VAIN USKO KRISTUKSEEN TEKEE VANHURSKAAKSI
Gal. 2:15-21
--
2:15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
--
Juutalaiset pitivät muita kansoja ”pakanasyntisinä” (j.15).
Juutalaisille oli uskottu Jumalan Sana, laki ja lupaukset (Room. 3:1-2).
Mutta Jumalan edessä ei kuitenkaan ole eroa juutalaisten ja pakanoiden välillä; Jumalan luokse on vain yksi ainoa tie, joka on kaikille sama.
Miten ihminen tulee Jumalalle kelvolliseksi, miten päästä Hänen yhteyteensä, miten tulla oikeamieliseksi ja vanhurskaaksi?
Näiden kysymysten kanssa joudumme jokainen kipuilemaan.
Moni pyrkii kyllä elämään kunniallista elämää ollakseen kelpo kansalainen.
-On kuitenkin eri asia kelvata Jumalalle kuin kelvata ihmisille.
Moni taas pyrkii omilla hyvillä teoillaan saavuttamaan Jumalan mielisuosion.
-Tämä syntyy siitä kuvitelmasta, että ihminen voi täyttää kymmenen käskyn lait (21)- vaikka Jumalan lain tehtävä varsinaisesti on murskata tämä luulo ja tehdä ihminen syntiseksi.
Hänen koko jumalanpalvontansa, jos hänellä sellaista on, on pelkkää yritystä lepyttää vihaisen Jumalan vihaa "hyvillä teoilla" tai omatekoisilla rangaistuksilla ja kieltäymyksillä. Pitemmälle hän ei pääse yrityksessään lähestyä Jumalaa.
Miten sitten kelpaamme Jumalalle?
Tähän vastaa Katekismuksemme näin:
”Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme, vaan antaa ne Kristuksen tähden anteeksi. Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät”.
--
”Kirkasta, oi Kristus, meille ristinuhri Golgatan,
josta meille langenneille loistaa sydän Jumalan.
Uskon silmä kiinnitä aina kohti ristiä.”
(Virsi 301:1)
Vain usko Kristukseen tekee vanhurskaaksi
26
587
Vastaukset
- niin opeta
oikein!
Tosin emme kykene lakia täyttämään ja se ei ole meidän velvollisuutemekaan, koska Jeesus sen puolestamme on jo täyttänyt, mutta on kerrottava kaikille, että laista ei katoa pieninkään piirto ja me saamme elää täytetyssä laissa ja siksi kykenemme elämään kymmenen käskyn rajojen sisäpuolella, turvassa maailmalta.
Jokainen, joka uskoo Jeesukseen, saa voiman siitä Hengestä, joka hänen sisimpäänsä annetaan uudesti syntymisen yhteydessä, tulla Jumalan tahdolle kuuliaiseksi, eli kieltää lihansa Jumalan tahdon tieltä.
Lopunajan lankeemukseen kuuluu, että monet kertovat vain armo evankeliumia ilman totuutta siitä, että armosta pelastettu ei ole enää lihan kanssa yhteistyötä tekevä, vaan hänestä syntyy uusi luomus, joka tekee yhteistyötä Pyhän Hengen kanssa, eli Kristus saa sijan armahdetusta. Jeesus kykenee pitämään käskyt ja siksi Hänen omansakin ne pitävät.
Täytyy ymmärtää, että Jeesus ei jätä yhtään omaansa elämään omalla voimallaan, vaan antaa jokaiselle omalleen OMAN VOIMANSA. Se on kokonaan eri asia, kuin se, mistä sinä kerrot, miten ihminen voi pyrkiä tekemään hyviä tekoja ja epäonnistua niissä. Etkö sinä todella tiedä, että meidän ei tarvitse omalla voimalla elää Jumalan valtakunnassa, vaan Jumalan voimalla ja siksi saamme kyvyn elää Jumalan tahdossa.
Uudesti syntynyt saa voiman ja elää valmistetuissa teoissa. TÄSSÄ ON USKO.- uudestisyntyminen?
mitä se on jaz onko esimerkkiä uudestisyntyneestä?
- syntyminen
uudestisyntyminen? kirjoitti:
mitä se on jaz onko esimerkkiä uudestisyntyneestä?
on todellinen tapahtuma ja jokainen, joka saa sen armon kokea, muistaa sen aina. Siinä tapahtumassa meidän sydämemme leikataan ympäri niin, että entinen kivisydän muuttuu lihasydämeksi, eli tulee uuteen luonteeseen.
Uudesti syntymisen tuntee niin, että Pyhä Henki lasketaan tähän meidän astiaamme ja kun se tapahtuu monet alkavat siinä tilanteessa puhua kieliä, mutta eivät kaikki.
Jumalan Sana puhdistaa ja uudistaa ensin astiaa, johon uusi lasketaan, jotta astia ei pakahtuisi.
Siksi jokaisen tulee kuulla ja lukea Raamattua ja pyyttää Pyhää Henkeä sisimpään asumaan, eli uudesti syntymisen ihmettä. syntyminen kirjoitti:
on todellinen tapahtuma ja jokainen, joka saa sen armon kokea, muistaa sen aina. Siinä tapahtumassa meidän sydämemme leikataan ympäri niin, että entinen kivisydän muuttuu lihasydämeksi, eli tulee uuteen luonteeseen.
Uudesti syntymisen tuntee niin, että Pyhä Henki lasketaan tähän meidän astiaamme ja kun se tapahtuu monet alkavat siinä tilanteessa puhua kieliä, mutta eivät kaikki.
Jumalan Sana puhdistaa ja uudistaa ensin astiaa, johon uusi lasketaan, jotta astia ei pakahtuisi.
Siksi jokaisen tulee kuulla ja lukea Raamattua ja pyyttää Pyhää Henkeä sisimpään asumaan, eli uudesti syntymisen ihmettä.kivisydän lihasydämeksi. Hyi.
Jo teillä on täällä evankelistoja.- itse,
auroraboreallis kirjoitti:
kivisydän lihasydämeksi. Hyi.
Jo teillä on täällä evankelistoja.tuon lukea Raamatusta. Kivisydämen muuttuminen lihasydämeksi tarkoittaa sitä, että ihminen on lihallisuudessaa kivisydäminen, usein kova ja katkera ja ilman huonoa omaatuntoa kykenee loukkaamaan ja pettämään, mutta sitä hän ei tahdo koskaan tehdä, kun saa lihasydämen, jonka tunteet ovat rakastavia ja aina omaa ja lähimäisen parasta hakevia ja Jumalaa kohtaa rakkaus kasvaa lihasydämisellä niin suureksi, että se synnyttää oikean Jumalan pelon ja kunnioituksen.
"Koska opetat, niin opeta oikein"!
---
"Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;.."(Hebr. 4:12)
Jumalan sana on lakia ja evankeliumia. Niitä ei tule sekoittaa keskenään. Kummallakin on oma tärkeä tehtävänsä.
(Laista enemmän seuraavassa "läksyssä" Gal. 3:ssa luvussa!)- lainaamaani
Tapio522 kirjoitti:
"Koska opetat, niin opeta oikein"!
---
"Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;.."(Hebr. 4:12)
Jumalan sana on lakia ja evankeliumia. Niitä ei tule sekoittaa keskenään. Kummallakin on oma tärkeä tehtävänsä.
(Laista enemmän seuraavassa "läksyssä" Gal. 3:ssa luvussa!)kirjoituksesi kohtaa tuolla oikein opetuksen vaatimuksella.
Sinä puhut ihmisestä nähden, etkä Jumalasta nähden, jota sinä täällä tahdot opettaa.
Lihallinen ihminen ei tosin kykene elämään Jumalan tahdossa, mutta hengellinen kykenee, sillä hän saa siihen VOIMAN Jumalalta.
Mielestäsi se, että ihminen tekee hyviä tekoja on vihaisen Jumalan lepytysyritys, mutta uudesti syntynyt tekee niitä tekoja, joita hänen Herransakin tekee, eli edeltä valmistettuja hyviä tekoja uuden luonteensa mukaisesti, eli ilolla, ei pakolla.
Oikein kirjoitit siitä, että usko riittää meille vanhurkautumiseen, mutta et kerro, että kaikki ei ole vanhurskauttavaa uskoa. Et muista, että usko ilman tekoja on kuollut!
Oikea usko Jeesukseen synnyttää hyvän hedelmän, eli hyvät, edeltä Jumalassa valmistetut teot ja luonteen rakkauteen taipumisen ja tahdon olla kuuliainen Jumalalle kaikessa.
Tuolla lainaamallani kirjoituksella sinä tuuditat ihmisen väärään rauhaan ja uneen. He saavat siitä kuvan, että ihminen, joka uskoo Jeesukseen, on uskossa ilman hedelmän syntymistä heissä, eli ilman hyvien tekojen ilmestymistä heidän koko asennemaailmaansa.
Käskyt sinä panet halvaksi, koska ikään kuin vapautat ihmiset käskyjen pitämisestä.
Tässä lainaamani kirjoituksesi:
"Moni pyrkii kyllä elämään kunniallista elämää ollakseen kelpo kansalainen.
-On kuitenkin eri asia kelvata Jumalalle kuin kelvata ihmisille.
Moni taas pyrkii omilla hyvillä teoillaan saavuttamaan Jumalan mielisuosion.
-Tämä syntyy siitä kuvitelmasta, että ihminen voi täyttää kymmenen käskyn lait (21)- vaikka Jumalan lain tehtävä varsinaisesti on murskata tämä luulo ja tehdä ihminen syntiseksi.
Hänen koko jumalanpalvontansa, jos hänellä sellaista on, on pelkkää yritystä lepyttää vihaisen Jumalan vihaa "hyvillä teoilla" tai omatekoisilla rangaistuksilla ja kieltäymyksillä. Pitemmälle hän ei pääse yrityksessään lähestyä Jumalaa.
Miten sitten kelpaamme Jumalalle?
Tähän vastaa Katekismuksemme näin:
”Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme, vaan antaa ne Kristuksen tähden anteeksi. Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät”."
-- - ML213
Joo, tästä johtuen uudestisynynyt ihminen ei voi elää synnissä(rauhassa). Hän voi langeta syntiin, mutta eläminen synnissä (tietoinen) on vaikeaa.
- käskysana pyhä, vanhurskas ...
Laki herätti Paavalinkin näkemään oman kelpaamattomuutensa Jumalan edessä ja sai hänet etsimään Jumalan tahtoa.
Roomalaiskirje 7
8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
Paavali olisi jatkanut synnissä, ellei laki tuonut sitä hänen nähdä, sillä hän ei olisi edes ymmärtänyt elävänsä synnissä, sillä ilman lakia ei syntiä ole. Ilman lakia Paavali olisi jäänyt kuolleeksi, mutta koska laki virvoitti hänessä synnin ja se johti hänen kuolemaansa, lihantahdon ristille naulaamiseen ja Jeesuksen Hengen sijaan nousemiseen.
Paavali tunnustaa meille kaikille, että hän ei enää elä, vaan Kristus elää hänessä, eli Paavali ei ole enää lihantahdon viemä, vaan Kristuksen Henki kuljettaa häntä.
Senkin hän tunnustaa, että hän ei ole vielä täydelliseksi tullut, vaan sen minkä hän elää vielä lihassa, tällä kasvuntiellä, sen hän elää uskossa Jeesuksen armoon.
Paavali opetti pitämään kymmenen käskyä, eikä hän sanonut, että me emme siihen kykene, sillä hän tiesi, että ainoa oikea Uhri, mahdollisti meille kyvyn elää Jumalan tahdossa.
Gal.
2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut."Paavali opetti pitämään kymmenen käskyä, eikä hän sanonut, että me emme siihen kykene, sillä hän tiesi, että ainoa oikea Uhri, mahdollisti meille kyvyn elää Jumalan tahdossa".
---
Tämän päivän keskustelumme aihe on vanhurskauttamisoppi.
--Laki on erotettava evankeliumista ja näin tyhjennettävä jokainen ihminen yrityksistä kelvata Jumalan edessä ilman Kristuksen vanhurskautta.
--Evankeliumiin taas ei tule sekoittaa mitään vaatimusta tai ihmisiltä edellytettävää suoritusta. Evankeliumissa jaetaan ilmaiseksi ja ilman ehtoja Jumalan armoa ja pelastuksen lahjaa. Jokainen ihminen on ainoastaan armon kohde ja kutsuttu lahjan vastaanottajaksi.
Raamattu sanoo: ”... luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti” (1Kr 2:14).
KALLIISSA HUNAJANPISARASSA sanotaan:
”Paljon ylistetty oppi vapaasta tahdosta on helposti kumottu, niin kuin Raamattu osoittaa. Kristus on kaikin tavoin liian ylevä henkilö, jotta luontoraukka voisi häntä lähestyä tai häntä käsittää. Ensin on sielun saatava jumalallinen luonto, joka on niin äärettömän paljon luonnollisen ihmisen näkemis- ja saavutuskyvyn yläpuolella.
Kristus, jonka luonnollinen, vapaa tahto voi ymmärtää, on vain ihmisen tekemä Kristus, ei Isän Kristus, ei Jeesus, elävän Jumalan Poika, jonka tykö ei voi kukaan tulla, ellei Isä vedä häntä, Joh.6:44,45. (Lainaus loppu).
Usko, jonka Jumala vaikuttaa, ei tee lakia mitättömäksi, vaan vahvistaa sen (Room 3:31). Vanhurskautettu ihminen saa mahdollisuuden elää vanhurskaasti, Jumalan mielen mukaisesti (1. Joh. 2:29, 3:7).
- jaina
Miksi sitten moniaat hihhulit painottavat uskoaan paholaisjumaluuteen? Jos krisselismin mukaan herran pelko on viisauden alku niin, onko paholaisen pelko sitten sitä itteään, Jahven palvontaa?
Muuten, tunnen monia noitia, jotka uskovat Jesseen. Mitänkäs suhteuttaisit itsesi heihin, Hyvä Tapio, Metsän Jumala?Muuten, tunnen monia noitia, jotka uskovat Jesseen. Mitänkäs suhteuttaisit itsesi heihin, Hyvä Tapio, Metsän Jumala?
--
Meidän tulee koetella henget, mistä ne ovat lähtöisin.
Tutkippa Johanneksen kirjeitä. Niitä on kolme.
Jo Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia, niin kuin on paljon tänäänkin, (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
He edustivat todennäköisesti alkavaa gnostismia.
1-2 Jh:ssa vastutetut harhaopit ovat lähimain samoja kuin 2. Piet:ssa Ja Jd:ssa vastustetut:
--”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus...Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.” (1. Joh. 2:22)
--”...harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut.” (2. Piet.2:1)
--”...jumalattomia, jotka kieltävät meidän...Herramme Jeesuksen Kristuksen.” (Juudas 4).
Johannes kehoittaa meitä pitämään Raamatun Sanan ainoana opin ja elämän ohjeena ja vaeltamaan rakkaudessa (2. Joh. 9,10).
Mainitsemasi noidat tuskin uskovat Jeesukseen, joka on "totinen Jumala ja iankaikkinen elämä" (1. Joh. 5:20).- ML213
Tapio522 kirjoitti:
Muuten, tunnen monia noitia, jotka uskovat Jesseen. Mitänkäs suhteuttaisit itsesi heihin, Hyvä Tapio, Metsän Jumala?
--
Meidän tulee koetella henget, mistä ne ovat lähtöisin.
Tutkippa Johanneksen kirjeitä. Niitä on kolme.
Jo Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia, niin kuin on paljon tänäänkin, (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
He edustivat todennäköisesti alkavaa gnostismia.
1-2 Jh:ssa vastutetut harhaopit ovat lähimain samoja kuin 2. Piet:ssa Ja Jd:ssa vastustetut:
--”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus...Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.” (1. Joh. 2:22)
--”...harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut.” (2. Piet.2:1)
--”...jumalattomia, jotka kieltävät meidän...Herramme Jeesuksen Kristuksen.” (Juudas 4).
Johannes kehoittaa meitä pitämään Raamatun Sanan ainoana opin ja elämän ohjeena ja vaeltamaan rakkaudessa (2. Joh. 9,10).
Mainitsemasi noidat tuskin uskovat Jeesukseen, joka on "totinen Jumala ja iankaikkinen elämä" (1. Joh. 5:20).Harmittaa, miten Tapion mielikuviin edelleenkin vaikuttaa Kirkon opettama lapsikaste käsite.Todella se on sisäistynyt syvälle.
Ihminen, jonka Jumala on armossaan pelastanut, ilmentyy tämä pelastus uskontekoina, johon hän uskoo.
Tapion mielikuvat kulminoituvat "armossa pelastumiseen", joka ei aktivoi uskontekoja.Näinhän kirkkokin opettaa eli kaikki kastetut ovat kasteessa tulleet Jumalan lapsiksi/uskoviksi.
Kirkon näkemyksestä käsin uskonteot näyttävätkin heistä lihallisen ihmisen tekemäksi, joilla ihminen yrittää saada pelastuksen.Olla sii ihmisille mieliksi.Tästä syytä kirkon opetus painottuuki9n uskoon, jossa ei ole tekoja.
Niin, edelleen kai lienee voimassa, miten usko ilman tekoja on kuollut.Teot, jotka ilmentyvät mm ihmissuhteissa.Ihmisen käyttäytymisessä lähimmäistään kohtaan. ML213 kirjoitti:
Harmittaa, miten Tapion mielikuviin edelleenkin vaikuttaa Kirkon opettama lapsikaste käsite.Todella se on sisäistynyt syvälle.
Ihminen, jonka Jumala on armossaan pelastanut, ilmentyy tämä pelastus uskontekoina, johon hän uskoo.
Tapion mielikuvat kulminoituvat "armossa pelastumiseen", joka ei aktivoi uskontekoja.Näinhän kirkkokin opettaa eli kaikki kastetut ovat kasteessa tulleet Jumalan lapsiksi/uskoviksi.
Kirkon näkemyksestä käsin uskonteot näyttävätkin heistä lihallisen ihmisen tekemäksi, joilla ihminen yrittää saada pelastuksen.Olla sii ihmisille mieliksi.Tästä syytä kirkon opetus painottuuki9n uskoon, jossa ei ole tekoja.
Niin, edelleen kai lienee voimassa, miten usko ilman tekoja on kuollut.Teot, jotka ilmentyvät mm ihmissuhteissa.Ihmisen käyttäytymisessä lähimmäistään kohtaan.ML213: "Kirkon näkemyksestä käsin uskonteot näyttävätkin heistä lihallisen ihmisen tekemäksi, joilla ihminen yrittää saada pelastuksen".
---
Näin emme opeta!
Uskova ei tottele Jumalan tahtoa pakosta, vastahakoisesti tai palkan toivossa, vaan mielellään, "iloisin ja vapain sydämin"
"Kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa; "Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään" (Luuk. 17:10).
Kristillinen mielenlaatu tarkoitta sitä, etteivät vain hänen tekonsa, vaan koko hänen elämänsä suunta olisi Jumalan mielen mukainen.
Armosta eläessään hän tahtoo pysyä nöyränä.
Koska hän on saanut kaikki lahjat ja tehtävät Jumalalta, hän tahtoo olla uskollinen kaikessa.
Jumala on kutsunut meitä palvelemaan Jumalaa ja lähimmäisiämme.
--
"Sydämin, suin ja kätten töin
avuksi kiiruhtakaamme.
Rukous nouskoon päivin, öin,
Herralta Hengen me saamme.
Hätä ja tuska maailman
suurempi on kuin aavistan.
Ken tahtoo kärsivää auttaa"?
(Virsi 434:3)- Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Kirkon näkemyksestä käsin uskonteot näyttävätkin heistä lihallisen ihmisen tekemäksi, joilla ihminen yrittää saada pelastuksen".
---
Näin emme opeta!
Uskova ei tottele Jumalan tahtoa pakosta, vastahakoisesti tai palkan toivossa, vaan mielellään, "iloisin ja vapain sydämin"
"Kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa; "Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään" (Luuk. 17:10).
Kristillinen mielenlaatu tarkoitta sitä, etteivät vain hänen tekonsa, vaan koko hänen elämänsä suunta olisi Jumalan mielen mukainen.
Armosta eläessään hän tahtoo pysyä nöyränä.
Koska hän on saanut kaikki lahjat ja tehtävät Jumalalta, hän tahtoo olla uskollinen kaikessa.
Jumala on kutsunut meitä palvelemaan Jumalaa ja lähimmäisiämme.
--
"Sydämin, suin ja kätten töin
avuksi kiiruhtakaamme.
Rukous nouskoon päivin, öin,
Herralta Hengen me saamme.
Hätä ja tuska maailman
suurempi on kuin aavistan.
Ken tahtoo kärsivää auttaa"?
(Virsi 434:3)Minäkin olin luterilainen, kaikki samat opit sain aikonani rippikoulussa.
23 vuotta sitten, kun synnyin Uudesti ylhäältä, minua aletiin kasvattamaan, Sanan ja Pyhän Hengen kautta.
Minulla on aivan erinlainen, vapaus Jeesuksessa.
Jeesus on opettanut minua, nuhdellen ja rakastaen.
On riisunut minun yltäni, lakihenkisyyden ja antanut tilalle, rkkauden lain joka synnyttää, rakauden hedelmiä, ei pakosta vaan rakkaudesta.
Jumalan rakkaudesta syntyy,lähimäisen rakkaus, ja sen kautta teot, jotka ovat tekoja lähimäisille, pyyteetöntä suoraan Jumalalle tehtyjä palveluksia arkipäivässä.
Oikea käteni ei tiedä mitä vasen tekee.
Teot ovat mieluisia Herralle, ei lain alla vaan rakkaudessa.
Pyhä henki on se joka kirkastaa sinullekin, jos tahdot tahtosi taivuttaa. ML213 kirjoitti:
Harmittaa, miten Tapion mielikuviin edelleenkin vaikuttaa Kirkon opettama lapsikaste käsite.Todella se on sisäistynyt syvälle.
Ihminen, jonka Jumala on armossaan pelastanut, ilmentyy tämä pelastus uskontekoina, johon hän uskoo.
Tapion mielikuvat kulminoituvat "armossa pelastumiseen", joka ei aktivoi uskontekoja.Näinhän kirkkokin opettaa eli kaikki kastetut ovat kasteessa tulleet Jumalan lapsiksi/uskoviksi.
Kirkon näkemyksestä käsin uskonteot näyttävätkin heistä lihallisen ihmisen tekemäksi, joilla ihminen yrittää saada pelastuksen.Olla sii ihmisille mieliksi.Tästä syytä kirkon opetus painottuuki9n uskoon, jossa ei ole tekoja.
Niin, edelleen kai lienee voimassa, miten usko ilman tekoja on kuollut.Teot, jotka ilmentyvät mm ihmissuhteissa.Ihmisen käyttäytymisessä lähimmäistään kohtaan.ML213: "Tapion mielikuvat kulminoituvat "armossa pelastumiseen", joka ei aktivoi uskontekoja.Näinhän kirkkokin opettaa eli kaikki kastetut ovat kasteessa tulleet Jumalan lapsiksi/uskoviksi".
---
Palaamme tähän kastekysymykseen Gal. 3:ssa luvussa (jae 27).
Hyvä, kun jaksat aina "muistuttaa" tästä.
Monihan sekoittaa kasteeseenkin lakia, eikä ymmärrä, mitä Jumalan lupauksia siihen liittyy.
(Joh. 3:5,Mark. 16:16, 1. Piet. 3:21, Apt. 2:38, 22:16, 1.Kor.6:11)Lukihäiriöinen kirjoitti:
Minäkin olin luterilainen, kaikki samat opit sain aikonani rippikoulussa.
23 vuotta sitten, kun synnyin Uudesti ylhäältä, minua aletiin kasvattamaan, Sanan ja Pyhän Hengen kautta.
Minulla on aivan erinlainen, vapaus Jeesuksessa.
Jeesus on opettanut minua, nuhdellen ja rakastaen.
On riisunut minun yltäni, lakihenkisyyden ja antanut tilalle, rkkauden lain joka synnyttää, rakauden hedelmiä, ei pakosta vaan rakkaudesta.
Jumalan rakkaudesta syntyy,lähimäisen rakkaus, ja sen kautta teot, jotka ovat tekoja lähimäisille, pyyteetöntä suoraan Jumalalle tehtyjä palveluksia arkipäivässä.
Oikea käteni ei tiedä mitä vasen tekee.
Teot ovat mieluisia Herralle, ei lain alla vaan rakkaudessa.
Pyhä henki on se joka kirkastaa sinullekin, jos tahdot tahtosi taivuttaa.Lukihäiriöinen: "Oikea käteni ei tiedä mitä vasen tekee.
Teot ovat mieluisia Herralle, ei lain alla vaan rakkaudessa".
---
Aivan.
Monihan vielä viimeiselläkin tuomiolla turvautuu omiin tekoihinsa.
Jeesus sanoo heistä (Matt. 7:21-23):
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.- jaina
Tapio522 kirjoitti:
Muuten, tunnen monia noitia, jotka uskovat Jesseen. Mitänkäs suhteuttaisit itsesi heihin, Hyvä Tapio, Metsän Jumala?
--
Meidän tulee koetella henget, mistä ne ovat lähtöisin.
Tutkippa Johanneksen kirjeitä. Niitä on kolme.
Jo Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia, niin kuin on paljon tänäänkin, (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
He edustivat todennäköisesti alkavaa gnostismia.
1-2 Jh:ssa vastutetut harhaopit ovat lähimain samoja kuin 2. Piet:ssa Ja Jd:ssa vastustetut:
--”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus...Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.” (1. Joh. 2:22)
--”...harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut.” (2. Piet.2:1)
--”...jumalattomia, jotka kieltävät meidän...Herramme Jeesuksen Kristuksen.” (Juudas 4).
Johannes kehoittaa meitä pitämään Raamatun Sanan ainoana opin ja elämän ohjeena ja vaeltamaan rakkaudessa (2. Joh. 9,10).
Mainitsemasi noidat tuskin uskovat Jeesukseen, joka on "totinen Jumala ja iankaikkinen elämä" (1. Joh. 5:20).Sanopa Setä Tapio, pääsevätkö Jeesukseen uskovat noidat taivaaseen?
Myönnän, että tässä on käsitteiden välistä ristiriitaa, mutta ei välitetä nyt moisesta (mm. siitä, etteivät nämä henkilöt missään tapauksessa halua samaan tilaan fundiskrisselien kanssa) vaan testaan ajatusta, että usko Jeesukseen olisi riittävä jutksa hihhulien mielestä. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Oikea käteni ei tiedä mitä vasen tekee.
Teot ovat mieluisia Herralle, ei lain alla vaan rakkaudessa".
---
Aivan.
Monihan vielä viimeiselläkin tuomiolla turvautuu omiin tekoihinsa.
Jeesus sanoo heistä (Matt. 7:21-23):
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Jeesus sanoo heistä (Matt. 7:21-23):
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
-------
Tuossa edellähän kuvataan just, miten ihmisellä pitää ilmetä uskontekoja........joka tekee taivaalisen isäni tahdon.
Kirkkohan just opettaa uskoa (lapsikasteesen liittyvät vaittämät), jossa ei "tarvitse" uskontekoja.Tosiasiassahan lapsikasteen saanut ihminen ei usko Jeesukseen, jos ei uudestisynnyt myöhemmin aikuisuudessaan. - HALPANA
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Oikea käteni ei tiedä mitä vasen tekee.
Teot ovat mieluisia Herralle, ei lain alla vaan rakkaudessa".
---
Aivan.
Monihan vielä viimeiselläkin tuomiolla turvautuu omiin tekoihinsa.
Jeesus sanoo heistä (Matt. 7:21-23):
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Jeesuksen optukset, vai etkö niitä tunne tai ymmärrä.
Matteus 25
34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." - on, että
ML213 kirjoitti:
Jeesus sanoo heistä (Matt. 7:21-23):
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
-------
Tuossa edellähän kuvataan just, miten ihmisellä pitää ilmetä uskontekoja........joka tekee taivaalisen isäni tahdon.
Kirkkohan just opettaa uskoa (lapsikasteesen liittyvät vaittämät), jossa ei "tarvitse" uskontekoja.Tosiasiassahan lapsikasteen saanut ihminen ei usko Jeesukseen, jos ei uudestisynnyt myöhemmin aikuisuudessaan.kirkko johdattaa harjaan ja puhun kokemuksesta.
Luterilaiset eivät todellisuudessa tajua mitä uudesti syntyminen on, vaan he luulevat syntyneensä uudeksi kasteen yhteydessä. Kun vähänkään aikaa heidän kanssaan juttelee tulee selväksi heidän hedelmistään, että he ovat uudesti syntymättömiä.
Me emme saa heitä ymmärrykseen, mutta voimme rukoilla heidän puolestaan ja tuoda totuutta heille silloin, kun saamme siihen kehoituksen ylhäältä.
Monet luterilaiset eivät tahdo keskustelakaan kuudesti syntymisestä, sillä he ovat niin varmoja siitä, että he ovat sen kokeneet, eivätkä siitä enempää puhu. - sinä Tapio 522
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Tapion mielikuvat kulminoituvat "armossa pelastumiseen", joka ei aktivoi uskontekoja.Näinhän kirkkokin opettaa eli kaikki kastetut ovat kasteessa tulleet Jumalan lapsiksi/uskoviksi".
---
Palaamme tähän kastekysymykseen Gal. 3:ssa luvussa (jae 27).
Hyvä, kun jaksat aina "muistuttaa" tästä.
Monihan sekoittaa kasteeseenkin lakia, eikä ymmärrä, mitä Jumalan lupauksia siihen liittyy.
(Joh. 3:5,Mark. 16:16, 1. Piet. 3:21, Apt. 2:38, 22:16, 1.Kor.6:11)että meidän tulee saada kaste ylhäältä?
Matt. 3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
HUOMAATKO, ETTÄ TUOSSA JAKEESSA EROTELLAAN KAKSI KASTETTA, ELI PARANNUKSEN KASTE JA PYHÄN HENGEN KASTE ja tämä parannuksen kastaja ei totisesti korota antamaansa vesikastetta, vaan korottaa, että hänen jälkeensä tulee Hän, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.
Johannes Kastaja kastoi vedellä parannukseen ja näin teki tietä Jeesuksen tulla. Samoin on tänään, papit kastavat parannuksen kasteella ja tekevät tietä Jeesuksen tulla, heidän luokse, jotka tahtovat ottaa Hänet vastaan.
Meille riittää, että Jumalan tahdosta saamme kasteen, oli se saatu lapsena tai aikuisena, mutta tämä kaste ei pelasta ketään. Kukaan muu ei saa Jumalan antamaa kastetta, kuin Jeesukseen uskova ja siksi se kaste on pelastava kasta.
Uskotonkin voi saada parannuksen kasteen ja hän voi elää uskosta osattomansa koko elämänsä, eikä hänellä ole kasteen perusteella pelastusta, sillä hän ei ole USKONUT, sillä usko pelastaa ja antaa meille Jumalan lapsen oikeudet. ML213 kirjoitti:
Jeesus sanoo heistä (Matt. 7:21-23):
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
-------
Tuossa edellähän kuvataan just, miten ihmisellä pitää ilmetä uskontekoja........joka tekee taivaalisen isäni tahdon.
Kirkkohan just opettaa uskoa (lapsikasteesen liittyvät vaittämät), jossa ei "tarvitse" uskontekoja.Tosiasiassahan lapsikasteen saanut ihminen ei usko Jeesukseen, jos ei uudestisynnyt myöhemmin aikuisuudessaan.Kysyisin vielä tarkennuksena:
"Miten sinun mielestäsi, ML132, Jumala vanhurskauttaa ihmisen"?
Tämän jakson aihehan on VANHURSKAUTTAMINEN.- Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Oikea käteni ei tiedä mitä vasen tekee.
Teot ovat mieluisia Herralle, ei lain alla vaan rakkaudessa".
---
Aivan.
Monihan vielä viimeiselläkin tuomiolla turvautuu omiin tekoihinsa.
Jeesus sanoo heistä (Matt. 7:21-23):
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Näköjään olet väärän tien valinnut, on vaitettavaa että, sinua ei Herramme sitten tunnista kun menet Hänen eteensä.
Kysyy Hän sinulta ksymyksiä, missä olit silloin, kun sinua eniten tarvitsin?
Teitkö silloin vain lain tekoja , kun Jeesus odotti sinulta rakkauden tekoja?
Käänsit selkäsi lähimäiselle, joka sinunulta (uskovaisena) odottaa, rakkauden tekoja, et korvasi lotkauta silloin, kun ystäväsi on hädässä, käännät selkäsi, kun voisit auttaa.
Näitä (uskovaisia) Jeesus ei tunne.
Mitä hyötyä on, vaikka kuinka monta kertaa käy vesikasteella, eikä ota vastaan Pyhän Hengen kasteta?
Pyhä Hengen kaste, on Jeesuksen antama taivaan tulikaste, joka on myös antava ymmäryksen, Raamatun Sanaan.
Vaikka osaisit raamatun uloa, jos se ei sinulle kirkastu, siitä ei ole sinulle mitään hyötyä.
Mutta ,kun Pyhä Henki kirkastaa, on Sana on on ja ei ei eikä välimuotoa.
Pyhä Henki antaa myöskin oikean synnin tunnon, joka pajastaa sinun tehneen väärin.
Raamatun Sanassa on totuus, vain totuus tekee vapaaksi.
Löydätkö itsestäsi uskon tekoja?
Jos tekoja ei löydy ole auttamattomasti harhassa, tee parannus, ja anna Jeesuksen antaa sinulle, synnit anteeksi, ja pyydä Jeesusta antamaan sinulle sydän, jossa on Jeesuksen ympärileikkaus, jonne Jeesus saa tehdä asunnon jossa Hän viihtyy. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
Kysyisin vielä tarkennuksena:
"Miten sinun mielestäsi, ML132, Jumala vanhurskauttaa ihmisen"?
Tämän jakson aihehan on VANHURSKAUTTAMINEN.Rehellinen ollakseni, en täydellisesti tiedä mitä sana vanhurskauttaminen pitää sisällään.
Mutta, uskon tämänkin asian hoituvan Pyhän Hengen ohjaamana ihmisen tiedostamatta koko asiaa.Mielestäni ihmisen on hyvä tiedostaa uudestisyntymisen vaikuttama muutos ihmisen käyttäytymisessä.Tätä pidän tärkeänä.
Siis kun ihminen uudestisyntyy, niin hänen mielikuvansa muuttuvat reaktiotapoineen, joka taas muuttaa ihmisen käyttäytymisen.Raamatussahan on laajasti vertauksia, miten me ennen elimme/käyttäydyimme entisessä elämässämme.Maailmassa.
Ihmisen tullessa uskoon, hän luonnollisesti muuttuu käyttäytymiseltään ja alkaa käyttäytymään uudella tavalla, jossa ilmentyy uskonteot.Ihmisen käyttäytymisestähän/hedelmät tunnetaan onko ihminen uskossa.
On totta, että lähestyn koko uskonelämää/uudestisyntymää toisesta näkökulmasta kuin tavallisesti, koska olen saanut todella paljon mielikuvani ovat muuttuneet todella paljon uskoontultuani.Lieneekin vähän hankala tapa lähestyä uskonkäsitteitä.
Itse arvostankin tätä ihmisen muuttumista/eheytymistä enemmän kuin opillisia teorioita.Uskon kaikkien teoreettisten asioiden loksahtavan kohdalleen kun omaksumme/sisäistämme yhä enemmän Kristuksen mielenlaatua eli hänen sisäistä tuntemustaan. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
Kysyisin vielä tarkennuksena:
"Miten sinun mielestäsi, ML132, Jumala vanhurskauttaa ihmisen"?
Tämän jakson aihehan on VANHURSKAUTTAMINEN.Itse ymmärrän uudestisyntymisessä ihmisen saavan sen uskon, joka taas aktivoi ihmisen kiinnostumaan Raamatun ohjeistuksesta eli tulee samansuuntiseksi ajattelutavaltaan kuin on Raamatun ohjeistus.
On totta, miten Jumala vaikuttaa/ohjaa koko prosessin. Evankelioiminen eli siemmenen kylväminen ihmiseen.Ihmisen tuleminen etsikkoaikaan.Ihmisen uudestisyntyminen, jolloin ihmisen sisimpään tulee Pyhä Henki.Uudestisyntymässä ihminen saa uskon, joka "teetättää" luontaisesti uskontekoja.Hedelmiä.
On huomioitava, etei ihmisen tarvitse erikseen mietiä ja suunnitella mitä uskontekoja huommenna teen tai tänään jne..Uskonteothan on luontaista uudenihmisen käyttäytymistä ja tämä käyttäytyminen mielikuvineen syvenee yhä syvemmäksi Raamatuntuntemisen ja sen sisäistämisen kautta.Mielenuudistuksen kautta.
Vanhurskaan polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydän päivään saakka.
"Oikean opin" havainnoi ihmisen käyttäytymisestä.Sanallisesta ja sanattomasta viestinnästä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458550Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472429Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272241- 361932
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211332Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081143Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015