vai onko se myrkyllistä? Voiko sitä juoda lainkaan tai ihan vähän?
voiko tislattua vettä juoda
4
6511
Vastaukset
- Miesylilaidan
Eipä kannata ainakaan isompia määriä. Osmoottinen paine vie tislattua vettä solujen siälle ja ne turpoavat. Suuremmat määrät aiheuttavat sydänpysähdyksen kun elektrolyyttitasapaino menee sekaisin. Saman tuloksen saa muuten juomalla hanavettä todella paljon.
- Tohtori Josef.M
Tässä on jotaan keskustelua asiasta, mutta ei kannata joka "kemistiä" tuossa keskustelussa uskoa.
Tiedeforumin taso on tunnetusti usein varsin luokaton.
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=5603&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=e61201ecd6fbd021635f7e05093951bd - pellz
Tislaamisessa vesi muuttuu höyryksi ja tiivistyy sitten takaisin vedeksi. Koska epäpuhtauksien haihtumislämpötilat ovat erilaisia kuin veden, ne voidaan tislatessa poistaa eri astiaan kuin vesi. Tislattu vesi on siis puhtaampaa kuin kraanavesi. En nää syytä, miksei tislattua vettä voisi juoda. Tosin kemistit ei syö eikä juo laboratoriossa.
- "kopioliitä"
Tislattu vesi on myrkky kaikille eläville organismeille, koska se on lähes puhdasta eli ei sisällä lähes ollenkaan ioneja (Kw~10^-14 (mol/l)^2) tai muitakaan aineita.
Tämä tarkoittaa sitä, että tislatun veden konsentraatio on erittäin pieni.
Kun tislattua vettä joutuu elimistöön, se joutuu kosketuksiin solujen kanssa ja jokainen biologiaa lukenut tietää mitä siitä seuraa:
Koska solun sisäisen konsetraation tulisi olla aina sama kuin sitä ympäröivän liuoksen konsentraatio. Jos ympäröivä konsentraatio muuttuu, solukalvo
päästää osmoottisesti lävitseen vettä muuttaakseen konsentraatiot vastaaviksi.
Siis tislatun veden konsentraation ollessa erittäin pieni solukalvon läpi siirtyy vettä soluun, jotta konsetraatiot tasaantuisivat. Solu imee itseensä enemmän
ja yhä enemmän vettä ja sen solukalvo kiristyy kiristymistään kunnes se lopulta repeää vapauttaen solun sisällön ympäristöön. (Ilman solukalvon suojaa
solu kuolee.)
Eli tislattu vesi siis "räjäyttelee" soluja joutuessaan elimistöön ja jatkaa "räjäyttelemistä" kunnes sen konsetraatio on tarpeeksi suuri. Mieti kuinka suuri solutuho syntyisi
ruuansulatus elimistössä?
Huom! Meriveden juomakelvottomuus johtuu samasta syystä, mutta tapahtuma on vastakkaissuuntainen, tällöin solu siis kuivuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361