Lapset ja vanhemmat; Ef. 6:1-4

LAPSET JA VANHEMMAT
Ef. 6:1-4

6:1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
6:3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
6:4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.
---
Tänä päivänä neljäs käsky ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” on paljossa unohduksissa.
Monissa perheissä vanhemmat ovat menettäneet otteensa ja auktoriteettiasemansa lapsiinsa nähden.
Lapsista on tullut tottelemattomia.
Tästä Paavali kirjoittaakin puhuessaan lopun ajoista:
” Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita” (2.Tim. 3:2). Pelottavat ovat näkymät.

Ottaessaan tykönsä lapset aikuisten estelyistä huolimatta, Jeesus näytti meille esimerkkiä, kuinka meidän tulee kohdella lapsia (Mark. 10:13-16). Lapsia ei tule väheksyä!
--
Entäpä, jos vanhemmat omalla elämäntyylillään eivät ”ansaitsekkaan” lastensa kunnioitusta? Paavali sanoo, että neljättä käskyä on noudatettava ”Herrassa”, Kristuksen tähden (1). Vanhempia ei kunnioiteta heidän hyvyytensä ja mallikelpoisuutensa tähden, vaan siksi, että rakastetaan Kristusta ja mielellään alistutaan hänen säätämäänsä järjestykseen.

Vanhemmat eivät saa käyttää valtaansa väärin eikä kiihottaa lapsiaan vihaan.
Lasta ei saa käyttää itsekkäästi hyväkseen omien etujensa ajamiseksi. (4).
Valta tarkoittaa vastuuta ja palvelua. Vanhemmilla on annettu tehtävä palvella lapsiaan näiden parhaaksi.

Vanhemmilla on velvollisuus kasvattaa lapsiaan ”Herran kurissa ja nuhteessa” (4). Lapsille ei tule antaa täyttä vapautta tehdä niin kuin he itse tahtovat.

26

686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ” Sillä ihmiset ovat silloin.... vanhemmilleen tottelemattomia, ...” (2.Tim. 3:2).

      Laitan tähän ”Länsimaiden oppineimman kirkkoisän” HIERONYMUKSEN jälkeensä jättämän ennustuksen (v. 340 j.Kr.) lopunajoista, joka osaltaan sivuaa tämän päivän aihetta.

      ”Silloin annetaan valta nuorukaisille ja vanhat ymmärtäväiset miehet pidetään narreina.
      Nuoret joka paikassa ylönkatsovat vanhain ymmärryksen ja toimen, sanovat `Kuule tuota vanhaa narria`.
      Vaatetuksellaan ja käytöksellään he etsivät mainetta ja kunniaa, että kaikki heitä suurina pitäisivät.

      Silloin tulee joka paikassa kallis aika: nälkä, sota, verenvuodatus, maanjäristykset, tulipalot, huoruus, murhat, väärätopit, eripuraisuus ja sisällinen viha niin, ettei toinen toistansa voi kärsiä eli hänen puoleensa katsoa.

      Silloin tulevat tulvat, sangen sopimattomat ilmat, ylönpalttinen kuivuus ja märkyys, hirmuiset myrskyt ja tuulet ja suuret ihmeet tapahtuvat taivaassa ja maan päällä sekä vedessä.
      Linnut ja eläimet vähenevät ja katoavat.

      Kauppakaupungit tulevat uutten tapain tähden. Tulevat suuret rasitukset ja verot ryöväyksien kanssa.”

      (Vrt. Matt. 24:1-14.)

    • RitariOlevainen

      tämä nyt sopii siihen, että vauvat saavat sinun mielestä Pyhän Hengen kasteessa, ja kuitenkin he yhä vaan tulevat "syntisemmiksi", olemalla tottelemattomia, ja jopa väkivaltaisia vanhempiaan kohtaan, tuo ilmiö ei oiken sovi siihe "uuteen luomukseen, jossa vanha on kadonnut, katso uusis on sijaan tullut.
      -Yhtälöt asioden välisessä todennäköisyydestä huolimatta eivät vastaa toisiaan lainkaan?

      -Ja ennustaahan Raamattukin sen, että lapset lopunaikana tulevat vanhemmilleen tottelemattomaksi. Onko Pyhä Henki kaikonnut lapsista, mielestäsi kasteessa saamastaan Pyhästä Hengestä huolimatta?
      -Minusta tässä on todellinen ristiriita?

      -Ja olen varma, että jos nyt tälläinen, vanhemmilleen tottelematon tulee Jumalan voimasta aitoon uskoon, uudestisyntymällä Ylhäältä, että hän muuttuu täysin vanhemmilleen alamaiseksi ja kuuliaiseksi lapseksi/nuoreksi?
      -Miksi siis lapsena kasteessa saama PH ei kykene suojelemaan näitä tottelemattomia lapsia/nuoria?

      • RO:-Miksi siis lapsena kasteessa saama PH ei kykene suojelemaan näitä tottelemattomia lapsia/nuoria?
        ----
        Kyse on vanhempien laiminlyönnistä lastensa kasvattamisessa ja opetustyössä.
        Jeesushan liitti kastekäskyynsä myös käskyn opettaa kastettuja " pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää" (Matt. 28:20).

        Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen kotona ja seurakunnassa (pyhäkoulussa). Myös sen ajan kansakoulussa oli myös selkeätä Raamatunopetusta. Saan olla kiitollinen Jumalalle tästä kaikesta.

        Minua murehduttaa, ehkä laillasi, tämän ajan meno; vanhempien kristillisestä kasvatusvastuustaan laistaminen.
        Vaikeatahan on opettaa kristilliä arvoja (esim. juuri 4. käskyäkin), lapsilleen, jos on itsekkin niistä luopunut.

        Ei peli ole kuitenkaan täysin menetetty.
        Viime sunnuntainakin kirkossamme oli runsaasti lapsiperheitä. Oli ilo nähdä heitä myös ehtoollispöydässä perhekunnittain.

        Rukoillaan, että:
        "Ah vuodata, Herra, jo Henkesi ja herätä nuoriso Suomen. Se johdata armossa tiellesi, suo maahamme kaivattu huomen.

        Me pyydämme Henkesi kastetta ja parannusarmoa uutta. Me varromme kevättä tuoretta, me pelkäämme suruttomuutta.

        Siis sytytä taas pyhä liekkisi nyt sydämeen nukkuvan nuoren, niin että hän synnistä nousisi ja näkisi Siionin vuoren.

        Me uskomme Henkesi nostavan näin kansamme kuoleman yöstä, sen nuorison kiitosta laulavan taas Poikasi lunastustyöstä.

        Oi Kristus, nyt kanssamme rukoile, ja Isäsi sinua kuulee. Niin saapuvat herätysaikamme ja taivaasta maan yli tuulee".
        (Virsi 504:1,2,4,5,6))


      • tapauksessa..

        >> -Ja olen varma, että jos nyt tälläinen, vanhemmilleen tottelematon tulee Jumalan voimasta aitoon uskoon, uudestisyntymällä Ylhäältä, että hän muuttuu täysin vanhemmilleen alamaiseksi ja kuuliaiseksi lapseksi/nuoreksi? >>

        ... ateistiperheen helluntailaisuuteen kääntyneen vesan uskonnollinen ura saattaa jäädä kovin lyhyeksi.


      • RitariOlevainen
        Tapio522 kirjoitti:

        RO:-Miksi siis lapsena kasteessa saama PH ei kykene suojelemaan näitä tottelemattomia lapsia/nuoria?
        ----
        Kyse on vanhempien laiminlyönnistä lastensa kasvattamisessa ja opetustyössä.
        Jeesushan liitti kastekäskyynsä myös käskyn opettaa kastettuja " pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää" (Matt. 28:20).

        Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen kotona ja seurakunnassa (pyhäkoulussa). Myös sen ajan kansakoulussa oli myös selkeätä Raamatunopetusta. Saan olla kiitollinen Jumalalle tästä kaikesta.

        Minua murehduttaa, ehkä laillasi, tämän ajan meno; vanhempien kristillisestä kasvatusvastuustaan laistaminen.
        Vaikeatahan on opettaa kristilliä arvoja (esim. juuri 4. käskyäkin), lapsilleen, jos on itsekkin niistä luopunut.

        Ei peli ole kuitenkaan täysin menetetty.
        Viime sunnuntainakin kirkossamme oli runsaasti lapsiperheitä. Oli ilo nähdä heitä myös ehtoollispöydässä perhekunnittain.

        Rukoillaan, että:
        "Ah vuodata, Herra, jo Henkesi ja herätä nuoriso Suomen. Se johdata armossa tiellesi, suo maahamme kaivattu huomen.

        Me pyydämme Henkesi kastetta ja parannusarmoa uutta. Me varromme kevättä tuoretta, me pelkäämme suruttomuutta.

        Siis sytytä taas pyhä liekkisi nyt sydämeen nukkuvan nuoren, niin että hän synnistä nousisi ja näkisi Siionin vuoren.

        Me uskomme Henkesi nostavan näin kansamme kuoleman yöstä, sen nuorison kiitosta laulavan taas Poikasi lunastustyöstä.

        Oi Kristus, nyt kanssamme rukoile, ja Isäsi sinua kuulee. Niin saapuvat herätysaikamme ja taivaasta maan yli tuulee".
        (Virsi 504:1,2,4,5,6))

        ihmisessä ole riippuvainen vanhemmista, ei kenestään ihmisestä, kyllä asia on jokaisen kohdalla henkohtainen. Ja jos lapsissa todella on Pyhä Henki, niin eikö lasten tulsi olla Pyhä Hengen hallinnassa, etteivät ala riehumaan vanhempiaan ja muutenkin väkivaltaisesti esiintymään?
        -Pitäähän Pyhä Henki aikuiset konnatkin uskoon tultuaan herran kurissa ja nuteessa?
        -Kyllä tämä "PH-lapsessa" ontuu aika tavalla.
        -Olen oppinut pitämään sinusta tässä kun on jutusteltu, kuinka hartaasti toivoisn, ja rukoilenkaan, että Pyhä henki ilmoittaisi sinulle miten tulee tietää, olet lähellä tätä totuutta, nataist Pyhälle Hengelle mahdollisuuden, Jeesus rakastaa siua valtvasti, tämä ottaa sydämeeni, että jodun tällä tavalla särkemään "korttitaloasi", mitä tulee uskoosi lapsikasteen armon kautta, se vaan tulee kitkeä pois, että pääsisit täyteen Kristuksen sisäiseen tuntemiseen, olet niin Paavo Ruotsalaisen "kopio", kuin vain olla voi, hänkin luuli omaistavansa jo kaiken, kunnes sittn löysi, pitkän etsimisen ja kolkutuksen kautta sen jonka saadessaan saa kaiken muunkin. Olen ystäväsi joka tapauksessa Kristuksessa Jeesuksessa!


      • frihet
        Tapio522 kirjoitti:

        RO:-Miksi siis lapsena kasteessa saama PH ei kykene suojelemaan näitä tottelemattomia lapsia/nuoria?
        ----
        Kyse on vanhempien laiminlyönnistä lastensa kasvattamisessa ja opetustyössä.
        Jeesushan liitti kastekäskyynsä myös käskyn opettaa kastettuja " pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää" (Matt. 28:20).

        Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen kotona ja seurakunnassa (pyhäkoulussa). Myös sen ajan kansakoulussa oli myös selkeätä Raamatunopetusta. Saan olla kiitollinen Jumalalle tästä kaikesta.

        Minua murehduttaa, ehkä laillasi, tämän ajan meno; vanhempien kristillisestä kasvatusvastuustaan laistaminen.
        Vaikeatahan on opettaa kristilliä arvoja (esim. juuri 4. käskyäkin), lapsilleen, jos on itsekkin niistä luopunut.

        Ei peli ole kuitenkaan täysin menetetty.
        Viime sunnuntainakin kirkossamme oli runsaasti lapsiperheitä. Oli ilo nähdä heitä myös ehtoollispöydässä perhekunnittain.

        Rukoillaan, että:
        "Ah vuodata, Herra, jo Henkesi ja herätä nuoriso Suomen. Se johdata armossa tiellesi, suo maahamme kaivattu huomen.

        Me pyydämme Henkesi kastetta ja parannusarmoa uutta. Me varromme kevättä tuoretta, me pelkäämme suruttomuutta.

        Siis sytytä taas pyhä liekkisi nyt sydämeen nukkuvan nuoren, niin että hän synnistä nousisi ja näkisi Siionin vuoren.

        Me uskomme Henkesi nostavan näin kansamme kuoleman yöstä, sen nuorison kiitosta laulavan taas Poikasi lunastustyöstä.

        Oi Kristus, nyt kanssamme rukoile, ja Isäsi sinua kuulee. Niin saapuvat herätysaikamme ja taivaasta maan yli tuulee".
        (Virsi 504:1,2,4,5,6))

        Ja jos saavat niin miten toimitte?

        Ehtoollinenhan kuuluu kaikille uudesti syntyneille?


      • ML213

        Itse pidän kirkon opetusta ristiriitaisena ihmisen/lapsen käyttäytymisen ja kehityksen kanssa.

        Jos lapsi saisi kasteessa Pyhän Hengen, niin tämä maailma todella olisi toisenlainen elää,- ainakin meillä Suomessa.Nin, Raamattuhan puhuu paljon siitä entisestä elämästä ennen uskooon tuloa -uudestisyntymistä.

        Tuohon lapsen kehitykseen hieman.Tosiasia on miten lapsi kasvaa ja kehittyy terveeksi aikuiseksi eräässä mielessä Raamatun vastaisesti, kosak lapsi toimii sen langenneen ihmisen aktivoimana.

        Esim. Jos lapsella ei esiinny sitä ensimmäistä uhmaikää, niin tämä jo ongelmoittta hänen kehityksensä.Samoin lapsen myöhemmät kehityksen vaiheet, joissa hän kapinoi vanhempiaan vastaan avoimesti.Jos lapsessa ei esiiny tätä uhmaa, niin hän ei itsenäisty ja myöhemmin tämä ongelmoittaa hänet eli hän uhmaa ympäristöä "väärässä paikassa".Tietysti näihin kehitys vaiheisiin liittyy genetiikka vahvasti.

        Jos taas nämä uhmakkuudet vanhempiaan vastaan tukahtu ja jää siten sisään , niin ihminen ongelmoittaa itsensä.Toisaalta nämä vaiheet onkin "vaiston varaisia" alitajuisia kehitys vaiheita.

        Ymmärrän miten ihmisen on jopa välttämätön saada elää ja kokea se "langenneen ihmisen lapsuus" eli uhma ja myöhemmin taas hänen olisi välttämätöntä uudestisyntyä ja kasvaa pois tästä langeneen ihmisen vaikutteista.

        Uskon tästä roblematiikasta johtuvan aikuisten ihmisten välinpitämättömyyden vanhempiinsa eli aikuiset ihmiset eivät kunnioita omia vanhempiaan.Tämä käsky:Kunnioita isääsi ja äitiäsi on tarkoitettu ensisijaisesti meille uskoville ihmisille eli se käky on "aktiivinen" aikuisuudessakin.


      • Tapio522 kirjoitti:

        RO:-Miksi siis lapsena kasteessa saama PH ei kykene suojelemaan näitä tottelemattomia lapsia/nuoria?
        ----
        Kyse on vanhempien laiminlyönnistä lastensa kasvattamisessa ja opetustyössä.
        Jeesushan liitti kastekäskyynsä myös käskyn opettaa kastettuja " pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää" (Matt. 28:20).

        Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen kotona ja seurakunnassa (pyhäkoulussa). Myös sen ajan kansakoulussa oli myös selkeätä Raamatunopetusta. Saan olla kiitollinen Jumalalle tästä kaikesta.

        Minua murehduttaa, ehkä laillasi, tämän ajan meno; vanhempien kristillisestä kasvatusvastuustaan laistaminen.
        Vaikeatahan on opettaa kristilliä arvoja (esim. juuri 4. käskyäkin), lapsilleen, jos on itsekkin niistä luopunut.

        Ei peli ole kuitenkaan täysin menetetty.
        Viime sunnuntainakin kirkossamme oli runsaasti lapsiperheitä. Oli ilo nähdä heitä myös ehtoollispöydässä perhekunnittain.

        Rukoillaan, että:
        "Ah vuodata, Herra, jo Henkesi ja herätä nuoriso Suomen. Se johdata armossa tiellesi, suo maahamme kaivattu huomen.

        Me pyydämme Henkesi kastetta ja parannusarmoa uutta. Me varromme kevättä tuoretta, me pelkäämme suruttomuutta.

        Siis sytytä taas pyhä liekkisi nyt sydämeen nukkuvan nuoren, niin että hän synnistä nousisi ja näkisi Siionin vuoren.

        Me uskomme Henkesi nostavan näin kansamme kuoleman yöstä, sen nuorison kiitosta laulavan taas Poikasi lunastustyöstä.

        Oi Kristus, nyt kanssamme rukoile, ja Isäsi sinua kuulee. Niin saapuvat herätysaikamme ja taivaasta maan yli tuulee".
        (Virsi 504:1,2,4,5,6))

        Niitä hengen hedelmiäkö tule? Ihminenkö voi muokata toista ihmisen ihanax sinne sielun elämään? Minne ja mistä se pyhityselämä sitten on mennyt ja pyhittäjä? Opettajat ja kasvattajatko on ainoa filosoofista mahdollisuus saada ihminen paranettu? Huh sanon minä!!


      • ML213
        Tapio522 kirjoitti:

        RO:-Miksi siis lapsena kasteessa saama PH ei kykene suojelemaan näitä tottelemattomia lapsia/nuoria?
        ----
        Kyse on vanhempien laiminlyönnistä lastensa kasvattamisessa ja opetustyössä.
        Jeesushan liitti kastekäskyynsä myös käskyn opettaa kastettuja " pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää" (Matt. 28:20).

        Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen kotona ja seurakunnassa (pyhäkoulussa). Myös sen ajan kansakoulussa oli myös selkeätä Raamatunopetusta. Saan olla kiitollinen Jumalalle tästä kaikesta.

        Minua murehduttaa, ehkä laillasi, tämän ajan meno; vanhempien kristillisestä kasvatusvastuustaan laistaminen.
        Vaikeatahan on opettaa kristilliä arvoja (esim. juuri 4. käskyäkin), lapsilleen, jos on itsekkin niistä luopunut.

        Ei peli ole kuitenkaan täysin menetetty.
        Viime sunnuntainakin kirkossamme oli runsaasti lapsiperheitä. Oli ilo nähdä heitä myös ehtoollispöydässä perhekunnittain.

        Rukoillaan, että:
        "Ah vuodata, Herra, jo Henkesi ja herätä nuoriso Suomen. Se johdata armossa tiellesi, suo maahamme kaivattu huomen.

        Me pyydämme Henkesi kastetta ja parannusarmoa uutta. Me varromme kevättä tuoretta, me pelkäämme suruttomuutta.

        Siis sytytä taas pyhä liekkisi nyt sydämeen nukkuvan nuoren, niin että hän synnistä nousisi ja näkisi Siionin vuoren.

        Me uskomme Henkesi nostavan näin kansamme kuoleman yöstä, sen nuorison kiitosta laulavan taas Poikasi lunastustyöstä.

        Oi Kristus, nyt kanssamme rukoile, ja Isäsi sinua kuulee. Niin saapuvat herätysaikamme ja taivaasta maan yli tuulee".
        (Virsi 504:1,2,4,5,6))

        Kerrot Tapio saaneesi hyvän Kristillisen kasvatuksen kotonasi, mikä sinänsä on erittäin hyvä asia.Ymmärrän, ettei ihminen uudestisynny ympäristön kasvatuksen kautta.

        Lapsille on erittäin hyödyllista kasvatuksessa huomioida Jumalan tahto mikä on oikein ja mikä on väärin.Vaikka taas lapsi omaksuisi rehellisyyden tai ihmisten kunnioittamisen sosiaalisine käyttäytymisineen, niin ei hän ole uudestisyntynyt. Hän omaa vain hyvät kristilliset tavat.

        "Varma" merkki ihmisen uudestisyntymisestä on hänen mielikuviensa totaalinen muuttuminen.Ja tärkeä huomiointi onkin miten nämä mielikuvat kehittyvät ja laajenevat "sisältä päin" Pyhän Hengen vaikuttamina.

        Uudestisyntynyt ihminenhä'n ei ole toisen ihmisen ohjattavissa, vaan häntä ohjaa Pyhä Henki.Tietenkin hän hyödyntää taitavaa opetusta Jumalan tahdosta, mutta on itsenäin ihminen toisiin ihmisiin nähden.

        Uskonnollinen ihminen taas on ihmiskäsitteistä riippuvainen ja hänen mielikuvansa ohjautuvat ja muuttuvat toisen ihmisen "käskystä".On siis epäitsenäinen.


      • siis..
        ML213 kirjoitti:

        Kerrot Tapio saaneesi hyvän Kristillisen kasvatuksen kotonasi, mikä sinänsä on erittäin hyvä asia.Ymmärrän, ettei ihminen uudestisynny ympäristön kasvatuksen kautta.

        Lapsille on erittäin hyödyllista kasvatuksessa huomioida Jumalan tahto mikä on oikein ja mikä on väärin.Vaikka taas lapsi omaksuisi rehellisyyden tai ihmisten kunnioittamisen sosiaalisine käyttäytymisineen, niin ei hän ole uudestisyntynyt. Hän omaa vain hyvät kristilliset tavat.

        "Varma" merkki ihmisen uudestisyntymisestä on hänen mielikuviensa totaalinen muuttuminen.Ja tärkeä huomiointi onkin miten nämä mielikuvat kehittyvät ja laajenevat "sisältä päin" Pyhän Hengen vaikuttamina.

        Uudestisyntynyt ihminenhä'n ei ole toisen ihmisen ohjattavissa, vaan häntä ohjaa Pyhä Henki.Tietenkin hän hyödyntää taitavaa opetusta Jumalan tahdosta, mutta on itsenäin ihminen toisiin ihmisiin nähden.

        Uskonnollinen ihminen taas on ihmiskäsitteistä riippuvainen ja hänen mielikuvansa ohjautuvat ja muuttuvat toisen ihmisen "käskystä".On siis epäitsenäinen.

        >> Uskonnollinen ihminen taas on ihmiskäsitteistä riippuvainen ja hänen mielikuvansa ohjautuvat ja muuttuvat toisen ihmisen "käskystä".On siis epäitsenäinen. >>

        ... Tapio muuttaisi mieltään lapsikasteen suhteen Ritarin ym painostuksesta, olisi hän epäitsenäinen, 'uskonnollinen' ihminen ?


      • RitariOlevainen
        ML213 kirjoitti:

        Itse pidän kirkon opetusta ristiriitaisena ihmisen/lapsen käyttäytymisen ja kehityksen kanssa.

        Jos lapsi saisi kasteessa Pyhän Hengen, niin tämä maailma todella olisi toisenlainen elää,- ainakin meillä Suomessa.Nin, Raamattuhan puhuu paljon siitä entisestä elämästä ennen uskooon tuloa -uudestisyntymistä.

        Tuohon lapsen kehitykseen hieman.Tosiasia on miten lapsi kasvaa ja kehittyy terveeksi aikuiseksi eräässä mielessä Raamatun vastaisesti, kosak lapsi toimii sen langenneen ihmisen aktivoimana.

        Esim. Jos lapsella ei esiinny sitä ensimmäistä uhmaikää, niin tämä jo ongelmoittta hänen kehityksensä.Samoin lapsen myöhemmät kehityksen vaiheet, joissa hän kapinoi vanhempiaan vastaan avoimesti.Jos lapsessa ei esiiny tätä uhmaa, niin hän ei itsenäisty ja myöhemmin tämä ongelmoittaa hänet eli hän uhmaa ympäristöä "väärässä paikassa".Tietysti näihin kehitys vaiheisiin liittyy genetiikka vahvasti.

        Jos taas nämä uhmakkuudet vanhempiaan vastaan tukahtu ja jää siten sisään , niin ihminen ongelmoittaa itsensä.Toisaalta nämä vaiheet onkin "vaiston varaisia" alitajuisia kehitys vaiheita.

        Ymmärrän miten ihmisen on jopa välttämätön saada elää ja kokea se "langenneen ihmisen lapsuus" eli uhma ja myöhemmin taas hänen olisi välttämätöntä uudestisyntyä ja kasvaa pois tästä langeneen ihmisen vaikutteista.

        Uskon tästä roblematiikasta johtuvan aikuisten ihmisten välinpitämättömyyden vanhempiinsa eli aikuiset ihmiset eivät kunnioita omia vanhempiaan.Tämä käsky:Kunnioita isääsi ja äitiäsi on tarkoitettu ensisijaisesti meille uskoville ihmisille eli se käky on "aktiivinen" aikuisuudessakin.

        -"Tämä käsky:Kunnioita isääsi ja äitiäsi on tarkoitettu ensisijaisesti meille uskoville ihmisille eli se käky on "aktiivinen" aikuisuudessakin."

        -Lakiahan ei koskaan anettukaan pakanoille, ja kun tullaan uskoon, tullaan lainpiiriin!
        -Kristuksessa on lain loppu, kuitenkin pääsemme lain sisäpuolelle, ellemme ole lainkaan laissa, emme voisi koskaan saavuttaa vanhurskautta jota Jumala vaatii pyhyydessän siltä, joka pyrkii yhteyteen Hänen kanssaan, laki on täytetty hyväksemme Kristuksessa, ja se tyydyttää Jumalan, siksikin, ihmisellä ei ole mitään muuta mahdollisuutta päästä Jumalan yhteyteen, kuin Kristuksen kautta. Tämäkin totuus kumoaa lapsikasteenteorian täysin.


      • ML213
        siis.. kirjoitti:

        >> Uskonnollinen ihminen taas on ihmiskäsitteistä riippuvainen ja hänen mielikuvansa ohjautuvat ja muuttuvat toisen ihmisen "käskystä".On siis epäitsenäinen. >>

        ... Tapio muuttaisi mieltään lapsikasteen suhteen Ritarin ym painostuksesta, olisi hän epäitsenäinen, 'uskonnollinen' ihminen ?

        Niin, en ole erikoisemmin kiinnostunut enää kasteista, mutta mitä itse ymmärrän, niin lapsikaste on "Lutterin" keksintö.Tietenkin kierkon piirissäkin on uudestisyntyneitä ihmisiä, kuten Tapiokin on eli he jossain elämän vaiheessaan on todella uudestisyntyneet Jumalan lapseksi.Siis myöhemmässä elämän vaiheessaan lapsikastetta ajatellen.

        Itse muuten luin Raamattua etsikkoaikanani siten, että sijoitin itseni "kuulijoihin" joukkoon ja siten kohdistin sanoman itseeni.Tulin uskoon "pystymetsästä" en minkään suunnan vaikuttamana.Siksi pidän uskovien kastetta normaalina.

        Niin, olisi mielenkiintoista tehdä tutukimus, missä ihmiset eivät ennen uudestisyntymäänsä tai etsikko aikaansa olisi saaneet minkäänlaista mielikuvaa esim. kasteesta, niin miten he mieltäisivät tänä päivänä esim. kasteen.

        Esim. Kirkon rivijäsenethän ovat täysin ulkona koko kastekäsityksestä ja kirkon aktiivit pitävät tätä keskustelua yllä.No, harvoimpa uskottomat ovat edes kiinnostuneita uskonasioista.Surullista tässä kirkon tilassa on se kun jäsenet vastustavat suurimmassa määrin koko uskoa ja Jumalaa, vaikka opetuksen mukaan he ovat Jumalan lapsia.Todella ristiriitaisen harmillista.


      • tutkimuksesta.
        ML213 kirjoitti:

        Niin, en ole erikoisemmin kiinnostunut enää kasteista, mutta mitä itse ymmärrän, niin lapsikaste on "Lutterin" keksintö.Tietenkin kierkon piirissäkin on uudestisyntyneitä ihmisiä, kuten Tapiokin on eli he jossain elämän vaiheessaan on todella uudestisyntyneet Jumalan lapseksi.Siis myöhemmässä elämän vaiheessaan lapsikastetta ajatellen.

        Itse muuten luin Raamattua etsikkoaikanani siten, että sijoitin itseni "kuulijoihin" joukkoon ja siten kohdistin sanoman itseeni.Tulin uskoon "pystymetsästä" en minkään suunnan vaikuttamana.Siksi pidän uskovien kastetta normaalina.

        Niin, olisi mielenkiintoista tehdä tutukimus, missä ihmiset eivät ennen uudestisyntymäänsä tai etsikko aikaansa olisi saaneet minkäänlaista mielikuvaa esim. kasteesta, niin miten he mieltäisivät tänä päivänä esim. kasteen.

        Esim. Kirkon rivijäsenethän ovat täysin ulkona koko kastekäsityksestä ja kirkon aktiivit pitävät tätä keskustelua yllä.No, harvoimpa uskottomat ovat edes kiinnostuneita uskonasioista.Surullista tässä kirkon tilassa on se kun jäsenet vastustavat suurimmassa määrin koko uskoa ja Jumalaa, vaikka opetuksen mukaan he ovat Jumalan lapsia.Todella ristiriitaisen harmillista.

        Tuollainen tilannehan on olemassa messiaanisten
        juutalaisten seurakunnissa. He ammentavat oppinsa
        suoraan Raamatusta, eivätkä ole "aivopestyjä" min-
        kään kirkkokunnan opeilla.
        Heillä on käytössä uskovien upotuskaste.


      • ML213
        ML213 kirjoitti:

        Niin, en ole erikoisemmin kiinnostunut enää kasteista, mutta mitä itse ymmärrän, niin lapsikaste on "Lutterin" keksintö.Tietenkin kierkon piirissäkin on uudestisyntyneitä ihmisiä, kuten Tapiokin on eli he jossain elämän vaiheessaan on todella uudestisyntyneet Jumalan lapseksi.Siis myöhemmässä elämän vaiheessaan lapsikastetta ajatellen.

        Itse muuten luin Raamattua etsikkoaikanani siten, että sijoitin itseni "kuulijoihin" joukkoon ja siten kohdistin sanoman itseeni.Tulin uskoon "pystymetsästä" en minkään suunnan vaikuttamana.Siksi pidän uskovien kastetta normaalina.

        Niin, olisi mielenkiintoista tehdä tutukimus, missä ihmiset eivät ennen uudestisyntymäänsä tai etsikko aikaansa olisi saaneet minkäänlaista mielikuvaa esim. kasteesta, niin miten he mieltäisivät tänä päivänä esim. kasteen.

        Esim. Kirkon rivijäsenethän ovat täysin ulkona koko kastekäsityksestä ja kirkon aktiivit pitävät tätä keskustelua yllä.No, harvoimpa uskottomat ovat edes kiinnostuneita uskonasioista.Surullista tässä kirkon tilassa on se kun jäsenet vastustavat suurimmassa määrin koko uskoa ja Jumalaa, vaikka opetuksen mukaan he ovat Jumalan lapsia.Todella ristiriitaisen harmillista.

        Tietenkin sillä on jo ratkaiseva merkitys mihin puolueeseen ihminen kuuluu.Puolueen jäsenethän mieltävät asiat siten kuten puolue opettaa.Puolueella ja sen seuralla on ihmeellinen vaikutus ihmisen mielikuviin, mutta onneksi nämä painottuvat vain opillisiin asioihin, joilla taas ei ole merkitystä itse pelastumisen ja toisaalta koko uskonelämään.Taas laittomuuteen aktivoitumiseen seuralla on merkityksensä, koska siinäkin ihminen seuraa enemmän ihmistä kuin Jumalaa valvomattomuutensa tähden.

        Esim. Tapiolla on erikoisen selkeät/hyvät mielikuvat uskovan arkikäyttäytymiseen liittyvistä asioista.Siksi tuo syytä karttaa Kristuksen opin alkeita esim. kastetta.


      • niin tulee muistaa
        RitariOlevainen kirjoitti:

        ihmisessä ole riippuvainen vanhemmista, ei kenestään ihmisestä, kyllä asia on jokaisen kohdalla henkohtainen. Ja jos lapsissa todella on Pyhä Henki, niin eikö lasten tulsi olla Pyhä Hengen hallinnassa, etteivät ala riehumaan vanhempiaan ja muutenkin väkivaltaisesti esiintymään?
        -Pitäähän Pyhä Henki aikuiset konnatkin uskoon tultuaan herran kurissa ja nuteessa?
        -Kyllä tämä "PH-lapsessa" ontuu aika tavalla.
        -Olen oppinut pitämään sinusta tässä kun on jutusteltu, kuinka hartaasti toivoisn, ja rukoilenkaan, että Pyhä henki ilmoittaisi sinulle miten tulee tietää, olet lähellä tätä totuutta, nataist Pyhälle Hengelle mahdollisuuden, Jeesus rakastaa siua valtvasti, tämä ottaa sydämeeni, että jodun tällä tavalla särkemään "korttitaloasi", mitä tulee uskoosi lapsikasteen armon kautta, se vaan tulee kitkeä pois, että pääsisit täyteen Kristuksen sisäiseen tuntemiseen, olet niin Paavo Ruotsalaisen "kopio", kuin vain olla voi, hänkin luuli omaistavansa jo kaiken, kunnes sittn löysi, pitkän etsimisen ja kolkutuksen kautta sen jonka saadessaan saa kaiken muunkin. Olen ystäväsi joka tapauksessa Kristuksessa Jeesuksessa!

        Kun RO keskustelet Tapion kanssa niin sinun on ehdottomasti nyt tiedostettava, että Tapio on itse kertonut tarinansa, joka menee suunnilleen näin - yksityiskohtia en tiedä.

        Hänet on vauvana valeltu päätä eli ristitty - annettu nimi.

        Sitten hän on mennyt aikuiskasteelle uskoon tultuaan.

        Tämän jälkeen hän on uudestaan palannut kirkon huomaan ja jollain rituaalilla ikäänkuin poispesty tämä aikuisena suoritettu upostuskaste.

        Kun ihminen näin toimii, niin tästä jää vääjäämättä niin suunnaton trauma sieluun ettei se enää ihmiselon aikana missään nimessä enää pois lähde.

        Tapio on kyvytön lopunelämänsä keskustelemaan kasteesta - se on hänellä jotain aivan kummallisen trauman aivan kummallista tapaa hoitaa. Eli ei tule lähteä hänen kanssaan keskustellessa, että kyse olisi aidosta keskustelusta - kyse on jostain mitä ei kaiketi kukaan ihminen voi ymmärtää - ei Tapio edes itse.

        Jos rukoilet Tapion puolesta, niin rukoile että tämän kauhean trauman vaikutus lakkaisi sillä tapaa, että Jeesus itse ihan selvällä ja konkreettisella tavalla hänelle ilmestyy ja ilmoittamalla ilmoittaa, että "Tapio syntisi ovat anteeksiannetut - sinun ei enää tarvitse kasteasiaasi hoitaa - se on suoritettu aikoinaan aidolla upostuskasteella - nyt on evankeliumin työn aika. Äläkä mistään enää murehdi - minä - Jeesus - olen sinun kanssasi joka ikinen hetki. Elä elämääsi evankeliumin ja lähimmäistyön parissa. ".


      • kuulostaa..
        ML213 kirjoitti:

        Niin, en ole erikoisemmin kiinnostunut enää kasteista, mutta mitä itse ymmärrän, niin lapsikaste on "Lutterin" keksintö.Tietenkin kierkon piirissäkin on uudestisyntyneitä ihmisiä, kuten Tapiokin on eli he jossain elämän vaiheessaan on todella uudestisyntyneet Jumalan lapseksi.Siis myöhemmässä elämän vaiheessaan lapsikastetta ajatellen.

        Itse muuten luin Raamattua etsikkoaikanani siten, että sijoitin itseni "kuulijoihin" joukkoon ja siten kohdistin sanoman itseeni.Tulin uskoon "pystymetsästä" en minkään suunnan vaikuttamana.Siksi pidän uskovien kastetta normaalina.

        Niin, olisi mielenkiintoista tehdä tutukimus, missä ihmiset eivät ennen uudestisyntymäänsä tai etsikko aikaansa olisi saaneet minkäänlaista mielikuvaa esim. kasteesta, niin miten he mieltäisivät tänä päivänä esim. kasteen.

        Esim. Kirkon rivijäsenethän ovat täysin ulkona koko kastekäsityksestä ja kirkon aktiivit pitävät tätä keskustelua yllä.No, harvoimpa uskottomat ovat edes kiinnostuneita uskonasioista.Surullista tässä kirkon tilassa on se kun jäsenet vastustavat suurimmassa määrin koko uskoa ja Jumalaa, vaikka opetuksen mukaan he ovat Jumalan lapsia.Todella ristiriitaisen harmillista.

        >> Surullista tässä kirkon tilassa on se kun jäsenet vastustavat suurimmassa määrin koko uskoa ja Jumalaa.. >>

        ... kärjistetyltä. Eivät edes kaikki ateistit tapakristityistä puhumattakaan vastusta uskoa ja Jumalaa, vaan ainoastaan uskontojen negatiivisiä vaikutuksia osaan kannattajistaan, esim. kiihkoilua, ahdasmielisyyttä ja syrjintähalukkuutta.
        Myös kirkkojen ja uskonnollisten yhteisöjen pyrkimyksiin vaikuttaa maalliseen hallitoon ja lainsäädäntöön me otamme kantaa kukin vakaumuksemme pohjalta, demokratian pelisääntöjen mukaisesti ja velvoittamina.


      • RitariOlevainen
        niin tulee muistaa kirjoitti:

        Kun RO keskustelet Tapion kanssa niin sinun on ehdottomasti nyt tiedostettava, että Tapio on itse kertonut tarinansa, joka menee suunnilleen näin - yksityiskohtia en tiedä.

        Hänet on vauvana valeltu päätä eli ristitty - annettu nimi.

        Sitten hän on mennyt aikuiskasteelle uskoon tultuaan.

        Tämän jälkeen hän on uudestaan palannut kirkon huomaan ja jollain rituaalilla ikäänkuin poispesty tämä aikuisena suoritettu upostuskaste.

        Kun ihminen näin toimii, niin tästä jää vääjäämättä niin suunnaton trauma sieluun ettei se enää ihmiselon aikana missään nimessä enää pois lähde.

        Tapio on kyvytön lopunelämänsä keskustelemaan kasteesta - se on hänellä jotain aivan kummallisen trauman aivan kummallista tapaa hoitaa. Eli ei tule lähteä hänen kanssaan keskustellessa, että kyse olisi aidosta keskustelusta - kyse on jostain mitä ei kaiketi kukaan ihminen voi ymmärtää - ei Tapio edes itse.

        Jos rukoilet Tapion puolesta, niin rukoile että tämän kauhean trauman vaikutus lakkaisi sillä tapaa, että Jeesus itse ihan selvällä ja konkreettisella tavalla hänelle ilmestyy ja ilmoittamalla ilmoittaa, että "Tapio syntisi ovat anteeksiannetut - sinun ei enää tarvitse kasteasiaasi hoitaa - se on suoritettu aikoinaan aidolla upostuskasteella - nyt on evankeliumin työn aika. Äläkä mistään enää murehdi - minä - Jeesus - olen sinun kanssasi joka ikinen hetki. Elä elämääsi evankeliumin ja lähimmäistyön parissa. ".

        Noinko vaikea on Tapion elämä, elää kasinaisvalheessa, jos on totta, niin sitten ymmärrän monia asiota aivan toisin, vahvistatko, että on tottta tuo mitä kirjoitit!


      • ML213
        kuulostaa.. kirjoitti:

        >> Surullista tässä kirkon tilassa on se kun jäsenet vastustavat suurimmassa määrin koko uskoa ja Jumalaa.. >>

        ... kärjistetyltä. Eivät edes kaikki ateistit tapakristityistä puhumattakaan vastusta uskoa ja Jumalaa, vaan ainoastaan uskontojen negatiivisiä vaikutuksia osaan kannattajistaan, esim. kiihkoilua, ahdasmielisyyttä ja syrjintähalukkuutta.
        Myös kirkkojen ja uskonnollisten yhteisöjen pyrkimyksiin vaikuttaa maalliseen hallitoon ja lainsäädäntöön me otamme kantaa kukin vakaumuksemme pohjalta, demokratian pelisääntöjen mukaisesti ja velvoittamina.

        Mitä olen keskustellut kirkkoon kuuluvien ihmisten kanssa täällä päin, niin lähes poikkeuksetta he eivät usko koko Raamattuun.Lisäksi kirkon aktiivi jäsenilläkin on huono Raamatun tuntemus.

        Yleistähän onkin miten ihmiset uskovat Jumalaan, jonka he itse ovat hahmottaneet mielikuviinsa mieleisekseen.Siis ihmisillä todella on Jumalankuva erittäin vääristynyt ja arkikäyttäytymiseen he eivät tiewdosta mikä' on Jumalan tahto.

        On täysin Raamatun ulkopuolista uskoa, jos Jumalan tahto ei kulminoidu Raamatun ohjeistukseen. Tämä kertonee aidosta uskonnollisuudesta.

        Harmittaa vieläkin, miten jopa kaikki papitkaan eivät tiedosta ihmisen uskoontuloa.Aikoinaan kun uudestisynnyin (kuuluin kirkkoon) ja arkeni oli innostumista täynnä. koska elämäni sai uuden käänteen ja tunsin tulleeni uskoon ja aidosti.Tiedostin selkeästi entisen elämäni ja uuden alkamisen kuten Raamatussakin on.

        Kun keskustelin "ihmeestäni" parin papin kanssa, niin he taas olivat täysin ulkona "tilastani".Kirkosta eroamiseni syy olikin, miten he eivät ymmärtäneet, miten nyt vasta tulin uskoon.No, lie ajat muuttuneet.

        Niin, olen vakuuttunut, ettei kasteen saaneen vauvan ja kastamattoman vauvan kehityksessä ole mitään eroa.Taas uudestisyntyneen ja uudestisyntymättömän välillä on melkoinen ero mielikuvissa ja reaktiotiloissa/tasoissa.

        UUdestisyntyminen aina vaikuttaa ihmiseen kuten arkitodellisuus ja Raamattukin sen tiedostaa.

        Tietysti kasvatuksen kautta tulevat hyvät Kristilliset käytöstavat on jo kunnioitettava asia, mutta tämä on eri käsite kuin uudestisyntyminen/uskoontulo tai usko Jumalaan ja hänen tahtoonsa.
        Esim. Jos tarkastelee Suomessa Kristillisen kansan käyttäytymistä ja mielikuvia, niin eikö nämä kerro jo kaikesta muusta kuin uskoa Raamatun ohjeistuksen kautta tulevaan Jumalaan.


      • jos haluaa
        RitariOlevainen kirjoitti:

        Noinko vaikea on Tapion elämä, elää kasinaisvalheessa, jos on totta, niin sitten ymmärrän monia asiota aivan toisin, vahvistatko, että on tottta tuo mitä kirjoitit!

        Netmissionin foorumilla hän joskus kertoi näistä elämänvaiheistaan.

        Tämä tietenkin avaa aivan uuden näkökulman häneen ja hänen elämäänsä - kuinka traumatisoitua se on suhteessa kasteeseen.

        Mutta muuten uskon että hän on päässyt tasapainoon Jumalansa kanssa. Tätä osoittaa hänen aivan tasapainoiset pohdiskelunsa Raamatusta - näitä voidaan pitää jopa hyvänä opetuksena.


      • jos haluaa kirjoitti:

        Netmissionin foorumilla hän joskus kertoi näistä elämänvaiheistaan.

        Tämä tietenkin avaa aivan uuden näkökulman häneen ja hänen elämäänsä - kuinka traumatisoitua se on suhteessa kasteeseen.

        Mutta muuten uskon että hän on päässyt tasapainoon Jumalansa kanssa. Tätä osoittaa hänen aivan tasapainoiset pohdiskelunsa Raamatusta - näitä voidaan pitää jopa hyvänä opetuksena.

        Palaan myöhemmin tähän asiaan tarkemmin, jos katson sen aiheelliseksi. (j.H.s).

        Nimimerkki "jos haluaa" on tietty henkilö, joka seuraa kirjotteluani eri foorumeilla.
        Jostain syystä hän käyttää eri nimimerkkejä, mutta hänen tyylistään kyllä tunnistaa, kenestä on kyse.

        Hänen tyyliinsä kuuluu käyttää myös "traumakorttia" eri tilanteissa. Hänen päämääriään, olkoon hänen nimensä nyt vaikka PEKKA, ja tarkoitusperiään en aina ymmärrä.

        Olen yrittänyt olla ystävällinen häntä kohtaan ja vastata asiallisesti hänen viesteihinsä, mutta mikään ei tunnu auttavan.

        Lainaan NM:n foorumilta erästä viestiä, jossa Ben Matlocin arvio PEKAN kirjoittelusta siellä:
        " PEKKA on omien sanojensa mukaan foorumin ylimoderaattori. Hän yrittää savustaa ei-toivotut ainekset pois. Tätä PEKKA itse on kutsunut "puhdistamiseksi".
        (Lieneekö kyse samasta tälläkin foorumilla?)
        Tämä foorumi (=Netmission) on erittäin hyvä paikka opetella kuinka suhtautua erityyppisiin ihmisiin. Reaalielämässäkin tulee vastaan tapauksia jotka yrittävät manipuloida toista että saisivat hänet lähtemään työpaikasta, yhdistyksestä, yms" (Näin siis Ben Matlock PEKASTA).

        Laitan tämän toisen ihmisen arvion PEKASTA ja hänen kirjoittelustaan ko. foorumilla tähän sen takia, kun itse en osaa paremmin arvioida ko. henkilöä tietäen sen, että tästä tulee kovat "sapiskat".

        En halua riidellä ja kinastella.
        Jokainen voi itse arvioida, mistä on kyse.
        En tiedä, onko aihetta enempään spekulointiin. Onko muutenkaan hyvä mennä henkilökohtaisuuksiin!
        Voi olla vaan ajanhukkaa ja tärkein asia unohtuu!!!


      • lukea..
        ML213 kirjoitti:

        Mitä olen keskustellut kirkkoon kuuluvien ihmisten kanssa täällä päin, niin lähes poikkeuksetta he eivät usko koko Raamattuun.Lisäksi kirkon aktiivi jäsenilläkin on huono Raamatun tuntemus.

        Yleistähän onkin miten ihmiset uskovat Jumalaan, jonka he itse ovat hahmottaneet mielikuviinsa mieleisekseen.Siis ihmisillä todella on Jumalankuva erittäin vääristynyt ja arkikäyttäytymiseen he eivät tiewdosta mikä' on Jumalan tahto.

        On täysin Raamatun ulkopuolista uskoa, jos Jumalan tahto ei kulminoidu Raamatun ohjeistukseen. Tämä kertonee aidosta uskonnollisuudesta.

        Harmittaa vieläkin, miten jopa kaikki papitkaan eivät tiedosta ihmisen uskoontuloa.Aikoinaan kun uudestisynnyin (kuuluin kirkkoon) ja arkeni oli innostumista täynnä. koska elämäni sai uuden käänteen ja tunsin tulleeni uskoon ja aidosti.Tiedostin selkeästi entisen elämäni ja uuden alkamisen kuten Raamatussakin on.

        Kun keskustelin "ihmeestäni" parin papin kanssa, niin he taas olivat täysin ulkona "tilastani".Kirkosta eroamiseni syy olikin, miten he eivät ymmärtäneet, miten nyt vasta tulin uskoon.No, lie ajat muuttuneet.

        Niin, olen vakuuttunut, ettei kasteen saaneen vauvan ja kastamattoman vauvan kehityksessä ole mitään eroa.Taas uudestisyntyneen ja uudestisyntymättömän välillä on melkoinen ero mielikuvissa ja reaktiotiloissa/tasoissa.

        UUdestisyntyminen aina vaikuttaa ihmiseen kuten arkitodellisuus ja Raamattukin sen tiedostaa.

        Tietysti kasvatuksen kautta tulevat hyvät Kristilliset käytöstavat on jo kunnioitettava asia, mutta tämä on eri käsite kuin uudestisyntyminen/uskoontulo tai usko Jumalaan ja hänen tahtoonsa.
        Esim. Jos tarkastelee Suomessa Kristillisen kansan käyttäytymistä ja mielikuvia, niin eikö nämä kerro jo kaikesta muusta kuin uskoa Raamatun ohjeistuksen kautta tulevaan Jumalaan.

        ...viestejä, joissa uskova perustelee kantaansa asiallisesti ja kiihkoilematta.
        Jopa niin mukavaa, etten viitsi väittää vastaan, vaikka elämänkatsomuksemme taitavatkin ola niin kaukana toisistaan kuin vain rauhan ja uskonvapauden vallitessa on mahdollista.


      • mitä kirjoitin
        Tapio522 kirjoitti:

        Palaan myöhemmin tähän asiaan tarkemmin, jos katson sen aiheelliseksi. (j.H.s).

        Nimimerkki "jos haluaa" on tietty henkilö, joka seuraa kirjotteluani eri foorumeilla.
        Jostain syystä hän käyttää eri nimimerkkejä, mutta hänen tyylistään kyllä tunnistaa, kenestä on kyse.

        Hänen tyyliinsä kuuluu käyttää myös "traumakorttia" eri tilanteissa. Hänen päämääriään, olkoon hänen nimensä nyt vaikka PEKKA, ja tarkoitusperiään en aina ymmärrä.

        Olen yrittänyt olla ystävällinen häntä kohtaan ja vastata asiallisesti hänen viesteihinsä, mutta mikään ei tunnu auttavan.

        Lainaan NM:n foorumilta erästä viestiä, jossa Ben Matlocin arvio PEKAN kirjoittelusta siellä:
        " PEKKA on omien sanojensa mukaan foorumin ylimoderaattori. Hän yrittää savustaa ei-toivotut ainekset pois. Tätä PEKKA itse on kutsunut "puhdistamiseksi".
        (Lieneekö kyse samasta tälläkin foorumilla?)
        Tämä foorumi (=Netmission) on erittäin hyvä paikka opetella kuinka suhtautua erityyppisiin ihmisiin. Reaalielämässäkin tulee vastaan tapauksia jotka yrittävät manipuloida toista että saisivat hänet lähtemään työpaikasta, yhdistyksestä, yms" (Näin siis Ben Matlock PEKASTA).

        Laitan tämän toisen ihmisen arvion PEKASTA ja hänen kirjoittelustaan ko. foorumilla tähän sen takia, kun itse en osaa paremmin arvioida ko. henkilöä tietäen sen, että tästä tulee kovat "sapiskat".

        En halua riidellä ja kinastella.
        Jokainen voi itse arvioida, mistä on kyse.
        En tiedä, onko aihetta enempään spekulointiin. Onko muutenkaan hyvä mennä henkilökohtaisuuksiin!
        Voi olla vaan ajanhukkaa ja tärkein asia unohtuu!!!

        Tuo tieto mitä kirjoitin suhteestasi kasteeseen on aivan välttämätön tieto, jotta voisi ymmärtää sinun suhteesi ja viestiesi sisältöä kasteesta.

        Monet ovat enemmän kuin ihmeessään siitä miksi kirjoitat alvariinsa kasteesta ja siitä tavasta miten aihetta käsittelet. Tämä tarinasi selittää meille syyn ja JOKAISEN joka joutuu keskusteluun näistä kasteasioista tulee saada tietää tarinasi - muuten hän ihmettelee silmät päästään että mikä tässä on oikein vikana. Itse en kylläkään aio jatkossaaan olla mikään valistaja tässä asiassa enkä mene henkilökohtaisuuksiin, mutta tässä ROn tapauksessa tunsin että on tarpeen että RO saa tietää asian tilan.

        Jos haluat olla rehellinen, niin sinun tulisi itse tämä tarinasi kertoa - se on ihan välttämätön asia vastapuolen tietää - muuten he voivat mennä solmuun kun eivät millään ymmärrä mistä tässä on kyse.


      • Soomipoik
        mitä kirjoitin kirjoitti:

        Tuo tieto mitä kirjoitin suhteestasi kasteeseen on aivan välttämätön tieto, jotta voisi ymmärtää sinun suhteesi ja viestiesi sisältöä kasteesta.

        Monet ovat enemmän kuin ihmeessään siitä miksi kirjoitat alvariinsa kasteesta ja siitä tavasta miten aihetta käsittelet. Tämä tarinasi selittää meille syyn ja JOKAISEN joka joutuu keskusteluun näistä kasteasioista tulee saada tietää tarinasi - muuten hän ihmettelee silmät päästään että mikä tässä on oikein vikana. Itse en kylläkään aio jatkossaaan olla mikään valistaja tässä asiassa enkä mene henkilökohtaisuuksiin, mutta tässä ROn tapauksessa tunsin että on tarpeen että RO saa tietää asian tilan.

        Jos haluat olla rehellinen, niin sinun tulisi itse tämä tarinasi kertoa - se on ihan välttämätön asia vastapuolen tietää - muuten he voivat mennä solmuun kun eivät millään ymmärrä mistä tässä on kyse.

        Olen jonkunverran vääntänyt kättä Tapion kanssa kasteesta ja olen usein ollut ymmällä hänen käytök
        sestaaä.
        On kuin hänen aivoissaan olisi tulppa koskien Raamatun ilmoitusta. Mikään asiallinen tieto ei läpäise hänen torjuntamekanismiaan. Tuntuu kuin puulle puhuisi.
        Tuo ei tunnu pelkästään itsepäisyydeltä. Ikäänkuin
        hän nauttisi omasta vänkäämisestään.
        Ja kun häneltä loppuvat argumentit, hän heittää vastakysymyksiä, koettaen johdattaa pois ko aiheesta.
        Ja sitä olen ihmetellyt eniten, että miksi hän
        esiintyy helluntailaisuus-palstalla mutta nyt sekin selvisi.
        "Koira palaa oksennukselleen"
        On tietysti ollut hyvä, että hän on saanut purkaa
        kastetraumaansa, mutta jos senkin tarkoitus on ollut ainoastaan ärsyttää meitä, niin tuskin sii-
        tä on mitään hyötyä hänelle itselleenkään.

        Kuitenkin hänen kirjoituksistaan paistaa, että
        hän on uskossa Jeesukseen, mutta miksi pitää olla
        ketunhäntä kainalossa ja joka väliin salakuljettaa
        lapsikastetta?
        Annetaan Tapion rauhassa toipua vammastaan ja
        rukoillaan hänelle armoa, että hänkin voisi luot-
        taa yksin Jeesuksen sovintotyöhön. Kasteet ja
        muut teot ovat niitä alkeita, joista meidän olisi
        jo aika päästä eroon, eikä uudestaan ja uudestaan
        laskea uskomme perustusta ajallisten toimi-
        tusten varaan, Hebr 6:1-2
        "Jättäkäämme sen tähden Kristuksen opin alkeet,
        ja pyrkimäämme täydellisyyteen, RYHTYMÄTTÄ TAAS UUDELLEEN LASKEMAAN PERUSTUSTA: parannusta kuolleista töistä, ja uskoa Jumalaan, oppia kas-
        teista, ja kätten päälle panemisesta, kuolleitten
        ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta."


    • ML213

      Tuo auktoriteetin näivettyminen lienee tosiasia, jolloin lapsi/ihminen epävarmentuu, koska ottaa tietämättääntilanteessa liian suuren vastuun itsestään ja ympäristöstä. (mielikuva).

      Niin, lastahan pitää kasvattaa ja ohjata lapsen uhmakkuutta/rotestoimista lannistamatta.Siis ohjata lapsen mielikuvia, jotka ovat "aktivoituneet" langenneen/perusihmisen tarpeista.Siis ohjata mielikuvia positiiviseen Jumalantahdon suuntaiseksi.
      Rehellisyyteen ja sosiaalisen käyttäytymisen suuntaiseksi,- itsekkyyden sijasta.

      Pohtien lapsen luonnollisia mielikuvia ja käyttäytymistä reragoimistapoineen, niin on erittäin vaikea mieltää lapsikasteeseen liittyviä väittämiä.

      • ML213, kirjoitat hyvin vanhempien auktoriteetti-asemasta ja lasten kasvattamisesta!
        Taidat olla alan ammattilainen?
        ---
        Olisi paljon kommentoitavaa eri viesteihin (Kiitos niistä!), mutta nyt on paljon muita tehtäviä.
        Jatkakaa te muut keskusteluja. Nämä ovat tärkeitä asioita.
        Yleisesti sanoisin, että aina emme pysty arvioimaan sitä, kuka on OIKEASTI uskossa. Jumala yksin tietää sydämemme tilan. Jätetään se Hänen tehtäväksi.

        Laitan tähän vielä kirjoitukseni, jonka löysin tiedostoistani, lasten kasvattamisesta.

        PIENI LAPSI JA USKO
        Pyhän Hengen työ ihmisen kohdalla voi alkaa jo sikiövaiheessa.
        JEREMIA oli pyhitetty ja asetettu kansojen profeetaksi jo ennen syntymäänsä.
        JOHANNES KASTAJAsta sanotaan, että hän oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Epäilemättä oli Pyhän Hengen työtä myös se, kun Johannes hypähti ilosta äitinsä kohdussa tultuaan Jeesuksen läheisyyteen.

        -"Sinähän vedit minut äitini kohdussa, sinä autoit minua luottamaan, kun olin äitini rinnoilla (Ps. 22:10, amerikkal. NASB-käännöksen mukaan).
        Tässä puhutaan luottamuksesta imeväisen ominaisuutena.
        Hyvin harvoilla on kuitenkaan mitään muistikuvaa elämästään ennen kahta elinvuotta. Muutenkin suurimman osan elämästämme elämme ilman,että tietoisuutemme sanoo: nyt minä elän. Tarvitsee mainita vain se tosiasia, että nukumme kolmasosan lyhyestä maanpäällisestä elämästämme. Elämme tosin nukkuessammekin, mutta se on tiedostamatonta elämää.

        Aivan pieni lapsi on vuorovaikutussuhteessa ympäristönsä kanssa.
        Lapsen elämän tietoinen osa kasvaa ja muovautuu alkuaikojen vaikutteiden mukaan. Tästä ymmärrämme, miten vastuullista pikkulasten käsittely on.

        Lapsi saa jo varhain oikkuja ja päähänpistoja. Näin hänessä tulee esiin synnin turmelema luonne. Tämän tähden lapsen on saatava kuritusta, jossa hän kohtaa muuttumattoman tahdon.
        Silloin hänen on helpompi taipua koko elämänsä ajan ja hänen on myös helpompi kääntyä Jumalan puoleen.

        "Se, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, ei pääse sinne sisälle",( Mark.10:13-15). Jumala asettaa meille näin lapsen esikuvaksi uskosta ja luottamuksesta Jumalaan.

        Samoin lapsi on luottavainen ympäristöään ja muita ihmisiä kohtaan.
        Tästä kertoo hyvän esimerkin tunnettu norjalainen kirjailija O. HALLESBY kirjassaan "Uskonelämän salaisuuksia".
        "Eräänä päivänä kotiimme tuli kerjäläinen, joka näytti niin iljettävältä ja luotaantyöntävältä, että hän oli melkeinpä pelottava. Mutta pieni lapsemme meni heti hänen luokseen, kiipesi hänen syliinsä ja kietoi kätensä hänen kaulalleen.
        Lapsi voi voittaa esteitä, joita me emme kykene voittamaan". Itse olen huomannut samaa työskennellessäni kehitysvammaisten parissa. Voi kuinka avoimia ja vilpittömiä he ovatkaan muita ihmisiä kohtaan. Meillä olisi tässä asiassa heiltä paljon opittavaa.

        Aikuisina meidän tulisi auttaa lasta taistelemaan niitä pieni ja suuria kiusauksia vastaan, joita hän kohtaa. Lapsella ei ole kykyä nähdä selvästi todellista syntiä, sydämen sisäistä syntiä.
        Meidän tulisikin aloittaa selvimmistä ulkonaisista asioista, kuten toisen ihmisen lyöminen kiivastuksissa. Meidän on osoitettava, että tämä on väärin.
        Lapsen kasvaessa meidän tulisi koettaa kääntää hänen katseensa sisäisiin synteihin kuten viha, kiivaus, pahansuopaisuus ym.
        Meidän on autettava lasta rukoilemaan Jumalalta anteeksiantamusta, kun hän tuntee tehneensä väärin ja että myös Jeesus murehtii siitä. Katumus ja synnin tunnustaminen on ainut tie rauhaan ja onneen!


      • ML213
        Tapio522 kirjoitti:

        ML213, kirjoitat hyvin vanhempien auktoriteetti-asemasta ja lasten kasvattamisesta!
        Taidat olla alan ammattilainen?
        ---
        Olisi paljon kommentoitavaa eri viesteihin (Kiitos niistä!), mutta nyt on paljon muita tehtäviä.
        Jatkakaa te muut keskusteluja. Nämä ovat tärkeitä asioita.
        Yleisesti sanoisin, että aina emme pysty arvioimaan sitä, kuka on OIKEASTI uskossa. Jumala yksin tietää sydämemme tilan. Jätetään se Hänen tehtäväksi.

        Laitan tähän vielä kirjoitukseni, jonka löysin tiedostoistani, lasten kasvattamisesta.

        PIENI LAPSI JA USKO
        Pyhän Hengen työ ihmisen kohdalla voi alkaa jo sikiövaiheessa.
        JEREMIA oli pyhitetty ja asetettu kansojen profeetaksi jo ennen syntymäänsä.
        JOHANNES KASTAJAsta sanotaan, että hän oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Epäilemättä oli Pyhän Hengen työtä myös se, kun Johannes hypähti ilosta äitinsä kohdussa tultuaan Jeesuksen läheisyyteen.

        -"Sinähän vedit minut äitini kohdussa, sinä autoit minua luottamaan, kun olin äitini rinnoilla (Ps. 22:10, amerikkal. NASB-käännöksen mukaan).
        Tässä puhutaan luottamuksesta imeväisen ominaisuutena.
        Hyvin harvoilla on kuitenkaan mitään muistikuvaa elämästään ennen kahta elinvuotta. Muutenkin suurimman osan elämästämme elämme ilman,että tietoisuutemme sanoo: nyt minä elän. Tarvitsee mainita vain se tosiasia, että nukumme kolmasosan lyhyestä maanpäällisestä elämästämme. Elämme tosin nukkuessammekin, mutta se on tiedostamatonta elämää.

        Aivan pieni lapsi on vuorovaikutussuhteessa ympäristönsä kanssa.
        Lapsen elämän tietoinen osa kasvaa ja muovautuu alkuaikojen vaikutteiden mukaan. Tästä ymmärrämme, miten vastuullista pikkulasten käsittely on.

        Lapsi saa jo varhain oikkuja ja päähänpistoja. Näin hänessä tulee esiin synnin turmelema luonne. Tämän tähden lapsen on saatava kuritusta, jossa hän kohtaa muuttumattoman tahdon.
        Silloin hänen on helpompi taipua koko elämänsä ajan ja hänen on myös helpompi kääntyä Jumalan puoleen.

        "Se, joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, ei pääse sinne sisälle",( Mark.10:13-15). Jumala asettaa meille näin lapsen esikuvaksi uskosta ja luottamuksesta Jumalaan.

        Samoin lapsi on luottavainen ympäristöään ja muita ihmisiä kohtaan.
        Tästä kertoo hyvän esimerkin tunnettu norjalainen kirjailija O. HALLESBY kirjassaan "Uskonelämän salaisuuksia".
        "Eräänä päivänä kotiimme tuli kerjäläinen, joka näytti niin iljettävältä ja luotaantyöntävältä, että hän oli melkeinpä pelottava. Mutta pieni lapsemme meni heti hänen luokseen, kiipesi hänen syliinsä ja kietoi kätensä hänen kaulalleen.
        Lapsi voi voittaa esteitä, joita me emme kykene voittamaan". Itse olen huomannut samaa työskennellessäni kehitysvammaisten parissa. Voi kuinka avoimia ja vilpittömiä he ovatkaan muita ihmisiä kohtaan. Meillä olisi tässä asiassa heiltä paljon opittavaa.

        Aikuisina meidän tulisi auttaa lasta taistelemaan niitä pieni ja suuria kiusauksia vastaan, joita hän kohtaa. Lapsella ei ole kykyä nähdä selvästi todellista syntiä, sydämen sisäistä syntiä.
        Meidän tulisikin aloittaa selvimmistä ulkonaisista asioista, kuten toisen ihmisen lyöminen kiivastuksissa. Meidän on osoitettava, että tämä on väärin.
        Lapsen kasvaessa meidän tulisi koettaa kääntää hänen katseensa sisäisiin synteihin kuten viha, kiivaus, pahansuopaisuus ym.
        Meidän on autettava lasta rukoilemaan Jumalalta anteeksiantamusta, kun hän tuntee tehneensä väärin ja että myös Jeesus murehtii siitä. Katumus ja synnin tunnustaminen on ainut tie rauhaan ja onneen!

        Jumala voi toki valita ihmisen tehtäväänsä jo vaikka hän ei ole vielä syntynytkään, mutta tämä ei tuo kirkon opetusta.On aina muistettava miten toinen ihminen ei voi kasvattaa toista ihmistä uskoon.Lapsen kasvattaminen hyviin tapoihin on jo eri asia.Sekin onnistuu vain määrättyyn rajaan asti, koska lapsen varhaislapsuus on liian lyhyt aika huomioiden ympäristön vaatimukset.

        Monastihan voimakkaat Jumalan lähettiläät ovat eläneet jopa erikoisen lapsuuden tai "vanhassa" elämässään tehneet lähes kaikkea kielteistä.Monastihan ihminen saa sen oikean näkökyvyn vasta kun on kokenut paljon kielteistä eli rypenyt syvällä synnissä.

        Ei muuten Paavalinkaan "arkielämä" ennen uudestisyntymistä ollut kaksinen vainotessaan Jumalan seurakuntaa, mutta sai erittäin merkittävän tehtävän uudestisyntymän jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6074
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3043
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2203
    4. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1817
    5. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1778
    6. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    7. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1522
    8. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      49
      1495
    10. Hyvää joulua!

      Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9
      1463
    Aihe