Ruisjauho & leipäkone

Mörkki-Örkki

Tuli ostettua tarjouksesta leipäkone. Nyt sillä on leivottu parin kuukauden aikana aika monta leipää ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen. Mutta ongelma on että jos lisää taikinaan ruisjauhoja vaikkapa vain 1dl:n niin leipä aluksi nousee aivan kuin pitääkin, mutta sitten paistettaessa lässähtää U:n muotoiseksi, mikä tämän aiheuttaa? Kaikki muut jauhot, tai hiutaleet mm. hirssi- tai tattarihiutaleet, ja leipä onnistuu oikein hyvin. Mutta tavallinen ruisjauho ja lässähdys, miksi?

8

8260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leipoja

      Minullakin oli ennen leipäkone. Muistelen, että joskus minullakin lässähti paistettu leipä. Oletko laittanut jo tuota 1dl:aa ennen ruisjauhoja? Ettei niitä ole tullut vaan liikaa? Muistaakseni vehnäjauhoja piti olla noin puolet jauhojen määrästä.

      Yksi ohje:
      Ruisleipä

      300g(5 dl) erikoisruisjauhoja
      50g (1 dl) ruisjauhoja
      2 dl vettä
      1 rkl sokeria
      1 tl suolaa
      1 rkl voita
      1,5 tl kuivahiivaa


      Nykyään teen hapanruisleipätaikanan yleiskoneella ja paistan sähköuunissa. Uunissa on tulikiviarina. Siis kaksi tulikivilaattaa uunin pohjalla. Uunia lämmitän ensin puolituntia, että tulikivikin kuumenee. Teen kaikki leivät itse: hapanleivät, rieskat, sämpylät ja pullat. Välillä vaihdan rieskan hapanhiivaleipään.

      Yksi vihje: Hiivaa ei tarvitse käyttää koko palaa, jos ohjeessa niin sanotaan. Litran sämpylätaikinaan laitan 25 g tuorehiivaa.

      Terv. Mies v48

      • Leipoja

        Tuota hiivavihjeen tarkoitin tietenkin, jos tekee taikinan käsin tai yleiskoneella. Leipäkoneella kun leipoo, pitää hiivan määrän olla muistaakseni tarkasti ohjeen mukainen.


      • Mörkki-Örkki
        Leipoja kirjoitti:

        Tuota hiivavihjeen tarkoitin tietenkin, jos tekee taikinan käsin tai yleiskoneella. Leipäkoneella kun leipoo, pitää hiivan määrän olla muistaakseni tarkasti ohjeen mukainen.

        En usko että ongelma on hiivassa, koska taikina yleensä nousee niin hyvin että se on joinain kertoina jopa koskettanut koneen kantta, ennenkuin lässähdys tapahtuu. Tarkoitin kai kysymyksellä sitä että, jos käyttää ruisjauhoja leipäkoneessa pitääkö niitä esim turvottaa ensin, tai jotain vastaavaa, jotta saisi onnistuneen lopputuloksen. Olen käyttänyt 1-2dl ruisjauhoja taikinassa jossa kuivia aines-osia on noin 10dl.


      • Leipoja
        Mörkki-Örkki kirjoitti:

        En usko että ongelma on hiivassa, koska taikina yleensä nousee niin hyvin että se on joinain kertoina jopa koskettanut koneen kantta, ennenkuin lässähdys tapahtuu. Tarkoitin kai kysymyksellä sitä että, jos käyttää ruisjauhoja leipäkoneessa pitääkö niitä esim turvottaa ensin, tai jotain vastaavaa, jotta saisi onnistuneen lopputuloksen. Olen käyttänyt 1-2dl ruisjauhoja taikinassa jossa kuivia aines-osia on noin 10dl.

        En tarkoittanut, että vika olisi hiivassa. Ruisjauhoja lähinnä tarkoitin, mutta et näköjään niitäkään liikaa laita. Kun minä aikoinaan tein leipäkoneella leipää, ja jos laitoin liikaa ruisjauhoja, saattoi leipä jäädä hyvin matalaksi. Ei niitä ruisjauhoja tarvitse ainakaan turvottaa. Niin ja kun minä tein leipäkoneella ruisleipää, tein siihen myös juuren.

        Kuuntelin ihan äskettäin vanhempaa äänikasettia, jossa jonkinlainen "marttakerho" leipoi hapanta ruisleipää. Siinä yksi emäntä sanoi, että kaupan jauhoista ei koskaan tiedä etukäteen, miten ne käyttäytyy. Hän oli edellisenä päivänä leiponut ruisleipää luomujauhoista, ja oli turvonnut niin paljon, että "män pilalle", niinkuin hän murteella sanoi. Mutta kyllä minä leipäkoneella sain onnistumaan myös happaman ruisleivän. Jauhomääriä en vaan enää oikein muista. Ei kait siinä ole muuta vaihtoehtoa, kuin kokeilla ja kokeilla eri konsteja. Entä jos niissä kuiva-aineissa olisi jokin aine, joka olisi vieras leivälle?


      • täälläkin
        Mörkki-Örkki kirjoitti:

        En usko että ongelma on hiivassa, koska taikina yleensä nousee niin hyvin että se on joinain kertoina jopa koskettanut koneen kantta, ennenkuin lässähdys tapahtuu. Tarkoitin kai kysymyksellä sitä että, jos käyttää ruisjauhoja leipäkoneessa pitääkö niitä esim turvottaa ensin, tai jotain vastaavaa, jotta saisi onnistuneen lopputuloksen. Olen käyttänyt 1-2dl ruisjauhoja taikinassa jossa kuivia aines-osia on noin 10dl.

        Meillä sama juttu, pelkillä vehnäjauhoilla "ranskanleipä" on leipäkoneen kannessa kiinni, ja pienellä ruisjauhomäärällä ( 1 dl ruis/kokonaisjauhomäärä 5 dl) tulee se kuoppa leivän pintaan. Ei ole auttanut esim. sokerin tai siirapin määrän muuttaminen, tai mikään muukaan konsti. Ehkä se leipäkone on vaan niin tehoton muille kuin vehnäleiville. Maku on kuitenkin semmoinen, että kyllä ne kuoppaleivän reunatkin menee alas, ja siitä saa helpommin ohuita viipaleita kuin vehnäleivästä.


      • Leipoja
        täälläkin kirjoitti:

        Meillä sama juttu, pelkillä vehnäjauhoilla "ranskanleipä" on leipäkoneen kannessa kiinni, ja pienellä ruisjauhomäärällä ( 1 dl ruis/kokonaisjauhomäärä 5 dl) tulee se kuoppa leivän pintaan. Ei ole auttanut esim. sokerin tai siirapin määrän muuttaminen, tai mikään muukaan konsti. Ehkä se leipäkone on vaan niin tehoton muille kuin vehnäleiville. Maku on kuitenkin semmoinen, että kyllä ne kuoppaleivän reunatkin menee alas, ja siitä saa helpommin ohuita viipaleita kuin vehnäleivästä.

        http://www.elisanet.fi/puutteenpera/leipakone.html
        http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/reseptihaku/?q=leip%E4kone&submit.x=0&submit.y=0

        Kun selailin Suomi24:sen keskustelusivuja, löysin nuo ohjesivut. Tuossa alhaalla vielä käsinleivontaan yksi sivu, vaikka olettekin leipäkoneihmisiä.

        http://ugly.blerp.org/~oh6kxl/ruisleipa.html

        Tuli vielä tuosta lätsähtämisestä mieleen, kun itsekin ennen leipäkoneella tein leipää, että tosiaan minullakin joskus tuli ruisleivästä lievästi "Uun" muotoinen pinta. Mutta usein se onnistui, leivästä tuli kuitenkin matalampi.


      • Leipoja kirjoitti:

        http://www.elisanet.fi/puutteenpera/leipakone.html
        http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/reseptihaku/?q=leip%E4kone&submit.x=0&submit.y=0

        Kun selailin Suomi24:sen keskustelusivuja, löysin nuo ohjesivut. Tuossa alhaalla vielä käsinleivontaan yksi sivu, vaikka olettekin leipäkoneihmisiä.

        http://ugly.blerp.org/~oh6kxl/ruisleipa.html

        Tuli vielä tuosta lätsähtämisestä mieleen, kun itsekin ennen leipäkoneella tein leipää, että tosiaan minullakin joskus tuli ruisleivästä lievästi "Uun" muotoinen pinta. Mutta usein se onnistui, leivästä tuli kuitenkin matalampi.

        liian hieno ruisjauho on kuin liisteriä kostuessaan ja lässäyttää leivän. oikeestaan pitäs käyttää karkeampaa, muuta kuin teollista jauhoa.


    • Anonyymi

      Onko joku onnistunut tekemään juureen leipää pelkistä ruisjauhoista leipäkoneella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe