Täydellinen skeptikko?

tietousko

Minkälainen olevainen se semmonen on, joka ei usko edes itseensä.
Voisiko tuo olla täydellinen skeptikko?

13

3504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska täydellinen skeptikko ei pysty todistamaan aukottomasti omaa järkevyyttään, hänen täytynee epäillä järkeään?

      • tietousko

        olen siis melkein täydellinen....skeptikko!

        Vajavaisuuteni tunnustaminen
        helpottaa.... aaah.


      • 09ouj

        "Koska täydellinen skeptikko ei pysty todistamaan aukottomasti omaa järkevyyttään, hänen täytynee epäillä järkeään?"

        Mistä hän tietää, että hän ei pysty aukottomasti todistamaan omaa järkevyyttään? Minusta tällainen olettelu on vähintäänkin epäilyttävää....


      • 09ouj kirjoitti:

        "Koska täydellinen skeptikko ei pysty todistamaan aukottomasti omaa järkevyyttään, hänen täytynee epäillä järkeään?"

        Mistä hän tietää, että hän ei pysty aukottomasti todistamaan omaa järkevyyttään? Minusta tällainen olettelu on vähintäänkin epäilyttävää....

        Tieto syntyy siitä "havainnon puutteesta" ettei ole pystynyt todistamaan.


      • 09ouj
        tuttumies kirjoitti:

        Tieto syntyy siitä "havainnon puutteesta" ettei ole pystynyt todistamaan.

        "Tieto syntyy siitä "havainnon puutteesta" ettei ole pystynyt todistamaan."

        Tieto ei synny havainnon puutteesta vaan *oletuksesta*, että havainnon puute synnyttää tällaisen tiedon.


      • 09ouj kirjoitti:

        "Tieto syntyy siitä "havainnon puutteesta" ettei ole pystynyt todistamaan."

        Tieto ei synny havainnon puutteesta vaan *oletuksesta*, että havainnon puute synnyttää tällaisen tiedon.

        Jos jostakin asiasta ei ole mitään havaintoa, riittääkö tämä havainnon puute synnyttämään tosi skeptikossa epäilyn?


      • 09ouj
        tuttumies kirjoitti:

        Jos jostakin asiasta ei ole mitään havaintoa, riittääkö tämä havainnon puute synnyttämään tosi skeptikossa epäilyn?

        Eikö kyse ole kuitenkin siitä, mikä on riittävää tappamaan aina kytevän epäilyn? Kysymyksesi on siis aseteltu väärinpäin.


      • 09ouj kirjoitti:

        Eikö kyse ole kuitenkin siitä, mikä on riittävää tappamaan aina kytevän epäilyn? Kysymyksesi on siis aseteltu väärinpäin.

        Riittääkö aidolle skeptikolle oman järkevyytensä todistamattomuus sammuttamaan epäilyt omasta järkevyydestään?
        Vai mitenpäin sinä ajattelit?


      • 09ouj
        tuttumies kirjoitti:

        Riittääkö aidolle skeptikolle oman järkevyytensä todistamattomuus sammuttamaan epäilyt omasta järkevyydestään?
        Vai mitenpäin sinä ajattelit?

        En ole aivan varma.

        Skeptikolle ei kuitenkaan perinteisesti minkään tiedon puute riitä vakuuttamaan mistään, tai ei ainakaan pitäisi riittää, koska sehän ei ole todiste mistään asiasta vaan todistamattomuutta vastakkaisesta asiasta.

        Ja noin yleisesti:

        Useasti kun kuuntelee skeptikoiden keskustelua, niin huomaa kuinka he itse astuvat samaan miinaan mistä he varoittelevat ihmisiä esim. uskontojen suhteen. Skeptismin maailmassa oletetaan, että kaikki on nykyisillä tiedoille selitettävissä ja jos ei ole, niin se ei ole mahdollista.

        Tämä on vähän sama ajatus kuin vapaa-ajattelijoiden kampanja saada ihmiset eroamaan kirkosta. Mutta jos he ovat todellakin *vapaa-ajattelijoita*, niin eikö heidän pitäisi antaa jokaiselle vapaus ajatella miten haluaa ja tarjota myös keinot liittyä kirkkoon? Skeptismi on samanlaista vouhotusta sen puolesta mitä he itse pitävät ainoana oikeana ajatteluna ja sen varjolla he sanovat, että esim. uskonnot eivät ole totta, koska se sotii *heidän* ajatuksiaan vastaan, vaikka todellisuudessa uskonnolliset ihmiset ajattelevat täsmälleen samalla tavalla skeptikoista.

        Kuka onkaan oikeassa?

        En tiedä.

        Väsyttää..

        I see dumb people.


      • tietousko
        09ouj kirjoitti:

        En ole aivan varma.

        Skeptikolle ei kuitenkaan perinteisesti minkään tiedon puute riitä vakuuttamaan mistään, tai ei ainakaan pitäisi riittää, koska sehän ei ole todiste mistään asiasta vaan todistamattomuutta vastakkaisesta asiasta.

        Ja noin yleisesti:

        Useasti kun kuuntelee skeptikoiden keskustelua, niin huomaa kuinka he itse astuvat samaan miinaan mistä he varoittelevat ihmisiä esim. uskontojen suhteen. Skeptismin maailmassa oletetaan, että kaikki on nykyisillä tiedoille selitettävissä ja jos ei ole, niin se ei ole mahdollista.

        Tämä on vähän sama ajatus kuin vapaa-ajattelijoiden kampanja saada ihmiset eroamaan kirkosta. Mutta jos he ovat todellakin *vapaa-ajattelijoita*, niin eikö heidän pitäisi antaa jokaiselle vapaus ajatella miten haluaa ja tarjota myös keinot liittyä kirkkoon? Skeptismi on samanlaista vouhotusta sen puolesta mitä he itse pitävät ainoana oikeana ajatteluna ja sen varjolla he sanovat, että esim. uskonnot eivät ole totta, koska se sotii *heidän* ajatuksiaan vastaan, vaikka todellisuudessa uskonnolliset ihmiset ajattelevat täsmälleen samalla tavalla skeptikoista.

        Kuka onkaan oikeassa?

        En tiedä.

        Väsyttää..

        I see dumb people.

        olen tietysti oikessa
        tässä ihanassa tietouskossani.

        (Osaan sitä minäkin kielillä puhua;)
        I have a dream!


    • oikea skepsis

      Oikea skeptikko kuolee aika nopeasti, koska jättää sekä syömättä että juomatta kun ei usko nälkäänsä/janoonsa. Skeptikko ei myöskään usko, että ruoka (mitä todennäköisesti ei edes ole olemassa)veisi nälän tunnetta pois tai maistuisi hyvältä. Skeptikon mukaan myös se, että hän kokee "nälän" epämiellyttävänä on pelkkää huuhaata.

    • testiin

      Millainen olisi täydellisen skeptikon persoonallisuus, jos joutuisi persoonallisuustestiin?

    • 67tu890

      Täydellinen skeptikko on mytologiaa, enkä ainakaan minä usko sellaista olevan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe