TÄYTEEN MIEHUUTEEN (Ef. 4:7-16)
4:7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
4:8 Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
4:9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
4:10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
4:16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
---
Paavali korostaa taas sitä, että Jeesus on ylösnoussut taivaaseen (8,9,10). Uskontunnustuksessamme sanomme: ”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, joka....ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan(9,10), nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella....”.
Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin. Sen tähden Raamattu nimittää seurakuntaa Kristuksen ruumiiksi (12).
Kristusruumiin jäseniksi tulemme kasteessa (1. Kor.12:13).
Taivaisiin korotettu Herra jakaa uskovaisilleen armolahjoja (11), jotka on tarkoitettu ”palveluksen työhön”, Kristusruumiin (=seurakunnan) rakentamiseen.
Kristillisyytemme ei pidä olla hengellisten nautintojen etsimistä, ajanvietettä ja kaikkien opintuulten perässä juoksemista (14), vaan määrätietoista rakennustyötä, ”täyden miehuuden” tavoittelua.
Tässä rakennustyössä tärkeällä paikalla ovat seurakunnan evankelistan, paimenen ja opettajan (nyk. papin) armolahjoilla varustetut työntekijät (14).
Seurakuntalaisten tulisi saada ravintoa, kasvaa ja kehittyä (13).
Tämä tapahtuu oikean evankeliumin saarnan kautta, kun se otetaan vastaan.
Kaikki ne hyvät lahjat ja kyvyt, joita Jumala tahtoo Kristuksen kautta antaa omilleen, tulevat näin käyttöön.
Ellei näin tapahdu, jäämme pienen lapsen asteelle, epäkypsiksi.
Ajelehdimme sinne tänne missä vain uudet tuulet puhaltavat ”ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa juonissa” (14).
Herra varjelkoon meitä niiltä!
---
”Auta, oi Jeesus, kun eksytys suuri maata käy voimalla valloittamaan. Saatana väijyy nyt julmana juuri valmiina sieluja vangitsemaan. Maailman ruhtinas miettivi ansaa, kuinka se turmioon syöksisi kansaa, kuinka se turmioon syöksisi kansaa”. (Virsi 385:1).
Täyteen miehuuteen
35
724
Vastaukset
- RitariOlevainen
Tapio522 sanoo:"Kristusruumiin jäseniksi tulemme kasteessa (1. Kor.12:13)."
Ethän kuitenkaan sovita tätä vesikasteeseen, tässä Paavali puhuu Hengen kasteesta.
Ota huomioon, Hengessä on isolla alkukirjaimella, uudestisyntymässä olemme kaikki aidosti uudestisyntyneet kastettu Kristuksen Hengessä, olemme syntyneet samasta Hengestä, juoneet samaa Henkeä, "Tulkaa ja juokaa, ottakaa elämän vettä lahjaksi, joka tahtoo, juokoon",ei Tapio veljeni tässä juoda kastevettä, ethän sellaista voi todella itsekkään uskoa, ei oikeasti, eikä uskottelemalla sen Hengen olevan kastevedessä, täyttä Sanan manipulointia.
-Olemme päässeet osalliseksi Pyhästä Hengestä Kristuksen osallisuudesta, et voi, etkä saa yhdistää tätä Raamatun kohtaa vesikasteeseen, sillä sitä se ei todellakaan tarkoita, vaan kastetta Kristuksen Hengessä. Johon jokainen uudestisyntynyt on osallinen Pyhässä Hengessä.
Tapio225, jos todella tahdot täyteen täyden iän määrään Kristuksen mitan mukaan, tulee sinun antaa kastaa itsesi Kristukseen uskovien upotuskasteella.
-Room6:3,4. "Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki =silloiset uskoontulleet roomalaiset) jotka on kastettu Kristukseen Jeesukseen, on kastettu Hänen kuolemaansa.
Meidät on siis yhdessä hänen kanssaan HAUDATTU=upotettu kokonaan veden alle) kasteen kautta kuolemaan, että niikuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin mekin vaeltaisimme uudessa eälämässä."
-Hautaaminen tapahtuu aina siten, että ruumis on väintäänkin merin -puolentoista syvyydessä, siksi kaste on myös tapahduttava kokonaan upottamalla, muuten sitä ei voi sanoa hautaamiskesi, ja siitä Raamattu nimenomaan puhuu, HAUDATTU, jos se olis valelua, miksi sitä ei ole myös sitten kirjoitettu , että valelu vauvan päähan riittää?
-On ihan pöhköä edes ajatella, että hautaamisesa tarkoitettaisiin vauvan kastamista. Täysin epäloogista Sanaan nähden.
Kaikki selitykset on naaiivia yritystä muuttaa Jumalan sanan totuutta, on se niin selvää tässä, molemmissa Raamatun kohdissa.
-Ensimmäisessä on kysymys uudestisyntymisen yhteydessä Hengen kasteesta Kristukseen, ja tässä Room6:4 on selvää Sanaa, että kastaminen tapahtuu HAUTAAMALLA upottamalla kokonaan vedenalle, jos nyt vähääkään on ymmärrystä mitä lukee.Tapio522 sanoo:"Kristusruumiin jäseniksi tulemme kasteessa (1. Kor.12:13)."
RO: "Ethän kuitenkaan sovita tätä vesikasteeseen, tässä Paavali puhuu Hengen kasteesta".
---
Jo edellä 1. Korinttolaiskirjeessään Paavali opettaa, että kasteen (=peso) vastaanottaminen tapahtuu "meidän Jumalamme HENGESSÄ":
"...te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (1. Kor.6:11).
Aikaisemminkin olen usein kysynyt, ja taas kysyn:
"Eikö teillä ole mitään virkaa Pyhällä Hengellä kasteessanne?
Aivan turhaanko Pyhä Hengen nimen liitätte kasteeseenne (Matt. 28:19)?
Tähän kun saisi joskuskin, Raamatun Sanalla perustellen, kunnon vastauksen .
(Vastaukseksi ei riitä lapsikasteen parjaaminen.)- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Tapio522 sanoo:"Kristusruumiin jäseniksi tulemme kasteessa (1. Kor.12:13)."
RO: "Ethän kuitenkaan sovita tätä vesikasteeseen, tässä Paavali puhuu Hengen kasteesta".
---
Jo edellä 1. Korinttolaiskirjeessään Paavali opettaa, että kasteen (=peso) vastaanottaminen tapahtuu "meidän Jumalamme HENGESSÄ":
"...te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (1. Kor.6:11).
Aikaisemminkin olen usein kysynyt, ja taas kysyn:
"Eikö teillä ole mitään virkaa Pyhällä Hengellä kasteessanne?
Aivan turhaanko Pyhä Hengen nimen liitätte kasteeseenne (Matt. 28:19)?
Tähän kun saisi joskuskin, Raamatun Sanalla perustellen, kunnon vastauksen .
(Vastaukseksi ei riitä lapsikasteen parjaaminen.)kysymystä sinä olet toistanut näillä palstoilla ja
ainakin parikymmentä kertaa.
Sinun kysymyksesi johtuu siitä harhasta, että sinä
kuvittelet, että vauvakasteessa toimisi Pyhä-Henki.
Tämän harhaopin tähden sinä et ymmärrä niitä vastauksia, joita sinulle on annettu. Oletat, että Pyhä- Henki olisi mennyt veteen ja siinä lapsi sai
si Pyhän-hengen, ja uudestisyntyisi.
Tämän harhaopin keksi Luther, kun hän kehitteli
tuota veden maagista voimaa uudestisynnyttää lap-
si. Sinäkin voisit jo ruveta ajattelemaan omilla
aivoillasi, etkä toistaisi sokeasti Lutherin har-
haa. Tieto ja Raamatuntutkimus ovat kehittyneet
valtavasti hänen ajoistaan. Ethän usko enää hänen
neuvoihinsa maanviljelystä tai kaupankäynnistä.
Tällainen aineen palvonta on täysin vierasta UT:n
opille.
Keskiajalla se meni vielä täydestä.
Jo kokemus on osoittanut, että lapsikasteessa ei
ole Pyhää-Henkeä, sillä ei Jumalan työ ole niin
heikkoa, että vain murto-osa vauvana kastetuista
tulee uskoon.
Lue tuo 1. Kor 12 luku ajatuksen kanssa rukoil-
len. Siinä puhutaan HENGEN LAHJOISTA, eikä vesikasteesta!!!!!!
Jae 1 "MUTTA MITÄ HENGELLISIIN LAHJOIHIN TULEE...."
Miksi jääräpäisesti vänkäät samaa asiaa, vaikka
sinulle on monta kertaa selitetty tämä asia?
Taas viikon päästä kysyt samaa asiaa.
Gal 3:2 "Tämän vain tahdon saada tietää. Lain
teoistako saitte Hengen, vai uskossa kuulemisesta?
Pyhää-Henkeä ei saada vesikasteessa, vaan ne ovat
eri kokemuksia.
Luovu jo harhastasi ja kasva sinäkin täyteen mie-
huuteen äläkä saata murheelliseksi Pyhää Henkeä
Ef 4:30 jankkaamalla itsekeksittyjä olettamuksia
Pyhän Hengen tehtävästä. - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Tapio522 sanoo:"Kristusruumiin jäseniksi tulemme kasteessa (1. Kor.12:13)."
RO: "Ethän kuitenkaan sovita tätä vesikasteeseen, tässä Paavali puhuu Hengen kasteesta".
---
Jo edellä 1. Korinttolaiskirjeessään Paavali opettaa, että kasteen (=peso) vastaanottaminen tapahtuu "meidän Jumalamme HENGESSÄ":
"...te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (1. Kor.6:11).
Aikaisemminkin olen usein kysynyt, ja taas kysyn:
"Eikö teillä ole mitään virkaa Pyhällä Hengellä kasteessanne?
Aivan turhaanko Pyhä Hengen nimen liitätte kasteeseenne (Matt. 28:19)?
Tähän kun saisi joskuskin, Raamatun Sanalla perustellen, kunnon vastauksen .
(Vastaukseksi ei riitä lapsikasteen parjaaminen.)Ei kasteta kennen nimeen tahansa, vaan nimenomaan Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ei missään sanota Raamatussa, että kastevedessä olisi joku Hengen vaikutus joka sitten siinä suorittaisi jotakin, kuten esm. niikuin lapsikasteessa oletetaan tapahtuvan uudestisyntyminen, täysin omatekoista teologiaa.
-Toisin sanoen, että kastevesi olisi kuin jotain taikavettä?
-Kristuksen ruumiiseen olemme liitetyt heti kun uudestisynnymme YLHÄÄLTÄ, kastevesi on alahhalta, maasta se kumpuuaa maan lähteistä, sensijaan elävä vesi, kumpuaa Pyhässä Hengessä Kristuksen haavain kautta ylhäältä, siinä Hengessä olemme kastetut Kristukseen sisäisesti, vesikasteessa meidät liitetään ulkoiseen näkyvään Kristuksen ruumiseen, eli seurakuntaan, Raamatun mukaan, HAUTAAMALLA, niikuin Kristuskin haudattiin, Hänessä olemme haudatut kuolemaan, ja sen symbolina meidät kastetaan hautaamalla, eli upottamalla kokonaan vedenalle.
-Ja niikuin Kristukin herätettiin kuolleista uuteen elämään, mekin kasteessta nousemme "kuolleista", uuteen eälänn Kristuksessa.
-Ei tämän luulisi olevan niin vaikeaa ymmärtää?
-Mutta jos on isien perinnäis tavoissa niin kiinni, ettei voi, tai jostain syystä uskalla niistä irrota, ei voi koskaan päästä Kristuksen täyteyden täyden iän määrään!
-Ja on väärin sanoa, että parjaan lapsikastetta, en voi sitä parjata, koska sellaista ei Raamatussa ole olemassakaan, niin miten voisin sitä parjata, ja jos se tass on ulkopuolelta Raamatun opetuksen oleva riitti, se pitääkin repiä juurineen irti, hengellistä sydämen maaperää laihduttamasta. Soomipoik kirjoitti:
kysymystä sinä olet toistanut näillä palstoilla ja
ainakin parikymmentä kertaa.
Sinun kysymyksesi johtuu siitä harhasta, että sinä
kuvittelet, että vauvakasteessa toimisi Pyhä-Henki.
Tämän harhaopin tähden sinä et ymmärrä niitä vastauksia, joita sinulle on annettu. Oletat, että Pyhä- Henki olisi mennyt veteen ja siinä lapsi sai
si Pyhän-hengen, ja uudestisyntyisi.
Tämän harhaopin keksi Luther, kun hän kehitteli
tuota veden maagista voimaa uudestisynnyttää lap-
si. Sinäkin voisit jo ruveta ajattelemaan omilla
aivoillasi, etkä toistaisi sokeasti Lutherin har-
haa. Tieto ja Raamatuntutkimus ovat kehittyneet
valtavasti hänen ajoistaan. Ethän usko enää hänen
neuvoihinsa maanviljelystä tai kaupankäynnistä.
Tällainen aineen palvonta on täysin vierasta UT:n
opille.
Keskiajalla se meni vielä täydestä.
Jo kokemus on osoittanut, että lapsikasteessa ei
ole Pyhää-Henkeä, sillä ei Jumalan työ ole niin
heikkoa, että vain murto-osa vauvana kastetuista
tulee uskoon.
Lue tuo 1. Kor 12 luku ajatuksen kanssa rukoil-
len. Siinä puhutaan HENGEN LAHJOISTA, eikä vesikasteesta!!!!!!
Jae 1 "MUTTA MITÄ HENGELLISIIN LAHJOIHIN TULEE...."
Miksi jääräpäisesti vänkäät samaa asiaa, vaikka
sinulle on monta kertaa selitetty tämä asia?
Taas viikon päästä kysyt samaa asiaa.
Gal 3:2 "Tämän vain tahdon saada tietää. Lain
teoistako saitte Hengen, vai uskossa kuulemisesta?
Pyhää-Henkeä ei saada vesikasteessa, vaan ne ovat
eri kokemuksia.
Luovu jo harhastasi ja kasva sinäkin täyteen mie-
huuteen äläkä saata murheelliseksi Pyhää Henkeä
Ef 4:30 jankkaamalla itsekeksittyjä olettamuksia
Pyhän Hengen tehtävästä.Soomipoik: "Sinun kysymyksesi johtuu siitä harhasta, että sinä
kuvittelet, että vauvakasteessa toimisi Pyhä-Henki".
---
Arvasin oikein!
Taaskaan ei tullut selvää vastausta.
Toistan kysymykseni:
"Mitä tekemistä Pyhällä Hengellä on kasteessasi"?RitariOlevainen kirjoitti:
Ei kasteta kennen nimeen tahansa, vaan nimenomaan Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ei missään sanota Raamatussa, että kastevedessä olisi joku Hengen vaikutus joka sitten siinä suorittaisi jotakin, kuten esm. niikuin lapsikasteessa oletetaan tapahtuvan uudestisyntyminen, täysin omatekoista teologiaa.
-Toisin sanoen, että kastevesi olisi kuin jotain taikavettä?
-Kristuksen ruumiiseen olemme liitetyt heti kun uudestisynnymme YLHÄÄLTÄ, kastevesi on alahhalta, maasta se kumpuuaa maan lähteistä, sensijaan elävä vesi, kumpuaa Pyhässä Hengessä Kristuksen haavain kautta ylhäältä, siinä Hengessä olemme kastetut Kristukseen sisäisesti, vesikasteessa meidät liitetään ulkoiseen näkyvään Kristuksen ruumiseen, eli seurakuntaan, Raamatun mukaan, HAUTAAMALLA, niikuin Kristuskin haudattiin, Hänessä olemme haudatut kuolemaan, ja sen symbolina meidät kastetaan hautaamalla, eli upottamalla kokonaan vedenalle.
-Ja niikuin Kristukin herätettiin kuolleista uuteen elämään, mekin kasteessta nousemme "kuolleista", uuteen eälänn Kristuksessa.
-Ei tämän luulisi olevan niin vaikeaa ymmärtää?
-Mutta jos on isien perinnäis tavoissa niin kiinni, ettei voi, tai jostain syystä uskalla niistä irrota, ei voi koskaan päästä Kristuksen täyteyden täyden iän määrään!
-Ja on väärin sanoa, että parjaan lapsikastetta, en voi sitä parjata, koska sellaista ei Raamatussa ole olemassakaan, niin miten voisin sitä parjata, ja jos se tass on ulkopuolelta Raamatun opetuksen oleva riitti, se pitääkin repiä juurineen irti, hengellistä sydämen maaperää laihduttamasta.RitariOlevainen: "Hänessä olemme haudatut kuolemaan, ja sen symbolina meidät kastetaan hautaamalla, eli upottamalla kokonaan vedenalle.
-Ja niikuin Kristukin herätettiin kuolleista uuteen elämään, mekin kasteessa nousemme "kuolleista", uuteen elämään Kristuksessa".
---
Ymmärsinkö oikein: Kaste on vertauskuvallinen toimitus, jossa Isä ja Poika ja Pyhä Henki ei olekkaan todellisesti (oikeasti) läsnä (Matt. 28:19)?
Kasteeseesi ei siis OIKEASTI liity mitään Pyhän Hengen toimintaa. Kaikki on vain vertauskuvallista.
Toisaalta sanot, että "kasteessa nousemme "kuolleista" uuteen elämään Kristuksessa"?
Puhutko tässäkin vain vertauskuvallisesta asiasta?- kun tahallasi
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "Hänessä olemme haudatut kuolemaan, ja sen symbolina meidät kastetaan hautaamalla, eli upottamalla kokonaan vedenalle.
-Ja niikuin Kristukin herätettiin kuolleista uuteen elämään, mekin kasteessa nousemme "kuolleista", uuteen elämään Kristuksessa".
---
Ymmärsinkö oikein: Kaste on vertauskuvallinen toimitus, jossa Isä ja Poika ja Pyhä Henki ei olekkaan todellisesti (oikeasti) läsnä (Matt. 28:19)?
Kasteeseesi ei siis OIKEASTI liity mitään Pyhän Hengen toimintaa. Kaikki on vain vertauskuvallista.
Toisaalta sanot, että "kasteessa nousemme "kuolleista" uuteen elämään Kristuksessa"?
Puhutko tässäkin vain vertauskuvallisesta asiasta?heittäytyisit noin tyhmäksi etkä olisi ymmärtävinäsi
Raamatusta selvää vastausta.
Taidat nauttia tuollaisesta saivartelusta?
Onko ehtoollinen symboolinen muistoateria, vai saat-
ko siinäkin leipään ja viiniin sopimaan Pyhän Hengen? kun tahallasi kirjoitti:
heittäytyisit noin tyhmäksi etkä olisi ymmärtävinäsi
Raamatusta selvää vastausta.
