Kyllä sitä ihan yleisesti pitäisi käyttää, kun lasketaan silmukkaimpedanssista oikosulkuvirtaa.
Mutta eiköhän se ole sama, jos lopputulos on oikea.
Mitähän se vts tarkoittaa oikein:
0.8 on 4/5, jota standardissa mainostetaan kaavassa ja sehän on toisella tapaa tarkasteltuna
1,25, kun laskee asiat eritavalla. 1/x otettuna 0.8:sta on 1,25. Sama asia.
Jos on tuollainen mittari, joka antaa vain sen impedanssin on kätevä tehdä oma mittaustulos- kaavake execelillä ja laittaa ne kaavat sinne.kirjoitin viestini muutenkin hiukan huolimattomasti: Suojalaitteen Ia-arvoon nähden siis mittarin tulee näyttää 1,25 -kertaista virta-arvoa. On toki aivan sama miten päin asian laskee (ohmeina tai ampeereina), kunhan tuon johdinlämpenemän ottaa kertoimella huomioon.
Jatkossa kertoimeksi näyttäisikin tulevan 1,5, joten muistakaa päivittää taulukkonne uuden standardiversion myötä. Oletan, että tuo menee lausuntokierroksella läpi. Nykyisellään käyttämämme kerroin on ollut esikuvastandardien vastainen.
- harrastelija,
Eräs tapa laskea noin-arvo ilman testeriä on seuraava. Otetaan verkosta kaikki kuorma pois. Mitataan jännite pistorasiasta. Pistetään 2000w lämmitin päälle ja mitataan jännite. Nyt Z = Jännite-ero / virta, joka on noin 8.9 A (olisi tietysti hyvä mitata virta erikseen, mutta nämähän ovat noin arvoja).
Ja nyt Ik = 230/Z tai
Ik = 2000 /Uero.
Muistaakseni ongelmana oli, että pienillä jännite-eroilla, jännitelukemiin vaikutti mittarin pieni vaeltelu lukemissa, eli silloin pitäisi käyttää suurempaa kuormaa.- koska se mittaus on
määrätty tehtäväksi multitesterillä.
Voi niitä huvikseen mittailla muillakin tavoilla. Mutta kun puhutaan sähköasennusten käyttöönottotarkastuksesta, niin se täytyy tehdä ns. virallisella tavalla. - stefimetri
koska se mittaus on kirjoitti:
määrätty tehtäväksi multitesterillä.
Voi niitä huvikseen mittailla muillakin tavoilla. Mutta kun puhutaan sähköasennusten käyttöönottotarkastuksesta, niin se täytyy tehdä ns. virallisella tavalla.näinhän se mittarikin mittaa
- keskuksella?
Miten mitataan paljonko on oikosulkuvirta keskusella? Voiko sen mitata keskuksen välittömässä läheisyydessä olevasta pistorasiasta tai väliaikaisesti keskukseen mittausta varten asennetusta pistorasiasta?
- sulakkeen takaa
Se mitataan keskuksen pääkytkimeltä tai kiskoista. Jos taito ei riitä mittaa se jonkun pienemmän sulakkeen takaa. Käytettävä jännitteelliseen mittaukseen hyväksyttyjä johtoja ym.
- Puutarhuri456
No teeppäs oikeen labrakoe tuosta. Paljonko sait mitattua eroa tuosta välittömään läheisyyteen asennetusta pistorasiasta ja kiskostosta mitattuun? Ja harvemmin se siinä keskuksen kiskoissa pienempi on?
- Sulakkeen takaa
Jos puhutaan keskuksen oikosulkuvirrasta niin se mitataan keskuksesta. Jos puhutaan pistorasian oikosulkuvirrasta niin se mitataan pistorasiasta.
Tosi on ettei aivan keskuksen vieressä olevan pistorasian oikosulkuvirta ole paljoakaan pienempi kuin keskuksen oikosulkuvirta, jos puhutaan kiinteistökeskuksesta jota suojaa pienehköt pää- tai noususulakkeet.
Jos pistorasiasta mitattua oikosulkuvirtaa pidetään keskuksen oikosulkuvirtana niin saattaa tuo aiheuttaa pitkiä johtovetoja suunniteltaessa ratkaiseviakin matkan lyhennyksiä tai sulakkeen tarpeettoman pienentämisen.- no shit...
Jaa että "keskuksen oikosulkuvirta mitataan keskuksesta"? Ei kai? Kysymys oli varmaankin siitä että miten ja mistä se sieltä mitataan. Syöttöjohdosta, pääkytkimeltä, pääsulakkeilta vai mistä.
- Puutarhuri456
no shit... kirjoitti:
Jaa että "keskuksen oikosulkuvirta mitataan keskuksesta"? Ei kai? Kysymys oli varmaankin siitä että miten ja mistä se sieltä mitataan. Syöttöjohdosta, pääkytkimeltä, pääsulakkeilta vai mistä.
No niitä labratuloksia odotellaan.
- Sulakkeen takaa
Sähkölaitoksen mittarin tuoja mittaa oikosulkuvirran ennen pääsulakkeita, koska haluaa liittymän oikosulkuvirran. Minä mittaan ennen nousu- tai ryhmäsulakkeita, koska haluan keskuksen oikosulkuvirran pöytäkirjan kohtaan " keskuskohtaiset mittaukset, oikosulkuvirta ". Näin tääläpäin toimitaan.
Mitä tulee labrakokeisiin niin mittasin juuri teollisuusverkosta ennen pääkykintä oikosulkuvirran 1,76kA, pääkytkimen jälkeen 1,53kA ja 10A sulakkeella suojatusta pistorasiasta jonka ryhmäjohdon pituus on 0,5m, 852A. Pistorasian mittaus piti tehdä mittarin vikavirtasuojaa laukaisemattomalla alueella. Silloittamalla vikavirtasuojan oikosulkuvirraksi mittari näytti 1,15kA.
Kuka silloittaa vikavirtasuojaa jos haluaa selvittää keskuksen oikosulkuvirran läheisestä pistorasiasta?. Eikö silloin ole jo helpompi mitata itse keskuksesta.
Mittari on Amprobe Telaris 0100-plus ja hankittu elokuussa 2012.
Siis oikosulkuvirta pieneni 380A keskuksen ja pistorasian välillä !.
Järjenkäyttö tapauskohtaisesti ja mittaajakohtaisesti on toki hyväksyttyä mutta pitää myös tietää mihinkä arvoja tarvitaan, tuleeko ne viralliseen pöytäkirjaan vai riittääkö toteamus oikosulkuivirran riittävyydestä.- Puutarhuri456
Erittäin hienoa että joku näki asian eteen vaivaa. Yllättävän paljonhan tuo vvsk:n jompitus (0,5mm2 langalla) plus pr johtoineen himmentää. :) Mites btw noi mittajohtimet,osaaks noi mittarit kompensoida ne?
Siis se on totta että tarkka pitää olla mutta pointtihan koko mittauksessa on - niinkuin kaikki tietävätkin - selvittää, että toimiiko suojaus. Itse mittaustuloshan on vaan työkalu. - käämi
Puutarhuri456 kirjoitti:
Erittäin hienoa että joku näki asian eteen vaivaa. Yllättävän paljonhan tuo vvsk:n jompitus (0,5mm2 langalla) plus pr johtoineen himmentää. :) Mites btw noi mittajohtimet,osaaks noi mittarit kompensoida ne?
Siis se on totta että tarkka pitää olla mutta pointtihan koko mittauksessa on - niinkuin kaikki tietävätkin - selvittää, että toimiiko suojaus. Itse mittaustuloshan on vaan työkalu.On ne vvs:n sisäiset piuhat paksumpia kuin 0,5mm2, 4--6mm2 vähintäänkin. Lisäksi tulee tietenkin koskettimien ylimenovastus.
- Sulakkeen takaa
Tein toisenkin kokeen pistorasian oikosulkuvirrasta kahdella eri mittarilla ja jännitenaleneman mittauksella.
Kyoritsu mittaa imbedanssin ja jännitteen josta Ik= 459A
Amprobe Telaris näyttää Ik=451A ja vikavirtasuojaa laukaisemattomalla (15mA) mittauksella Ik=274A.
Vastuskuormituksen jännitteen alenaman ja virran mittauksella Ik=469A.
Eli aika samanlaisia tuloksia saadaan eri mittareilla ja mittaustavoilla mutta vikavirtasuojaa laukaisemattoman mittauksen pieni mittausvirta (15mA) aiheuttaa selvän virheen todelliseen arvoon. - -B-
Vikavirtasuojaa laukaisematon mittaus on turha, sillä eihän "vikiksellä" suojatusta ryhmästä tarvitse mitata oikosulkuvirtaa. Itseasiassa oikosulkuvirtaa ei tarvitse mitata mistään, mutta silmukkaimpedanssi pitää mitata.
- -B-
SÄHKÖTURVALLISUUSTUTKINTO 1, 1/2010 22.4.2010
Kysymys 12 . Sähköurakoitsija tekee uuden asuinkerrostalon sähköasennukset. Mitä tietoja urakoitsijan on ainakin merkittävä käyttöönotto tarkastuksen mittauksista tarkastuspöytäkirjaan? (5 p.)
Vastaus:
- eristysresistanssimittauksista kaikki mittaustulokset
- silmukkainpedanssimittauksista kaikki mittaustulokset, yleensä keskusalueittain epäedullisimmassa pisteessä
- vikavirtasuojien mittaustulokset
- jatkuvuusmittauksista vaatimusten toteutuminen keskuskohtaisesti
- kiertosuunta keskuskohtaisesti. (01 -2009/6 1 2.9) - Sulakkeen takaa
Asennusyritysten käyttöönottotarkastuksen pöytäkirjat on laadittu niin, että niihin on merkittävä oikosulkuvirta, myös "pienimmät toimintavirrat oikosulussa" taulukko ei ilmoittaa virra. Yksinkertaisesti on helpompi käsitellä virtaarvoja kuin imbedanssi arvoja varsinkin kun mittarit laskee tuon virran toleranssiensa mukaisesti, näyttäen myös imbedanssin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175073Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1012301- 1351988
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481858Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171650"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551256Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu113907Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.303831Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48831Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24654