Mikä on subjekti lauseessa: "Minulla on koira." ?
Ja sitten vielä...
Miksi lauseessa "Kaupan lähelle ajoi auto." niin "kaupan lähelle" on adverbiaali (ilmaisee paikkaa). Miksei se voi olla niin, että "kaupan" on attribuutti ja "lähelle" adverbiaali?
Lauseenjäsenistä...
8
292
Vastaukset
- iteltäkin nämä jutut...
http://www.finnlectura.fi/verkko/esittely/sivu32.htm
Koira on subjekti.
Entä jos se olisi "uuden kaupan lähelle" ?- se olisi
Minä omistan koiran. subj. pred. obj. ko?
- se olisi
se olisi kirjoitti:
Minä omistan koiran. subj. pred. obj. ko?
sitten.
- elvatolva
se olisi kirjoitti:
sitten.
Kiitokset!
Myös hyödyllisestä linkistä.
- Jäsen 6
Tärkeintä on muistaa, ettei suhtaudu naiseen pelkkänä objektina.
- elvatolva
Jos joku osaisi vielä sanoa, onko lauseen "Onnistuimme löytämään" "löytämään" objekti vai adverbiaali?
- Eikäs
elvatolva kirjoitti:
Jos joku osaisi vielä sanoa, onko lauseen "Onnistuimme löytämään" "löytämään" objekti vai adverbiaali?
"Onnistuimme löytämään" ei ole täydellinen lause, joten kysymys on väärin asetettu. Mutta jos täydellistämme lauseen esim. muotoon "Onnistuimme löytämään kultaa", "löytämään" on predikaatti ja "kultaa" on objekti. Subjekti on sitten tavallaan "onnistuimme"-sanan pääte -mme...
Kieliopeissa on tapana sanoa, että sentapaisessa lauseessa kuin ”Minulla on koira” kieliopillisena subjektina on ”koira”, vaikka loogiseksi subjektiksi voidaankin ajatella ”minä”.
”Kaupan lähelle” on tosiaan adverbiaali, jossa on postpositio ja sitä edeltävä täydennys. Tämä johtuu lähinnä siitä, että ”lähelle” on taipumaton tai vaillinaisesti taipuva sana, ei nomini. Se voitaisiin kyllä ajatella vajaaparadigmaisen nominin lähi- taivutusmuodoksi, jolloin ”kaupan” olisi tosiaankin sen attribuutti. Suuntaus on kuitenkin kohti entistä laajempaa postpositiotulkintaa: myös sanat, jotka muodoltaan ovat nominien tai verbien taivutusmuotoja, tulkitaan yhä yleisemmin postpositioiksi, jos niiden _käyttö_ on (usein vieraan vaikutuksen takia) kaavamaistunutta postpositiomaista.
Esimerkiksi ”tästä johtuen” on periaatteessa lauseenvastike, jossa on johtua-verbin muoto ja sen määrite. Sitä kuitenkin käytetään (paljolti alun perin ruotsin esikuvan mukaan: ”beroende på detta”) laajasti niin, että ”johtuen” on luonteeltaan postpositio ja ”tästä” sen täydennys, jolloin merkitys on käytännössä sama kuin ilmaisun ”tämän johdosta” tai ”tämän takia”. Kaavamaistuminen ilmenee mm. siten, että kirjoitetaan tyyliin ”tästä johtuen hän hyväksyi esityksen”, vaikka lauseenvastiketulkinnan mukaan ilmaus on järjetön (eihän _hän_ johdu tästä vaan hyväksyminen).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60894
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111833Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla253751- 55722
- 50638
- 57570
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k91550Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai45546- 22546
- 76533