Onkohan kellään kokemusta grillihiilien valmistuksesta itse tynnyrissä?Tiedän sen onnistuvan mutta että kesä ei menisi kokeilun merkeissä olisiko joku valmistanut itse.
grillihiilien valmistus
2
5739
Vastaukset
- mutta
Itse en ole valmistanut, mutta pääsin seuraamaan
aikanaan valmistusprosessia eräässä pikkukylässä
Varsinais-Suomessa. Homma oli sinänsä ihan ok,
mutta siihen savuun, mikä oli jatkuvasti paikan päällä
ja lähiympäristössä , ei kyllä tottunut millään.
Puuhiilen valmistushan on periaatteessa puun
kuumentamista suljetussa lähes hapettomassa
tilassa.
Miilunpoltto on kaikkein yksinkertaisin menetelmä
tuottaa grillihiiltä.
Siinä puuta hiilletään epätäydellisen palamisen
avulla miilussa. Hiiltoprosessia pitää säätää
miiluun johdettavalla ilmalla ja kaasujen
poistolla.
Periaate on helppo ja yksinkertainen. Se miten
saat sen toimimaan on sitten toinen juttu.
Mutta hyviä kokeiluja ja kaupastahan niitä sitten
saa jos siltä näyttää...- vanha kokki
Miiluja on kahta sorttia, sysimiilut ja tervamiilut.
Sikäli aihe on tuttu että vaarini oli miilunpolttaja 1800luvun lopulla, kiertäen Suomea niissä puuhissa. Nykyisin kokeilumielessä tehdään tervamiiluja, mutta sen hiili ei ole hyvää grilliin, sillä se on havupuuta. Sitävastoin sysimiilun hiili käy, koska ne hiilletään lehtipuusta. Tervamiilun hiiltä käyttivät enimmäkseen sepät ahjoissaan. On sen verran työläs homma että kehoittaisin tyytymään ostohiiliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta703530Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1483433Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463312- 532759
- 312013
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘301942- 481676
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401655Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä931616- 391390