Taidat nauttia tuollaisesta saivartelusta?
Onko ehtoollinen symboolinen muistoateria, vai saat-
ko siinäkin leipään ja viiniin sopimaan Pyhän Hengen?Nimimerkki "kun tahallasi" kyselee: "Onko ehtoollinen symboolinen muistoateria,...".
---
Ei ole!
Jeesus sanoo leivästä, että "tämä ON minun ruumiini"(Luuk. 22:19) ja viinistä "tämä ON uusi liitto minun veressäni" (Lk. 22:20).
Mikä On, se ON!
Muuksi tätä ei tarvitse muuttaa, vaikka järkemme sanoo toisin.
---
Samoin on kasteemmekin suhteen. Kaste ON sitä, mitä Raamattu sanoo sen OLEVAN, vaikka järkemme sanoo toisin!
Esim.Room. 6:3-14 kertoo selkeästi sen, että kasteessa meidät liitetään Kristuksen kuoleman yhteyteen (j. 3). Kyse ei siis ole mistään vertauskuvallisesta asiasta vaan todellisesta asiasta.
”..me kaikki olemme kastetut Kristuksen kuolemaan” (Room. 6:3).
Mitä tämä tarkoittaa?
Kristillinen kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen myös tästä voitosta osalliseksi.
Kasteessa tulemme myös osalliseksi ylösnousemuselämästä (Room. 6:5).
Kasteessa siis tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room 6:5).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13)OIKEASTI.
(Olen tästä samaa mieltä RO:n kanssa!)- oppia ikä kaikki
Soomipoik kirjoitti:
kysymystä sinä olet toistanut näillä palstoilla ja
ainakin parikymmentä kertaa.
Sinun kysymyksesi johtuu siitä harhasta, että sinä
kuvittelet, että vauvakasteessa toimisi Pyhä-Henki.
Tämän harhaopin tähden sinä et ymmärrä niitä vastauksia, joita sinulle on annettu. Oletat, että Pyhä- Henki olisi mennyt veteen ja siinä lapsi sai
si Pyhän-hengen, ja uudestisyntyisi.
Tämän harhaopin keksi Luther, kun hän kehitteli
tuota veden maagista voimaa uudestisynnyttää lap-
si. Sinäkin voisit jo ruveta ajattelemaan omilla
aivoillasi, etkä toistaisi sokeasti Lutherin har-
haa. Tieto ja Raamatuntutkimus ovat kehittyneet
valtavasti hänen ajoistaan. Ethän usko enää hänen
neuvoihinsa maanviljelystä tai kaupankäynnistä.
Tällainen aineen palvonta on täysin vierasta UT:n
opille.
Keskiajalla se meni vielä täydestä.
Jo kokemus on osoittanut, että lapsikasteessa ei
ole Pyhää-Henkeä, sillä ei Jumalan työ ole niin
heikkoa, että vain murto-osa vauvana kastetuista
tulee uskoon.
Lue tuo 1. Kor 12 luku ajatuksen kanssa rukoil-
len. Siinä puhutaan HENGEN LAHJOISTA, eikä vesikasteesta!!!!!!
Jae 1 "MUTTA MITÄ HENGELLISIIN LAHJOIHIN TULEE...."
Miksi jääräpäisesti vänkäät samaa asiaa, vaikka
sinulle on monta kertaa selitetty tämä asia?
Taas viikon päästä kysyt samaa asiaa.
Gal 3:2 "Tämän vain tahdon saada tietää. Lain
teoistako saitte Hengen, vai uskossa kuulemisesta?
Pyhää-Henkeä ei saada vesikasteessa, vaan ne ovat
eri kokemuksia.
Luovu jo harhastasi ja kasva sinäkin täyteen mie-
huuteen äläkä saata murheelliseksi Pyhää Henkeä
Ef 4:30 jankkaamalla itsekeksittyjä olettamuksia
Pyhän Hengen tehtävästä.>>Pyhää-Henkeä ei saada vesikasteessa, vaan ne ovat eri kokemuksia.
oppia ikä kaikki kirjoitti:
>>Pyhää-Henkeä ei saada vesikasteessa, vaan ne ovat eri kokemuksia.
Nimimerkki "oppia ikä kaikki":
"Raamattu osoittaa, ettei kaste ole lihan saastan poistamista, vaan kuten edellä Raamattua siteeraten sanoin, "hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta". Kaste ei pese pois syntejämme. Sen tekee vain Jeesuksen veri".
---
Turhaan siis Pietari kehoitti ottamaan kasteen SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Apt. 2:38).
Turhaan myös Paavali sai kasteen, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).oppia ikä kaikki kirjoitti:
>>Pyhää-Henkeä ei saada vesikasteessa, vaan ne ovat eri kokemuksia.
oppia ikä kaikki: "Kaste oli ja on edelleen tunnustautmista Kristukseen ja Hänen tekoonsa meidän edestämme".
---
Minä taas näkisin asian toisinpäin: Jumala tunnustaa meidät kasteessa omikseen.
Eikö Jeesuksen itsensäkin ottamassa kasteessa Jumala itse todistanut (tunnustanut)taivaasta käsin:"Sinä (Jéesus)olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt" (Luuk. 3:22).
Myös Pyhä Henki oli läsnä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen (22).
Samoin on meidän kasteessamme; Siinä toimii Isä ja Poika ja Pyhä Henki, Jumalan kolmiyhteys.
Kaste ei siis ole pelkkää vettä!oppia ikä kaikki kirjoitti:
>>Pyhää-Henkeä ei saada vesikasteessa, vaan ne ovat eri kokemuksia.
oppia ikä kaikki: " Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus."
"Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko."
Samoin on kasteen laita".
---
Kaste on hyödyksi ja pelastukseksi vain niille, jotka uskovat.
"Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16)
1. Piet. 3:21.
Tietoa rekisteröitymisestä
Kun kirjoitat viestin rekisteröidyllä nimimerkillä, nimimerkki näkyy aktiivisena linkkinä viestilistassa. Muut käyttäjät tunnistavat rekisteröidyn nimimerkin pienestä käyntikortista, joka näkyy nimimerkin vieressä. Linkkiä napsauttamalla käyttäjät voivat vierailla omalla sivullasi Galleriassa.- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
oppia ikä kaikki: " Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus."
"Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko."
Samoin on kasteen laita".
---
Kaste on hyödyksi ja pelastukseksi vain niille, jotka uskovat.
"Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16)
1. Piet. 3:21.
Tietoa rekisteröitymisestä
Kun kirjoitat viestin rekisteröidyllä nimimerkillä, nimimerkki näkyy aktiivisena linkkinä viestilistassa. Muut käyttäjät tunnistavat rekisteröidyn nimimerkin pienestä käyntikortista, joka näkyy nimimerkin vieressä. Linkkiä napsauttamalla käyttäjät voivat vierailla omalla sivullasi Galleriassa.tee niikuin Raamattu opettaa?
-"Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16) "
-Tuossahan on selvä jäsjestys, niikuin itsekkin sanoit, kaste ilman uskoa on hyödytön.
-Siksi juuri lapsikaste onkin hyödytön ja turha.
-Ensin USKO, sitten kaste. Eikä kaste pelasta, vaan USKO! Miten sinä oikein tämänkin Sanan ajattelet, vaikka ymmärrät kun sen siteraasit??? - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "Hänessä olemme haudatut kuolemaan, ja sen symbolina meidät kastetaan hautaamalla, eli upottamalla kokonaan vedenalle.
-Ja niikuin Kristukin herätettiin kuolleista uuteen elämään, mekin kasteessa nousemme "kuolleista", uuteen elämään Kristuksessa".
---
Ymmärsinkö oikein: Kaste on vertauskuvallinen toimitus, jossa Isä ja Poika ja Pyhä Henki ei olekkaan todellisesti (oikeasti) läsnä (Matt. 28:19)?
Kasteeseesi ei siis OIKEASTI liity mitään Pyhän Hengen toimintaa. Kaikki on vain vertauskuvallista.
Toisaalta sanot, että "kasteessa nousemme "kuolleista" uuteen elämään Kristuksessa"?
Puhutko tässäkin vain vertauskuvallisesta asiasta?meidät HAUDATAAN, eihän siinä todellista hautaamista tapahdu, vaan kun Kristus on haudattu todellisesti, meidätkin haudataan kasteessa, upottamalla Hänen kuolemaansa, kyllä me olemme siinä kätkettynä koknaan JUmalaan Kristuksessa, jo ennen kastetta, kaste on kuuliaisuuden ja uskon askel, ulkoinen tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi, vesi itsessään on vain vettä, siinä me emme enää muutu miksikään.
-Toistan vielä, me olemme jo Kristuksessa, uudestisyntymisen myötä, siinä meillä on koko Jumala Isä Poika ja Pyhä henki, emme me Jumalaa vasta kasteessa saa omaksemme, me olemme jo Kristuksessa kätkettynä Jumalssa, ilman kastettakin, kasteessa me vaan tunnustaudumme Kristuksen seuraajiksi elämämme loppuun asti.
-Ja miksi sinä vänkäät tuota Pietarin saar nan yhtä kohtaa, siinäkin Pietari käskee tehdä parannusta, ja sitten kasteelle, ja juutalaisia Pietari otti lujemmalle näissä asioissa kuin pakanoita, koska oli kova paikka lainalsiten omavanhurskasten luopua ympärilaeikkauksesta, siksi Pietari vaati heiltä menenä kasteelle , ennenkuin anteeksiantamus Jeesuksen verenkautta tulisi voimaan, mutta siinäkin veri puhdistaa, ei kaste.
Toinen on tuo kun Saul tulee uskoon, ei hän kasteessa pelastunut, häneen sovellettiin samaa ankaruutta tehdä ratkaisu kristuksen puoleen, kuin juutalaiin yleensä, etteivät vetäytyisi heti pois Kristuksesta takaisin lainvanhurskauteen, pakanoihin tämä ei ollut tarpeellista.
-Ja muutenkin, nämäkö Raamatun kohdat sitten antaa luvan ja oikeutuksen kastaa lapsia?
-Tässä on kyse aikuisista kastettavista, Paavalikin oli jo aika vanha mies. ajattele nyt asioista ja haihduta lutterin oppi päästäsi, ihan oikeasti! - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "kun tahallasi" kyselee: "Onko ehtoollinen symboolinen muistoateria,...".
---
Ei ole!
Jeesus sanoo leivästä, että "tämä ON minun ruumiini"(Luuk. 22:19) ja viinistä "tämä ON uusi liitto minun veressäni" (Lk. 22:20).
Mikä On, se ON!
Muuksi tätä ei tarvitse muuttaa, vaikka järkemme sanoo toisin.
---
Samoin on kasteemmekin suhteen. Kaste ON sitä, mitä Raamattu sanoo sen OLEVAN, vaikka järkemme sanoo toisin!
Esim.Room. 6:3-14 kertoo selkeästi sen, että kasteessa meidät liitetään Kristuksen kuoleman yhteyteen (j. 3). Kyse ei siis ole mistään vertauskuvallisesta asiasta vaan todellisesta asiasta.
”..me kaikki olemme kastetut Kristuksen kuolemaan” (Room. 6:3).
Mitä tämä tarkoittaa?
Kristillinen kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen myös tästä voitosta osalliseksi.
Kasteessa tulemme myös osalliseksi ylösnousemuselämästä (Room. 6:5).
Kasteessa siis tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room 6:5).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13)OIKEASTI.
(Olen tästä samaa mieltä RO:n kanssa!)Sinun mielestäsi, kun sinä niin mielelläsi puhut monikossa näistä kasteasioista puhuttaessa?
-Silloin ei ollut kirkkoa, ei luherilaisuutta, oli vain alkuseurakunta, kullakin paikkakunnalla, ketä nuo Me on sinulle?
-"Ei ole!
Jeesus sanoo leivästä, että "tämä ON minun ruumiini"(Luuk. 22:19) ja viinistä "tämä ON uusi liitto minun veressäni" (Lk. 22:20).
Mikä On, se ON!
Muuksi tätä ei tarvitse muuttaa, vaikka järkemme sanoo toisin."
-Mutta että se ei totudu siinä kun me nautitaan tämä Jeesuksen muistoateria, vaan se uusiliitto Jeesuksen veressä on jo tapahtunut uudestisyntymisessä, sekin symboloi Jeesuksen verta ja ruumista, siinä me muistelemme Hänen kuolemaansa, ei siinä ehtoollisessa tapahdu mitään syntien anteesksi antamusta, se on jo tapahtunut , ja siksi me voimme nauttia Hänen muistokseen, Hänen kuolemaansa.
Nyt arvaan, että haet kohdan evankeliumeista, jossa jeesus sanoo, joka ei syö minun ruumistani, eikä juo minun vertani, ei voi päästä taivaaseen.
Mutta ei se tarkoita, että joka sitä ei syö, onhan paljon uskovaisia maailmassa, ettei ole mahdollisuutta syödä ja juda tätä muistoateriaa kongkreetisesti, vaan se on sitä, ettemme kiellä Jeesuksen ruumiin uhria, emmekä kiellä Hänen verensä osallisuutta. Jos nämä kielletään jossain uskon yhteisöissä, he eivät todellakaan pääse taivaaseen. Tai muuten kieltää ehtoollisen nauttimisen. RitariOlevainen kirjoitti:
meidät HAUDATAAN, eihän siinä todellista hautaamista tapahdu, vaan kun Kristus on haudattu todellisesti, meidätkin haudataan kasteessa, upottamalla Hänen kuolemaansa, kyllä me olemme siinä kätkettynä koknaan JUmalaan Kristuksessa, jo ennen kastetta, kaste on kuuliaisuuden ja uskon askel, ulkoinen tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi, vesi itsessään on vain vettä, siinä me emme enää muutu miksikään.
-Toistan vielä, me olemme jo Kristuksessa, uudestisyntymisen myötä, siinä meillä on koko Jumala Isä Poika ja Pyhä henki, emme me Jumalaa vasta kasteessa saa omaksemme, me olemme jo Kristuksessa kätkettynä Jumalssa, ilman kastettakin, kasteessa me vaan tunnustaudumme Kristuksen seuraajiksi elämämme loppuun asti.
-Ja miksi sinä vänkäät tuota Pietarin saar nan yhtä kohtaa, siinäkin Pietari käskee tehdä parannusta, ja sitten kasteelle, ja juutalaisia Pietari otti lujemmalle näissä asioissa kuin pakanoita, koska oli kova paikka lainalsiten omavanhurskasten luopua ympärilaeikkauksesta, siksi Pietari vaati heiltä menenä kasteelle , ennenkuin anteeksiantamus Jeesuksen verenkautta tulisi voimaan, mutta siinäkin veri puhdistaa, ei kaste.
Toinen on tuo kun Saul tulee uskoon, ei hän kasteessa pelastunut, häneen sovellettiin samaa ankaruutta tehdä ratkaisu kristuksen puoleen, kuin juutalaiin yleensä, etteivät vetäytyisi heti pois Kristuksesta takaisin lainvanhurskauteen, pakanoihin tämä ei ollut tarpeellista.
-Ja muutenkin, nämäkö Raamatun kohdat sitten antaa luvan ja oikeutuksen kastaa lapsia?
-Tässä on kyse aikuisista kastettavista, Paavalikin oli jo aika vanha mies. ajattele nyt asioista ja haihduta lutterin oppi päästäsi, ihan oikeasti!RO :"...kaste on kuuliaisuuden ja uskon askel, ulkoinen tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi, vesi itsessään on vain vettä, siinä me emme enää muutu miksikään".
---
Sinä teet aina vaan kasteestasi oman tunnustusteon (=lakia) ja ulkonaisen merkin (vesi).
Jeesuksenkin kasteessa oli mukana Jumala ja Pyhä Henki.
Siinä Jumala tunnusti Jeesuksen omaksi Pojakseen.
Jeesuksen ottama kaste ei ollut pelkkää vettä.
---
Kerrataampa vielä.
Kristillisessä kasteessa on kahdenlaiset asiat:
-maalliset (=luonnollinen ja phudas vesi) ja
-taivaalliset (Isä, Poika ja Pyhä Henki).
Miten kolmiyhteys vaikuttaa kasteessa?
-Jumala ottaa se, joka kastetaan (opetus)lapseksensa (Matt. 28:19)
-Poika pukee hänet vanhurkaudellansa (Gal. 3:27)
-Pyhä Henki uudestisynnyttää hänet ja tekee asumasijaksensa (Tiit. 3:5, Joh. 3:5).
---
Sinulta en ole vieläkään saanut vastausta, miten kolmiyhteinen Jumala vaikuttaa kasteessasi!
Jos olet antanut, niin selitäppä vielä kerran lyhyesti muutamalla lauseella.
Saattaa olla, että vastauksesi on jäänyt huomaamatta, pitkien selitystesi varjoon. (perustelut Raamatun Sanalla!)- oppia ikä kaikki
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "oppia ikä kaikki":
"Raamattu osoittaa, ettei kaste ole lihan saastan poistamista, vaan kuten edellä Raamattua siteeraten sanoin, "hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta". Kaste ei pese pois syntejämme. Sen tekee vain Jeesuksen veri".
---
Turhaan siis Pietari kehoitti ottamaan kasteen SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI (Apt. 2:38).
Turhaan myös Paavali sai kasteen, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).Pietarin kehoitus kuuluu kokonaisuudessaan:
"TEHKÄÄ PARANNUS ja OTTAKOON kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi".
Kehoituksen osat ovat tiukasti toisiinsa sidotut.
Ensin tehdään PARANNUS SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI ja sitten OTETAAN KASTE, jonka kautta uskosssa sitoudutaan KRISTUKSEEN = SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN, josta seurauksena on hyvä omatunto.
Luuk.24:47
"ja että PARANNUSTA SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista".
Näemme, että syntien anteeksisaamisen edellytys on parannus. Parannuksen tekoon kehoittaminen voi tuntua ahdistavalta, jos se käsitetään niin, että ihmisen tulisi yrittää parannella itseään ennen kuin voisi päästä Jumalan yhteyteen. Parannus on mielenmuutos; katuminen ja kääntyminen sellaisena kuin on Kristuksen puoleen. Se on Kristuksen teon hyväksymistä omalle kohdalle ja luottamsta Hänen verensä voimaan pestä puhtaaksi kaikesta synnistä.
Kontekstista irroitettuna voi lähes mistä tahansa Raamatun kohdasta saada Raamatun kokonaisilmoituksen vastaisen käsityksen. - oppia ikä kaikki
Tapio522 kirjoitti:
oppia ikä kaikki: "Kaste oli ja on edelleen tunnustautmista Kristukseen ja Hänen tekoonsa meidän edestämme".
---
Minä taas näkisin asian toisinpäin: Jumala tunnustaa meidät kasteessa omikseen.
Eikö Jeesuksen itsensäkin ottamassa kasteessa Jumala itse todistanut (tunnustanut)taivaasta käsin:"Sinä (Jéesus)olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt" (Luuk. 3:22).
Myös Pyhä Henki oli läsnä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen (22).
Samoin on meidän kasteessamme; Siinä toimii Isä ja Poika ja Pyhä Henki, Jumalan kolmiyhteys.
Kaste ei siis ole pelkkää vettä!>>Minä taas näkisin asian toisinpäin: Jumala tunnustaa meidät kasteessa omikseen.
oppia ikä kaikki kirjoitti:
Pietarin kehoitus kuuluu kokonaisuudessaan:
"TEHKÄÄ PARANNUS ja OTTAKOON kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi".
Kehoituksen osat ovat tiukasti toisiinsa sidotut.
Ensin tehdään PARANNUS SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI ja sitten OTETAAN KASTE, jonka kautta uskosssa sitoudutaan KRISTUKSEEN = SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN, josta seurauksena on hyvä omatunto.
Luuk.24:47
"ja että PARANNUSTA SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista".
Näemme, että syntien anteeksisaamisen edellytys on parannus. Parannuksen tekoon kehoittaminen voi tuntua ahdistavalta, jos se käsitetään niin, että ihmisen tulisi yrittää parannella itseään ennen kuin voisi päästä Jumalan yhteyteen. Parannus on mielenmuutos; katuminen ja kääntyminen sellaisena kuin on Kristuksen puoleen. Se on Kristuksen teon hyväksymistä omalle kohdalle ja luottamsta Hänen verensä voimaan pestä puhtaaksi kaikesta synnistä.
Kontekstista irroitettuna voi lähes mistä tahansa Raamatun kohdasta saada Raamatun kokonaisilmoituksen vastaisen käsityksen.oppia ikä kaikki: "Kehoituksen osat ovat tiukasti toisiinsa sidotut.
Ensin tehdään PARANNUS SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI ja sitten OTETAAN KASTE, jonka kautta uskosssa sitoudutaan KRISTUKSEEN = SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN, josta seurauksena on hyvä omatunto".
---
Ahaa..sinä tarkoitatkin, että Apt. 2:38 pitääkin ymmärtää näin:
"TEHKÄÄ PARANNUS SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI JA SITTEN OTTAKAA KASTE, JONKA KAUTTA USKOSSA SITOUDUTTE KRISTUKSEEN" (=SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN).
Olisko tämä mielestäsi "parempi" käännös?
Vai miten sinä kääntäisit ko. kohdan?
Eikö kasteesta näin ollen tule enemmän "ihmispainotteinen"?
Itse en menisi muuttamaan Jumalan Sanaa!
Uskon myös, että parannus (=usko), kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saaminen kuuluvat samaan kokonaisuuteen.
---
Uskovien kasteen kannnattajathan korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa. Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä kasteesta puheen ollen.
Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"(Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.
Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden kasteen sisältö.
Uskovien kasteen kannattajat tekevät kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon ja näin hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän) merkityksen.RitariOlevainen kirjoitti:
meidät HAUDATAAN, eihän siinä todellista hautaamista tapahdu, vaan kun Kristus on haudattu todellisesti, meidätkin haudataan kasteessa, upottamalla Hänen kuolemaansa, kyllä me olemme siinä kätkettynä koknaan JUmalaan Kristuksessa, jo ennen kastetta, kaste on kuuliaisuuden ja uskon askel, ulkoinen tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi, vesi itsessään on vain vettä, siinä me emme enää muutu miksikään.
-Toistan vielä, me olemme jo Kristuksessa, uudestisyntymisen myötä, siinä meillä on koko Jumala Isä Poika ja Pyhä henki, emme me Jumalaa vasta kasteessa saa omaksemme, me olemme jo Kristuksessa kätkettynä Jumalssa, ilman kastettakin, kasteessa me vaan tunnustaudumme Kristuksen seuraajiksi elämämme loppuun asti.
-Ja miksi sinä vänkäät tuota Pietarin saar nan yhtä kohtaa, siinäkin Pietari käskee tehdä parannusta, ja sitten kasteelle, ja juutalaisia Pietari otti lujemmalle näissä asioissa kuin pakanoita, koska oli kova paikka lainalsiten omavanhurskasten luopua ympärilaeikkauksesta, siksi Pietari vaati heiltä menenä kasteelle , ennenkuin anteeksiantamus Jeesuksen verenkautta tulisi voimaan, mutta siinäkin veri puhdistaa, ei kaste.
Toinen on tuo kun Saul tulee uskoon, ei hän kasteessa pelastunut, häneen sovellettiin samaa ankaruutta tehdä ratkaisu kristuksen puoleen, kuin juutalaiin yleensä, etteivät vetäytyisi heti pois Kristuksesta takaisin lainvanhurskauteen, pakanoihin tämä ei ollut tarpeellista.
-Ja muutenkin, nämäkö Raamatun kohdat sitten antaa luvan ja oikeutuksen kastaa lapsia?
-Tässä on kyse aikuisista kastettavista, Paavalikin oli jo aika vanha mies. ajattele nyt asioista ja haihduta lutterin oppi päästäsi, ihan oikeasti!että kaikki sakramentit
"vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti. [Hepr. 9:10].
Esikuvat ovat voimassa vain siihen asti kun tullaan täyteen miehuuteen, eli ymmärretään esikuvien tarkoitus.
Ymmärrystäni on auttanut tämä jumalattomien käänteinen leivän syöminen ja viinin juominen, sillä:
"he syövät leipänään jumalattomuutta, juovat viininään väkivallan tekoja". [Sananl.4:17]
Uskovaisille Jeesuksen ruumiin syöminen, ehtoollinen, kuvaa Jumalan voitelemasta jumalisesta arkielämästä ja viininämme pitäisi olla Jumalan rakkauden osoittaminen kaikkia lähimmäisiämme kohtaan!- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RO :"...kaste on kuuliaisuuden ja uskon askel, ulkoinen tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi, vesi itsessään on vain vettä, siinä me emme enää muutu miksikään".
---
Sinä teet aina vaan kasteestasi oman tunnustusteon (=lakia) ja ulkonaisen merkin (vesi).
Jeesuksenkin kasteessa oli mukana Jumala ja Pyhä Henki.
Siinä Jumala tunnusti Jeesuksen omaksi Pojakseen.
Jeesuksen ottama kaste ei ollut pelkkää vettä.
---
Kerrataampa vielä.
Kristillisessä kasteessa on kahdenlaiset asiat:
-maalliset (=luonnollinen ja phudas vesi) ja
-taivaalliset (Isä, Poika ja Pyhä Henki).
Miten kolmiyhteys vaikuttaa kasteessa?
-Jumala ottaa se, joka kastetaan (opetus)lapseksensa (Matt. 28:19)
-Poika pukee hänet vanhurkaudellansa (Gal. 3:27)
-Pyhä Henki uudestisynnyttää hänet ja tekee asumasijaksensa (Tiit. 3:5, Joh. 3:5).
---
Sinulta en ole vieläkään saanut vastausta, miten kolmiyhteinen Jumala vaikuttaa kasteessasi!
Jos olet antanut, niin selitäppä vielä kerran lyhyesti muutamalla lauseella.
Saattaa olla, että vastauksesi on jäänyt huomaamatta, pitkien selitystesi varjoon. (perustelut Raamatun Sanalla!)"Miten kolmiyhteys vaikuttaa kasteessa?
-Jumala ottaa se, joka kastetaan (opetus)lapseksensa (Matt. 28:19)
-Poika pukee hänet vanhurkaudellansa (Gal. 3:27)
-Pyhä Henki uudestisynnyttää hänet ja tekee asumasijaksensa (Tiit. 3:5, Joh. 3:5)."
"Matt 28:19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. kastakaa heidät Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
-Opetuslapseksi tehdään saarnaamalla evankeliumia, kun ihminen uskoo evankeliumin, hänte on tehty opetuslapseksi. Sitten höänet kastetaan. Ja tämä pitää yhtä Jeesuksen opetuksenkanssa,"Joka USKOO ja kastetaan se pelastuu, joka ei USKo, se tuomitaan kadotukseen."
-Huomaa nyt, ei opetuslapsia tehdä kastamalla kuin liukuhihnalta.
-"Gal. 3:27. Antaako hän siis teille Hengen ja tekeekö hän voimatekoja teidän keskuudessanne lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta."
-Tähän voidaan vastata, että hän toimii Sanan kuuleimsen kautta, ei tekojen, ei edes kasteen kautta, vaan uskossa kuulemisen kautta. Raamattu sanoo hyvin tähän liittyen, "Usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Kristuksen sanan kautta," siis USKOSSA kuulemisen kautta, usko ja kuuleminen ovat toisistaan riippuvaiset, kuulemisen kautta syntyy usko, ja uskon kautta syntyy halu seurata Jeesusta myös kasteen hautaan.
"Tiit. 3:5,hän pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta vaan laupeutensa tähden uudestisyntymisen pesun ja Pyhän henken uudistuksen kautta."
-Tämäkään ei tue lapsikastetta millään tavalla, ei puhuta kastevedestä, ihmisen sisimmän pesuun tarvitaan Jeesuksen veri, veren pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, siis uudestisynnytään YLHÄÄLTÄ, HENHESTÄ, on tosi huolimatonta Raamatun lukemista sovittaa tämäkin Raamatun kohta lapsikasteeseen, se on rikos, Raamatun totuutta vastaan, ja johtaa harhaan.
"Joh. 3:5 Jeesus vastasi: Totisesti totisesti minä sanon sinulle; jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
-Tämäkin Raamatun kohta puhuu uudestisyntymisestä, ei kasteesta sanaakaan, montako kertaa, olet kuullut täällä sanottavan, että ET VOI SANOA tässä puhutusta vedestä, että se olisi lapsikastevettä!?
-Siinä sinä Tapio522 puhut täysin omiasi, tai sitten kirkon ja lutherin sanoilla, he valehtelevat, ja niin teet sinäkin jos väität tuossa mainittua "vedestä" lapsikastevedeksi!
-Mutta eläväksi vedeksi sitä voidaan sanoa, koska siihen saa tukea Raamatusta Jeesuksen omista puheista, lapsikastevedestä Jeesus ei sensijaan puhu missään!
Ja kun Jeesus antoi henkensä, Hänen kykensä puhkaistiin keihäällä, ja heti siitä vuosi verta ja VETTÄ, kaosivirran vuo avattiin Golgatalla, puhdistava veri, ja elämän veden lähde , aukaistiin Gogatan kekimmäisellä ristillä, ja Jeesus huutaa tätnäkin päivänä, "Joka tahtoo, tulkoon ja juokoon elämän veden lähteestä." Ei siis ole kyse kastevedestä.
Kumoappa tämä Raamatun totuus, selvästi Raamatulla. Raamattu on kumonnut tässä sinun lapsikaste teoriasi, ja jos olet nöyrä Jumalan sanan edessä ymmärrät ja myönnät Raamatun olevan oikeassa. - oppia ikä kaikki
Tapio522 kirjoitti:
oppia ikä kaikki: "Kehoituksen osat ovat tiukasti toisiinsa sidotut.
Ensin tehdään PARANNUS SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI ja sitten OTETAAN KASTE, jonka kautta uskosssa sitoudutaan KRISTUKSEEN = SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN, josta seurauksena on hyvä omatunto".
---
Ahaa..sinä tarkoitatkin, että Apt. 2:38 pitääkin ymmärtää näin:
"TEHKÄÄ PARANNUS SYNTIENNE ANTEEKSISAAMISEKSI JA SITTEN OTTAKAA KASTE, JONKA KAUTTA USKOSSA SITOUDUTTE KRISTUKSEEN" (=SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN).
Olisko tämä mielestäsi "parempi" käännös?
Vai miten sinä kääntäisit ko. kohdan?
Eikö kasteesta näin ollen tule enemmän "ihmispainotteinen"?
Itse en menisi muuttamaan Jumalan Sanaa!
Uskon myös, että parannus (=usko), kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saaminen kuuluvat samaan kokonaisuuteen.
---
Uskovien kasteen kannnattajathan korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa. Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä kasteesta puheen ollen.
Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"(Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.
Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden kasteen sisältö.
Uskovien kasteen kannattajat tekevät kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon ja näin hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista armotekoa ja lahjaa ilmentävän (evankeliumiin liittyvän) merkityksen.En ole muuttanut Jumalan sanaa piiruakaan.
Minkä olen lainannut Raamatusta, se on suoraa lainaa.
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan". Apt.2:38
1.Ensin usko = parannuksen tekeminen, kääntyminen Kristuksen puoleen, evankeliumin (ilosanoma Jeesuksesta ja syntien anteeksisaamisesta Hänen kauttaan) uskominen
2.Sitten kaste = "ottakoon kukin teistä kasteen"
joka "ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta".
3.Pyhän Hengen lahja on lupaus ja vakuus Jumalan lapseudesta.
"Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia".
Otetaanpa eräs toinen Raamatun kohta:
Mk.1:
14. Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
15. ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
Jeesus siis saarnasi Jumalan evankeliumia, johon kuului parannuksen tekeminen. Mitä tuo parannuksen tekeminen sisälsi. Mitä Jeesus sillä tarkoitti. Evankeliumin uskomista. Niinhän tuossa selvästi sanotaan. Parannuksen tekeminen ja evankeliumin uskominen eivät tässä ole kaksi erillistä asiaa, vaan sisällöltään sama asia. Niin Jeesus julisti ylläolevassa Raamatun tekstissä.
Samoin parannuksen tekeminen (kohta 2) ja kasteen ottaminen kuuluvat yhteen.
Ne ovat evankeliumia, eivät lain tekoja. - oppia ikä kaikki
oppia ikä kaikki kirjoitti:
En ole muuttanut Jumalan sanaa piiruakaan.
Minkä olen lainannut Raamatusta, se on suoraa lainaa.
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan". Apt.2:38
1.Ensin usko = parannuksen tekeminen, kääntyminen Kristuksen puoleen, evankeliumin (ilosanoma Jeesuksesta ja syntien anteeksisaamisesta Hänen kauttaan) uskominen
2.Sitten kaste = "ottakoon kukin teistä kasteen"
joka "ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta".
3.Pyhän Hengen lahja on lupaus ja vakuus Jumalan lapseudesta.
"Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia".
Otetaanpa eräs toinen Raamatun kohta:
Mk.1:
14. Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
15. ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
Jeesus siis saarnasi Jumalan evankeliumia, johon kuului parannuksen tekeminen. Mitä tuo parannuksen tekeminen sisälsi. Mitä Jeesus sillä tarkoitti. Evankeliumin uskomista. Niinhän tuossa selvästi sanotaan. Parannuksen tekeminen ja evankeliumin uskominen eivät tässä ole kaksi erillistä asiaa, vaan sisällöltään sama asia. Niin Jeesus julisti ylläolevassa Raamatun tekstissä.
Samoin parannuksen tekeminen (kohta 2) ja kasteen ottaminen kuuluvat yhteen.
Ne ovat evankeliumia, eivät lain tekoja.>>Samoin parannuksen tekeminen (kohta 2) ja kasteen ottaminen kuuluvat yhteen.
Ne ovat evankeliumia, eivät lain tekoja. RitariOlevainen kirjoitti:
"Miten kolmiyhteys vaikuttaa kasteessa?
-Jumala ottaa se, joka kastetaan (opetus)lapseksensa (Matt. 28:19)
-Poika pukee hänet vanhurkaudellansa (Gal. 3:27)
-Pyhä Henki uudestisynnyttää hänet ja tekee asumasijaksensa (Tiit. 3:5, Joh. 3:5)."
"Matt 28:19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. kastakaa heidät Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
-Opetuslapseksi tehdään saarnaamalla evankeliumia, kun ihminen uskoo evankeliumin, hänte on tehty opetuslapseksi. Sitten höänet kastetaan. Ja tämä pitää yhtä Jeesuksen opetuksenkanssa,"Joka USKOO ja kastetaan se pelastuu, joka ei USKo, se tuomitaan kadotukseen."
-Huomaa nyt, ei opetuslapsia tehdä kastamalla kuin liukuhihnalta.
-"Gal. 3:27. Antaako hän siis teille Hengen ja tekeekö hän voimatekoja teidän keskuudessanne lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta."
-Tähän voidaan vastata, että hän toimii Sanan kuuleimsen kautta, ei tekojen, ei edes kasteen kautta, vaan uskossa kuulemisen kautta. Raamattu sanoo hyvin tähän liittyen, "Usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Kristuksen sanan kautta," siis USKOSSA kuulemisen kautta, usko ja kuuleminen ovat toisistaan riippuvaiset, kuulemisen kautta syntyy usko, ja uskon kautta syntyy halu seurata Jeesusta myös kasteen hautaan.
"Tiit. 3:5,hän pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta vaan laupeutensa tähden uudestisyntymisen pesun ja Pyhän henken uudistuksen kautta."
-Tämäkään ei tue lapsikastetta millään tavalla, ei puhuta kastevedestä, ihmisen sisimmän pesuun tarvitaan Jeesuksen veri, veren pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, siis uudestisynnytään YLHÄÄLTÄ, HENHESTÄ, on tosi huolimatonta Raamatun lukemista sovittaa tämäkin Raamatun kohta lapsikasteeseen, se on rikos, Raamatun totuutta vastaan, ja johtaa harhaan.
"Joh. 3:5 Jeesus vastasi: Totisesti totisesti minä sanon sinulle; jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
-Tämäkin Raamatun kohta puhuu uudestisyntymisestä, ei kasteesta sanaakaan, montako kertaa, olet kuullut täällä sanottavan, että ET VOI SANOA tässä puhutusta vedestä, että se olisi lapsikastevettä!?
-Siinä sinä Tapio522 puhut täysin omiasi, tai sitten kirkon ja lutherin sanoilla, he valehtelevat, ja niin teet sinäkin jos väität tuossa mainittua "vedestä" lapsikastevedeksi!
-Mutta eläväksi vedeksi sitä voidaan sanoa, koska siihen saa tukea Raamatusta Jeesuksen omista puheista, lapsikastevedestä Jeesus ei sensijaan puhu missään!
Ja kun Jeesus antoi henkensä, Hänen kykensä puhkaistiin keihäällä, ja heti siitä vuosi verta ja VETTÄ, kaosivirran vuo avattiin Golgatalla, puhdistava veri, ja elämän veden lähde , aukaistiin Gogatan kekimmäisellä ristillä, ja Jeesus huutaa tätnäkin päivänä, "Joka tahtoo, tulkoon ja juokoon elämän veden lähteestä." Ei siis ole kyse kastevedestä.
Kumoappa tämä Raamatun totuus, selvästi Raamatulla. Raamattu on kumonnut tässä sinun lapsikaste teoriasi, ja jos olet nöyrä Jumalan sanan edessä ymmärrät ja myönnät Raamatun olevan oikeassa.RO,Kysymykseeni :"Miten kolmiyhteys vaikuttaa kasteessasi"? ei tullut taaskaan mitään selvää vastausta.
Kerroit, mitä kaste EI OLE.
Minä taas yritän puhua koko ajan, mitä kaste ON.
Varsin hämärän peittoon jäi siis jälleen kerran Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen merkitys kasteessasi.
Turhaanko sitten kolmiyhteisen Jumalan liitätte kasteeseenne, "muodon" vuoksiko, jos sillä ei ole mitään virkaa?
---
Voisko esim. Ekivaari vastata pohdintoihini/kysymyksiini lyhyesti!- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
RO :"...kaste on kuuliaisuuden ja uskon askel, ulkoinen tunnustautuminen Kristuksen seuraajaksi, vesi itsessään on vain vettä, siinä me emme enää muutu miksikään".
---
Sinä teet aina vaan kasteestasi oman tunnustusteon (=lakia) ja ulkonaisen merkin (vesi).
Jeesuksenkin kasteessa oli mukana Jumala ja Pyhä Henki.
Siinä Jumala tunnusti Jeesuksen omaksi Pojakseen.
Jeesuksen ottama kaste ei ollut pelkkää vettä.
---
Kerrataampa vielä.
Kristillisessä kasteessa on kahdenlaiset asiat:
-maalliset (=luonnollinen ja phudas vesi) ja
-taivaalliset (Isä, Poika ja Pyhä Henki).
Miten kolmiyhteys vaikuttaa kasteessa?
-Jumala ottaa se, joka kastetaan (opetus)lapseksensa (Matt. 28:19)
-Poika pukee hänet vanhurkaudellansa (Gal. 3:27)
-Pyhä Henki uudestisynnyttää hänet ja tekee asumasijaksensa (Tiit. 3:5, Joh. 3:5).
---
Sinulta en ole vieläkään saanut vastausta, miten kolmiyhteinen Jumala vaikuttaa kasteessasi!
Jos olet antanut, niin selitäppä vielä kerran lyhyesti muutamalla lauseella.
Saattaa olla, että vastauksesi on jäänyt huomaamatta, pitkien selitystesi varjoon. (perustelut Raamatun Sanalla!)vaikka sinä saivartelet ja olet lukevinasi Raamattua
et ajattele ollenkaan, mitä siinä on kirjoitettu.
Pyhä-Henki EI TULLUT JEESUKSEN PÄÄLLE KASTEESSA:
Matt 3: 16 "Kun Jeesus OLI KASTETTU, nousi hän
kohta vedestä ja katso, taivaat aukenivat ja Hän
näki Jumalan Hengen laskeutuvan alas."
Menikö perille? PH laskeutui Jeesuksen ylle vasta
kasteen JÄLKEEN.
Putosiko opiltasi pohja pois?
Toinen kohta missä sekoilet jatkuvasti on, kun sanot, että uskovien kaste korottaa ihmisen omaa
tekoa.
Huh, huh.
Eikö juuri lapsikasteessa korostu ihmisten teot.
Pappi, vanhemmat ja kummit yrittävät tosissaan
pelastaa tuo viaton lapsi. Ei siinä kysytä Ju-
malan mielipidettä missään vaiheessa, vaan van-
hemmat päättävät koko seremonian.
Ihmistekoa alusta alkaen.
Ellet tätä näe, olet joko sokea tai tahallisesti
väärennät totuutta.
Jeesus sanoo: Joh 3:3 Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
Miten sinä saat tähänkin sopimaan kasteen. Oletko
aivopessyt itsesi, kun mikään selvä Raamatunkohta ei mene tajuntaasi?
Olet syntynyt alhaalta, vedestä!!!
Sinä saisit jo ruveta ajattelemaan itsenäisesti.
Olet ilmeisesti aikuinen mies. Nuo Lutherin
1500-luvulle keksimät taikauskoiset vesimagiia
muistuttavat käsitykset eivät enää kuulu 2000-luvulle. Silloin ihmiset olivat taikauskoisia
ja tarvitsivat jotain näkyvää uskoakseen, mutta
Paavali kirjoittaa, että me emme ole uudestisynty-
neet mistään näkyvästä, vaan Jumalan Sanasta. Soomipoik kirjoitti:
vaikka sinä saivartelet ja olet lukevinasi Raamattua
et ajattele ollenkaan, mitä siinä on kirjoitettu.
Pyhä-Henki EI TULLUT JEESUKSEN PÄÄLLE KASTEESSA:
Matt 3: 16 "Kun Jeesus OLI KASTETTU, nousi hän
kohta vedestä ja katso, taivaat aukenivat ja Hän
näki Jumalan Hengen laskeutuvan alas."
Menikö perille? PH laskeutui Jeesuksen ylle vasta
kasteen JÄLKEEN.
Putosiko opiltasi pohja pois?
Toinen kohta missä sekoilet jatkuvasti on, kun sanot, että uskovien kaste korottaa ihmisen omaa
tekoa.
Huh, huh.
Eikö juuri lapsikasteessa korostu ihmisten teot.
Pappi, vanhemmat ja kummit yrittävät tosissaan
pelastaa tuo viaton lapsi. Ei siinä kysytä Ju-
malan mielipidettä missään vaiheessa, vaan van-
hemmat päättävät koko seremonian.
Ihmistekoa alusta alkaen.
Ellet tätä näe, olet joko sokea tai tahallisesti
väärennät totuutta.
Jeesus sanoo: Joh 3:3 Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
Miten sinä saat tähänkin sopimaan kasteen. Oletko
aivopessyt itsesi, kun mikään selvä Raamatunkohta ei mene tajuntaasi?
Olet syntynyt alhaalta, vedestä!!!
Sinä saisit jo ruveta ajattelemaan itsenäisesti.
Olet ilmeisesti aikuinen mies. Nuo Lutherin
1500-luvulle keksimät taikauskoiset vesimagiia
muistuttavat käsitykset eivät enää kuulu 2000-luvulle. Silloin ihmiset olivat taikauskoisia
ja tarvitsivat jotain näkyvää uskoakseen, mutta
Paavali kirjoittaa, että me emme ole uudestisynty-
neet mistään näkyvästä, vaan Jumalan Sanasta.Soomipoik: "Menikö perille? PH laskeutui Jeesuksen ylle vasta kasteen JÄLKEEN.
Putosiko opiltasi pohja pois?
---
Ei mennyt.
Jeesuksen noustessa vedestä, "Hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen" (Mark. 1:11).
Pietarin sanojen mukaan parannus (=usko) ja kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saaminen liittyvät kiinteästi yhteen ja samaan kokonaisuuteen (Apt. 2:38).Soomipoik kirjoitti:
vaikka sinä saivartelet ja olet lukevinasi Raamattua
et ajattele ollenkaan, mitä siinä on kirjoitettu.
Pyhä-Henki EI TULLUT JEESUKSEN PÄÄLLE KASTEESSA:
Matt 3: 16 "Kun Jeesus OLI KASTETTU, nousi hän
kohta vedestä ja katso, taivaat aukenivat ja Hän
näki Jumalan Hengen laskeutuvan alas."
Menikö perille? PH laskeutui Jeesuksen ylle vasta
kasteen JÄLKEEN.
Putosiko opiltasi pohja pois?
Toinen kohta missä sekoilet jatkuvasti on, kun sanot, että uskovien kaste korottaa ihmisen omaa
tekoa.
Huh, huh.
Eikö juuri lapsikasteessa korostu ihmisten teot.
Pappi, vanhemmat ja kummit yrittävät tosissaan
pelastaa tuo viaton lapsi. Ei siinä kysytä Ju-
malan mielipidettä missään vaiheessa, vaan van-
hemmat päättävät koko seremonian.
Ihmistekoa alusta alkaen.
Ellet tätä näe, olet joko sokea tai tahallisesti
väärennät totuutta.
Jeesus sanoo: Joh 3:3 Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
Miten sinä saat tähänkin sopimaan kasteen. Oletko
aivopessyt itsesi, kun mikään selvä Raamatunkohta ei mene tajuntaasi?
Olet syntynyt alhaalta, vedestä!!!
Sinä saisit jo ruveta ajattelemaan itsenäisesti.
Olet ilmeisesti aikuinen mies. Nuo Lutherin
1500-luvulle keksimät taikauskoiset vesimagiia
muistuttavat käsitykset eivät enää kuulu 2000-luvulle. Silloin ihmiset olivat taikauskoisia
ja tarvitsivat jotain näkyvää uskoakseen, mutta
Paavali kirjoittaa, että me emme ole uudestisynty-
neet mistään näkyvästä, vaan Jumalan Sanasta.Soomipoik: " Olet syntynyt alhaalta, vedestä"!!!
---
Ei pidä paikkaansa.
Raamatun Sanan mukaan meidän pitää syntyä VEDESTÄ ja HENGESTÄ (Joh. 3:5).
Pelkästä vedestä ei voi syntyä mitään.
Sen tiedämme jo Jumalan luomisteoista.
Siinäkin vesi ja Henki liitetään yhteen.
"Jumalan HENKI liikkui VETTEN päällä" (1. Moos. 1:2).- pysty
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: " Olet syntynyt alhaalta, vedestä"!!!
---
Ei pidä paikkaansa.
Raamatun Sanan mukaan meidän pitää syntyä VEDESTÄ ja HENGESTÄ (Joh. 3:5).
Pelkästä vedestä ei voi syntyä mitään.
Sen tiedämme jo Jumalan luomisteoista.
Siinäkin vesi ja Henki liitetään yhteen.
"Jumalan HENKI liikkui VETTEN päällä" (1. Moos. 1:2).ajattelemaan itsenäisesti, vaan kelaat noita Lutterin harhaoppeja ees taas.
No koeta sitten päästä sen vesikipposi kanssa taivaaseen.
Muuten taivas ja maa luotiin SANAN KAUTTA, mutta sinullehan kaikki on vettä.
Hebr 11:3
"Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on ra-
kennettu Jumalan Sanalla, niin että se, mikä nähdään, EI OLE SYNTYNYT NÄKYVÄISESTÄ."
Onko sinulla näkymätöntä vettä? - valehdella?
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: "Menikö perille? PH laskeutui Jeesuksen ylle vasta kasteen JÄLKEEN.
Putosiko opiltasi pohja pois?
---
Ei mennyt.
Jeesuksen noustessa vedestä, "Hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen" (Mark. 1:11).
Pietarin sanojen mukaan parannus (=usko) ja kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saaminen liittyvät kiinteästi yhteen ja samaan kokonaisuuteen (Apt. 2:38).Mark 1:9-10
"Ja Johannes kastoi Hänet Jordanissa. Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivaan aukenevan, ja kuuli...."
SIIS. Johannes kastoi Hänet. Se kaste oli siinä!!!! Ei taivas vielä silloin auennut!
Sen JÄLKEEN Jeesus nousi vedestä ja vasta silloin taivaat aukenivat, ja Pyhä-Henki laskeutui....
Olet oikein itsepäisyyden esikuva, kun pitää vään-
tää rautalangasta, ennenkuin uskot. pysty kirjoitti:
ajattelemaan itsenäisesti, vaan kelaat noita Lutterin harhaoppeja ees taas.
No koeta sitten päästä sen vesikipposi kanssa taivaaseen.
Muuten taivas ja maa luotiin SANAN KAUTTA, mutta sinullehan kaikki on vettä.
Hebr 11:3
"Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on ra-
kennettu Jumalan Sanalla, niin että se, mikä nähdään, EI OLE SYNTYNYT NÄKYVÄISESTÄ."
Onko sinulla näkymätöntä vettä?Nim. "pysty": "Muuten taivas ja maa luotiin SANAN KAUTTA, mutta sinullehan kaikki on vettä.
Hebr 11:3"
....Onko sinulla näkymätöntä vettä?
---
Taivas ja maa luotiin VEDESTÄ ja VEDEN KAUTTA, Jumalan SANAN VOIMASTA:
"Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, VEDESTÄ JA VEDEN KAUTTA rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan SANAN VOIMASTA" (2. Piet. 3:5.).
Kuinka monta kertaa minun pitää sanoa, että kaste ei ole pelkkää vettä.
Miksi tämä ei mene perille!
Tahallasiko väärennät sanomisiani.
(Joka pitää kastetta pelkkänä vesikasteena, kasteluna, saattaa kaste ollakin pelkkää vettä!)- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Nim. "pysty": "Muuten taivas ja maa luotiin SANAN KAUTTA, mutta sinullehan kaikki on vettä.
Hebr 11:3"
....Onko sinulla näkymätöntä vettä?
---
Taivas ja maa luotiin VEDESTÄ ja VEDEN KAUTTA, Jumalan SANAN VOIMASTA:
"Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, VEDESTÄ JA VEDEN KAUTTA rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan SANAN VOIMASTA" (2. Piet. 3:5.).
Kuinka monta kertaa minun pitää sanoa, että kaste ei ole pelkkää vettä.
Miksi tämä ei mene perille!
Tahallasiko väärennät sanomisiani.
(Joka pitää kastetta pelkkänä vesikasteena, kasteluna, saattaa kaste ollakin pelkkää vettä!)ajattelukyvytön.
Tuossa edellä yritit "valehdella" tuosta Jeesuksen
kasteesta, vaikka varmasti ymmärsit itsekin, miten
se meni.
Valheella on lyhyet jäljet.
Nyt intät vastoin Jumalan Sanaa, että veden avulla
olisi maailma luotu.
Vesihän on välttämätön elementti olemassalemiselle
ja ihmisestäkin on noin 70 % vettä,
MUTTA MAAILMA LUOTIIN JUMALAN SANALLA!!!!!
Kuinka monta kertaa sinulle pitää sanoa, että kaste on vettä, joka on VAIN TÄTÄ AIKAA VARTEN,
Hebr 9:10.
Me EMME OLE UUDESTISYNTYNEET NÄKYVÄSTÄ!!!!!
Sinä olet kiinnittänyt mielesi materiaan, vaikka
Raamattu varoittaa siitä
Kol3:2 "Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on,
älköön siihen, mikä on maan päällä."
Hymistele vaan sen vetesi kanssa jos se sinulle
riittää, mutta älä väärennä Jumalan Sanaa.
4:11 Ja hän antoi toiset....paimeniksi ja opettajiksi,
4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,...
---
Paimenen (kaitsijan)tehtävä seurakunnassa on ensiarvoisen tärkeä.
Niinpä siihen tehtävään ei kelpakaan kuka tahansa.
"Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,..."(1Tim.3:2).
Lueppa mitä vaikeuksia Vammalan kappalainen JARI RANKINEN kokee työssään:
http://rankinen.blogspot.com/
(Jari Rankisen nettipäiväkirja)- RitariOlevainen
""Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,..."(1Tim.3:2)."
-Ja siihen vielä lisättäväksi se, että perheensä hyvin hallitseva, lapset ovat uskovaisia. Eikö tässäkin ilmene, että täytyy olla henkilökohtaisesti tulla uskoon, eikä pelkästään isän ja äidin tahdosta kastettuna vauna riitä, täytyy kokea omakohtainen uskoon tulo.
Kasvattajana niin taitava, että lapset varttuessaan eivät lähde maailaman poluille, vaan lähtevät seuraamaan isänsä Jumalaa, Jeesuksen kautta uudestisyntymällä!
-En nyt sanosi noin, Jari Rankinen on kirkon vanki virkansa puolesta, ei Jumalan sanan vankina, jos menettää virkansa, menettää hyvän palkan, ei muuta, saarnata hän saa vielä vapaammin kuin kirkossa konsanaan!
-Tämä palstahan ei ole mikään seurakunta, eikä täällä ole kukaan kaitsija,(paitsi jos saadaan sheriffi, eikä hänkään ole valvomassa muuta kuin kurittomuutta) täällä on vaapaa kirjoittamaan jokainen, henkilöön katsomatta, ja jokainen vastaa itsestään Jumalalle täällä kirjoittaessaan, ei ole kenellekkään ihmiselle tilivelvollinen, ei kirkolle, ei seurakunnalle, ainaostaan Herransa edessä tekee sanomisitaan tiliä!
"Paavali korostaa taas sitä, että Jeesus on ylösnoussut taivaaseen (8,9,10)."
Näinhän se on, että Jeesus on ylös noussut, ja hänessä meilläkin on mahdollisuus nousta ylös, kun kiinnitämme mielemme häneen:
Hepr. 3:1
"Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen", [Ef.2:1-6]
Joh. 11:25
"Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut."
Hymeneus ja Filetus opettivat todennäköisesti, väärin, että ylösnousemus on jo loppunut, siis päättynyt, mutta sehän jatkuu maailman loppuun asti, johon saakka Jeesus lupasi olla kanssamme [Matt.28.20].ekivaari: "Jeesus on ylös noussut, ja hänessä meilläkin on mahdollisuus nousta ylös, kun kiinnitämme mielemme häneen:..."
---
Uskontunnustuksessa sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…”
Ylösnousemususko tarkoittaa nimenomaan ruumiin ylösnousemusta.
Ateenassa Paavali väitteli juutalaisten ja filosofien kanssa kuolleiden ylösnousemuksesta. Jotkut ivailivat Paavalia,, toiset taas sanoivat: "Kenties saamme kuulla sinulta tästä vielä toistekin." . ”(Apt 17:32).
Mitä ruumiin ylösnousemus on?
Sen kieltäminenhän tekee uskosta turhan:
”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne (1. Kor.15:13,14).
Sisareni on jehovantodistaja. He eivät usko ruumiinylösnousemukseen (He väittävät, että Jeesuksen ruumis haihtui kaasuna ilmaan). Juttelin kerran kauan hänen kanssaan tästä asiasta.
Tutkimme Luukkaan evankeliumista, kuinka Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyy opetuslapsilleen (Luuk. 24:46). Opetuslapset luulivat ensin näkevänsä aaveen (=olennon vailla kosketeltavaa).
Kädet ja jalat, jotka Jeesus näytti, osoittivat sen, että kyseessä oli ruumis (j. 39). Niissä näkyvät haavat tai arvet ilmaisivat, kenen ruumiista oli kyse (vrt. Joh. 20:27).
Jeesus myös söi heidän nähtensä (j. 43). Kaikki tämä osoittaa sen, että kyse oli todellisesta elävästä ruumiista.
Se ei ollut kuitenkaan entisenlainen, esim. sidottu paikkaan.
Lopun aikoina juutalaiset tulevat vielä myöntämään, että he tappoivat/tapattivat Jeesuksen.
Sakarja sanoo: ”Minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet” (Sakarja 12:10).
He tunnistavat Jeesuksen hänen haavoistaan/arvistaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704