Herätys. Mitä siinä oikein tapahtuu?

Onko tutkimuksia?

Onko olemassa tutkimuksia, mitä ihmiselle oikein tapahtuu kun hän tulee ns. herätykseen. Synnintunnon ja sielunhädän lisäksi ainakin joillekin vaikuttaa tulevan jopa fyysisiä oireita psyykkisistä puhumattakaan. Myös saatetaan joutua pelkotiloihin, kuulla ääniä, nähdä näkyjä, aistia makuja ja hajuja, joille ei ulkomaailmassa näyttäisi olevan reaalista lähdettä - sanalla sanoen: oireillaan tavoilla jotka melkein vaikuttavat lähenevän jonkinlaista psykoosia tai skitsofreniaa.

Varmaan on olemassa aivan "raitistakin" herätystä tai heräämisiä mutta joskus vaikuttaa siltä kuin kaikkien kohdalla ei aina oikein näin olisi vaan herätykseen tullut vaikuttaa ainakin ulkopuolisesta lähes psyykkisesti sairaalta.
Mistä siis herätyksessä on kysymys?

Tämä ei ole pilkkakirjoitus!

5

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hullutus niille jotka kadotukseen joutuvat.
      Ja kyllähän, kun ihmisen psyykentilaa selvitellään, apuna joudutaan käyttämään kaavakkeita, joissa kysellään mm.oletko kokenut yliluonnollista "johdatusta"...
      Oletko kuullut "Jumalan puhetta"...tai"nähnyt näkyjä"...
      Mitä enemmän oot, sitä sairaampi olet.
      Mutta lääkkeitä löytyy, joilla oireet saadaan kuriin.

    • Siitä, ettei

      omat ponnistelut riitä täyttämään sielun kaipausta. Ja paras lääke on tarjolla Jeesuksen Kristuksen ristin juurella.

      • ihan tuota samaa siis, että milläköhän perusteella ihminen pelastuu.
        Mistä tietää, että on tarpeeksi vahva usko.
        Minun ystäväni kuoli viikko sitten sydänkohtaukseen kotonaan.
        Minua nuorempi mies.
        Joskus kauan sitten kun toimin isosena rippileirillä hän kohteli minua törkeästi kun yritin opettaa heille kymmentä käskyä.
        Hän mm.heitti minut veneestä järveen. Se ei ollut opetustilanne kylläkään.
        Hän oli koko elämänsä työtön ja mtt:n vakioasiakkaita. Väkivaltarikollinen.
        Näin mulle on kerrottu. Se on vaikea uskoa koska vaikka emme läheisiä oltukkaan niin silti aina kun näimme hän oli valmis auttamaan.
        Montaa kertaa en antanut auttaa.
        Senkin sanon hänen kunniakseen että hän oli uskollinen tyttöystävälleen.
        Minulla on teistä tietty luonnekuva päässäni.
        Hän ei ollut yhtään huonompi tai parempi.
        Ja nyt hän on poissa.
        Koska hän oli hyvä ihminen, niin olisi väärin, jos Jumala ei häntä pelastanut.
        Mua on mietityttänyt viime aikoina se sanankohta jossa Jeesus puhaltaa Pyhän Hengen opetuslapsiinsa ja sanoo:"kelle te annatte synnit anteeksi hänelle ne ovat anteeksi annetut."
        Hänellä ei ollut yhtään uskovaa ihmistä elämässään.
        siitä mun mielestä on herätyksessä kyse, että me menemme uskosta osattoman luo ja opetamme hänelle uskon tien.


      • Uskon ei
        auroraboreallis kirjoitti:

        ihan tuota samaa siis, että milläköhän perusteella ihminen pelastuu.
        Mistä tietää, että on tarpeeksi vahva usko.
        Minun ystäväni kuoli viikko sitten sydänkohtaukseen kotonaan.
        Minua nuorempi mies.
        Joskus kauan sitten kun toimin isosena rippileirillä hän kohteli minua törkeästi kun yritin opettaa heille kymmentä käskyä.
        Hän mm.heitti minut veneestä järveen. Se ei ollut opetustilanne kylläkään.
        Hän oli koko elämänsä työtön ja mtt:n vakioasiakkaita. Väkivaltarikollinen.
        Näin mulle on kerrottu. Se on vaikea uskoa koska vaikka emme läheisiä oltukkaan niin silti aina kun näimme hän oli valmis auttamaan.
        Montaa kertaa en antanut auttaa.
        Senkin sanon hänen kunniakseen että hän oli uskollinen tyttöystävälleen.
        Minulla on teistä tietty luonnekuva päässäni.
        Hän ei ollut yhtään huonompi tai parempi.
        Ja nyt hän on poissa.
        Koska hän oli hyvä ihminen, niin olisi väärin, jos Jumala ei häntä pelastanut.
        Mua on mietityttänyt viime aikoina se sanankohta jossa Jeesus puhaltaa Pyhän Hengen opetuslapsiinsa ja sanoo:"kelle te annatte synnit anteeksi hänelle ne ovat anteeksi annetut."
        Hänellä ei ollut yhtään uskovaa ihmistä elämässään.
        siitä mun mielestä on herätyksessä kyse, että me menemme uskosta osattoman luo ja opetamme hänelle uskon tien.

        tarvitsekaan olla vahva, riitää kun sitä uskoa vain on.
        Jos uskomme on heikko, tai lankeamme usein, niin riiputaan kiinni Jeesuksessa, sillä hän pitää meistä huolta, niin kuin on luvannut.


        "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni” (Ps 91:14, KR 38).


    • eräsajattelija

      -jossa ihminen kokee olevansa herätetty,-ehkä häntä alkavat kiinnostamaan uskonasiat,ajattelu siitä,-minne joudun kun täältä kerran joudun lähtemään jne asiat...samalla ihminen voi olla myöskin etsikonajassa,-jolloin Jumala erikoisesti häntä kutsuu ja vetää,-luoksensa...

      -ehkäpä uskovaisia tulee eteen jotka kertovat Jeesuksesta ja pelastuksen tiestä jne,-usein myös harhaopit ovat asialla,-kuten jehovat ja mormoonit jne,-mistä sitten tietänevätkin juuri tällaisten ihmisten ovien taakse tulla jne !

      -herätys on tila jossa ihminen voi kärsiä omien pahojen tekojensa tähden ja kokee tarvetta saada ne selvitetyiksi jne..

      -etsikonajassa myöskin voi olla kaipausta Jumalan puoleen ja kokee että jotakin juuri minun elämästäni puuttuu,-eli kuin musta aukko joka odottaa täyttymystään,-ja se on juuri se Jumalan mentävä aukko :-)
      -jokaisen ihmisen sisimpään on laitettu tämä kaipaus jo syntymästä saakka,-kelläkin se sitten mitenkin puhkeaa,-esille ja missä vaiheessa on eri asia !

      -hyvin usein on niin,-että me ihmiset olemme tavattoman uppiniskaisia ja vastustamme viimeisiin asti oman elämämme,-parasta,,,ihmeellistä kyllä !

      -sitten kun saa tulla uskoon ja kokea uskon asiat kaikki selviää,-hyvin pitkälle kun Jumalan Henki tulee sisimpäämme ja alkaa selvittämään asioita,-meille !

      -Niin todellinen onnemme on olla Jumalaa hyvin lähellä se on varma asia !

      -mutta etsivä löytää ja kolkuttavalle,-avataan jne !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      659
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      631
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      88
      438
    Aihe