kiipeilijän ja varmistajan painoero?

isä ja tytär seinälle

Mikä on prosentteina suurin sallittu painoero kiipeilijän ja varmistajan välillä? voiko 50 kiloinen tyttäreni varmistaa minua kun itse painan 85kg, vai lähteekö kohti hallin kattoa kun rojahdan köyteen. tarkoitus on kiipeillä yläköydellä ja taidon karttuessa sitten liidailla. Yläköydellä "vapaa" pudotus on kyllä lyhyempi kuin liidatessa, mutta arvelluttaa kuitenkin.

6

8146

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan

Eroa saisi olla suunnilleen 2/3 painavamman painosta eli turvallisempaa olisi jos 50 kiloisen pari olisi max 75-kiloinen ja 85-kiloiselle vähintään muutama kilo vajaa 60-kiloinen. Näin ainakin itse olen oppinut.

• isä tytär seinälle

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

• kalliolla
        isä tytär seinälle kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

tai sisäseinällä on mahdollisuus niin laita tytär tai varmistuslaite (jos käyttämänne varmistuslaite siihen sopii) vaikkapa slingillä puuhun tai muuhun kiinteään paikkaan.

• isä ja tytär...
        kalliolla kirjoitti:

tai sisäseinällä on mahdollisuus niin laita tytär tai varmistuslaite (jos käyttämänne varmistuslaite siihen sopii) vaikkapa slingillä puuhun tai muuhun kiinteään paikkaan.

Hyvä idea! Täytyypä kokeilla.

• apina
        isä ja tytär... kirjoitti:

Hyvä idea! Täytyypä kokeilla.

Kannattaa muistaa sitten, että sitä kiinnitystä EI kannata laittaa valjaitten taakse, vaan nimenomaan se slingi jolla tytär kiinnitetään laitetaan belay-looppiin varmistuslaitteen kaveriksi. Muuten käy kyljille köpelösti.

Ja kannattaa laittaa tyttärelle jokin automaattivarmistuslaite, kuten grigri.

Toisaalta tuo paino-suhde mitä aikaisemmissa viesteissä tuli ilmi on lähinnä aloittelijoille suunnattu. Hyvä varmistaja pystyy varmistamaan melkein tuplasti itsensäkin painoista. Oma 50 kiloinen vaimoni on varmistanut 95 kiloista kaveria aika hyvin. Tosin tarkkuus on valttia siinä hommassa, kuten kokemuskin.

• nyt kävi näin

olen ainakin itse pystynyt helposti varmistamaan 90 kiloisen hepun laskeutumisen (itse painan 60 kg).
        ja se slingi (naru joka on varmistajan valjaissa kiinnitettynä) niin siihen kannattaa myös laittaa lisäpainoa, niin ei tarvitse kiinnittää slingiä.
        eli vaikkapa 20 kilon pussi slingiin kiinni, eikä tarvitse huolehtia.

näin minulle on sanottu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      144
      4007
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      366
      3084
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2018
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1715
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1148
    6. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      975
    7. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      861
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      839
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      804
    Aihe