kiipeilijän ja varmistajan painoero?

isä ja tytär seinälle

Mikä on prosentteina suurin sallittu painoero kiipeilijän ja varmistajan välillä? voiko 50 kiloinen tyttäreni varmistaa minua kun itse painan 85kg, vai lähteekö kohti hallin kattoa kun rojahdan köyteen. tarkoitus on kiipeillä yläköydellä ja taidon karttuessa sitten liidailla. Yläköydellä "vapaa" pudotus on kyllä lyhyempi kuin liidatessa, mutta arvelluttaa kuitenkin.

6

6417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan

      Eroa saisi olla suunnilleen 2/3 painavamman painosta eli turvallisempaa olisi jos 50 kiloisen pari olisi max 75-kiloinen ja 85-kiloiselle vähintään muutama kilo vajaa 60-kiloinen. Näin ainakin itse olen oppinut.

      • isä tytär seinälle

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.


      • kalliolla
        isä tytär seinälle kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        tai sisäseinällä on mahdollisuus niin laita tytär tai varmistuslaite (jos käyttämänne varmistuslaite siihen sopii) vaikkapa slingillä puuhun tai muuhun kiinteään paikkaan.


      • isä ja tytär...
        kalliolla kirjoitti:

        tai sisäseinällä on mahdollisuus niin laita tytär tai varmistuslaite (jos käyttämänne varmistuslaite siihen sopii) vaikkapa slingillä puuhun tai muuhun kiinteään paikkaan.

        Hyvä idea! Täytyypä kokeilla.


      • apina
        isä ja tytär... kirjoitti:

        Hyvä idea! Täytyypä kokeilla.

        Kannattaa muistaa sitten, että sitä kiinnitystä EI kannata laittaa valjaitten taakse, vaan nimenomaan se slingi jolla tytär kiinnitetään laitetaan belay-looppiin varmistuslaitteen kaveriksi. Muuten käy kyljille köpelösti.

        Ja kannattaa laittaa tyttärelle jokin automaattivarmistuslaite, kuten grigri.

        Toisaalta tuo paino-suhde mitä aikaisemmissa viesteissä tuli ilmi on lähinnä aloittelijoille suunnattu. Hyvä varmistaja pystyy varmistamaan melkein tuplasti itsensäkin painoista. Oma 50 kiloinen vaimoni on varmistanut 95 kiloista kaveria aika hyvin. Tosin tarkkuus on valttia siinä hommassa, kuten kokemuskin.


      • nyt kävi näin

        olen ainakin itse pystynyt helposti varmistamaan 90 kiloisen hepun laskeutumisen (itse painan 60 kg).
        ja se slingi (naru joka on varmistajan valjaissa kiinnitettynä) niin siihen kannattaa myös laittaa lisäpainoa, niin ei tarvitse kiinnittää slingiä.
        eli vaikkapa 20 kilon pussi slingiin kiinni, eikä tarvitse huolehtia.

        näin minulle on sanottu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe