Sienet

Tylopilus felleus

Hei! Kuuluuko sienet vegaanien ruokalistalle? Meille opetettiin juuri tunti sitten, että sienet ovat lähempänä lihaa kuin kasviksia? Mikä yleensä on rajanveto tässä "harmaassa" vyöhykkeessä? Kuka määrittää sen mitä saa syödä, jos haluaa pitää itseään vegaanina?

14

4404

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomu

      kyllä sienet kuuluvat vegaanien ruokalistalle..:).
      ja eihän sienien poimiminen tuota niille tuskaa,koska niillä ei ole tuntoaistia tai muuta..
      :D...
      no vegaanius on sitä,ettei syö mitään eiläinkunnan tuotteita..se on rajana..eivät sienet kuulu eläinkuntaan..

      • athropy

        Vegaanit eivät myöskään käytä mitään eläinkunnan tuotteita öhöm ulkoisesti, kuten vaikka esimerkiksi nahkakenkiä yleisen määritelmän mukaan.

        Mutta jos haluatte miettiä mielenkiintoisia rajoja, niin voiko kasvissyöjä syödä kalan mätiä?


      • Viherpipertäjä
        athropy kirjoitti:

        Vegaanit eivät myöskään käytä mitään eläinkunnan tuotteita öhöm ulkoisesti, kuten vaikka esimerkiksi nahkakenkiä yleisen määritelmän mukaan.

        Mutta jos haluatte miettiä mielenkiintoisia rajoja, niin voiko kasvissyöjä syödä kalan mätiä?

        Kalan mätiä? No vegaani ei ainakaan, kun mäti on eläinkunnan tuote.

        Kasvissyöjä... niin mikä.. lakto-ovovegetaristiko? Mulla on tapana ajatella että lakto-ovot on ruokavalioltaan muuten vegaaneja, mutta tekevät poikkeuksen maitotuotteiden ja kanamuninen kohdalla. Minusta lakto-ovovegetaristi ei näin ollen voi syödä esim. liivatetta, eikä siis myöskään mätiä (eikä oikein ostaa nahkakenkiäkään).

        Käytännössä on lakto-ovoksi itseään kutsuvia, jotka syövät teurasjätteitä ja vaikka mitä. Varmaan joku mätiäkin.


      • luomu
        athropy kirjoitti:

        Vegaanit eivät myöskään käytä mitään eläinkunnan tuotteita öhöm ulkoisesti, kuten vaikka esimerkiksi nahkakenkiä yleisen määritelmän mukaan.

        Mutta jos haluatte miettiä mielenkiintoisia rajoja, niin voiko kasvissyöjä syödä kalan mätiä?

        no ei tietenkään vegaani voi mätiä syödä!se on eläinkunnan tuote siinä missä vaikka itse kalakin..tai maito..tai mikä tahansa (siis eläinkunnan tuote)..x)..
        joo..niinhän se on että vegaanit eivät käytä eläinkunnan tuotteita MISSÄÄN..siis ei vaatteissa tai muissakaan..
        vegetaristit ovat sitten niinkuin vegaanit,mutta he käyttävät villaa,nahkaa yms..
        vaikka minäkin henkilökohtaisesti olen vegaani,niin minulla on silti vielä nahkakengät ja villasukkia yms,mutta sehän olisi turhaa tuhlausta heittää ne menemään..minä ainakin kulutan ne loppuun..(olen siis hankkinut ne ennen vegaaniuttani)..ja joillain vegaaneillakin on se periaate,että he voivat vaikka ostaa nahkatakin kirpputorilta,koska he eivät silloin kuitenkaan tue nahan valmistusta millään tavalla..he "tukevat" vain jotain yksittäistä ihmistä..
        minä en kyllä ainakaan aijo enää ostaa nahkaa tai muuta edes kirppikseltä,koska se kuitenkin olisi minusta jotenkin ristiriitaista..:P..
        joo..taisinpas puhua nyt vähän asian vierestä,mutta väliäkös sillä..:)..


      • moist
        Viherpipertäjä kirjoitti:

        Kalan mätiä? No vegaani ei ainakaan, kun mäti on eläinkunnan tuote.

        Kasvissyöjä... niin mikä.. lakto-ovovegetaristiko? Mulla on tapana ajatella että lakto-ovot on ruokavalioltaan muuten vegaaneja, mutta tekevät poikkeuksen maitotuotteiden ja kanamuninen kohdalla. Minusta lakto-ovovegetaristi ei näin ollen voi syödä esim. liivatetta, eikä siis myöskään mätiä (eikä oikein ostaa nahkakenkiäkään).

        Käytännössä on lakto-ovoksi itseään kutsuvia, jotka syövät teurasjätteitä ja vaikka mitä. Varmaan joku mätiäkin.

        Eipä se tunnu kivalta ostaa mitään kumista tehtyjä lenkkareitakaan. Olen lakto-ovo, enkä mätiin koske.


      • tietäjäteekkari

    • mycos

      eliökunnan ryhmä, eivät eläimiä eivätkä kasveja. Puuttuu klorofylli, eivät yhteytä, toisenvaraisia ravinnonotossaan - eivät siis ole kasveja, eivätkä eläimiä, koska ravinnonotto tyystin erilaine ja liikkumakyky puuttuu, lisääntyvät itiöistä..

    • Vegirl

      Kasvissyöjähän saa narskutella menemään kaikkea mikä kuuluu muualle kuin eläinkuntaan ja maitotalouskuntaan jos on siis niin vannoutunut.. sieniä saa siis syödä!

      Mätiäkin löytyy vegaaneille vaikka se maistuukin hieman erikoiselle, se on valmistettu nimittäin merilevästä.. mutta hyvää se on kuitenkin..

      ja jos jollekkin on käsitteet hieman epäselviä niin tässä tuleepi..

      LAKTO-VEGETARISMI kasvikunnantuotteiden lisäksi maitotaloustuotteet

      OVO-LAKTOVEGETARISMI kasvisten lisäksi maitotaloustuotteet ja kananmuna

      SEMIVEGETARISMI kasvikunnantuotteiden, maitotaloustuotteiden ja kananmunan lisäksi kala ja äyriäiset. Jotkut käyttävät myös vaaleaa lihaa kuten broileria

      POLLOVEGETARISMI kasvikunta ja siipikarja

      FENNOVEGATARISMI suosii kotimaisia kasviksia ja korostaa ruoan ekologisuutta, alueellisuutta ja sesonkeja

      ELÄVÄ RAVINTO tarkoittaa kuumentamattomia vegaaniruokia, eli ruoka-aineita ei kypsennetä yli 37 asteen

      FRUITANISMI vain sellaisia kasvin osia jotka on kerätty niin että kasvi ei kuole tähän keruuseen

      Tässä näin pääpiirteittäin lyhyesti tämä asia

      • Heli

        Elävään ravintoon kuuluu myös hunaja, jota vegaanit siis eivät käytä.


      • Vegirl
        Heli kirjoitti:

        Elävään ravintoon kuuluu myös hunaja, jota vegaanit siis eivät käytä.

        No ainakin mä ja mun kaverit syödään kaikki hunajaa.. ei se oo mitenkään eläinkuntaa.. mehiläiset kerää vaan sitä!! se oo tippaakaan eläinkuntaa!!


      • vain saivartelua
        Vegirl kirjoitti:

        No ainakin mä ja mun kaverit syödään kaikki hunajaa.. ei se oo mitenkään eläinkuntaa.. mehiläiset kerää vaan sitä!! se oo tippaakaan eläinkuntaa!!

        No tarkasti ottaen hunaja on kyllä mehiläisten valmistamaa. Ne keräävät kukkien mettä mesikupuunsa, muokkaavat sitä ja erittävät siihen monia entsyymejä. Entysyymien vaikutuksesta hunajassa kehittyy mm. vetyperoksidia, jolla on bakteereja tappava vaikutus. Pesissä mehiläiset levittävät sitten meden kennoihin, edistävät veden haihtumista siitä mm. tuulettamalla. Vähitellen hunaja valmistuu kennoissa ja mehiläiste peittävät kennot ilmatiiviisti vahakannella. Vasta sitten se on kypsää hunajaa.

        Vanha väärinkäsitys siitä, että mehiläinen keräisi hunajaa näkyy myös Linnén antamassa tieteellisessä nimessä, Apis mellifera = hunajan kantaja. Kun virhe huomattiin myöhemin, lajinimeksi yritettiin muuttaa mellifica = hunajan valmistaja, mutta nimistösääntöjen mukaan ensin annettu nimi on virallinen, vaikka olisi virheellinen.

