Vatsahaava

aälsdktji

Minkälaisia kokemuksia tai tietoa teillä on stressiperäisen vatsahaavan hoidosta?

Lääkärin mukaan kahvi on EI, terävät on EI, olut on OK, samoin ruisleipä. Pitää syödä useammin, ja varsinkin ennen nukkumaanmenoa, sillä haava intoutuu tyhjästä vatsasta.

Osaan kyllä googlata, mutta olisi mielenkiintoista tietää, mitä ohjeita olette saaneet lääkäriltä ja jos jos teillä on omakohtaista kokemusta asiasta.

26

36793

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noniinkm

Nainen, Vatsahaavojen hoitoon auttaa parhaiten luonnollinen ravinto
      http://www.karppaus.info
      Sieltä lue lisää, jos kiinnostaa

• aälsdktji

Mutta en ole karppaaja, ei sovi minulle.

En syö myöskään lihaa enkä munia.

Parhaiten vatsahaavan hoitoon auttaa stressin vähentäminen ja lääkehoito, ruokavaliolla hoitoa tuetaan. Jo pelkästään kahvin jättäminen on tehnyt hyvää.

Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan omakohtaisia kokemuksia sekä niitä ohjeita, mitä muut ovat lääkäreiltään saaneet. Omani sanoi, että pitäisi riittää kun jättää kahvin pois, ei juo kirkkaita viinoja ja syö riittävän usein ettei vatsa ehdi tyhjentyä liikaa. Varmuuden vuoksi ajattelin jättää chilit ja jalapeñot sekä raa'an sipulin vähemmälle.

• Kiril
        aälsdktji kirjoitti:

Mutta en ole karppaaja, ei sovi minulle.

En syö myöskään lihaa enkä munia.

Parhaiten vatsahaavan hoitoon auttaa stressin vähentäminen ja lääkehoito, ruokavaliolla hoitoa tuetaan. Jo pelkästään kahvin jättäminen on tehnyt hyvää.

Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan omakohtaisia kokemuksia sekä niitä ohjeita, mitä muut ovat lääkäreiltään saaneet. Omani sanoi, että pitäisi riittää kun jättää kahvin pois, ei juo kirkkaita viinoja ja syö riittävän usein ettei vatsa ehdi tyhjentyä liikaa. Varmuuden vuoksi ajattelin jättää chilit ja jalapeñot sekä raa'an sipulin vähemmälle.

karsiminen ruokavaliosta ovat monilla auttaneet näissä vaivoissa.

• aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

karsiminen ruokavaliosta ovat monilla auttaneet näissä vaivoissa.

Ja viljatuotteitakin vähän.
        Lääkärini mielestä ruisleivästä ei kannata luopua, jos se ei tähänkään asti ole tuottanut vatsavaivoja, eikä ole, pikemminkin päinvastoin. Ja kaurapuuroa ilmeisesti ihan suositellaan (näin olen kuullut), vaikka sitä en olekaan tottunut syömään.

• Kiril
        aälsdktji kirjoitti:

Ja viljatuotteitakin vähän.
        Lääkärini mielestä ruisleivästä ei kannata luopua, jos se ei tähänkään asti ole tuottanut vatsavaivoja, eikä ole, pikemminkin päinvastoin. Ja kaurapuuroa ilmeisesti ihan suositellaan (näin olen kuullut), vaikka sitä en olekaan tottunut syömään.

päästä eroon kokonaan. Olen huomannut kirjoituksissasi selviä stressin merkkejä jo pitkään. Ei ole kenellekään hyväksi tuntea henkilökohtaista vihaa ja kaunaa toista kirjoittajaa kohtaan, joten stressistä pääsee eroon luopumalla turhista hiilihydraateista ja sokereista, olivatpa ne sitten kide-, hedelmä-, ruoko- tai tärkkelyssokeria.

Tai sitten kannattaa harkita palstakirjoituksista luopumista.

• aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

päästä eroon kokonaan. Olen huomannut kirjoituksissasi selviä stressin merkkejä jo pitkään. Ei ole kenellekään hyväksi tuntea henkilökohtaista vihaa ja kaunaa toista kirjoittajaa kohtaan, joten stressistä pääsee eroon luopumalla turhista hiilihydraateista ja sokereista, olivatpa ne sitten kide-, hedelmä-, ruoko- tai tärkkelyssokeria.

Tai sitten kannattaa harkita palstakirjoituksista luopumista.

että sinun kanssasi ei sitten voi käydä asiallista keskustelua, ei mitenkään.

Minun stressini tekijät eivät sinulle kuulu, mutta kerron, että toisin kuin eräillä, niin meillä joillakin on aika rankka työ.
        Haluaisinpa nähdä kuinka sinä sovitat 70 viikkotyötuntia yhteen seminaarityön kirjoittamisen kanssa ilman stressiä.
        Siihen ei nimittäin auta sen ruisleivän poisjättö, ihan vinkkinä. Ei auttanut, vaikka en muutamiin päiviin ehtinyt syödä yhtään mitään! Ihme kyllä, se tuntui jopa pahentavan tilannetta!

• Kiril
        aälsdktji kirjoitti:

Minun stressini tekijät eivät sinulle kuulu, mutta kerron, että toisin kuin eräillä, niin meillä joillakin on aika rankka työ.
        Haluaisinpa nähdä kuinka sinä sovitat 70 viikkotyötuntia yhteen seminaarityön kirjoittamisen kanssa ilman stressiä.
        Siihen ei nimittäin auta sen ruisleivän poisjättö, ihan vinkkinä. Ei auttanut, vaikka en muutamiin päiviin ehtinyt syödä yhtään mitään! Ihme kyllä, se tuntui jopa pahentavan tilannetta!

voi keskustella asiallisestikin. Sinulle vaan tuntuu olevan stressaavaa, jos keskustelija on eri mieltä kanssasi. Tämä ilmeisesti stressaa ja siksi rankka työ, joka antaa kuitenkin mahdollisuuden stressata itseään netissä, on ylivoimaista kestää ja vatsahaava vaivaa.

Jos ei auta ruisleivän poisjättö ja pitää tehdä seminaarityö ja 70 viikkotuntia rankaa työtä niin miten olisi nettikirjoittelun poisjättö?

• aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

voi keskustella asiallisestikin. Sinulle vaan tuntuu olevan stressaavaa, jos keskustelija on eri mieltä kanssasi. Tämä ilmeisesti stressaa ja siksi rankka työ, joka antaa kuitenkin mahdollisuuden stressata itseään netissä, on ylivoimaista kestää ja vatsahaava vaivaa.

Jos ei auta ruisleivän poisjättö ja pitää tehdä seminaarityö ja 70 viikkotuntia rankaa työtä niin miten olisi nettikirjoittelun poisjättö?

niin kyllä se jäikin...

• Kiril
        aälsdktji kirjoitti:

niin kyllä se jäikin...

että monta käyttämääsi nimimerkkiä on jäänyt pois netistä, mutta silti kaikki jatkuu ennallaan.

• .AA.
        Kiril kirjoitti:

Etkö Kiril ymmärrä, että pilaat tämän foorumin.
        Etkö voisi ystävällisesti poistua?

• ariel57
        aälsdktji kirjoitti:

Vatsahaava edellyttää kai nimenomaan jatkuvaa syömistä, tyhjä vatsa ärsyyntyy itsestään..

Ikävää että oikeisiin kysymyksiin täällä palstalla on jotain ihme inttämisiä asian sivusta.

• hae_sieltä

• varoittelija

....sinun on mahdotonta saada asiallisia vastauksia palstaa häiriköivien fanaatikkojen vuoksi. Asialliset keskustelijat välttävät tällaisia paikkoja.

• Hmmmm

Miksi ihmeessä itse olet täällä?

• ISO-ESA

Hei kaikille näistä mahahaavoista!

Mulla leikattiin, kun oli pakkolähtö sairaalaan (=parsittiin mahalaukusta reikä umpeen) n. 3 v. sitten, kun syöpyi hapot läpi vatsaonteloon (kyllä sattui!).
      Sitä ennen oksentelin vähän verta jne., eli vuotava (mahassa oli) ehkä jonkun vuoden.
      Jos ei ole mahahaavaa ennen ollut, niin alkuun närästää kovasti, yläselässä voi olla jatkuva kipu (lapaluitten alapuolella), kun pahemmaksi menee. Stressi vaikuttaa paljon.
      Ruokavaliosta ei niin väliä, kunhan syö. Pratsolit auttaa, mutta niillä voi kyllä mahaa "huijatakin" niin että puhkeaa (kuten itse tein, EI kannata).
      Nyt uusi vika (n.5v. mahan paikkauksesta), että silleen, Terv. Esa

• nahkis

Kaurapuuroo ensimmäisenä aamulla,se tekee suojaavan limakerroksen suoleen.Sen jälkeen muu aamupala ja kahvi viimeisenä,mitä laihempaa sitä parempi.

• Pyöreä huuli

Katselin A.Vogelin kirjasta.
      Mahahaavaan sopii raakaperunamehu ja kaalimehu. Elleivät maistu sellaisenaan, laitetaan vihannes- tai kaurakeiton sekaan.
      Sakeaksi keitettyä mustikkamehua 20-40 g/pv.

Pääruokia ovat Maito, rahka, puurot ja viljalimakeitot.

Ruokavaliosta pois jätettävä sianliha, makkara, eläinrasvat ja mausteet. Ja mikäli kunto kestää kaksi paastopäivää viikossa on hyväksi. Paasto-ohjeitakin oli.

Lääkärinkirjasta luin, että suolahappoa mahahaavapotilailla erittyy aterioiden välillä monesti vähän tai ei ollenkaan.

Niin ja lääkäri antoi vain happosalpaajareseptin, ei muita ohjeita.

• Laastarimasu

Omituisia ohjeita on vuonna 2007 avaajalle annettu!!!

Nykypäivänä lääkäri ei kieltäisi kahvia, mutta käskisi kyllä kokeilemaan viljatonta ruokavaliota eli olut ja ruisleipä olisi kiellettyjen listalla eikä OK, kuten avaajalla. :D

Itsellä vatsahaava parani oireettomaksi sokerittomalla, viljattomalla ja lisäaineettomalla ruokavaliolla.

• Pyöreä huuli

http://www.gastrolab.net/ksulcuf.htm

RUOKAVALIO on suhteellisen vapaa haavataudin hoidossa. Jos potilas itse huomaa, että joku ruokalaji aiheuttaa oireita, on toki sitä syytä välttää. Maitopohjaiset ruoat sopivat yleensä haavataudissa hyvin. Ruokailuajat ovat sen sijaan tärkeämmät - on hyvä syödä kunnon aamiainen ja kaksi ateriaa päivällä, mielellään myöskin pari välipalaa. Varaa aikaa syömiseen, jotta voit syödä rauhassa ja nauttia ruoasta!

http://www.martat.fi/ruoka/ruokanurkka/2005-03-09-13-54-30vatsahaavaisen-ruokavalio/

http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/vatsahaava/

Vatsahaavan hoito perustuu pitkäaikaiseen, usein muutaman kuukauden jatkuvaan suolahapposalpaajan hoitoon. Helikobakteerin määritys perustuu niiden vastaa-aineiden määritykseen verestä. Myös suoraa pikatestiä käytetään nykyisin. Jos helikobakteeri-infektio todetaan samalla tule se myös häätöhoitaa siihen tarkoitetulla kolmoislääkityksellä.

• Happo

Sain vuoden reseptin mahansuojalääkkeen käyttämiseksi. Toisaalta kuulin ettei lääkettä pidä käyttää yhtäjaksoisesti koska se lopettaa mahan oman hapontuoton ja silloin mahasta ei ravinto imeydy käyttöön.

Tietääkö joku paremmin?

• mibelix

Hei ihmiset, katsokaa marttojen keskustelua, siinä hyviä ohjeita vatsahaavan ruokailuun! Googlaa Vatsahaavaisen ruokavalio - Martat, tai kirjoita vain vatsahaava ruokavalio.

• puuhamaa

Hei vatsavaivaiset, olen ed. viikolla ollut sairaalan päivystyksessä jo 2 kertaa. Ensin todettiin, että ehkä sulla on sappikivet tai -tulehdus. Ylävatsassa jäävätä polte, kovin turvoksissa ja kuin panta ylävatsassa, kourstusmainen, tuntui monessa kohdassa pistoskena, selässä etenkin, oksetti ja kuvotti. Käskivät mennä terv.keskukseen kun oloni sairaalassa parani.
      Parin päivän päästä uusiksi, kumpikin siis yöllä klo 2 kun ei saanut oltua missään. Nyt ehtiin tähystys, ei sapessa vikaa eikä maksassa tai haimassa. Olo helpotti ja sain lääkkeeksi lihastareuntouttavaa Litalgin lääkettä. Sen jälkeen melkein joka yö sama olo, tabletiti poskeen, aamulla ihan hyvä olo kuin ei olisi mitään ollutkaan. Päivällä särky ja tuska taas lisääntyy. Olen syönyt vain luonnonjogurttia, monta banaania, juonut jokusen lasin maitojuomaa, aamulla aina kaurapuuroa. Kiloja mennyt 2,5 kg, mutta minulla on varaa.
      Ei ole selvinnyt vielä mikä minua vaivaa, ensi viikolla menen nielemään putkea ja ulostenäytteestä saan tiedon tällä vkolla.
      Itse ajattelen,e ttä meillä oli perheessä syöpä vieraisilla ja muutenkin isoja ikäviä asioita, ja olen aina ollut vatsallani sureva. Liekö vatsahaava tms...kunhan ei ole syöpää nyt minullakin.
      jaksellaan, yritän selvitä ensi viikkoon! Päivät melko ok, huimaa kun ei syö, mutt aei särje ja yöt sitten särkee kunnes Litalgin alkaa vaikuttamaan.

• Kramppivatsa

Hei puuhamaa.
        Miten toivuit ja mikä oli lopullinen diagnoosi?

• Anonyymi

voi vitsi mulla ihan samat oiret. Olispa ollu kiva kuulla mikä oli puuhamaan lopullinen diagnoosi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      189
      7856
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      95
      4135
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      68
      2682
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      75
      1712
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      394
      1629
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1518
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1486
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1151
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1078
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1070
    Aihe