Rikas Mies ja lasarus

benedi

Vertauksen käsittäminen todeksi johtaa uskovan usein mitä sotkuisampaan verkkoon, josta irti pääseminen on vaikeaa.

Esim. monet uskovat joutuvat ajattelemaan totena, että:- helvetti ja taivas ovat huutomatkan päässä toisistaan.
- Seuraavaksi uskova joutuu miettimään, että helvetti on paikka jossa on kyllä kuuma, mutta siellä ei pala tuhkaksi, koska rikas mies pyysi tipan vettä.
- Tästä seuraa, että ei siellä kovin kuuma voi olla, koska veteen kastettu sormenpää lievittäisi janoa.

- edelleen he joutuvat uskomaan että helvetissä ollaan tietoisessa tilassa.

Kymmeniä muita uskomuksia löytyy kun uskotaan vertaus todeksi.
Ja kuitenkin Raamattu kertoo: " Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään" Matt 13: 34
Tämä raamatun sana ei kuitenkaan uskossa sulaudu niihin, jotka itsepintaisesti uskovat että on " ikuinen elämä" helvetin tulijärvessä.

Me raamattua enemmän tutkineet ymmärrämme helposti, että helvetissä on "iankaikkinen kuolema helvetin tulijärvessä"

Tästä taas seuraa se vanha vastustajien ja saatanan väite " Ette suinkaan kuole"
, ja taas ollaan raamatun ja Jumalan kanssa ongelmissa.
Kukaan ei halua uskoa omalle kohdalleen raamatun sanaa. " te eksytte kun ette tunne kirjoituksia, ettekä Jumalan voimaa"

27

953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko Adventisti? Itse olen, ja suunnilleen noin uskoin minäkin, kunnes luin enemmän Raamattua, tai paremminkin kunnes minut herätettiin tutkimaan kuolleen tilaa juuri tämän raamatunpaikan kautta. Saatana valehtelee: kuolemaa ei ole, ette te joudu kuolemaan, jossa teitä vaivataan iankaikkisesti, vaan te pääsette ihanaan olemassaolemattomuuden nirvanaan. Kuitenkaan Jumala ei salli hänet hylänneiden ihmisten jäädä siihen valheelliseen tilaan, etteivät tunne kuinka paha on se tila missä he ovat, kun ovat kääntäneet selkänsä Jumalalle.

Vertauskuvassa jollakin tutulla ja helposti ymmärrettävällä selitetään ja havainnollistetaan jotakin vaikeammin ymmärrettävää. "20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. 21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta," (1Piet. 3:20-21) Vertauskuva sellaisenaan kirjaimellisesti on tosi, mutta se kertoo samalla jostakin muustakin todesta.

Kertomuksen rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta kirjaimellinen paikkansapitävyys halutaan kieltää ja siksi sitä sanotaan vertaukseksi. Ennemminkin tämän pitäisi olla kielikuva, mutta kuvitellaan että vertauskuva voisi olla olematta kirjaimellisesti tosi. Tarkastellaan vähän kertomusta ja arvioidaan uudelleen, onko se totta kirjaimellisesti ja onko se vertauskuva. Tietenkin tutkitaan samalla mitä muuta opetettavaa tällä tekstillä on. Jeesus ei muuten koskaan sanonut että se on vertaus.

Oli Rikas mies, joka eli ylellisesti ja köyhä mies, josta hänen olisi pitänyt pitää huolta. Jeesus kuvaa tarkasti ja liikuttavalla tavalla, miten kurjassa tilassa Lasarus oli, sitten Lasarus kuoli. Tämä ei vaikuta kielikuvalta, mutta voisi hyvin olla juuri vertauskuva. Jeesuksen aikaan uskottiin, että maan päällä saatu onni kertoo ihmisen hyvyydestä, ja että sairaus ja köyhyys taas johtuu synnistä. Jeesus kuitenkin paljastaa, ettei menestyminen maan päällä aina riipu ansioista tai syyllisyydestä.

Luukkaan evankeliumi 13:1-5
      1. Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen. 2. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän? 3. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte. 4. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat? 5. Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

Joh. 9:1-7
      1. Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea. 2. Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?" 3. Jeesus vastasi: "Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki. 4. Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä. 5. Niin kauan kuin minä maailmassa olen, olen minä maailman valkeus." 6. Tämän sanottuaan hän sylki maahan ja teki syljestä tahtaan ja siveli tahtaan hänen silmilleen 7. ja sanoi hänelle: "Mene ja peseydy Siiloan lammikossa" - se on käännettynä: lähetetty. - Niin hän meni ja peseytyi ja palasi näkevänä.

Jumala kuitenkin maksaa kullekin tekojensa mukaan, ja siksi rikas mies olikin se, joka joutui kuoltuaan kärsimään tuskaa ja Lasarus sai lohdutusta. "Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan." (Matt. 16:27)

Lasarus oli Aabrahamin helmassa, eli sylissä. Jos tämä tulkitaan kirjaimellisesti, niin jotkut pitävät sitä mahdottomana, siis ehkä se sitten taivaassa on mahdotonta, mutta ainakin maan päällä ihminen voi ottaa toisen ihmisen syliinsä. Siis tässä ei ole mitään mikä pitäisi tulkita vain vertauskuvana tai kielikuvana, eikä kirjaimellisena. Kertomuksessa ei ole mitään vihjausta siitä, että kaikki taivaaseen päässeet ihmiset ovat kuoltuaan Aabrahamin helmassa, mutta jos tulkitsemme tämän vertauskuvana tai kielikuvana, niin voimme sellaista ehdottaa. Siis jos tämä kertomus ei ole kirjaimellisesti tosi, niin Aabrahamin helmassa pitäisi olla hyvin paljon ihmisiä, mikä ei ainakaan tunnu järkevältä, sillä miten he edes mahtuisivat siihen.

Tuonelaan joutunut rikas mies pyysi, että joku kuolleista menisi varoittamaan hänen veljiään, mutta Aabraham sanoi: ”Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.” Tämän Jeesus on kuitenkin yhä uudelleen tehnyt, jopa nykyaikana, ja todistanut, että Aabraham oli oikeassa, he eivät usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös, ja vaikka hän kertoisi kokemansa ja näkemänsä. Johanneksen evankeliumin 11. luvussa Jeesus herättää ystävänsä Lasaruksen, jonka vaikutuksesta tosin useampi uskoi, mutta ylipapit eivät uskoneet. (Joh. 12:10-11)

Mikä on tämän kertomuksen vertauskuvallinen opetus? Tai mitä tarkoittavat sen kielikuvat? Jos joku tahtoo tehdä Jeesuksen sanojen kirjaimellisesta merkityksestä valheen, todistakoon, että niillä on joku muu merkitys, sillä ei Jeesus puhunut turhaan. Vertauskuvissa ja kielikuvissa käytetään aina jotakin tuttuja arkisia asioita. Jos kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on vertauskuva, niin oli tuttua ja tunnettua, että Jeesuksen esittämällä tavalla ihmisiä kuoleman jälkeen päätyy sekä siihen hyvään paikkaan missä Aabrahamkin on, että siihen huonoon paikkaan, missä joutuu kärsimään tuskaa. Ja vielä jos tämä on vertauskuva, niin se kertoo jostakin vielä uskomattomammasta. Mistä? Siitäkö etteivät kuolleet tiedä mitään? Tuskin, sehän on kaikkien silmien ensisijainen havainto, senhän jo kuningas Salomo havaitsi.

Se opetus minkä minä saan tästä kertomuksesta, on se, että vaikka pahojen ihmisten näyttäisi käyvän hyvin (Saarn. 8:10-14), he saavat kuitenkin kuoltuaan ansionsa mukaan, ja se että kuoleman jälkeen on paikka ihmisen sielulle, ja se että ihmisillä on tarpeeksi tietoa, jotta he voisivat uskoa. Liekki voisi olla kielikuva, joka kuvaa tuskaa, vesi lievitystä.

