Kuinka tarkkaan erotellaan nykyään sanojen "joku" ja "jokin" merkityksiä?
Minulle opetettiin 40 vuotta sitten, että "joku" viittaa aina henkilöön ja "jokin" sitten esineeseen, ilmiöön tai joka tapauksessa ei-henkilöön?
Olen elänyt oppimassani nuhteessa kaikki nämä vuodet, mutta kuinka on tänään? Enkä nyt aja takaa sitä, että joidenkin mielestä "kaikki käy", vaan jos haluaa kirjoittaa huolitellusti ja oikein?
Joku/jokin?
4
226
Vastaukset
- Takametsien Mies
Tämän kirjoittaja on ainoinansa käynyt 5 luokkaa kansakoulua ja siellä tuo jo opetettiin. En näe mitään järkevää syytä luopua hyvästä käytännöstä: "joku" ihmisestä ja "jokin" sitten ei-henkilöstä, niinkuin sanot.
Uskomatonta mutta totta: nykyisen koulujärjestelmän läpäistyään kaikki tiedotusalalle sijoittuneetkaan ihmiset eivät enää hallitse joku-prononiminin taivutusta! Sääntöjä on lievennetty. Hankalissa taivutusmuodoissa saa joku-sanan tilalla käyttää helpommin taipuvaa jokin-sanaa. Lisätietoja:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/7.9.html#joku- Terttu marjatta
Minua on alkanut askarruttaa tämä kysymys: hyvin monilla suomenkielisillä keskustelupalstoilla on käytössä sama ilmaisohjelmisto, jonka valikossa on mm. "Ketä on paikalla". Onko tuo oikein sanottu? Kielikorvani sanoisi, että sen tulisi kuulua "Keitä on paikalla" tai "Ketkä ovat paikalla" - onko kielikorvani paleltunut vai onko ohjelman suomennoksessa kielivirhe?
Terttu marjatta kirjoitti:
Minua on alkanut askarruttaa tämä kysymys: hyvin monilla suomenkielisillä keskustelupalstoilla on käytössä sama ilmaisohjelmisto, jonka valikossa on mm. "Ketä on paikalla". Onko tuo oikein sanottu? Kielikorvani sanoisi, että sen tulisi kuulua "Keitä on paikalla" tai "Ketkä ovat paikalla" - onko kielikorvani paleltunut vai onko ohjelman suomennoksessa kielivirhe?
Luulen, että ”Ketä on paikalla” on sellaisten ihmisten kielenkäyttöä, joiden kotimurteessa käytetään sanaa ”ketä” merkityksessä ”kuka”, siis partitiivia nominatiivin merkityksessä. Yleiskieleen sellainen ei kuulu, mutta monien alueiden puhekielessä se on ilmeisesti aivan tavallista.
Eri asia on sitten vielä yksikön käyttö monikon merkityksessä: saatetaan kysyä "Kuka on paikalla?” vaikka tarkoitetaan ”Keitä on paikalla?”
Kielikorvasi on siis mielestäni oikeassa. Sanoisin kuitenkin, että normaalia yleiskieltä on nimenomaan ”Keitä on paikalla?” eikä ”Ketkä ovat paikalla?”
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60894
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111833Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla253751- 55722
- 50638
- 57570
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k91550Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai45546- 22546
- 76533