        Mihinkäs tätä asiaa voisi verrata? Miten olisi tämä: Jänishän on tunnetusti vegaani ( tai siis, käyttäähän se turkkia..) Kuitenkin se syö eläinkunnan tuotetta! Nimittäin sen omassa suolistossa syntyy kahdenlaisia papanoita, niitä ruskeita nappuloita, joita löytyy hangelta, ja sitten vihreitä, pehmeitä, joita ei koskaan näe. Se näet ottaa ne suuhunsa suoraan peräaukostaan ja käyttää uudelleen ravinnoksi. Sama pätee kaniiniin. - Taisi olla huono vertaus, mutta kertoo ehkä jotain siitä, että luonnossa ei ainakaan olla niin mustavalkoisia kuin näissä ihmislasten syömäpiireissä.


      • Katju
        vain saivartelua kirjoitti:

        No tarkasti ottaen hunaja on kyllä mehiläisten valmistamaa. Ne keräävät kukkien mettä mesikupuunsa, muokkaavat sitä ja erittävät siihen monia entsyymejä. Entysyymien vaikutuksesta hunajassa kehittyy mm. vetyperoksidia, jolla on bakteereja tappava vaikutus. Pesissä mehiläiset levittävät sitten meden kennoihin, edistävät veden haihtumista siitä mm. tuulettamalla. Vähitellen hunaja valmistuu kennoissa ja mehiläiste peittävät kennot ilmatiiviisti vahakannella. Vasta sitten se on kypsää hunajaa.

        Vanha väärinkäsitys siitä, että mehiläinen keräisi hunajaa näkyy myös Linnén antamassa tieteellisessä nimessä, Apis mellifera = hunajan kantaja. Kun virhe huomattiin myöhemin, lajinimeksi yritettiin muuttaa mellifica = hunajan valmistaja, mutta nimistösääntöjen mukaan ensin annettu nimi on virallinen, vaikka olisi virheellinen.

        Mihinkäs tätä asiaa voisi verrata? Miten olisi tämä: Jänishän on tunnetusti vegaani ( tai siis, käyttäähän se turkkia..) Kuitenkin se syö eläinkunnan tuotetta! Nimittäin sen omassa suolistossa syntyy kahdenlaisia papanoita, niitä ruskeita nappuloita, joita löytyy hangelta, ja sitten vihreitä, pehmeitä, joita ei koskaan näe. Se näet ottaa ne suuhunsa suoraan peräaukostaan ja käyttää uudelleen ravinnoksi. Sama pätee kaniiniin. - Taisi olla huono vertaus, mutta kertoo ehkä jotain siitä, että luonnossa ei ainakaan olla niin mustavalkoisia kuin näissä ihmislasten syömäpiireissä.

        Olen törmännyt vegaaneihin, jotka eivät käytä hunajaa, koska ensinnäkin hunaja (ja mehiläisvaha)on siinä mielessä eläinkunnan tuote, että siinä on mehiläisen sylkeä (vrt. lehmän maito)ja toiseksi kyseessä on tietenkin "viljelty" tuote, eli hunaja voidaan jossakin valossa nähdä samantyyppisenä riistona, kuin maidontuotanto, joskaan nähdäkseni sen kerääminen ei pahempaa vahinkoa mehiläisille aiheuta (ne saavat tilalle sokeria).


      • lihansyöjä
        Vegirl kirjoitti:

        No ainakin mä ja mun kaverit syödään kaikki hunajaa.. ei se oo mitenkään eläinkuntaa.. mehiläiset kerää vaan sitä!! se oo tippaakaan eläinkuntaa!!

        Eikö mehiläiset ole valjastettu tuottamaan hunajaa ihmisille eli niitä "käytetään" hyväksi. Vegaanithan eivät hyväksy eläinten käyttöä tyydyttämään ihmisten tarpeita?


      • Heli
        Vegirl kirjoitti:

        No ainakin mä ja mun kaverit syödään kaikki hunajaa.. ei se oo mitenkään eläinkuntaa.. mehiläiset kerää vaan sitä!! se oo tippaakaan eläinkuntaa!!

        Lisäksi mehiläisiä kuolee, kun hunajaa kerätään kennoista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe