Planeetoille suomenkieliset nimet?

Sirinä

En ole koskaan kuullut, että planeetoille olisi erityisemmin annettu suomalaisia nimiä vaikka ne näkyvät suomalaisella taivaalla siinä missä muidenkin taivailla. Ehkä niillä on vanhoja - kenties jo unohduksiin painuneita nimiä - mutta ajattelin, että koska planeetat tässä aurinkokunnassa on nimetty vanhojen jumalten mukaan, niin vastaavasti se voitaisiin tehdä suomessakin. Esimerkiksi tähän tapaan:

Merkurius - Väinämöinen (tietoa, viestintää)
Venus - Joko Mielikki tai Lempo tai Sukkamieli
Mielikki oli enemmänkin metsän jumalatar eikä rakkauden jumala, mutta sekä Lempo että Sukkamieli ovat vähemmän tunnettuja eikä Lempoa enää rakkauteen mielletäkään.
Maa - Maa tai jos tahdotaan antaa toinen nimi: Maaemo
Mars - Lemminkäinen (samantapainen traaginen soturi, jota kiinnosti enemmän lemmenasiat)
Jupiter - Ukko (ylijumala)
Saturnus - Tapio (samankaltaista mystisyyttä ja ristiriitaisuutta hyvässä ja pahassa)
Uranus - Ilmarinen (vastaavuutta on vaikea hakea, mutta molemmat on yhdistetty taivaaseen)
Neptunus - Ahti (meren jumala)

Ja kääpiöplaneetta Pluto - Louhi tai Loviatar

Tästä saataisiin myös uudet viikonpäivät, jotka on perinteisesti nimetty "planeettojen" mukaan. Näin saataisiin viikonpäivät, jotka tarkoittasivat suomeksikin jotain sen sijaan, että ne keskiviikkoa lukuunottamatta ovat pelkkiä väännöksiä.

maanantai (monday, måndag) kuunpäivä
tiistai (dies martis, marsinpäivä) lemminkäisenpäivä
keskiviikko (dies marcurii) väinämöisenpäivä
torstai (thorsdag) ukonpäivä
perjantai (kts. ed.) mielikinpäivä
lauantai - tapionpäivä
sunnuntai - auringonpäivä

9

937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu-u

      Uranus voisi olla suomalaisittain 'Peräaukko' tai 'Persreikä' ja Pluto olisi tietysti 'Musti'

      Mars voisi olla reilusti 'suklaapatukka' ja Venus 'Pimppi'

      Merkuriusta voitaisiin kutsua tuttavallisesti etunimellä ihan vaan Freddie:ksi

      • yks vaan

        ...ja keskiviikko oli pikkulauantai.


    • 2211

      Möhkö, Paltsu, Lakte, Kinkke, Koikker, Kaasis, Kurake, Tipli, Lippe.

    • Kuunpäivä

      Hyvä idea. Harmi, että tännekin keskusteluun on tullut vastauksia vain pilailijoilta, koska odotin, että täällä olisi saatu hyvää keskustelua aikaan.

      Mutta hyvät ehdotukset annoit. Olen kiinnostunut mytologiasta yms. ja olisi hienoa sanoa vaikka, että aloitan uudessa työpaikassani kuunpäivänä, ja että tuolla taivaalla möllöttää Tapio ja Mielikki. :)

      • Sirinä

        Minustakin se olisi hauskaa. Mukavaa, että joku toinenkin on pitänyt ideasta, vaikka se ei ole saannutkaan laajaa kannatusta. Ymmärrän toki traditionalisteja, mutta joskus asioista saa hiukan mielenkiintoisempia tarkastelemalla niitä uudelleen ja tekemällä muutoksia.


    • Eufrat Virta(nen)

      Merkurius - kikkare
      Venus - imeläkivi
      Maa - Maar lättänä
      Mars - verikivi
      Jupiter - suurpieru tai sprägäri
      Saturnus - tuhnu tai tsuhna
      Uranus - sunaukkos
      Neptunus - Vespallo

    • Suomentaja

      Sääli, etteivät kaikki ole ottaneet asiaa vakavasti. Mielestäni taivaankappaleet olisivat kyllin merkittäviä saadakseen suomenkieliset nimet. Muunmuassa Venus on kansanperinteessä tunnettu Aamu- ja Iltatähtenä, muista en tiedä.
      Tässä ovat omat nimiehdotukseni.
      Merkurius - Väinämö
      Venus - Aamutähti (aamuisin), Ehtotähti (iltaisin), Ilmatar
      Mars - Tiera
      Jupiter - Ukko
      Saturnus - Pekko
      Uranus - Ilmari
      Neptunus - Ahti.

      Lisäksi kääpiöplaneetoille:
      Ceres - Kekri
      Pluto - Tuoni
      Haumea - Hippa
      Makemake - Menninkä
      Eris - Luohi.

      Ja edelleen tunnetuimmille kuille:
      Phobos (Mars) - Lempo
      Deimos (Mars) - Tursas
      Ganymedes (Jupiter) - Rauni
      Callisto (Jupiter) - Rahko
      Europa (Jupiter) - Joukamo
      Io (Jupiter) - Panu.
      Puhuitte viikonpäivien suomentumisista, josta mieleeni juolahti, että eräät alkuaineet saisivat samalla uudet nimet (uraani - ilmare jne).

    • Taas tätä...

      ...tyhjäpäitten pohdintaa...

      • koot kot kot kot

        Onneksi kaikki naiset ei ole samanlaisia kanoja kuin aloittaja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe