Väitös (Turun yliopisto, elintarvikekemia: FM Saska Tuomasjukka) sen kertoi, mikä on kansan keskuudessa tiedetty jo kauan: sian ihra on hyvää ja terveellistä!
Veren rasva-arvot ja energiataspainosäilyy kohdillaan, kun saa riittävästi eläinperäistä steareenirasvahappoa, mitä eniten löytyy luonnollisesti voista ja sian ihrasta!
Missä myydään laadia? Euroopassa sitä saa joka kaupasta, entä Suomessa? Suuren kuolleisuuden sydän- ja verisuonitautien maassa tätä pitäisi alkaa markkinoida tosissaan!
Laadia kaupan, missä?
13
1691
Vastaukset
- että se
on "laadia", kun se on lardia?
Suomesta ei saa ostaa lardia.
Tallinna on lähin ostopaikka.- vanha kokki
se ei ole "Lardia" vaan suomenkieleen pesiytynyt muoto tuolle erinomaiselle sianihralle on Laardi.
Valmistus Suomessa lopetettiin 80 luvulla, kiitos ravintopolitiikan ja erityisesti Pekka Puskan, sekä sikalan omistajien, jotka koulutettiin kasvattamaan silavatonta "sporttipossua", joka joskus maistuu kalalle tai jollekin muulle, mutta ei sianlihalle. - rasvaton equals mauton
vanha kokki kirjoitti:
se ei ole "Lardia" vaan suomenkieleen pesiytynyt muoto tuolle erinomaiselle sianihralle on Laardi.
Valmistus Suomessa lopetettiin 80 luvulla, kiitos ravintopolitiikan ja erityisesti Pekka Puskan, sekä sikalan omistajien, jotka koulutettiin kasvattamaan silavatonta "sporttipossua", joka joskus maistuu kalalle tai jollekin muulle, mutta ei sianlihalle.Itse asiassa se on laardia eikä Laardia. Kyseessä ei ole erisnimi.
Mitä tulee suomalaiseen rasvapolitiikkaan, niin on outoa, että monessa paikassa ei enää tarjota edes vaihtoehtona voita leivän päälle, vaan tyrkytetään jotain margariinia tai kevytlevitettä. Olen ottanut tavaksi palautetta antaessani, että mainitsen aina tuosta epäkohdasta. - vanha kokki
rasvaton equals mauton kirjoitti:
Itse asiassa se on laardia eikä Laardia. Kyseessä ei ole erisnimi.
Mitä tulee suomalaiseen rasvapolitiikkaan, niin on outoa, että monessa paikassa ei enää tarjota edes vaihtoehtona voita leivän päälle, vaan tyrkytetään jotain margariinia tai kevytlevitettä. Olen ottanut tavaksi palautetta antaessani, että mainitsen aina tuosta epäkohdasta.oikaisusta. Mutta jos paketin päällä lukee "Laardi"
olen syytön isoon kirjaimeen. Muuten olen aivan samaa mieltä kanssasi. Keinotekoinen ei voi koskaan olla alkuperäisen ja aidon veroista. Muuten kyseinen laardi oli myös leivän voiteluun sopiva, kunhan ripotteli sen päälle hiukan suolaa. - paketissa
vanha kokki kirjoitti:
oikaisusta. Mutta jos paketin päällä lukee "Laardi"
olen syytön isoon kirjaimeen. Muuten olen aivan samaa mieltä kanssasi. Keinotekoinen ei voi koskaan olla alkuperäisen ja aidon veroista. Muuten kyseinen laardi oli myös leivän voiteluun sopiva, kunhan ripotteli sen päälle hiukan suolaa.isolla, kun ainoa sana, ja onhan se isolla myös, jos lause sillä sanalla alkaa. Mutta keskellä lausetta se on tietenkin pienellä. Myös adjektiivit englantilainen, ranskalainen, saksalainen jne. kirjoitetaan pienellä eikä isolla alkukirjaimella, kuten arvoisalla kokillamme on tapana.
Tämä kaikella kunnioituksella sanottuna. - vanha kokki
paketissa kirjoitti:
isolla, kun ainoa sana, ja onhan se isolla myös, jos lause sillä sanalla alkaa. Mutta keskellä lausetta se on tietenkin pienellä. Myös adjektiivit englantilainen, ranskalainen, saksalainen jne. kirjoitetaan pienellä eikä isolla alkukirjaimella, kuten arvoisalla kokillamme on tapana.
Tämä kaikella kunnioituksella sanottuna.ja on ollut tosi kauan. Kirjoitan aina kansallisuudet isolla alkukirjaimella. Poikkeuksen tekee sana ruotsalainen, sitä en missään muodossa halua kirjoittaa isolla alkukirjaimella.
Kiitos kuitenkin huomautuksesta, se oli ihan asiallinen ja asiasta. - Skäri
rasvaton equals mauton kirjoitti:
Itse asiassa se on laardia eikä Laardia. Kyseessä ei ole erisnimi.
Mitä tulee suomalaiseen rasvapolitiikkaan, niin on outoa, että monessa paikassa ei enää tarjota edes vaihtoehtona voita leivän päälle, vaan tyrkytetään jotain margariinia tai kevytlevitettä. Olen ottanut tavaksi palautetta antaessani, että mainitsen aina tuosta epäkohdasta.söin juuri pari päivää sitten ravintolassa, jossa tuotiin leivän kanssa korissa vain voita, margariinivaihtoehtoa ei ollut.
- Skäri
vanha kokki kirjoitti:
ja on ollut tosi kauan. Kirjoitan aina kansallisuudet isolla alkukirjaimella. Poikkeuksen tekee sana ruotsalainen, sitä en missään muodossa halua kirjoittaa isolla alkukirjaimella.
Kiitos kuitenkin huomautuksesta, se oli ihan asiallinen ja asiasta.että sinulla itselläsi on ihan omat kielioppisäännöt, on vähän outoa, että sitten oiot täällä muiden tavaamista... :)
- osoittauduit
vanha kokki kirjoitti:
ja on ollut tosi kauan. Kirjoitan aina kansallisuudet isolla alkukirjaimella. Poikkeuksen tekee sana ruotsalainen, sitä en missään muodossa halua kirjoittaa isolla alkukirjaimella.
Kiitos kuitenkin huomautuksesta, se oli ihan asiallinen ja asiasta.myös moukaksi, jolla on tuo iänikuinen alemmuuskompleksi ruotsalaisuutta kohtaan.
Otan takaisin tuon kunniotukseni, jonka lausuin aiemmassa kirjoituksessani.
Enkä myöskään suosittelisi, että sovellat itse keksimiäsi kielioppisääntöjä. - vanha kokki
osoittauduit kirjoitti:
myös moukaksi, jolla on tuo iänikuinen alemmuuskompleksi ruotsalaisuutta kohtaan.
Otan takaisin tuon kunniotukseni, jonka lausuin aiemmassa kirjoituksessani.
Enkä myöskään suosittelisi, että sovellat itse keksimiäsi kielioppisääntöjä.en ole milloinkaan tuntenut alemmuutta ruotsalaisia kohtaan. Olen kasvanut pentuna miltei heidän keskuudessaan pohjoisessa. Ruotsin puolella lapsia kiellettiin puhumasta jälki-istunnon uhalla Suomea, jolloin päätin, että tätä kieltä en ikinä halua edes opetella, saati sitten puhua ja pirun hyvin olen maailmalla pärjännyt kirvesmiesenglannillakin. Ruotsi on pikkukieli maailmalla, se kannattaa meidän kaikkien muistaa.
Mitä tulee oikaisuuni Laardin kohdalla, kyseisellä henkilöllä oli kirjoitusvirhe, sillä laardi on Laardi eikä lardi, kirjoitettiimpa se isolla tai pienellä. Kieliopillisiin asioihin en halua tämän koommin puuttua, koska en kieliopista mitään ymmärrä. Myönnän olevani moukka, koska en ole sanut yliopistollista sivistystä, vaan sen tavallisen peruskansalaisen koulutuksen jolla ei fiksuksi ylläkään, kuten arvostelijani ovat nokkelasti päätelleet. - Kansakoulun sivistys
vanha kokki kirjoitti:
en ole milloinkaan tuntenut alemmuutta ruotsalaisia kohtaan. Olen kasvanut pentuna miltei heidän keskuudessaan pohjoisessa. Ruotsin puolella lapsia kiellettiin puhumasta jälki-istunnon uhalla Suomea, jolloin päätin, että tätä kieltä en ikinä halua edes opetella, saati sitten puhua ja pirun hyvin olen maailmalla pärjännyt kirvesmiesenglannillakin. Ruotsi on pikkukieli maailmalla, se kannattaa meidän kaikkien muistaa.
Mitä tulee oikaisuuni Laardin kohdalla, kyseisellä henkilöllä oli kirjoitusvirhe, sillä laardi on Laardi eikä lardi, kirjoitettiimpa se isolla tai pienellä. Kieliopillisiin asioihin en halua tämän koommin puuttua, koska en kieliopista mitään ymmärrä. Myönnän olevani moukka, koska en ole sanut yliopistollista sivistystä, vaan sen tavallisen peruskansalaisen koulutuksen jolla ei fiksuksi ylläkään, kuten arvostelijani ovat nokkelasti päätelleet.Kyllä iso kirjain ja erisnimien käyttö v. yleisnimet on käyty kansa- tai peruskoulussa läpi.
- sianihraa
kauppahalleista läskiostoksialle
- Tepi.
Mutta steariinihappo vaarallista Saska toteaa:
"Steariinihapon kohdalla huolta aiheutti havainto sen taipumuksesta tuottaa verenkiertoon hyvin pieniä rasvahiukkasia, jotka saattavat edistää sydän- ja verisuonitauteja."
http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/61345dc704eae28ac22568bd00428706/417d56043bc904adc22572bc003430f7?OpenDocument
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859