Valokuvamuisti

Nikolaikopeloi

Mikähän puuska iski kun jo toinen aloitus tänne. Öö ei muistu,,öö ei taida olla muistin lahjaa;)..
Äh kait se jokaisella on, se miten sitä kehittää on kait se juju?
Niitä on kaikenlaisia tekniikoita, yksi tuttuni kerran näytti minulle kuinka voi muistaa pitkiä numerojonoja muisti tekniikkaa harjoittamalla.
No tossa alla oli jotain kirjoitusta valokuvamuistista ja kirjoitelkaapas ystävällisesti jotain siitä.
Uskon että kaikilla on valokuva muisti, mutta toisilla vaan voimakkaampi.
On aika ilmiömäistä miten valokuva muistijälki jää aivoihin ihan vain jotain asiaa vilkaisemalla.
Jos ottaa kirjan ja selaa sen läpi ihan vaan plaraamalla ja pistää sivuun ja ottaa smankirjan vuoden päästä, niin heti tulee tunne olen joskus lukenut tämän, vaikka ei olisi plaratessa lukenut sanaakaan.
Ihmiskasvomuisti on sama. Vaikka kuinka ajattelee että minkänäköinen se mun tuttuni on en millään muista, niin kun kuvan näkee tunnistaa heti.
Varmaankin tunne kaikkia kohtaan auttaa valokuva muistissa. Kun miettii ja saa tunteen mukaan mitä lukee se jää paremmin mieleen.
Kun näkee jonkin asian ja tuntee jotain sitä asiaa kohtaan niin muistaa sen paremmin.
No mites sitten Neroilla?
En ole mutta minulla näin:
Uskon että jotkut tunteet ja järjestelmä mitkä on sisäistänyt saa aikaan, että valokuvamuisti toimii.
Eli näen jonkun kaupungin eriosat, kuten siis minä. Mietin sitä samalla asetan sinne sisäisesti mitä näen, se on sellainen automaatio. Opettajani ihmettteli nyt viimeksi kun opettilin uudenkielen, kun muistin sanatarkasti edellisiä sivuja joita olimme käyneet ihan pika pikaa läpi. Aina pysäyttelin open ja sanoi, mutta aiemmin siellä ja siellä se sanottiin noin.
No kenellä on hyvä ns, valokuvamuisti olisi kiehtovaa tietää miten se kohdallanne toimii?
Entä muut muistit?
Foneettinen muisti, joillakin se on ilmiömäinen, kun kysyy miten menee laulun snanat, he eivät muista, mutta kun alkavat laulaa sanat tulevat ja hyvin menee.
Kait siinäkin tunne tulee ja tuo esiiin jostain pimennosta ne sanat.
Muistijäki on ihmeellinen asia.
Tunneäly on kyllä hienoasia joka kouluissa tulisi ottaa käyttöön, ei monotoonininen opetus, kun se ei jää mieleen ja itseopetuksessa oivalluksien saaminen ja muu auttaisivat varmasti oppimaan paremmin??

7

1432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikolaikopeloi

      Pooh, minkä lopullisen totuuden nyt oon sanonut kun ei tule mitään palautetta?
      Olisi kiva pohtia tätäkin muistiasiaa enempi.
      Oliko se Gasparov vai kuka shakinpelaaja joka kun kerran oli nähnyt jonkun numerosarjan muisti sen aina.
      Hän on hyvin tiukka ja koleerinen henkilö ja siksi mua kovasti mietityttää, miksi hän on niin nero muistamaan numeroita.
      Onkohan semmoista vikaa, että näkee mielessään ne numerot kuvana? Tai jotenkin?
      Miten teillä muisti toimii?
      Yhden autenttisen tyypin tapasin kun olin käymässä eräässä kehitysvammaisille tarkoitetussa laitoksessa. Kysyin koska on sen ja sen nimipäivä, niin tämä henkilö pätkäytti aina vastauksen ja aina oikein.
      Tosi mukava kaveri, vaikkakin sulkeutui aina välillä ja ei saanut kontaktia, mutta välillä pääsi juttuun.
      Mun pikkuveljeni lapsena tunnisti kaikki mahdolliset automerkit mitä vastaan tuli.
      Itse en saa vielä tänäpäivänäkään, mikä merkki on milläkin autolla kun vastaan tulee.
      Olen ihan varma, että me yhdessä jos pähkäilemme poikkitieteellisesti tämä asia voisimme kehittää itse kukin muistiamme.
      Se joku juju on jossain jolla ihmisen potentiaali saadaan esiin. Sitä ei ole vielä löytynyt, mutta kyllä me sen löydämme.
      Tekeekö se meistä onnellisia on sitten asia erikseen.
      Onko kellään kokemusta hypnoosista? Siinähän saadaan ihminen muistamaan asioita, jotka hän on tietoisesti sulkenut muististaan.

    • terv

      Miksei tähän ole vastattu? Mielenkiintoinen aihe...

      • laitahyökkääjä1

        Mietin samaa.


      • diudiuvaan

        Niin varmasti aloittajan mielestä. Muuten ei mitään järkeä.


    • Creepiä

      Ku mä olin ala-asteel ni meijän luokal oli yks jannu kenelle pysty (paksusta) kirjasta sanomaa sivunumeron ja mones sana se oli sillä sivulla, ni se perkele osas sanoo sen ulkomuistista!? :D Sen jälkee ku sit oli pari kertaa testannu, funtsi et ei helvetti toi jätkä on kyl tipahtanu toho jostai ulkoavaruudesta!? :P :D

    • Megasavant

      Oletteko kuulleet savant-ihmisistä, kuten Kim Peek?

      Pystyi lukemaan kirjasta aukeaman kerrallaan, niin että yksi silmä luki ensimmäistä sivua ja toinen silmä luki samaan aikaan toista sivua. Luki erittäin nopeasti ja muisti 99 % lukemastaan.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kim_Peek

    • Hei1001647553

      Mulla on kasvo-/nimimuisti aivan umpisurkea, mutta numeromuisti pelaa kuin unelma.
      Haluaisin muuttaa ihmiset numeroiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe