"Häränsilmä"?!

Novo-ovo

Ihmetykseni heräsi, kun näin tämän päivän Hesarin ruokasivun valokuvan kuvatekstissä mielestäni täysin "normaalisti" paistettua kananmunaa kutsuttavan "häränsilmäksi". Tähän saakka olen ollut siinä käsityksessä, että "häränsilmä" on esimerkiksi mätivoileivän tai tartar-pihvin päällä oleva raaka kananmunankeltuainen. Vaan mitenköhän nyt sitten loppujen lopuiksi on?
Minusta tuntuu kyllä omituiselta, että täysin "normaalisti" paistetulla munalla olisi jokin tällainen erityisnimi.
Toisaalta - mikä lieneekään nykyään "normaalia"? Kun pari viikkoa sitten tilasin lounasravintolassa pyttipannua, menin järkytyksestäni mykäksi, kun eteeni kiikutettiin annos, jonka päällä oli molemmin puolin paistettu kananmuna. Kun ihmettelin tätä tarjoilijalle, hän väitti, että "näin asiakkaat vaativat, eivät he halua paistettua munaa, jossa on 'raaka' keltuainen".
Onko tosiaan maailma mennyt jo tähänkin? Ovatko nykyajan ihmisten ruokatottumukset jäämässä ihan lapsen asteelle?

16

3336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhatvuotinen muna

      Kyllä. Maailma muuttuu ja salmonella on todellinen uhka terveydelle. Salmonella aiheuttaa yleensä ripulin, mutta kroonisena se voi vaikuttaa muutenkin terveyteen. Suomi ja Ruotsi taitavat olla ainoat Euroopan valtiot, missä kananmunaa syödään raakana ja lasten annetaan nuolla kakkutaikinakulhot. Asiakkaalle tarjotaan ravintoloissa sitä mitä asiakkaat haluavat. Kohtuullisuuden rajoissa tietenkin. Pyytämällä olisit varmaan saanut haluamasi munan. Turha enää vikistä.

      Häränsilmä on aina ollut paistettu muna ja miten ihmeessä "silmä" voisi olla pelkkä keltuainen kun silmä-nimitys tulee nimenomaan valkuaisesta l. silmämunasta ja siinä olevasta keskiosasta eli ruokalaji on itsessään silmän näköinen.

      Mitä tulee alentuvaan "Ovatko nykyajan ihmisten ruokatottumukset jäämässä ihan lapsen asteelle?" niin sen voi jättää omaan arvoonsa.

      • Vanha kokki

        Olet aivan oikeassa häränsilmä on aina ollut nimenomaa yhdeltä puolen paistettu muna, jolloin se todellakin muistuttaa silmää valkuaisineen.
        Mitä tulee salmonellan pelkoon, se on tietenkin aina mahdollista saada, mutta kotimaiset tuottajat ovat melko tarkoin kitkeneet taudin aiheuttajat, joten on tosi pieni se mahdollisuus, että sairastuisit.
        Itse syön jokseenkin kerran viikossa tartar-leivän johon valmistan kunnon raakalihapihvin 200 gr.tykötarpeineen, päälle kaksi kanamunan keltuaista, muuta ruokaa sinä päivänä ei pahemmin kaipaa. Tämä traditio on jatkunut lähes neljäkymmentä vuotta, eikä sitä katkaissut edes hullun lehmän taudin puheet.


      • Novo-ovo

        1. Me olemme nyt täällä Suomessa, eikä täällä ole salmonellaa. Itse olen yli viisikymmentä vuotta syönyt viikottain useita paistettuja tai löysäksi keitettyjä munia, eikä ainakaan salmonellaa ole tullut. Joten tämä osa vastauksestasi oli täysin asiaton.
        2. "Pyytämällä olisit varmaan saanut haluamasi munan. Turha enää vikistä." Vai ettäkö pitäisi lähteä siitä, että molemmin puolin paistettu on oletusarvo, ja normaalisti paistettu on poikkeus, jota pitäisi erikseen pyytää? Päinvastoin tarjoilijan olisi pitänyt etukäteen kysyä minulta, miten haluan annoksen kananmunan paistettavan. Eikä tämä jälkivikinäkään ole turhaa; tämä asia tulee nyt laajempaan pohdintaan. Eli tuokin osa vastauksestasi oli erityisen asiaton.
        3. "Häränsilmän" etymologiasta on turha saivarrella. Kyllä myös raakalihapihvin tai mätikerroksen päällä lojuvaa pelkkää keltuaista voi mieltää "silmäksi" eriväristä taustaa vasten. Varsinkin kun en ole itse keksinyt tuota mielleyhtymää, vaan syönyt ravintolassa mätivoileivän, jolla oli juuri tuo nimi. Joten tuoltakin osin vastauksesi oli melko asiaton.
        4. Kun et kykene perustelemaan, miksi tämä nyt ilmeisesti leviämässä oleva kananmunien uusi syöntitapa EI olisi ilmentymä ihmisten ruokamaun kehittymättömyydestä, myös se osa vastauksestasi oli asiaton.
        Joten jäiköhän vastaukseesi enää jäljelle mitään asiaa? Muuta kuin taantuvan ruoka- ja ruokailukulttuurin puolustaminen?


      • ..........
        Novo-ovo kirjoitti:

        1. Me olemme nyt täällä Suomessa, eikä täällä ole salmonellaa. Itse olen yli viisikymmentä vuotta syönyt viikottain useita paistettuja tai löysäksi keitettyjä munia, eikä ainakaan salmonellaa ole tullut. Joten tämä osa vastauksestasi oli täysin asiaton.
        2. "Pyytämällä olisit varmaan saanut haluamasi munan. Turha enää vikistä." Vai ettäkö pitäisi lähteä siitä, että molemmin puolin paistettu on oletusarvo, ja normaalisti paistettu on poikkeus, jota pitäisi erikseen pyytää? Päinvastoin tarjoilijan olisi pitänyt etukäteen kysyä minulta, miten haluan annoksen kananmunan paistettavan. Eikä tämä jälkivikinäkään ole turhaa; tämä asia tulee nyt laajempaan pohdintaan. Eli tuokin osa vastauksestasi oli erityisen asiaton.
        3. "Häränsilmän" etymologiasta on turha saivarrella. Kyllä myös raakalihapihvin tai mätikerroksen päällä lojuvaa pelkkää keltuaista voi mieltää "silmäksi" eriväristä taustaa vasten. Varsinkin kun en ole itse keksinyt tuota mielleyhtymää, vaan syönyt ravintolassa mätivoileivän, jolla oli juuri tuo nimi. Joten tuoltakin osin vastauksesi oli melko asiaton.
        4. Kun et kykene perustelemaan, miksi tämä nyt ilmeisesti leviämässä oleva kananmunien uusi syöntitapa EI olisi ilmentymä ihmisten ruokamaun kehittymättömyydestä, myös se osa vastauksestasi oli asiaton.
        Joten jäiköhän vastaukseesi enää jäljelle mitään asiaa? Muuta kuin taantuvan ruoka- ja ruokailukulttuurin puolustaminen?

        Samaa mieltä olen siitä, että tarjoilijan olisi pitänyt kysyä miten haluat munasi paistettavan. Kun vielä olin noissa hommissa niin aina kysyin sitä, koska pyttipannua haluavat suhtautuvat näihin asioihin yleensä hyvin intohimoisesti. Voisi myös kysyä, haluaako asiakas pyttiksen sekoitettuna vai raaka-aineet eroteltuina. Tästäkin on tullut sanomista.


      • Vanha kokki
        .......... kirjoitti:

        Samaa mieltä olen siitä, että tarjoilijan olisi pitänyt kysyä miten haluat munasi paistettavan. Kun vielä olin noissa hommissa niin aina kysyin sitä, koska pyttipannua haluavat suhtautuvat näihin asioihin yleensä hyvin intohimoisesti. Voisi myös kysyä, haluaako asiakas pyttiksen sekoitettuna vai raaka-aineet eroteltuina. Tästäkin on tullut sanomista.

        Syykin löytyy, minkä vuoksi muna paistetaan pyttikseen vain toiselta puolen.Keltuainen jätetään juoksevaan muotoon, koska silloin se palvelee tarkoitustaan, samoin kuin tartarleivän päällä, eli kastikkeena.


      • tietämys
        Vanha kokki kirjoitti:

        Syykin löytyy, minkä vuoksi muna paistetaan pyttikseen vain toiselta puolen.Keltuainen jätetään juoksevaan muotoon, koska silloin se palvelee tarkoitustaan, samoin kuin tartarleivän päällä, eli kastikkeena.

        on valio luokkaa. Muna paistetaan vain ALA-puolelta! Se keltuainen toimii soosina ja kyllä siinä salmonellat tuhoutuu jos annos valmistetaan oikein ja puhtain käsin, puhtailla välineillä, puhtaissa astioissa!

        Minäkään en häränsilmää nakkikioskilta ostais!


    • paikalleen

      Häränsilmä on kokonainen yhdeltä puolelta paistettu muna, ei vain pelkkä keltuainen. On ollut ainakin minun koko 57-vuotisen elämäni ajan. Aina kun olen tilannut ravintola-aamiaisella häränsilmän, niin ei minulle ole koskaan tuotu pelkkää keltuaista.

      • ja älykästä

        tiedottamista keskustelun tässä vaiheessa...


    • Ruokalija9

      Mitä eroa näät sillä on valkuainen paistettu vähän vai ei ollenkaan??
      Sillä se keltuainen on se häränsilmä, se limakasa joka valuu lautaselle sitä kajotessa, siitä huolimatta onko se sinun häränsilmäsi vai se yleinen häränsilmä.
      Jos sellaiseen olet mieltynyt niin kerrohan minullekin mitä iloa siitä on, kun sitä ei voi edes syödä, kun se on limana pitkin lautasta??
      Paistettu on aina paistettu!

      • harvinaisen

        sivistymätön ruoan suhteen. Olet näköjään jäänyt pikkulapsen tasolle ruokamakusi kehityksessä, vaikka kaiketi olet jo vähintään kouluikäinen, kun osaat juuri ja juuri kirjoittaa.
        Mutta teitä peräkammarinpoikiahan kyllä riittää.


      • Keltuainen

        "Mitä eroa näät sillä on valkuainen paistettu vähän vai ei ollenkaan??"

        Kuka on puhunut mitään valkuaisen paistamisesta tai paistamatta jättämisestä, paitsi sinä itse äsken?


      • Ruokailija9
        Keltuainen kirjoitti:

        "Mitä eroa näät sillä on valkuainen paistettu vähän vai ei ollenkaan??"

        Kuka on puhunut mitään valkuaisen paistamisesta tai paistamatta jättämisestä, paitsi sinä itse äsken?

        Ei valkuaisen paistosta niinkään kyse ollut. Mutta ensin tämän aiheen aloittaja kirjoitti siitä että se kyseinen muna oli ainakin osittain paistettu, eikä sellainen lähes raaka.
        Oli miten oli mutta, kertokaas nyt mitä ihmeellistä siinä on että se muna on sellainen limakasa jota ei voi edes syödä?


      • Ruokailija9
        harvinaisen kirjoitti:

        sivistymätön ruoan suhteen. Olet näköjään jäänyt pikkulapsen tasolle ruokamakusi kehityksessä, vaikka kaiketi olet jo vähintään kouluikäinen, kun osaat juuri ja juuri kirjoittaa.
        Mutta teitä peräkammarinpoikiahan kyllä riittää.

        Sano nyt sitten sivistynyt ruokailija, mitä hyvää niiissä limakasoissa on? Kerro mahdollisimman tarkkaan, jooko?
        Kun se leviää pitkin lautasta eikä voi millään sivistyneellä työkalulla syödä kuitenkaan.
        Ja lisäksi se on täysin mauton, ainoastaan paistaminen tekee siihen makua.
        Ja en ole ainoa sivistyksen ulkopuolella oleva, sillä toinekin kirjoittaja totesi monen ruokalijan äänellä, että ihmiset haluaa kunnolla paistettua.
        Sinäkö siis olet yksin, sivistyneenä, limakasaa syömässä?


      • syö myöskään
        Ruokailija9 kirjoitti:

        Sano nyt sitten sivistynyt ruokailija, mitä hyvää niiissä limakasoissa on? Kerro mahdollisimman tarkkaan, jooko?
        Kun se leviää pitkin lautasta eikä voi millään sivistyneellä työkalulla syödä kuitenkaan.
        Ja lisäksi se on täysin mauton, ainoastaan paistaminen tekee siihen makua.
        Ja en ole ainoa sivistyksen ulkopuolella oleva, sillä toinekin kirjoittaja totesi monen ruokalijan äänellä, että ihmiset haluaa kunnolla paistettua.
        Sinäkö siis olet yksin, sivistyneenä, limakasaa syömässä?

        löysäksi keitettyä kananmunaa?
        Sitähän syö koko maailma. Ja on taatusti keltuainen siinä löysä.


      • todellakin elät
        Ruokailija9 kirjoitti:

        Ei valkuaisen paistosta niinkään kyse ollut. Mutta ensin tämän aiheen aloittaja kirjoitti siitä että se kyseinen muna oli ainakin osittain paistettu, eikä sellainen lähes raaka.
        Oli miten oli mutta, kertokaas nyt mitä ihmeellistä siinä on että se muna on sellainen limakasa jota ei voi edes syödä?

        pienissä ympyröissä jos tuollaista täytyy kysyä...


    • Anonyymi

      moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe