Presidenttisarja jatkuu

titap

Aloitin historiaosastolla sarjan Suomen presidenteistä, joiden elämää käsittelin pseudotieteellisesti sananmuunnosten avulla.

Historiaosasto ei kuitenkaan ollut kovin hedelmällinen palsta tällaiselle lähestymistavalle. Raamatullisella kielikuvalla palstaa voitaisiin kuvata tien vierustaksi, missä kylvetty siemen ei menestynyt, kun sitä kaikki tiellä tramppaavat polkivat.

Lisääntymisen kannaltahan on ensiarvoisen tärkeää, mitä poljetaan. Kanan polkeminen saa aikan jälkikasvua ja viljan siementen polkeminen estää sen. Pahinta on Kosovo Polje, missä vanhojen muistelu saa aikaan tuntuvia tukulla pistelyitä.

Historian palsta on kuin historia itse, missä kansoja kulkee ja rautasaappaat polkevat kaikenlaista orastavaa tynkkyyn.

Jos joku protestoi, kun käytän Geologiapalstaa presidenttiasiaan, niin onhan Mount Rushmoreenkin hakattu Amerikan presidenttien päät. Ne kait on tarkoitettu geologisiksi muistomerkeiksi.

Suomessa mennään vielä pitemmälle ja valitaan virkaan folliileita. Ei sentään. En vain malttanut hillitä hönttejä mielleyhtymiä.

Seuraavana sarjassa on Suomen kolmas presidentti P.E.Svinhuvud.

Ruotsinkielisiä sanoja on niin vaikea vääntää. Sananmuunnokset ovat jotenkin niin suomalaisia. Tehdään Ukkopekalle väkivaltaa ja käännetään nimi Sianpääksi. eli väännettynä Piansää.

Mikä sää muuttui pian Svinhuvudin aikana tai kohta sen jälkeen?

Olihan PES:n aikanakin levottomuutta, eli "säänvaihteluita" Mäntsälän kapinat ja sellaista. Iso säänmuutos tuli PES:n seuraajan aikana... sodat.

PES valmisteli Suomen kansaa tulevaa "huonoa säätä" varten tasaamalla kakun oikean reunan. Väinö Tanner tasasi vasemman reunan. Kumpikin oli laidallaan, mutta niin lähellä keskustaa, ettei alusta keikahtanut, mutta niin lähellä omaa laitaansa, että pystyivät leikkaamaan pois kaikista terävimmät äärilaidan törsäkkeet. Kakusta tulo torsoke, mutta sievempi ja ... parempi, kestävämpi.

Tätä tulkintaa puoltaa myös Väinö Tannerin muunnos Taino Vänner. Vänner viitaa ystävyyyteen. Sydänystävyyyteenkö? Ei sillä Taino on salamuoto sanasta Taito. Väinö T vain taiteili niin, että eri laitojen ihmiset saattoivat sietää toisiaan... ei niin välttämättä rakastaa. Eikä se ollut mitään "vain" taiteilua. se oli ihan oikeaa pyrkimystä sydänten lähestymiseen, mutta käytännölliseltä pohjalta.

Taino Vännerin Taino saattaa viitata myös sanaan vaino. Nähtävästi niin, että tämä ystävyys kestää kovissakin koettelemuksissa. Vänner saattaa viitata myös Vänner- järveen. Ystävyys eri kansalaispiirien välillä oli viileää, mutta sen tuli olla myös laaja ja syvä.

Tähän kirjeeseen vastaajille haluaisin korostaa, että nyt käsitellään sananmuunnoksia ylevässä hengessa. Ei sitten mitään alatyylisiä väännöksiä.

8

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiuliu

      en voi sanoa mitään muuta kuin, että viesti on väärällä palstalla ja siuksi ern lukenut sitä, silmäilin vain, mutten tajunnut yhtään mitä yritit sanoa, sorry vaan

      • titap

        on ihan oikealla palstalla.


      • titap
        titap kirjoitti:

        on ihan oikealla palstalla.

        ei sittenkään, olen väärässä ja pyydän kaikilta anteeksi. nyt ymmärsnkin, että puhun ihan pehmeitä.


      • titap
        titap kirjoitti:

        ei sittenkään, olen väärässä ja pyydän kaikilta anteeksi. nyt ymmärsnkin, että puhun ihan pehmeitä.

        Voisin vaikka vannoa, että edelinen viesti

        "ei ole"

        ei ole minun kirjoittamani, vaikka siinä on kyllä minun nimimerkki. Voiko joku muu käydä kirjoittamassa tänne minun nimelläni. Tällaista vainoharhaa tässä pukkaa päällensä.

        En ollut tuohon aikaan edes maisemissa.

        Totean nyt, että kyllä sittenkin. Nyt en ole väärässä, enkä pyydä kaikilta anteeksi. Puhuin kovia asioita.


      • titap
        titap kirjoitti:

        Voisin vaikka vannoa, että edelinen viesti

        "ei ole"

        ei ole minun kirjoittamani, vaikka siinä on kyllä minun nimimerkki. Voiko joku muu käydä kirjoittamassa tänne minun nimelläni. Tällaista vainoharhaa tässä pukkaa päällensä.

        En ollut tuohon aikaan edes maisemissa.

        Totean nyt, että kyllä sittenkin. Nyt en ole väärässä, enkä pyydä kaikilta anteeksi. Puhuin kovia asioita.

        katsoin peiliin ja sittenkin huomasin kuka siellä katsoo. korjaan luuni pikaiimalla
        siis kippis ja kumarrus
        jannuille peffaa
        pyytää anteeksi hän joka omiin viesteihinsä vastaa.


      • taptip
        titap kirjoitti:

        katsoin peiliin ja sittenkin huomasin kuka siellä katsoo. korjaan luuni pikaiimalla
        siis kippis ja kumarrus
        jannuille peffaa
        pyytää anteeksi hän joka omiin viesteihinsä vastaa.

        menin itseni kanssa solmuun, kun menin peilimaailmaan kuin liisa ihmemaahan.
        ei siellä ollut ketään kotona. eivätkä tarjonneet kahvia. ehkä, kun eivät olleet paikalla.
        mutta satu otti naukun laukusta kun tuli saunasta.


    • In_Rock

      titap kirjoitteli palstalla seuraavasti:

      >> Jos joku protestoi, kun käytän Geologiapalstaa presidenttiasiaan, niin onhan Mount Rushmoreenkin hakattu Amerikan presidenttien päät. Ne kait on tarkoitettu geologisiksi muistomerkeiksi

      • titap

        kullähän se nin on että sonni seisoo, kaunis kiitos jag tackar och pockar. Lordit on kuunneltu täällä meilläki. Elias ajaa pyörtuolilla ja jarrutusjälki lattiaan jäi. hoitajat ja lääkintävahtimestari juoksee perässä pakkopaita käsissään. presidenttipeli jatkuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe