Olen katselemassa käytettyä vaunua, ensimmäistäni vailla juuri mitään tietoja tai kokemuksia vaunuista. Eräs myyjä tarjoaa vm. -99 Solifer Goldie 530 hinta jotain 12-13000. Sellaiseen juuri ja juuri olisi varaa. Tarkoitus olisi pitää sitä Lapissa kausipaikalla talvisin ja kesälläkin paljolti paikallaan mökin korvikkeena. Siinä on primus-lämmitys. Onko hinta kohdallaan? Toimiiko tuon ikäinen ongelmatta talvisin? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Onko samaan hintaan muita vaihtoehtoja? Entä sopiiko volkkari Bora TDI 77 KW veturiksi? Talvisin sitä ei siis vedettäisi ja kesälläkin vain harvoin. Neuvokaa hyvät kokeneet karavaanarit.
Goldie -99 onko kokemuksia?
7
6256
Vastaukset
- ainakin...
muutkin pyytää samoin http://www.netticaravan.fi/hakuri/result.php?vehicle=av&printable=no&make=Solifer&keyword=goldie 530&year1=1999&year2=1999&usedornew, primmuksesta lisää http://karavaanari.info/SMF/
- _/\_
Soliferillä pärjää kovissakin pakkasissa, jos se on kuiva ja kunnossa.
Perusasiat kannattaa tarkistaa:
-Onko vaunu kosteusmitattu ja todettu kuivaksi?
-Onko kaasulaitteet kunnossa ja koeponnistettu?
-Onko akku iskussa?
Teetä huolto jossakin Caravan-huollossa ennen kuin viet vaunun kausipaikalle On ikävää purkaa leiri keskellä talvea, jonkin typerän vian takia.
Yksi vinkki: En tunne tuon ikäisen Soliferin varusteita, mutta tarkista, että vaunussa on myös sähköpatruuna. Mielestäni talvikäytössä vaunussa pitää olla sekä kaasu että sähkölämmitys, ihan vaan varmuudeksi. Kaasulämppärit kun pakkaavat aina joskus reistailemaan, niin pääsee ainakin aamuun asti, kun saa edes jostakin lämpöä tupaan:)- Höpö..
Listalla ensimmäisenä "onko se kuiva"... Herjestas, ei kai se nyt sentään kaikkein oleellisin ole. Liiaksi tuijotetaan siihen. Tuskin edes koskaan onkaan kuivaa vaunua, kosteutta on enemmän tai vähemmän. Tuo on vaan tämän hetken muotiasia vouhottaa ja itkeä tuota asiaa.
- ainakaan haittaa
Höpö.. kirjoitti:
Listalla ensimmäisenä "onko se kuiva"... Herjestas, ei kai se nyt sentään kaikkein oleellisin ole. Liiaksi tuijotetaan siihen. Tuskin edes koskaan onkaan kuivaa vaunua, kosteutta on enemmän tai vähemmän. Tuo on vaan tämän hetken muotiasia vouhottaa ja itkeä tuota asiaa.
Kosteus on samanlainen peikko kuin pelko kaasulaitteiden turvallisuudesta. Ongelma on siis pääosin korvien välissä.
Kyllä tarkastettu ja huollettu on turvallinen vaihtoehto. Todellinen kosteusongelma on vasta silloin kun vaunu haisee homeelle/perunakellarille/ummehtuneelle. Tarkastele silmämääräisesti kupruja sekä painellen kuitenkin kattoluukkujen ja ikkunoiden ympäristö, niin vältät ainakin pahimmat kompastuskivet.
Talvikäytössä kaasulaitteet pitää olla kunnolla huollettuja niin pärjää ongelmitta (mulla -88)
Talveksi on hyvä valita pohjoismainen vaunu ja vesilämmityksellä, niin on tasainen lämpö. Talvella olisi mukavuustekijänä toivottavaaa, että vaunussa on lattialämmitys joko nesteellä tai sähköllä (myös jälkiasennus onnistuu helposti).
Tossa jo tulikin ilmi että on suotavaa että on kaksi lämmitysjärjestelmää (kaasu/sähköpatruuna). Mulla on vielä lisäksi auton sisätilan lämmitin, niin saa nopeasti alkulämmön kaasupannun rinnalle.
Kuvailemasi hinta on p-y-y-n-t-i-hinta ei välttämättä myyntihinta. Vertaile toki hinta ja katso myös yksityisiä markkinoita. On talvialen aika, keväällä hinnat on taas ylhäällä.
Talvivaunut ovat tuota hintaluokkaa, kevyempiä, ohuemmin eristettyja saisit tolla hinnalla ehkä 2-3 vuotta uudempia, mutta vastaavasti talvikäytössä kuluu reilusti enemmin kaasua eikä mukavuus ole samaa luokkaa.
Tilaa kannattaa olla reilusti sillä ihmisellä on asuessa mukana kaikenlaista kräätää. Varsinkin kaappitila ahdistaa talviaikaan kun vaatetta on rutosti.
Vesihommat olen hoitanut talvisin ihan irtokannulla niin ei tartte olla aina tyhjentämässä järjestelmiä (laiskuutta ? )
Onnea valintaan oli se sitten mikä hyvänsä. - _/\_
ainakaan haittaa kirjoitti:
Kosteus on samanlainen peikko kuin pelko kaasulaitteiden turvallisuudesta. Ongelma on siis pääosin korvien välissä.
Kyllä tarkastettu ja huollettu on turvallinen vaihtoehto. Todellinen kosteusongelma on vasta silloin kun vaunu haisee homeelle/perunakellarille/ummehtuneelle. Tarkastele silmämääräisesti kupruja sekä painellen kuitenkin kattoluukkujen ja ikkunoiden ympäristö, niin vältät ainakin pahimmat kompastuskivet.
Talvikäytössä kaasulaitteet pitää olla kunnolla huollettuja niin pärjää ongelmitta (mulla -88)
Talveksi on hyvä valita pohjoismainen vaunu ja vesilämmityksellä, niin on tasainen lämpö. Talvella olisi mukavuustekijänä toivottavaaa, että vaunussa on lattialämmitys joko nesteellä tai sähköllä (myös jälkiasennus onnistuu helposti).
Tossa jo tulikin ilmi että on suotavaa että on kaksi lämmitysjärjestelmää (kaasu/sähköpatruuna). Mulla on vielä lisäksi auton sisätilan lämmitin, niin saa nopeasti alkulämmön kaasupannun rinnalle.
Kuvailemasi hinta on p-y-y-n-t-i-hinta ei välttämättä myyntihinta. Vertaile toki hinta ja katso myös yksityisiä markkinoita. On talvialen aika, keväällä hinnat on taas ylhäällä.
Talvivaunut ovat tuota hintaluokkaa, kevyempiä, ohuemmin eristettyja saisit tolla hinnalla ehkä 2-3 vuotta uudempia, mutta vastaavasti talvikäytössä kuluu reilusti enemmin kaasua eikä mukavuus ole samaa luokkaa.
Tilaa kannattaa olla reilusti sillä ihmisellä on asuessa mukana kaikenlaista kräätää. Varsinkin kaappitila ahdistaa talviaikaan kun vaatetta on rutosti.
Vesihommat olen hoitanut talvisin ihan irtokannulla niin ei tartte olla aina tyhjentämässä järjestelmiä (laiskuutta ? )
Onnea valintaan oli se sitten mikä hyvänsä.Jos toinen kysyy mitä pitää ottaa huomioon, jos on ostamassa käytettyä matkailuvaunua, pitää minusta määrätyt perusasiat ottaa ensin huomioon ja sitten vasta mennä pienempiin yksityiskohtiin.
Mielestäni kosteus vaunun rakenteissa ei ole mikään muotiasia, vaan vaunujen rakenteista ja käytöstä johtuva realiteetti, joka kannattaa tarkistaa. Se, onko kosteutta ja kuinka paljon, on sitten taas kysymys, joka on tapauskohtaisesti arvioitava.
Täytyy muistaa, että saman ikäisiä ja hintapyynnöltään saman oloisia vaunuja on usein myynnissä useita, joten valinnanvaraa luultavasti on.
Jos sinulle verhoilun väri ja muut sen kaltaiset asiat on tärkeämpiä kuin vaunun peruskunto, on täysin sinun asiasi, mutta tosiasia kuitenkin on, että kosteusvauriot on yleisiä ja kustannuksiltaan kohtuullisen hintavia korjata.
- Goldiesta
on. Sehän on soliferin ns karvalakkimalli, jossa on eristeet ohuemmat kuin finladia mallissa. Muuten helppo vetää ja kohtuullisen talvilämmin. Kuitenkin, noinkin vanhasta vaunusta kannattaa mittauttaa kosteus, koska se on kuitenkin kallein ja työläin korjaus, mitä vaunuun iän myötä voi tulla.
- Solivieteri
...katseltiin perheellemme 3-4 vuotta sitten vaunua ja ensimmäisenä vaihtoehtona oli tuo 530 Goldie. Onneksi tuli katsottua noita vanhempia vaunujakin ja perheellemme passelimmaksi kävi 5602i vm. -89 (telivaunu).
5602:n etuna Goldieen on U-ryhmä keulassa, joten tilaa syömiseen ja illanviettoon on reippaammin. Takaboxin yläpeti levennettiin, jolloin lapset mahtuivat molemman yläpetille nukkumaan.
Talvella ollaan muutamia kertoja vietetty aikaa ja -14 asteen pakkasessa tarkenee mainiosti pelkällä sähköllä.
Soliferit on hyviä vedellä perässä ja telivaunu etenkin tulee perässä kuin juna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539