Miksi nämä paikat, vaivan paikka ja se missä Aabraham oli, eivät muka voi olla huutomatkan päässä toisistaan? ”24. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.” (Jes. 66:24) Ehkä Aabraham oli tullut lähelle tai ääni kuuluu hengellisessä olotilassa kauas, samoin voidaan nähdä kauas. Helvetin kuumuuden ymmärrän parhaiten vertauskuvana tai kielikuvana, niin että se on jotakin mikä tekee olon ikäväksi. Tuli voi kuitenkin olla sellainenkin ettei se kuluta kun sen pitäisi ”1. Ja Mooses kaitsi appensa Jetron, Midianin papin, lampaita. Ja kun hän kerran ajoi lampaita erämaan tuolle puolen, tuli hän Jumalan vuoren, Hoorebin, juurelle. 2. Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta; ja hän näki, että pensas paloi ilmitulessa, mutta pensas ei kuitenkaan kulunut. 3. Niin Mooses sanoi: "Minä käyn tuonne ja katson tätä suurta näkyä, miksi ei pensas pala poroksi." 4. Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen."” (2Moos. 3:1-4) Tuli voi myös kuluttaa sitä mitä ei pitäisi ”35. Niin vesi juoksi ympäri alttarin; ojankin hän täytti vedellä. 36. Ja kun oli tullut hetki, jolloin ruokauhri uhrataan, astui profeetta Elia esille ja sanoi: "Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasi ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän. 37. Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, että tämä kansa tulisi näkemään, että sinä, Herra, olet Jumala ja että sinä käännät heidän sydämensä takaisin." 38. Silloin Herran tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä nuoli veden, joka oli ojassa.” (1Kun. 18:35-38)

Mikä on tämän kertomuksen vertauskuvallinen opetus? Tai mitä tarkoittavat sen kielikuvat? Jos joku tahtoo tehdä Jeesuksen sanojen kirjaimellisesta merkityksestä valheen, todistakoon, että niillä on joku muu merkitys, sillä ei Jeesus puhunut turhaan. Vertauskuvissa ja kielikuvissa käytetään aina jotakin tuttuja arkisia asioita. Jos kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on vertauskuva, niin oli tuttua ja tunnettua, että Jeesuksen esittämällä tavalla ihmisiä kuoleman jälkeen päätyy sekä siihen hyvään paikkaan missä Aabrahamkin on, että siihen huonoon paikkaan, missä joutuu kärsimään tuskaa. Ja vielä jos tämä on vertauskuva, niin se kertoo jostakin vielä uskomattomammasta. Mistä? Siitäkö etteivät kuolleet tiedä mitään? Tuskin, sehän on kaikkien silmien ensisijainen havainto, senhän jo kuningas Salomo havaitsi.

Se opetus minkä minä saan tästä kertomuksesta, on se, että vaikka pahojen ihmisten näyttäisi käyvän hyvin (Saarn. 8:10-14), he saavat kuitenkin kuoltuaan ansionsa mukaan, ja se että kuoleman jälkeen on paikka ihmisen sielulle, ja se että ihmisillä on tarpeeksi tietoa, jotta he voisivat uskoa. Liekki voisi olla kielikuva, joka kuvaa tuskaa, vesi lievitystä.

• benedi

Adventisteista en paljon tiedä, mutta Raamatusta Jumalan sanasta jotain aina tiedän.

On tunnettua, että raamattu varoittaa: " Koska he eivät ole ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen , niin että he uskovat valheen"

Totuus syntisen ihmisen kuolemasta on eräs niistä joissa voi uskovakin eksyä.

Tämä sama kaiku, joka on lähtöisin paratiisista, eedenistä kaikuu voimakkaana vieläkin ja se on saatanan väite: " Ette suinkaan kuole"

Jumala taas sanoi: " Te kuolemalla kuolette" Kaksi vastakkaista väitettä.

Esimerkkejä oli runsaasti Jeesuksen aikoihn. Jeesus herätti kuolleita, eivätkä he olleet missään paikassa, vaan he olivat tiedottomina, kuten tänäänkin.

Jos he olisivat elossa, ei tappajat saisi rangaistukseksi muuta kuin törkeän pahoinpitely syytteen tms.

Joh. 11:11 ...Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet unesta" Jos kuollut oikeasti nukkuisi, ei suomen käräjäoikeus pahoinpitelijää paljonkaan rankaisisi.

Job 14: 12-14 " Niin ihminen lepoon mentyänsä EI ENÄÄ NOUSE. Ennenkuin taivaat katoavat, eivät he heräjä, eivätkä havahdu unestansa"

" Kun mies kuolee VIRKOAAKO HÄN JÄLLEEN HENKIIN" (14)
        Vastaus on: EI VIRKOA!! Jos hän ei virkoa kuolemansa jälkeen henkiin, niin kuinka mies voisi huudella "Tuo vettä tähän liekkiin"?

Daavidkin on vielä haudassaan Apost. 2:29, 34

Lue : Ilm: 20:6 ja 1.tess. 4:13

• benedi

Jeesus ei todellakaan joka kerta sanonut tämä on taas vertaus. Hän on opettaja , ja olettaa etteivät kaikki kuulijat ole puupäitä.

Jeesus sanoi jo aikapäiviä opetuslapsille näin: " Noille kaikki tulee vertauksissa, mutta teille puhun suoraan"

Ja raamattu sanoo: " Ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään"!!

• benedi

Raakkaat raamatun opiskelijat! Jos ja kun teille eteen tulee vaikeasti ymmärrettävä teksti, niin etsikää siitä samasta aiheesta teksti joka suoraan kertoo miten asia on.

Tällä tavoin ettette päädy harhailemaan.

" Sillä katso, se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi ja kaikki julkeat ja kaikki jotka tekevät sitä mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta ja oksaa.

" ja te tallaatte jumalattomat, sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen sanoo Herra Sebaot"

Jos normaalikoulussa kieltäytyisitte ymmärtämstä tätä, mitä tässä tapahtuu, niin teidät toimitettaisiin kehitysvammakouluun, tai sitten sakottettaisiin.

• benedi

Riidelköön salomo Elichin kanssa, kun Eliach kertoo että kuolleilla sieluilla on joku paikka, sillä Salomo on toista mieltä.

" Sillä elävät tietävät että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään,EIKÄ HEILLÄ OLE PAIKKAA, vaan heidän muistonsa on unhotettu" Saarnaaja 9:5. 6

Ei ole ihme että Salomon tuomioita tarvittiin, sillä erimielisyyttä riitti tuolloin ja riittää nykyäänkin.

" eikä kuolleilla ole milloinkaan enää osaa missään mitä tapahtuu auringon alla." jae 6

Se sielu joka syntiä tekee sen on kuoltava"!! ja näillä sieluilla ei ole A) paikkaa ja B) ei mitään osaa missään mikä tapahtuu auringon alla"

Eli jos ne olis jossain vaivan paikassa, niin se ei saisi olla auringonalla , eikä se saisi olla mikään paikka.

Mutta eikö helvetti, palava sellainen ole paikka??

• benedi kirjoitti:

Jeesus ei todellakaan joka kerta sanonut tämä on taas vertaus. Hän on opettaja , ja olettaa etteivät kaikki kuulijat ole puupäitä.

Jeesus sanoi jo aikapäiviä opetuslapsille näin: " Noille kaikki tulee vertauksissa, mutta teille puhun suoraan"

Ja raamattu sanoo: " Ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään"!!

Kaikki siis tuli ihmisille vertauksina ja kaikki oli kirjaimellisesti totta ja ihmisille tuttua, mutta opetti samalla jostakin suuremmasta.

"Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään;" (Matt. 13:34)

• benedi kirjoitti:

Adventisteista en paljon tiedä, mutta Raamatusta Jumalan sanasta jotain aina tiedän.

On tunnettua, että raamattu varoittaa: " Koska he eivät ole ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen , niin että he uskovat valheen"

Tämä sama kaiku, joka on lähtöisin paratiisista, eedenistä kaikuu voimakkaana vieläkin ja se on saatanan väite: " Ette suinkaan kuole"

Esimerkkejä oli runsaasti Jeesuksen aikoihn. Jeesus herätti kuolleita, eivätkä he olleet missään paikassa, vaan he olivat tiedottomina, kuten tänäänkin.

Jos he olisivat elossa, ei tappajat saisi rangaistukseksi muuta kuin törkeän pahoinpitely syytteen tms.

Joh. 11:11 ...Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet unesta" Jos kuollut oikeasti nukkuisi, ei suomen käräjäoikeus pahoinpitelijää paljonkaan rankaisisi.

Job 14: 12-14 " Niin ihminen lepoon mentyänsä EI ENÄÄ NOUSE. Ennenkuin taivaat katoavat, eivät he heräjä, eivätkä havahdu unestansa"

Vastaus on: EI VIRKOA!! Jos hän ei virkoa kuolemansa jälkeen henkiin, niin kuinka mies voisi huudella "Tuo vettä tähän liekkiin"?

Tuo mitä sanot, on juuri se uutinen, mitä tämä maailma eniten odottaa, ei ole mitään Rangaistusta. Ei maailma käsitä kuinka kauheata on kokonaan lakata olemasta, (niin kuin et sinäkään). Kivutonta tiedottomuutta toivotaan, eikä Jumalakaan ensimmäiseksi halua uhata hirmuisella kidutuksella, vaan rakkaudella. Hän on kuitenkin totuuden Jumala, ja kohtelee pahojakin ihmisiä sen verran armollisesti, että saavat kuoltuaan aina tuntea totuuden omasta tilastaan. Niin, evankeliumi leviää rakkaudella, todistihan Jumala Siinailla, etteivät ihmiset tule hänen luokseen jos ensimmäiseksi näkevät hänen mahtavuutensa.

Kuolemasta ihan vakavasti sanon, luuletko tosiaan että sana kuolema on yhtä kuin tiedottomuus? Tuota kehäpäätelmää on jauhettu ennenkin, nimittäin: Koska ihmisen on kuoltava, niin sen perusteella kuollut on kuollut, eli tiedoton. Kuolemaa verrataan Raamatussa uneen, kuten hyvin tiedät. Unessa ihminen on tiedoton ruumiistaan, mutta ei täysin tiedoton. Jeesuskin sanoi kuollutta Jairuksen tyttöä eläväksi ja nukkuvaksi. "sanoi hän: "Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu." Niin he nauroivat häntä." (Matt. 9:24)

Myös näyt ovat toisinaan unia "Belsassarin, Baabelin kuninkaan, ensimmäisenä hallitusvuotena Daniel näki unen, päänsä näyn, vuoteessansa. Sitten hän kirjoitti tämän unen." (Dan. 7:1)

Ja näyssä voidaan jopa olla poissa ruumiista tai ainakin jossakin muualla kaukana "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää. 3. Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää - 4. temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua. 5. Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani." (2Kor. 12:2-5)

Kuolemassa ihminen jättää ruumiinsa maahan ja hänen sielunsa, joka ei siinä kuole tapaa lunastajan.

"Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."
        (Matt. 10:28 ja Luuk. 12:4)

"Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan."
        (Job 19:26)

"Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi; 24. mutta teidän tähtenne on lihassa viipymiseni tarpeellisempi."
        (Fil. 1:23)

• benedi kirjoitti:

Raakkaat raamatun opiskelijat! Jos ja kun teille eteen tulee vaikeasti ymmärrettävä teksti, niin etsikää siitä samasta aiheesta teksti joka suoraan kertoo miten asia on.

Tällä tavoin ettette päädy harhailemaan.

" Sillä katso, se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi ja kaikki julkeat ja kaikki jotka tekevät sitä mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta ja oksaa.

" ja te tallaatte jumalattomat, sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen sanoo Herra Sebaot"

Jos normaalikoulussa kieltäytyisitte ymmärtämstä tätä, mitä tässä tapahtuu, niin teidät toimitettaisiin kehitysvammakouluun, tai sitten sakottettaisiin.

Normaalikoulussa ei opeteta tuollaista, eikä kukaan opettajakaan ymmärrä sitä, jos olen perillä siitä, miten hengellisiä ovat suomen koulut nykyään.

Jos joku teksti on vaikea ymmärtää, niin pitää se silti ottaa aina huomioon ja jos tulee joku, mistä voi asian ymmärtää, ei pidä olla niin tyhmä että lukitsee käsityksensä kerralla yhden raamatunpaikan ja yhden tulkinnan mukaan.

Tuo Mal. 4:1 kertoo tuomiopäivästä, jossa käytetään selvää kielikuvaa "juurta eikä oksaa", vai luuletko että ihmisellä on juuri tai oksa. Raamattu puhuu toisinaan pelkästä ruumiista, mutta toisinaan enemmästä: "Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli. 10. Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?""
        (Ilm. 6:9-10)

"Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." 43. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.""
        (Luuk. 23:42-43)

"Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin." (Saarn. 12:7)

• benedi kirjoitti:

Lainasit Job 14:12-14 jotta voisit osoittaa, että kuolleet ovat kuolleita.
        "niin ihminen lepoon mentyänsä ei enää nouse. Ennenkuin taivaat katoavat, EIVÄT HE HERÄJÄ EIVÄTKÄ HAVAHDU UNESTANSA. 13. Oi, jospa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit minut, kunnes vihasi on asettunut, panisit minulle aikamäärän ja sitten muistaisit minua!"

Tähän vastaan näin:
        "Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että hän on noussut kuolleista, kuinka muutamat teistä saattavat sanoa, ettei kuolleitten ylösnousemusta ole? 13. Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. 14. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne; 15. ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä. 16. Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty. 17. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. 18. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneet olisivat kadotetut. 19. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. 20. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista."
        (1Kor. 15:12-20)

• benedi
        Eliach kirjoitti:

Normaalikoulussa ei opeteta tuollaista, eikä kukaan opettajakaan ymmärrä sitä, jos olen perillä siitä, miten hengellisiä ovat suomen koulut nykyään.

Jos joku teksti on vaikea ymmärtää, niin pitää se silti ottaa aina huomioon ja jos tulee joku, mistä voi asian ymmärtää, ei pidä olla niin tyhmä että lukitsee käsityksensä kerralla yhden raamatunpaikan ja yhden tulkinnan mukaan.

Tuo Mal. 4:1 kertoo tuomiopäivästä, jossa käytetään selvää kielikuvaa "juurta eikä oksaa", vai luuletko että ihmisellä on juuri tai oksa. Raamattu puhuu toisinaan pelkästä ruumiista, mutta toisinaan enemmästä: "Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli. 10. Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?""
        (Ilm. 6:9-10)

"Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." 43. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.""
        (Luuk. 23:42-43)

"Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin." (Saarn. 12:7)

Job sanoo selvästi että he makaavat maassa martaana.
        Joka tarkoittaa ihan muuta kuin elämää kuoleman jälkeen.
        Ihminen on itse elävä sielu , raamatun mukaan ja hän tulee maaksi jälleen ,josta hänet on otettukin. Ja henki palajaa Jumalan tykö joka on sen antannutkin. Raamattuhan opettaa selkeästi, että " Henki on se joka eläväksi tekee, ei liha mitään hyödytä"

Henki tekee siis lihasta elävän sielun ja kun henki palajaa Jumalan luo , maassa makaa kuollut sielu.

Tuossakaan et ole oikeassa, että jeesus meni paratiisiin ryövärin kanssa.

Koska et viitsi nähdä vaivaa raamatun tutkimiseen, ehkä oletkin ovela ja heitä noita epäraamatullisia näkemyksiä, ..että minä tai joku muu opetettaisiin sinua, koska olet niin laiska itse etsimään ja tutkimaan? vai olinko väärässä?

Varmaa on vain se , ettei Jeesus ja Ryöväri kuollut saman vuorokauden aikana...mene siinä sitten paratiisiin, joka on Jumalan tykönä.

Ja jos jeesus ei oikeasti olisi ollut kuolleena sieluna, Hänen uhrikuolemansa olisi mitätöity ja saatana olisi syyttänyt petoksesta, eikä ihmisen lunastusta Jeesuksen työnä olisi hyväksytty Taivaassa.
        Ole ystävällinen äläkä eksytä kansaa.

Ei ihmisellä ole kuoleman suhteen mitään etua eläimeen nähden (Salomo)

• benedi
        Eliach kirjoitti:

Lainasit Job 14:12-14 jotta voisit osoittaa, että kuolleet ovat kuolleita.
        "niin ihminen lepoon mentyänsä ei enää nouse. Ennenkuin taivaat katoavat, EIVÄT HE HERÄJÄ EIVÄTKÄ HAVAHDU UNESTANSA. 13. Oi, jospa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit minut, kunnes vihasi on asettunut, panisit minulle aikamäärän ja sitten muistaisit minua!"

Tähän vastaan näin:
        "Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että hän on noussut kuolleista, kuinka muutamat teistä saattavat sanoa, ettei kuolleitten ylösnousemusta ole? 13. Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. 14. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne; 15. ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä. 16. Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty. 17. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. 18. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneet olisivat kadotetut. 19. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. 20. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista."
        (1Kor. 15:12-20)

Sanopas rehellisesti onko sinulla joku sairaus, sillä joko näyttelet ..tai kiusaat tahallasi.

Et edes viitsi lukea tarkkaan raamatun tekstejä...Job sanoo selvästi etteivät he nouse ennenkuin, taivaat katoavat.. sitten kylläkin. " ja taivas väistyi pois niinkuin kirja..."taivaat katoavat jne, Jeesuksen tullessa

• benedi kirjoitti:

Riidelköön salomo Elichin kanssa, kun Eliach kertoo että kuolleilla sieluilla on joku paikka, sillä Salomo on toista mieltä.

" Sillä elävät tietävät että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään,EIKÄ HEILLÄ OLE PAIKKAA, vaan heidän muistonsa on unhotettu" Saarnaaja 9:5. 6

Ei ole ihme että Salomon tuomioita tarvittiin, sillä erimielisyyttä riitti tuolloin ja riittää nykyäänkin.

" eikä kuolleilla ole milloinkaan enää osaa missään mitä tapahtuu auringon alla." jae 6

Se sielu joka syntiä tekee sen on kuoltava"!! ja näillä sieluilla ei ole A) paikkaa ja B) ei mitään osaa missään mikä tapahtuu auringon alla"

Eli jos ne olis jossain vaivan paikassa, niin se ei saisi olla auringonalla , eikä se saisi olla mikään paikka.

Mutta eikö helvetti, palava sellainen ole paikka??

Salomo oli tavallinen syntinen ihminen, eikä edes profeetta.
        "Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti." (Saarn. 1:4)
        "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa." (Matt. 24:35)

Hän oli itse ymmällään asioista:
        "Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua." (Saarn. 3:11)

Hän ei edes ensin tiennyt minne ihmisen henki menee kuollessa: "Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?" (Saarn. 3:21)
        Juuri tämän vuoksi ei Raamattu ole ristiriitainen, sillä Salomo selvästi itse paljastaa, ettei hän tiedä että kukaan tietäisi miten kuolleen laita todella on. Hänen kirjoituksensa kelpaa opetukseksi, se kelpaa antamaan ajatuksia ja luomaan vastakohdan Jeesuksen antamalle toivolle.

Jeesus tiesi kuoleman paremmin. Onko tämä Saatanan valhe: Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. 26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh. 11:26)

Toinen sanoo, minä en tiedä että olisi jotakin kuoleman jälkeen, ja toinen sanoo, minä tiedän mitä on kuoleman jälkeen. Kumpaa uskot? Sitäkö joka ei tiedä vai sitäkö joka tietää? Pitääkö kaikkien nähdä sama tähdenlento, jotta siitä tulee tosi.

Ja meillä on ylösnousemustoivo!
        "Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen." (Dan. 12:2)

"Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen." (Ilm. 20:13-15)

"Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti." (Ilm. 20:10)

Herran tunteminen on todellista viisautta
        "Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. -" (Sananl. 9:10)
        "anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan" (Ef. 1:17)

Oliko Salomo tällä tavoin viisas?
        "Ja kun Salomo vanheni, taivuttivat hänen vaimonsa hänen sydämensä seuraamaan muita jumalia, niin ettei hän antautunut ehyin sydämin Herralle, Jumalallensa, niinkuin hänen isänsä Daavidin sydän oli ollut" (1Kun. 11:4)
        Vaikka Salomo olikin väärässä, niin Jumala piti huolen siitä että Raamattu kokonaisuutena toteuttaa hänen tahtonsa täydellisesti. Näin Saarnaajan kirjakaan ei välttämättä oikein tulkittuna ole väärässä tai harhaan johtava, mutta sanoisin sellaista tulkinnan tasoa jo hataraksi, ja totuus on helpompi löytää, kun ei yritäkään väkisin tehdä Raamatusta ristiriidatonta.

Kiitos hyvästä väittelystä. Pyydä jos haluat saada listan, jossa ovat kaikki tämän aiheen raamatunpaikat, niin katson mitä voin tehdä. Niitä on nyt jo listassa enemmän kuin 240 (kaikki eivät liity aiheeseen ja paljon puuttuu). Parhaiten ne tulevat käyttöön keskustelussa, koska muuten niitä ei tule liitettyä kunnolla mihinkään ajatukseen.

• benedi
        Eliach kirjoitti:

"Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua." (Saarn. 3:11)

Hän ei edes ensin tiennyt minne ihmisen henki menee kuollessa: "Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?" (Saarn. 3:21)
        Juuri tämän vuoksi ei Raamattu ole ristiriitainen, sillä Salomo selvästi itse paljastaa, ettei hän tiedä että kukaan tietäisi miten kuolleen laita todella on. Hänen kirjoituksensa kelpaa opetukseksi, se kelpaa antamaan ajatuksia ja luomaan vastakohdan Jeesuksen antamalle toivolle.

Jeesus tiesi kuoleman paremmin. Onko tämä Saatanan valhe: Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. 26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh. 11:26)

Toinen sanoo, minä en tiedä että olisi jotakin kuoleman jälkeen, ja toinen sanoo, minä tiedän mitä on kuoleman jälkeen. Kumpaa uskot? Sitäkö joka ei tiedä vai sitäkö joka tietää? Pitääkö kaikkien nähdä sama tähdenlento, jotta siitä tulee tosi.

"Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen." (Dan. 12:2)

"Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. 14. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen." (Ilm. 20:13-15)

"Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti." (Ilm. 20:10)

"Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. -" (Sananl. 9:10)
        "anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan" (Ef. 1:17)

"Ja kun Salomo vanheni, taivuttivat hänen vaimonsa hänen sydämensä seuraamaan muita jumalia, niin ettei hän antautunut ehyin sydämin Herralle, Jumalallensa, niinkuin hänen isänsä Daavidin sydän oli ollut" (1Kun. 11:4)
        Vaikka Salomo olikin väärässä, niin Jumala piti huolen siitä että Raamattu kokonaisuutena toteuttaa hänen tahtonsa täydellisesti. Näin Saarnaajan kirjakaan ei välttämättä oikein tulkittuna ole väärässä tai harhaan johtava, mutta sanoisin sellaista tulkinnan tasoa jo hataraksi, ja totuus on helpompi löytää, kun ei yritäkään väkisin tehdä Raamatusta ristiriidatonta.

Kiitos hyvästä väittelystä. Pyydä jos haluat saada listan, jossa ovat kaikki tämän aiheen raamatunpaikat, niin katson mitä voin tehdä. Niitä on nyt jo listassa enemmän kuin 240 (kaikki eivät liity aiheeseen ja paljon puuttuu). Parhaiten ne tulevat käyttöön keskustelussa, koska muuten niitä ei tule liitettyä kunnolla mihinkään ajatukseen.

Älä sitten kirjoittele sellaisia tekstejä missä kuolleet makaavat maan tomussa Dan.

Ja jos meri antoi myös kuolleensa Ilm. Niin ei siellä paljon olla tiedollisessa tilassa, ja raamattu ei mainitse missään, että niille luotaisiin kidukset kuoleman jälkeen.

Luterilaiset ja ortodoksit yms, ja jopa adventisti

ihan oikein opettavat " maaksi tulet jälleen"

Tällaista kamppailua on mahdoton voittaa sellaisen, joka uskoo että kuolleet tietävät jotakin, ja että he touhuavat jotain auringon alla tai taivaassa.

• benedi kirjoitti:

Job sanoo selvästi että he makaavat maassa martaana.
        Joka tarkoittaa ihan muuta kuin elämää kuoleman jälkeen.
        Ihminen on itse elävä sielu , raamatun mukaan ja hän tulee maaksi jälleen ,josta hänet on otettukin. Ja henki palajaa Jumalan tykö joka on sen antannutkin. Raamattuhan opettaa selkeästi, että " Henki on se joka eläväksi tekee, ei liha mitään hyödytä"

Henki tekee siis lihasta elävän sielun ja kun henki palajaa Jumalan luo , maassa makaa kuollut sielu.

Tuossakaan et ole oikeassa, että jeesus meni paratiisiin ryövärin kanssa.

Koska et viitsi nähdä vaivaa raamatun tutkimiseen, ehkä oletkin ovela ja heitä noita epäraamatullisia näkemyksiä, ..että minä tai joku muu opetettaisiin sinua, koska olet niin laiska itse etsimään ja tutkimaan? vai olinko väärässä?

Varmaa on vain se , ettei Jeesus ja Ryöväri kuollut saman vuorokauden aikana...mene siinä sitten paratiisiin, joka on Jumalan tykönä.

Ja jos jeesus ei oikeasti olisi ollut kuolleena sieluna, Hänen uhrikuolemansa olisi mitätöity ja saatana olisi syyttänyt petoksesta, eikä ihmisen lunastusta Jeesuksen työnä olisi hyväksytty Taivaassa.
        Ole ystävällinen äläkä eksytä kansaa.

Ei ihmisellä ole kuoleman suhteen mitään etua eläimeen nähden (Salomo)

Kiitokseksi sanon, että olet todella lukenut tavallista enemmän Raamattua, (ehkä kierosilmäisesti, anteeksi), mutta luen minäkin Raamattua. En vain anna Raamatun sanoille merkityksiä toiveajattelun mukaan.

(Tämän laitoin johonkin toiseenkin viestiin, mutta kun sattuu olemaan hyvä ja sopiva.)
        "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28)
        Katso vielä Job 19:26
        "Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan."
        (Tämä toisto siksi koska tämäkin sopii tähän, kun lainaamasi kohta sattuu olemaan Jobin kirjasta.)

Minä en sanonut että ryöväri meni Jeesuksen kanssa Paratiisiin, itse luit sen Raamatun tekstistä, jonka lainasin viestiini. Tarkista vaikka omasta Raamatustasi. Tästä opetetaan, että Jeesuksen sanojen kääntämisessä on tullut pilkkuvirhe, ja että Jeesus ristillä kituessaan aivan huvikseen filosofoi, "kas vain, se että sanon sinulle tämän tapahtuu nyt, siis tänään, koska nyt on tänään". Tuohon lankaan eivät Raamatun kääntäjät menneet, vaan ymmärsivät hyvin, että Jeesus puhui totta ja siitä samasta päivästä.
        Tähän vielä Pietarin sanoja:
        "Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin KUOLETETTIIN LIHASSA, MUTTA TEHTIIN ELÄVÄKSI HENGESSÄ, 19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta." (1Piet. 3:18)
        Tämän ymmärrän että Jeesuksen ruumis oli kuolleena, mutta hän itse hengessä oli elävä. Olet varmaan eri mieltä, joten kerropa miten saat tämän tulkittua muotoon "Jeesus kuoli ensin, sitten henki teki hänen ruumiinsa jälleen eläväksi ja sen jälkeen hän tässä hengessä meni saarnaamaan vankeudessa oleville hengille." Tarkoitan, että tällainen tulkinta vaatii vielä jonkun raamatunpaikan.

Toisin kuin sanot, Jeesus ja ryöväri kuolivat saman vuorokauden aikana, sillä:
        "Koska silloin oli valmistuspäivä, niin - etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri - juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas. 32. Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta. 33. Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,"(Joh. 19:31)
        Jos et jostakin syystä tiedä, niin Juutalaiset viettivät Sapattia, kuten muitakin päiviä, illasta iltaan:
        "Se on oleva teille levon päivä, kurittakaa itseänne paastolla. Kuukauden yhdeksäntenä päivänä illalla, illasta iltaan, pitäkää tämä sapatti." 3Moos. 23:32 (ainoa Raamatun maininta tällaisesta)
        "Te tiedätte, että kahden päivän perästä on pääsiäinen; silloin Ihmisen Poika annetaan ristiinnaulittavaksi." (Matt. 26:2)

Mitä tiedät eläimen kohtalosta kuoleman jälkeen? Yhtäläinen henki on kummallakin, ainakin Salomon mukaan, vaikka hän saattoikin siinä tarkoittaa hengellä elämää. (Saarn. 3:19)

Jeesuksen sovitus ei perustunut kuolemaan joka olisi ollut erilainen kuin ihmisen kuolema, vaan ennen kaikkea rakkauden osoitukseen ihmisiä kohtaan. Jumala yhdisti tuossa sovituksessa monta asiaa, mutta ei sitäkään että hän vain olisi siirtänyt kipua meiltä Kristukselle ja koko jutun juoni olisi siinä miten paljon kipua tunnetaan.
        "Mutta eräs heistä, Kaifas, joka sinä vuonna oli ylimmäinen pappi, sanoi heille: "Te ette tiedä mitään 50. ettekä ajattele, että teille on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu." 51. Mutta sitä hän ei sanonut itsestään, vaan koska hän oli sinä vuonna ylimmäinen pappi, hän ennusti, että Jeesus oli kuoleva kansan edestä, 52. eikä ainoastaan tämän kansan edestä, vaan myös kootakseen yhdeksi hajalla olevat Jumalan lapset."(Joh. 11:49-52)
        Jeesus itse otti elämänsä takaisin:
        "Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. 18. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni." (Joh. 10:18)

• benedi kirjoitti:

Sanopas rehellisesti onko sinulla joku sairaus, sillä joko näyttelet ..tai kiusaat tahallasi.

Et edes viitsi lukea tarkkaan raamatun tekstejä...Job sanoo selvästi etteivät he nouse ennenkuin, taivaat katoavat.. sitten kylläkin. " ja taivas väistyi pois niinkuin kirja..."taivaat katoavat jne, Jeesuksen tullessa

"niin ihminen lepoon mentyänsä ei enää nouse. Ennenkuin taivaat katoavat, eivät he heräjä eivätkä havahdu unestansa." Job 14:12
        Olenhan minä sen huomannut joskus ja ajatellut, että Jumala lisää tähän huumorilla höystetyn jatkon.
        "Nostakaa silmänne taivasta kohti ja katsokaa maata, joka alhaalla on, sillä taivaat katoavat kuin savu ja maa hajoaa kuin vaate ja sen asukkaat kuolevat kuin sääsket, mutta minun autuuteni pysyy iankaikkisesti, ja minun vanhurskauteni ei kukistu."
        (Jes. 51:6)

Tästä huolimatta Job oli väärässä, sillä Jeesuksen kuollessa ristillä tapahtui:
        "Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä. 51. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, 52. ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. 53. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle."
        (Matt. 27:50-53)
        Eivätkä taivas ja maa ole kumpikaan vielä koskaan hävinneet.

Tuo, ettei kuolleita herätetä toistuu Vanhassa Testamentissa useita kertoja eri muodoissa. Saddukeukset uskoivat, ettei kuolleita herätetä. Kuitenkin näyttää siltä, ettei VT aukottomasti väitä, ettei ole ylösnousemusta (silloin kun valikoidaan sopivasti paikkoja). Tietenkin VT:ssa on luvattu ylösnousemuskin.

Sinä siis et kiellä ylösnousemusta viimeisenä päivänä, kun aurinko on viimeisen kerran laskenut ja taivas on jo kerran kadonnut.

Luitkos jo tämän tekstin:
        Job 19:26

Minä kyllä joskus uskoin kuten sinä, vaikka paljon vähemmällä raamatun tuntemuksella, mutta kun aloin tutkia Raamattua, minun oli valittava, luopuako omasta päähänpinttymästäni, vai yrittääkö yhä todistella sitä. Tästä olisi joka tapauksessa tullut väittelyä, valitsin kumman puolen tahansa, joten päätin että totuus on parempi. On helpompi pärjätä kun Raamattu on puolella. Siis tavoite on selvittää perusteellisesti kuinka on, ja tämä keskustelu on osa sitä prosessia, joka toivon mukaan tarjoaa muille kiinnostuneille mahdollisuuden miettiä asiaa (tosin ei puolueettomasti, kuten omassa tutkimuksessani, nimittäin tässä olen puolueellinen raamatunpaikkoja valitessani).

• benedi kirjoitti:

Älä sitten kirjoittele sellaisia tekstejä missä kuolleet makaavat maan tomussa Dan.

Ja jos meri antoi myös kuolleensa Ilm. Niin ei siellä paljon olla tiedollisessa tilassa, ja raamattu ei mainitse missään, että niille luotaisiin kidukset kuoleman jälkeen.

Luterilaiset ja ortodoksit yms, ja jopa adventisti

ihan oikein opettavat " maaksi tulet jälleen"

Tällaista kamppailua on mahdoton voittaa sellaisen, joka uskoo että kuolleet tietävät jotakin, ja että he touhuavat jotain auringon alla tai taivaassa.

Ihminen on kuolleena olonsa ajan epätäydellinen. Hänet herätetään täydellisenä viimeisenä päivänä (tai ehkä tuhat vuotta myöhemmin jos ei satu löytymään nimeä elämän kirjasta). Kuitenkin kuolema on unta, siinä ihminen on tiedoton ruumiistaan, makaa martaana ja näkee kaunista Paratiisiunta hengellisessä olotilassa. Jumalalle ei ole mikään mahdotonta, mutta sallisiko hän palvelijoilleen sen valheellisen tilan, etteivät he tunne aikaa kuluneen kuoleman aikana, tai vihaisiko Luoja heitä niin, ettei anna heidän elää.
        "Minä olen elämän leipä. 49. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat. 50. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi."
        (Joh. 6:48)

Onko sinulle noin etevästi valehdeltu, että luulet että Luterilaiset, ortodoksit ja muut ovat sinun puolellasi, he ovat vähemmistö.

Se mitä opetat on kuin kopio adventistiopista, on vaikea uskoa että ole sen itse keksinyt.

• benedi
        Eliach kirjoitti:

Ihminen on kuolleena olonsa ajan epätäydellinen. Hänet herätetään täydellisenä viimeisenä päivänä (tai ehkä tuhat vuotta myöhemmin jos ei satu löytymään nimeä elämän kirjasta). Kuitenkin kuolema on unta, siinä ihminen on tiedoton ruumiistaan, makaa martaana ja näkee kaunista Paratiisiunta hengellisessä olotilassa. Jumalalle ei ole mikään mahdotonta, mutta sallisiko hän palvelijoilleen sen valheellisen tilan, etteivät he tunne aikaa kuluneen kuoleman aikana, tai vihaisiko Luoja heitä niin, ettei anna heidän elää.
        "Minä olen elämän leipä. 49. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat. 50. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi."
        (Joh. 6:48)

Onko sinulle noin etevästi valehdeltu, että luulet että Luterilaiset, ortodoksit ja muut ovat sinun puolellasi, he ovat vähemmistö.

Se mitä opetat on kuin kopio adventistiopista, on vaikea uskoa että ole sen itse keksinyt.

Hei; Jos Eliachin kuolleet elävät jossain Aabrahamin helmassa, tai nämä jotka eivät usko Poikaan tulessa, jossa heitä kidutetaan aina ja iankaikkisesti, ..niin heidänhän täytyy olla elossa. Kyllä,kylä sanoo eliach.

Minä uskon kuitenkin erämaasaarnaajaa Johanneskastajaa enemmän , kun hän kirjoittaa:

" Joka uskoo poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen pojalle, se EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään" Joh. 3:36

Taas selätin sinut 10-0, mutta se ei auta mitään, koska et usko Poikaan!!

• benedi
        Eliach kirjoitti:

Tuo mitä sanot, on juuri se uutinen, mitä tämä maailma eniten odottaa, ei ole mitään Rangaistusta. Ei maailma käsitä kuinka kauheata on kokonaan lakata olemasta, (niin kuin et sinäkään). Kivutonta tiedottomuutta toivotaan, eikä Jumalakaan ensimmäiseksi halua uhata hirmuisella kidutuksella, vaan rakkaudella. Hän on kuitenkin totuuden Jumala, ja kohtelee pahojakin ihmisiä sen verran armollisesti, että saavat kuoltuaan aina tuntea totuuden omasta tilastaan. Niin, evankeliumi leviää rakkaudella, todistihan Jumala Siinailla, etteivät ihmiset tule hänen luokseen jos ensimmäiseksi näkevät hänen mahtavuutensa.

Kuolemasta ihan vakavasti sanon, luuletko tosiaan että sana kuolema on yhtä kuin tiedottomuus? Tuota kehäpäätelmää on jauhettu ennenkin, nimittäin: Koska ihmisen on kuoltava, niin sen perusteella kuollut on kuollut, eli tiedoton. Kuolemaa verrataan Raamatussa uneen, kuten hyvin tiedät. Unessa ihminen on tiedoton ruumiistaan, mutta ei täysin tiedoton. Jeesuskin sanoi kuollutta Jairuksen tyttöä eläväksi ja nukkuvaksi. "sanoi hän: "Menkää pois, sillä tyttö ei ole kuollut, vaan nukkuu." Niin he nauroivat häntä." (Matt. 9:24)

Myös näyt ovat toisinaan unia "Belsassarin, Baabelin kuninkaan, ensimmäisenä hallitusvuotena Daniel näki unen, päänsä näyn, vuoteessansa. Sitten hän kirjoitti tämän unen." (Dan. 7:1)

Ja näyssä voidaan jopa olla poissa ruumiista tai ainakin jossakin muualla kaukana "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää. 3. Ja minä tiedän, että tämä mies - oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää - 4. temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua. 5. Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani." (2Kor. 12:2-5)

Kuolemassa ihminen jättää ruumiinsa maahan ja hänen sielunsa, joka ei siinä kuole tapaa lunastajan.

"Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."
        (Matt. 10:28 ja Luuk. 12:4)

(Job 19:26)

"Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi; 24. mutta teidän tähtenne on lihassa viipymiseni tarpeellisempi."
        (Fil. 1:23)

Jumalan sana selvästi opettaa että vain Isällä ja Jeesuksella on elämä itsessään, ..on pötypuhetta saivarrella että ihmisellä olisi elämä itsessänsä syntiinlankeemuksen jälkeen, kun Hän nimenomaan sanoi: Te tulette kuolemalla kuolemaan:

Joh. 5: 26 " Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on anatanut elämän myös Pojalle , niin että MYÖS hänellä on elämä isessänsä"

Nyt etsit vaan raamatun paikan että " myös ihmisellä on elämä itsessänsä"?

Et taida löytää!! Jo tästä näet että ihmisen elämä on Jeesuksen elämän varassa!!!

" Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee, ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää" Joh: 5:25

"Jos hetki tulee, jolloin kaikki jotka haudoissa

ovat, kuulevat hänen äänensä..." Joh 5:27

Niin, miten ne samaan aikaan kuulisivat äänen taivaassa, jossa sun mukaan sielut ovat elossa!

" Mutta ne jotka ovat arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle" Luuk.20:35

Jos sielu, eli koko ihminen tai ihminen ilman ruumista on elossa taivaassa, niin selitä miksi tulla tänne nostattamaan kuolleita haudoistaan täältä, jos he ovat jo valmiiksi taivaassa??

Ei ole korrektia sanoa että olet tyhmäkin, joten en sano.

Eihän haudassa ollut liha ja veri peri Jumalan valtakuntaa!!

Miksi Jeesus meni valmistamaan meille sijaa taivaaseen , ja lupasi tulla hakemaan meidät luokseen( jos pelastetut, 24 vanhinta lukuunottamatta olisivat jo taivaassa).ja hakee
        kanssa.

Mistä ne jotka ovat hyvää tehneet tulevat kuolemansa jälkeen esiin??

Vastaus: He tulevat esiin haudoistaan!! kts. Joh 5:28,29 ( ei taivaasta, tai aabrahamin helmasta, tuonelasta jne.)

Nyt älä enää koske tähän aiheeseen sillä asia on valoakin kirkkaampi ja selvä.

• benedi kirjoitti:

Hei; Jos Eliachin kuolleet elävät jossain Aabrahamin helmassa, tai nämä jotka eivät usko Poikaan tulessa, jossa heitä kidutetaan aina ja iankaikkisesti, ..niin heidänhän täytyy olla elossa. Kyllä,kylä sanoo eliach.

Minä uskon kuitenkin erämaasaarnaajaa Johanneskastajaa enemmän , kun hän kirjoittaa:

" Joka uskoo poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen pojalle, se EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään" Joh. 3:36

Taas selätin sinut 10-0, mutta se ei auta mitään, koska et usko Poikaan!!

Myönnetään, että Raamatussa on jokunen paikka, jonka varassa sinunlaisesi voivat riippua, kun pettää hermot, jos joutuu jotakin uutta Raamatusta oppimaan. Pretribulationistit ovat tyhmempiä, kun heillä ei ole mitään millä oppiaan puolustaisivat. Äläkä vain sano, että olet yksi heistä.

En tiedä miksi tuo oppisi on sinulle niin rakas, vai onko siinä vain kysymys itsetunnosta. Pidä vain omahyväinen oikeassaolo itselläsi. On täsä kysymys muistakin. Muille tämä asia on helpompi selittää, mutta ei väliä, suurin voitto on itse uskoa totuuteen ja että muutkin uskovat totuuteen. Jos he torjuvat minun opetukseni sen takia, että olen väärässä, niin hyvä, jos sen takia että eivät rakasta totuutta, niin joutavat mennä. "Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen," (2Tess. 2:11)

Kirjoitit minulle: "et usko Poikaan!". Mikä vihjaa, että se suuri joukko viattomia, vaatimattomia, nöyriä Jumalan palvelijoita, jotka eivät usko sinun oppiasi, joka on ihmisoppi, ovat muka uskosta osattomia vain sen tähden, että uskovat Jeesuken sanat, niin kuin lapsi.
        "Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: 'Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?' 2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä 3. ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.'" (Matt. 18:1-3)

Luuk. 9:59-60
        "Toiselle hän sanoi: 'Seuraa minua.' Mutta tämä sanoi: 'Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni.' 60. Mutta Jeesus sanoi hänelle: 'Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa.'"

Luuk. 8:51-55
        "Ja kun hän tuli taloon, ei hän sallinut kenenkään muun käydä sisälle kanssaan kuin Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin sekä lapsen isän ja äidin. 52. Ja kaikki itkivät ja vaikeroivat tyttöä. Mutta Jeesus sanoi: 'Älkää itkekö, sillä hän ei ole kuollut, vaan nukkuu.' 53. Niin he nauroivat häntä, tietäen tytön kuolleeksi. 54. Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: 'Lapsi, nouse!' 55. Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää."

• benedi kirjoitti:

Jumalan sana selvästi opettaa että vain Isällä ja Jeesuksella on elämä itsessään, ..on pötypuhetta saivarrella että ihmisellä olisi elämä itsessänsä syntiinlankeemuksen jälkeen, kun Hän nimenomaan sanoi: Te tulette kuolemalla kuolemaan:

Joh. 5: 26 " Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on anatanut elämän myös Pojalle , niin että MYÖS hänellä on elämä isessänsä"

Nyt etsit vaan raamatun paikan että " myös ihmisellä on elämä itsessänsä"?

Et taida löytää!! Jo tästä näet että ihmisen elämä on Jeesuksen elämän varassa!!!

" Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee, ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää" Joh: 5:25

"Jos hetki tulee, jolloin kaikki jotka haudoissa

ovat, kuulevat hänen äänensä..." Joh 5:27

Niin, miten ne samaan aikaan kuulisivat äänen taivaassa, jossa sun mukaan sielut ovat elossa!

" Mutta ne jotka ovat arvollisiksi nähty pääsemään toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene miehelle" Luuk.20:35

Jos sielu, eli koko ihminen tai ihminen ilman ruumista on elossa taivaassa, niin selitä miksi tulla tänne nostattamaan kuolleita haudoistaan täältä, jos he ovat jo valmiiksi taivaassa??

Ei ole korrektia sanoa että olet tyhmäkin, joten en sano.

Eihän haudassa ollut liha ja veri peri Jumalan valtakuntaa!!

Miksi Jeesus meni valmistamaan meille sijaa taivaaseen , ja lupasi tulla hakemaan meidät luokseen( jos pelastetut, 24 vanhinta lukuunottamatta olisivat jo taivaassa).ja hakee
        kanssa.

Mistä ne jotka ovat hyvää tehneet tulevat kuolemansa jälkeen esiin??

Vastaus: He tulevat esiin haudoistaan!! kts. Joh 5:28,29 ( ei taivaasta, tai aabrahamin helmasta, tuonelasta jne.)

Nyt älä enää koske tähän aiheeseen sillä asia on valoakin kirkkaampi ja selvä.

Jos Jeesus ei voi antaa elämää kuolleille nyt, niin kuinka hän voi sen antaa vasta sitten ylösnousemuksessa? Kenelläkään ei tarvitse olla elämää itsessään, jotta hän voisi elää, Jeesus antaa sen. (Joh. 11:25-26, Joh. 6:51) Kuolema on ero Jumalasta "mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman." (1Moos. 2:17) Aadamin ruumis ei kuitenkaan kuollut niin kuin Jumala sanoi, Helvetti on ikuinen ero Jumalasta, toinen kuolema "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. 15. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen." (Ilm. 20:14-15)

Raamattu sanoo, että on ylösnousemus, mikseivät ne ihmiset sitten voi olla silloin haudoissaan henkeä ja sielua myöten? Koetat järkeistää Raamattua sillä, ettei Jumala muka halua lähettää ihmisen henkeä ja sielua ruumiiseen, jos ne jo ovat Paratiisissa.
        "Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten." (1Kor. 15:40)
        "Ja vaikka nämä kaikki uskon kautta olivat todistuksen saaneet, eivät he kuitenkaan saavuttaneet sitä, mikä oli luvattu; 40. sillä Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa, etteivät he ilman meitä pääsisi täydellisyyteen." (Hepr. 11:39-40)
        Raamattu todistaa että jotakin puuttui vielä, kuitenkin heihin kuului Aabraham (Hepr. 11:8). Ja Aabraham oli elävä (Matt. 22:32), samoin noihin uskon sankareihin kuului Mooses (Hepr. 11:24) Mooses oli elossa kirkastusvuorella, opetit mitä hyvänsä, sillä: "Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. 2. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo. 3. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa." (Matt. 17:1-3)

Se aika, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen oli jo silloin kun Jeesus tämän puhui:
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat, ne saavat elää." (Joh. 5:25)
        He eivät kai sitten ole taivaassa kun kerran kuulevat tuon äänen? Kun eivät myöskään tiedä mitään, niin mitä se kuuleminen sitten on?

Raamatussa ainoastaan ihminen väittää selvästi "kuolleet eivät tiedä mitään" näin ei sano hän, joka on viisaudessa (kaikessa) enemmän kuin Salomo
        "Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle yhdessä tämän sukupolven miesten kanssa ja tuleva heille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä on enempi kuin Salomo." (Luuk. 11:31)

Minä uskon Jumalan sanaan, eikä tuo sinun loputon vääntäminen pysty peittämään Raamatun ilmoitusta. Leikitäänkö, että sinä voitit? Varmaan se sinua tyydyttää enemmän kuin se että ymmärtäisit Jumalan sanaa.

• benedi
        Eliach kirjoitti:

Myönnetään, että Raamatussa on jokunen paikka, jonka varassa sinunlaisesi voivat riippua, kun pettää hermot, jos joutuu jotakin uutta Raamatusta oppimaan. Pretribulationistit ovat tyhmempiä, kun heillä ei ole mitään millä oppiaan puolustaisivat. Äläkä vain sano, että olet yksi heistä.

En tiedä miksi tuo oppisi on sinulle niin rakas, vai onko siinä vain kysymys itsetunnosta. Pidä vain omahyväinen oikeassaolo itselläsi. On täsä kysymys muistakin. Muille tämä asia on helpompi selittää, mutta ei väliä, suurin voitto on itse uskoa totuuteen ja että muutkin uskovat totuuteen. Jos he torjuvat minun opetukseni sen takia, että olen väärässä, niin hyvä, jos sen takia että eivät rakasta totuutta, niin joutavat mennä. "Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen," (2Tess. 2:11)

Kirjoitit minulle: "et usko Poikaan!". Mikä vihjaa, että se suuri joukko viattomia, vaatimattomia, nöyriä Jumalan palvelijoita, jotka eivät usko sinun oppiasi, joka on ihmisoppi, ovat muka uskosta osattomia vain sen tähden, että uskovat Jeesuken sanat, niin kuin lapsi.
        "Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: 'Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?' 2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä 3. ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.'" (Matt. 18:1-3)

Luuk. 9:59-60
        "Toiselle hän sanoi: 'Seuraa minua.' Mutta tämä sanoi: 'Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni.' 60. Mutta Jeesus sanoi hänelle: 'Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa.'"

Luuk. 8:51-55
        "Ja kun hän tuli taloon, ei hän sallinut kenenkään muun käydä sisälle kanssaan kuin Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin sekä lapsen isän ja äidin. 52. Ja kaikki itkivät ja vaikeroivat tyttöä. Mutta Jeesus sanoi: 'Älkää itkekö, sillä hän ei ole kuollut, vaan nukkuu.' 53. Niin he nauroivat häntä, tietäen tytön kuolleeksi. 54. Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: 'Lapsi, nouse!' 55. Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää."

Otit puheeksi luuK.8:52-55 Jeesus siis sanoi, että "tyttö nukkuu" eikä ole kuollut siis.

Ihmiset vierellä puolestaan nauroivat Jeesusta, koska tiesivät tytön kuolleeksi (jae 53)

Tämän perusteella sinä Eliach teet johtopäätöksen että Jeesuksen sanat ovat totta, mutta läsnäolijoiden puhe väärää??

Mutta on todennäköistä, että jos Jeesus sanoo että joku on kuollut, eikä nuku, niin sinä taas vaadit että sinä olet oikeassa ja Jeesus väärässä, etkö teekin niin???

Minä sanon, että molemmat olivat oikeassa, tyttö sekä nukkui, että oli kuollut, ja näin Jeesuskin ajattelee.

En sano että olet pönttö, koska olet Jumalan luoma, mutta yksinkertainen olet.

Katsohan nyt, minä opetan sinua:

" Näin Hän puhui, ja sitten hän sanoi heille:" Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet unesta" joh. 11: 11

Taas sinä sanot: " No niin, mitäs minä sanoin!! Etkö jo usko viimein??!!
        No en usko, eikä Jeesuskaan uskonut.

" Niin opetuslapset sanoivat hänelle: " Herra, jos hän nukkuu, niin hän tulee terveeksi" (jae 12)

" Mutta Jeesus puhui hänen kuolemisestaan; he taas luulivat hänen puhuneen unessa-nukkumisesta" (jae 13
        Juuri näin sinäkin Eliach luulit ja riitelet suotta kanssani tästä asiasta!!

" Silloin Jeesus sanoi (Eliachille) heille suoraan: " LASARUS ON KUOLLUT"!!!! (jae 14)

Jeesus siis sanoi Lasarus on kuollut!!
        Sitten hän myöhemmin sanoo Martalle " eikä yksikään, jokaa elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen? jae 26

Mitä tarkoittavat nämä Jeesuksen sanat " eikä yksikään JOKA ELÄÄ JA USKOO MINUUN, IKINÄ KUOLE.

No elivätkö tyttö tai Lasarus? Eivät eläneet, sillä Jeesus sanoi suoraan " Lasarus on kuollut"

Eivät kuolleet elä, sillä " " Martta sanoi hänelle: " Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa viimeisenä päivänä"

Puhuiko Martta totta? Kyllä vain puhui, mutta vieressähän seisoi Hän jolla on " kuoleman ja tuonelan avaimet"
        Hän, joka on "Ylösnousemus ja elämä"

Kuolleet eivät tiedä mitään , sillä " hän haisee jo"( 39) Älä nyt vaan taas ala väitellä, ettei Jeesus tarkoittanut oikeaa kuolemaa, ja siksi tuo lause " hän nukkuu" on oikeampi kuin tuo toinen " Silloin Jeesus sanoi heille suoraan: " Lasarus on kuollut"

Huomaatko Eliach, kuinka eksyt kun et tunne kirjoituksia, etkä sitä, ettei Jeesus puhunut ulkopuolisille suoraan, vaan vertauksin, mutta opetuslapsille hän puhui suoraan.

" Ja ilman vertausta Jeesus ei puhunut heille mitään"

• benedi
        Eliach kirjoitti:

Kiitokseksi sanon, että olet todella lukenut tavallista enemmän Raamattua, (ehkä kierosilmäisesti, anteeksi), mutta luen minäkin Raamattua. En vain anna Raamatun sanoille merkityksiä toiveajattelun mukaan.

(Tämän laitoin johonkin toiseenkin viestiin, mutta kun sattuu olemaan hyvä ja sopiva.)
        "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28)
        Katso vielä Job 19:26
        (Tämä toisto siksi koska tämäkin sopii tähän, kun lainaamasi kohta sattuu olemaan Jobin kirjasta.)

Minä en sanonut että ryöväri meni Jeesuksen kanssa Paratiisiin, itse luit sen Raamatun tekstistä, jonka lainasin viestiini. Tarkista vaikka omasta Raamatustasi. Tästä opetetaan, että Jeesuksen sanojen kääntämisessä on tullut pilkkuvirhe, ja että Jeesus ristillä kituessaan aivan huvikseen filosofoi, "kas vain, se että sanon sinulle tämän tapahtuu nyt, siis tänään, koska nyt on tänään". Tuohon lankaan eivät Raamatun kääntäjät menneet, vaan ymmärsivät hyvin, että Jeesus puhui totta ja siitä samasta päivästä.
        Tähän vielä Pietarin sanoja:
        "Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin KUOLETETTIIN LIHASSA, MUTTA TEHTIIN ELÄVÄKSI HENGESSÄ, 19. jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta." (1Piet. 3:18)
        Tämän ymmärrän että Jeesuksen ruumis oli kuolleena, mutta hän itse hengessä oli elävä. Olet varmaan eri mieltä, joten kerropa miten saat tämän tulkittua muotoon "Jeesus kuoli ensin, sitten henki teki hänen ruumiinsa jälleen eläväksi ja sen jälkeen hän tässä hengessä meni saarnaamaan vankeudessa oleville hengille." Tarkoitan, että tällainen tulkinta vaatii vielä jonkun raamatunpaikan.

Toisin kuin sanot, Jeesus ja ryöväri kuolivat saman vuorokauden aikana, sillä:
        "Koska silloin oli valmistuspäivä, niin - etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri - juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas. 32. Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta. 33. Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,"(Joh. 19:31)
        Jos et jostakin syystä tiedä, niin Juutalaiset viettivät Sapattia, kuten muitakin päiviä, illasta iltaan:
        "Se on oleva teille levon päivä, kurittakaa itseänne paastolla. Kuukauden yhdeksäntenä päivänä illalla, illasta iltaan, pitäkää tämä sapatti." 3Moos. 23:32 (ainoa Raamatun maininta tällaisesta)
        "Te tiedätte, että kahden päivän perästä on pääsiäinen; silloin Ihmisen Poika annetaan ristiinnaulittavaksi." (Matt. 26:2)

Mitä tiedät eläimen kohtalosta kuoleman jälkeen? Yhtäläinen henki on kummallakin, ainakin Salomon mukaan, vaikka hän saattoikin siinä tarkoittaa hengellä elämää. (Saarn. 3:19)

Jeesuksen sovitus ei perustunut kuolemaan joka olisi ollut erilainen kuin ihmisen kuolema, vaan ennen kaikkea rakkauden osoitukseen ihmisiä kohtaan. Jumala yhdisti tuossa sovituksessa monta asiaa, mutta ei sitäkään että hän vain olisi siirtänyt kipua meiltä Kristukselle ja koko jutun juoni olisi siinä miten paljon kipua tunnetaan.
        "Mutta eräs heistä, Kaifas, joka sinä vuonna oli ylimmäinen pappi, sanoi heille: "Te ette tiedä mitään 50. ettekä ajattele, että teille on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu." 51. Mutta sitä hän ei sanonut itsestään, vaan koska hän oli sinä vuonna ylimmäinen pappi, hän ennusti, että Jeesus oli kuoleva kansan edestä, 52. eikä ainoastaan tämän kansan edestä, vaan myös kootakseen yhdeksi hajalla olevat Jumalan lapset."(Joh. 11:49-52)
        Jeesus itse otti elämänsä takaisin:
        "Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. 18. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni." (Joh. 10:18)

Tuokin jae muuteen kuuluu vähän toisin: ...joka voi myöskin tuhota/ hävittä molemmat, sekä sielun että ruumiin helvetissä"

ja sama englanniksi." And fear not them which kill the body, but are not able to kill the soul: but rather fear him which is able to destroy both soul and body in hell" Matt. 10.28

Se sielu joka syntiä tekee, sen on kuoltava!! Eli sekä sielu että ruumiis tuhotaan helvetissä...eikä helvettiin , ikäänkuin siellä voivoteltaisiin iankaiken.

"Tämä on toinen kuolema (ei toinen elämä!!!) tulinen järvi. sanoo Herra.
        " Kuolleet eivät tiedä mitään" Senkus poltatte kuolleen koiran ja kutsutte häntä sitten luoksenne nakkimakkaraa heilutellen...ei taida tulla?? Kokeilkaapa siankyljellä..ehkäpä se auttaa.

Tai omaisianne tai tuttavianne...kait hän tulee lottovoiton hakemaan, kun seuraavana päivänä launtaina tuli lottovoitto ja lottoaja perjantaina kuoli...huutakaa äänenne käheiksi ..kyllä hän sieltä ilmestyy, heh, heh

• benedi
        Eliach kirjoitti:

Ehkä Saban kunigattaren todistus on riittävä: "Totta oli se puhe, jonka minä kotimaahani sinusta ja sinun viisaudestasi kuulin" 1.Kun.10: 6

"Minä en uskonut, mitä sanottiin, ennenkuin itse tulin ja sain omin silmin nähdä; ja katso ei puoltakaan oltu minulle kerrottu. Sinulla on paljon enemmän viisauttaa...kuin minä olin kuullut huhuttavan" jae 7

Jos et usko Salomon todistusta, et usko muidenkaan raamatun miesten ja naisten, sillä hekin olivat syntisiä...Paavali väitti olevansa heistä suurin.

" Ja kaikki maa pyrki näkemään Salomoa kuulakseen hänen viisauttaan, JONKA JUMALA OLI ANTANUT HÄNEN SYDÄMEENSÄ"
        Kuka on viisauden lähde? Jumala!!

Ja mikä sinä olet Salomoa tuomitsemaan, hänhän on saman rangaistuksen alainen kuin sinäkin, mutta hän on nouseva kuolleista " Kun Jumalan pasuuna soi ja ylienkelin (Jeesuksen) ääni kuuluu ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin, sitten meidät jotka olemme elossa Jeesuksen tullessa temmataan yhdessä heidän kanssaan yläilmoihin, ja niin me saamme aina olla Herran kanssa."

Niin lohduttakaa toisianne näillä sanoilla( Ei muilla)
        Ja sitäpaitsi Salomohan vain kysyy " Kuka tietää" ??? Kohoakoo ihmisen henki ylös?
        Kyllä Salomo sen tietää minne se kohoaa, ja siksi hän sanookin
        "Tyhmän halu ei ole ymmärrykseen , vaan julki tuomaan omat mielipiteensä" Snl. 18:2

Kysyyhän hän paljon muutakin mm: "Sillä kuka tietää, mikä on ihmiselle hyvä elämässä, hänen elämänsä lyhyinä turhina päivinä, jotka hän viettää kuin varjo jne.."?saarnaja 6:12

" Tee kaikki mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa jonne olet menevä" Saarn. 9: 10
        Tietääpäs Salomo nyt tämän asian, ei tässä ole kysymys merkkiä? Eihän tässä kysy " Sillä kuka tietää, onko tekoa, ajatusta, tietoa tai viisautta tuonelassa jonne olet menevä....Hän tietää ettei ole!!!

Ymmällään olet sinä, ei Salomo!!

Ei Ylösnousemus ole saatanan valhe, se on Jumalan totuus...mutta taivaastako he ylös nousevat? Eivät .."vaan haudoistaan"

"Älkää ihmetelkö tätä, sillä HETKI TULEE, jolloin KAIKKI, jotka HAUDOISSA ovat, kuulevat Hänen äänensä"

" Ja tulevat esiin ne , jotka ovat hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, mutta ne jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen" Joh. 5: 28,29

" Ja silloin meidät myös havaittaisiin vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että Hän on herättänyt >Kristuksen, jota Hän ei ole herättänyt , jos kuolleita ei kerran herätetä,

sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty."
        Mutta jos Kristusta ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne..ja silloinhan Kristuksessa nukkuneet ( apostolit, marttyyrit, uuden ja vanhan liiton uskovat) olisivat kadotetut.
        1.Kor. 15: 15-23

" Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa (synnin takia), niin myös kaikki TEHDÄÄN ELÄVIKSI Kristuksessa,
        mutta jokainen "VUOROLLAAN" Esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat (Milloin?) Hänen tulemuksessaan"( 23)

Eiköhän tämä ollutkin tässä!!!

• hohhoijaa taas

Tämä ei mitenkään käsittele/sisällä enkeleitä.

• Toivottavasti tämä nippu viestejä siirtyy oikeaan aiheeseen, kun se on hyvä, eikä liity mitenkään enkeleihin. Harmi, ettei sitä sheriffiä voi kutsua.

• siinä

siis mistä tämä ketju alkoi. oli raamatunpaikka. että ENKELIT veivät tämän Lasaruksen Aabrahamin helmaan.

siis kun ihminen kuolee,niin enkelit tulevat ja vievät ihmisen hengen toiseen paikkaan.

tämän minä opin tästä vertauksesta.

• Markusti

Luin edellä käydyn väittelyn jossa nousi esillä kahtalaiset käsitykset sielusta, tuonelasta, elämän hengestä ja helvetistä. Mielestäni kumpainenkin oapuoli pystyi perusetemaan raamatulla näkökantaansa. Mielenkiintoista huomata, kuinka raamatun tekstit voidaan ymmärtää näin kahtalaisesti hyvin keskeisistä ja tärkeistäkin kysymyksistä? Ongelmattomia eivät näytä olevan kumpiaan noista esitetyistä tulkinnoista.

Johtopäätöksenä totean, että raamatun ilmoitus on selkeydessään epäonnistut ja risriitoja täynnä oleva teos.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe