Bataatti kaapissa vaatii käsittelyä

näin ajattelin

sain vinkin siitä brittiläisestä ruokavalio-ohjelmasta jossa viime kerralla se ohut nauvonantaja antoi "potilaalleen" bataatin siivuja,lohdukkeeksi perunalastuille.

Ostin tänään yhden sellaisen möykyn ja tuumaan että huomenna siivutan sen ja pistän uuniin.
Probleema on että olen kuullut että raakaa bataattia ei saa nauttia,myrkyllisyyden vuoksi.
Mistä lie tälläinen ajatus päähäni singahtanut!

Mutta jos niitä suikeloita 50 asteessa paahtaa,voin kai niitä nauttia ilman sivuvaikutuksia?

15

5446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä kyllä olen syönyt

      bataattia raakanakin, maistui tosi hyvältä enkä muista mitään oireita tulleen! Tuo pitää selvittää!

      • Kiril
        syvin olemus kirjoitti:

        Bataatti ei ole koisokasvi, sitä voi koisokuurin aikana syödä vapaasti
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Bataatti
        http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/vihjeet_ja_oppaat/ruoka_ja_ravitsemus/raaka-aineet/fi_FI/bataatti/
        http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/kasvikset.nsf/wTuotetietous/195D71142AE3E502C2256E0B003551B8?opendocument&View=1&Start=1&Count=100&Expand=2.7.2
        http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/b.html#bata
        http://www.nicehouse.fi/puutarha/hyoty/kasvimaa/bataatti.htm
        Missään ei kielletä syömästä raakana-tosi herkkua !

        ihan yhtä paljon tärkkelystä kuin perunassakin, joten ei niin kovin kevyttä tosi herkkua.


      • Tepi.
        Kiril kirjoitti:

        ihan yhtä paljon tärkkelystä kuin perunassakin, joten ei niin kovin kevyttä tosi herkkua.

        Taas on Kirilillä rasva sekoittanut pään! Kilossa bataattia saman verran suunnilleen energiaa kuin 100 grammassa rasvaa, joten kova urakka, jos aikoo lihoa bataatilla :) Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka vetelee vaikka 5 kiloa bataattia tai perunaa päivästä toiseen ja lihottaa itsensä siten :)


      • Kiril
        Tepi. kirjoitti:

        Taas on Kirilillä rasva sekoittanut pään! Kilossa bataattia saman verran suunnilleen energiaa kuin 100 grammassa rasvaa, joten kova urakka, jos aikoo lihoa bataatilla :) Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka vetelee vaikka 5 kiloa bataattia tai perunaa päivästä toiseen ja lihottaa itsensä siten :)

        on tärkkelystä 126 grammaa ja muutenkin hiilihydraatteja 91%, joten ei siinä paljon muuta olekaan. Sokerihiirille loistava ravintoaine muiden hiilihydraattien joukkoon.


      • Tepi.
        Kiril kirjoitti:

        on tärkkelystä 126 grammaa ja muutenkin hiilihydraatteja 91%, joten ei siinä paljon muuta olekaan. Sokerihiirille loistava ravintoaine muiden hiilihydraattien joukkoon.

        Muttet sitten varsinaiseen viestini sisältöön kommentoinut, eipä tuolla bataatilla lihotus onnistu, niinkuin vhh puputtajien lihoitsemalla rasvalla lihotus onnistuu. Bataatti häviää energiasisällössä 10-0 rasvalle...


      • Kiril
        Tepi. kirjoitti:

        Muttet sitten varsinaiseen viestini sisältöön kommentoinut, eipä tuolla bataatilla lihotus onnistu, niinkuin vhh puputtajien lihoitsemalla rasvalla lihotus onnistuu. Bataatti häviää energiasisällössä 10-0 rasvalle...

        kokonaismäärä ratkaisee ja tuskin kellään bataatin tai perunan syöjällä ne päivän hiilarit jäävät näihin mitä niistä tulee. Jotkut kuulemma syövät kevyitä muffinssejakin ja makeita jälkiruokia surutta.


      • Tepi.
        Kiril kirjoitti:

        kokonaismäärä ratkaisee ja tuskin kellään bataatin tai perunan syöjällä ne päivän hiilarit jäävät näihin mitä niistä tulee. Jotkut kuulemma syövät kevyitä muffinssejakin ja makeita jälkiruokia surutta.

        "Jotkut kuulemma syövät kevyitä muffinssejakin ja makeita jälkiruokia surutta."

        Jep, kun ei ole pelkoa lihomisesta, niin pitää oikein mässäillä, ettei alle 66 kilon paino tipu. On se helppoa elämää ja kivaa syöpötellä, kun ei vetele rasvaa kilotolkulla 3:lla lihotusaterialla päivässä.

        Suosittelen Kiril sinullekin, että jätät rasvat minimiin, niin ei dementiakaan uhkaa sinua :)


      • aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

        ihan yhtä paljon tärkkelystä kuin perunassakin, joten ei niin kovin kevyttä tosi herkkua.

        toki silloin, jos ei osaa kontrolloida syömisiään määrällisesti.

        Normaalille ihmiselle bataatti on mitä mainioin herkku: kevyt, mutta ruokaisa; ravitseva ja ennen muuta hyvänmakuinen ja monipuolinen.


      • aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

        on tärkkelystä 126 grammaa ja muutenkin hiilihydraatteja 91%, joten ei siinä paljon muuta olekaan. Sokerihiirille loistava ravintoaine muiden hiilihydraattien joukkoon.

        Minä ehkä saattaisin, tosin 3 viikon aikajänteellä.

        Yhdestä keskikokoisesta bataatista riittää antamaan makua ja ruokaisuutta 6-8 hengen kasvislaatikkoon.

        Se, että käyttää bataattia silloin tällöin, ei tee kenestäkään sokerihiirtä. Se taas, että vetää pellillisen pullia kerralla tai joutuu kieltäytymään niistä kokonaan, on toinen stoori.
        Ei alkoholististakaan saa kohtuukäyttäjää, vaan se on joko tai, joten ymmärrämme sinun valintasi. Tajuamme toki, että sinä haluat tehdä maailmasta kaltaisesi, mutta niin ei asia (onneksi) ole.


      • johan on markkinat
        aälsdktji kirjoitti:

        toki silloin, jos ei osaa kontrolloida syömisiään määrällisesti.

        Normaalille ihmiselle bataatti on mitä mainioin herkku: kevyt, mutta ruokaisa; ravitseva ja ennen muuta hyvänmakuinen ja monipuolinen.

        Kiitoksia vastauksista ja linkeistä.
        Olen varmaan unta nähnyt kun luulin bataattia raakana myrkylliseksi.
        Kaikkea sitä nälkäinen hourailee,onneksi on palsta joka oikaisee hullun ajatelmat.

        :)


    • raaka batatti

      Voiko bataattia syödä raaka raasteena.Onko pakko keittää

    • Monta valmistustapaa

      Bataattia voi syödä raakana.
      Siitä saa hyvän keiton tai sen voi valmistaa perunamuusiksi tai perunalaatikoksi. Jotkut tarjoavat pienen bataatin uuniperunan sijaan. Herkkua on, mutta kohtuullisilla kaloreilla.

      • Anonyymi

        Ei saa bataatista perunalaatikkoa eikä perunamuussia, mutta saa bataattilaatikkoa ja bataattimuussia.


    • Anonyymi

      Bataatti ei ole raakanakaan myrkyllinen. Se on väärä tieto. Ilmeisedti tämä tieto on peräisin siitä, että bataattia on väitetty koiso-kasviksi, jota se ei ole ja toiseksi siitä, että se on sekoitettu yamssiksi, jota se myöskään ole. Yamssi on eri kasvi ja se on raakana raakana myrkyllinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe