Ihanaa kalaruokaa

Vesuvius

Mikseivät suomalaiset syö enemmän kalaa? Ihmettelen sitä todella, koska kalan maku on minusta paljon hienompi kuin maaeläinten lihan maku...

Myös kesäisin grillijuhlissa kalan valmistaminen sujuu mainiosti: siika- tai kuhafilee grilliin folion päälle, voita kalan alle, päälle valko-/mustaapippuria ja kaveriksi kasvisvarras tai grillattuja perunoita, lasiin kylmää valkkaria, njam! Myös pelkkä raikas tuoresalaatti oliiviöljyllä sopii lisukkeeksi.

Onko sinulla kalaohjetta grillibileisiin?

Herkullista kesän odotusta!

9

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skäri

      Moni valittaa, että kala on liian kallista, mutta käsittääkseni tarjouksia on tämän tästä.

      • söisin enemmänkin

        sisämaassa... ei täällä saa juuri muuta kuin kasvatettua kirjolohta ja itämeren silakkaa. lähinnä tulee sitten ostettua säilykemakrillia, säilyketonnikalaa ja silakkaa. olisihan se kiva syödä enemmänkin kalaa jos olisi laadukkaampi ja laajempi tarjonta, niin kuin vaikka välimerellä tai japanissa ja muualla aasian rannikkoseuduilla. norjalaista turskaakin saa välimerellä vaikka missä muodossa, mutta täällä ei myydä turskaa, ei tuoreena, ei säilykkeenä, ei kuivattuna, suolattuna, ei pakasteena, ei mitenkään.


      • vanha kokki

        Kyllä kalaa söisi mielellään enempikin, mutta mainitsemasi kuha ja siika ovat siinä hintaluokassa, että sillä saa jo tosi laadukasta pihvifileetä.
        Valitettavasti tuon siian ovat vielä pilanneet, kun alkoivat sitä kasvattaa kuten kirjolohta. Ei paljon huvita maksaa maltaita kalasta joka ei edes maistu kalalle. Itse käytän niin paljon kuin vain voin Norjalaista viljeltyä lohta, koska siinä on sentään kalan maku tallella, eikä hinta hivo pilviä. Olen jo sillä kyllästänyt vaimonikin.
        Grillissä voi valmistaa tosiherkkua myös silakasta tai muikusta jotka ovat vielä inhimillisessä hinnassa. Helpoin tapa on halstrata ne halsterilla grillin päällä, sen jälkeen kastaa tiukkaan suolaveteen ja herkku on valmis, voin ja tilliperunoiden kera nautittavaksi. Kalan hinta on hissun kissun kivunnut pilviin, aivan kuten puutavarankin. Syytä kumpaankaan en tiedä.


      • miguxxx
        vanha kokki kirjoitti:

        Kyllä kalaa söisi mielellään enempikin, mutta mainitsemasi kuha ja siika ovat siinä hintaluokassa, että sillä saa jo tosi laadukasta pihvifileetä.
        Valitettavasti tuon siian ovat vielä pilanneet, kun alkoivat sitä kasvattaa kuten kirjolohta. Ei paljon huvita maksaa maltaita kalasta joka ei edes maistu kalalle. Itse käytän niin paljon kuin vain voin Norjalaista viljeltyä lohta, koska siinä on sentään kalan maku tallella, eikä hinta hivo pilviä. Olen jo sillä kyllästänyt vaimonikin.
        Grillissä voi valmistaa tosiherkkua myös silakasta tai muikusta jotka ovat vielä inhimillisessä hinnassa. Helpoin tapa on halstrata ne halsterilla grillin päällä, sen jälkeen kastaa tiukkaan suolaveteen ja herkku on valmis, voin ja tilliperunoiden kera nautittavaksi. Kalan hinta on hissun kissun kivunnut pilviin, aivan kuten puutavarankin. Syytä kumpaankaan en tiedä.

        Miten on, voitko suositella myös samaa suolaustapaa
        savustetulle silakalle ja muikulle?
        Paljonko litraan vettä suolaa?

        Itse olen suolannut aina ennen savustusta karkealla suolalla.
        Yleensä suolaus on riittävä mutta melko epätasainen.


        Vesuviukselle

        Totta turiset. Kala on hyvää, helppoa ja nopeaa. Usein tulee
        grillattua, mutta myös jonkun verran savustan.
        Kaupasta siikaa, muikkua, silakkaa, lohta ym. mitä tiskiltä löytyy.
        Ahventa ja haukea nautitaan jos tarttuu syöttiin.
        Valmistustapoja on monia. Kokonaisena, fileenä, vartaissa...


      • vanha kokki
        miguxxx kirjoitti:

        Miten on, voitko suositella myös samaa suolaustapaa
        savustetulle silakalle ja muikulle?
        Paljonko litraan vettä suolaa?

        Itse olen suolannut aina ennen savustusta karkealla suolalla.
        Yleensä suolaus on riittävä mutta melko epätasainen.


        Vesuviukselle

        Totta turiset. Kala on hyvää, helppoa ja nopeaa. Usein tulee
        grillattua, mutta myös jonkun verran savustan.
        Kaupasta siikaa, muikkua, silakkaa, lohta ym. mitä tiskiltä löytyy.
        Ahventa ja haukea nautitaan jos tarttuu syöttiin.
        Valmistustapoja on monia. Kokonaisena, fileenä, vartaissa...

        Itse käytän merisuolaa, mutta sitä hienoksi jauhettua, sillä se liukenee nopeammin.
        Sopiva liemen vahvuus on noin 10 prosenttia, eli se
        vanha perunakoe toimii. Jos raaka peruna kelluu, on liemi sopivan suolaista. Kalojen kastelu siinä riittää, ei tarvitse liottaa. Lisää suolaisuutta saa kastamalla kalat useamman kerran. Kuuma kala suolaantuu helpommin, joten se kannattaa tehdä kalojen ollessa vielä halstarissa heti paistamisen jälkeen.
        Mitä tulee savukalaan, eipä ole tullut kokeiltua, mutta luulisin menetelmän toimivan myös savustetulle pikkukalalle. Siitä on jo kauan, kun viimeksi savustin silakoita, muikkuja en ole jostain syystä koskaan savustanut, silakat suolasin tavalliseen tapaan mutta kuten sanoin sillä hienommalla merisuolalla. Karkean suolan käytön olen hylännyt lähes kokonaan, juuri tuon epätasaisen tuloksen vuoksi. Koetahan sinäkin sitä jauhettua merisuolaa, tulos saattaa parantua.
        Isommat kalat tapaan suolata edellisenä päivänä, jolloin tulos on tasaisempi, kuin jälkikäteen tehtynä.


      • migu
        vanha kokki kirjoitti:

        Itse käytän merisuolaa, mutta sitä hienoksi jauhettua, sillä se liukenee nopeammin.
        Sopiva liemen vahvuus on noin 10 prosenttia, eli se
        vanha perunakoe toimii. Jos raaka peruna kelluu, on liemi sopivan suolaista. Kalojen kastelu siinä riittää, ei tarvitse liottaa. Lisää suolaisuutta saa kastamalla kalat useamman kerran. Kuuma kala suolaantuu helpommin, joten se kannattaa tehdä kalojen ollessa vielä halstarissa heti paistamisen jälkeen.
        Mitä tulee savukalaan, eipä ole tullut kokeiltua, mutta luulisin menetelmän toimivan myös savustetulle pikkukalalle. Siitä on jo kauan, kun viimeksi savustin silakoita, muikkuja en ole jostain syystä koskaan savustanut, silakat suolasin tavalliseen tapaan mutta kuten sanoin sillä hienommalla merisuolalla. Karkean suolan käytön olen hylännyt lähes kokonaan, juuri tuon epätasaisen tuloksen vuoksi. Koetahan sinäkin sitä jauhettua merisuolaa, tulos saattaa parantua.
        Isommat kalat tapaan suolata edellisenä päivänä, jolloin tulos on tasaisempi, kuin jälkikäteen tehtynä.

        Kiitos neuvoista. Pitää seuraavalla kerralla
        kokeilla tuota liemisuolausta.

        Pakastetun lohen laitoin kokeilumielessä kerran
        jäisenä n.3-4% suolaveteen. Annoin kalan sulaa
        vedessä ja samalla suolaantua.
        Lopputulos ihan kohtalainen, vaikka tietysti
        pakastetun kalan lihan rakenne ja maku hieman
        kärsii savustettaessa.

        Muikusta..

        Kyllä savumuikku maultaan on vähintäänkin silakan
        veroinen. Kypsentämisessä pitää olla kuitenkin
        tarkkana, ettei pilaa muikun hyvää makua liialla
        savustamisella.
        Kannattaa kokeilla, kunhan et osta Säkylän
        Pyhäjärvestä kesällä pyydettyjä muikkuja.
        Niissä on aika ikävä mudan maku. Taitaa silti olla
        että nykyään Pyhäjärvessä pyynti keskittyy lähinnä
        syksylle ja talvelle.


    • Nimetön

      Merilohta Laproaigh-mallasviski

      Scampit Pernod


      Huom! Jo pieni määrä riittää!

    • ihan maittavaa
    • Anonyymi

      Taas joku huippukokki antoi ymmärtää että vaikkapa kuhaa kuuluu maustaa erillaisilla yrteillä reilulla kädellä. Miksi ostaa kallista kuhaa kun vaikkapa halvasta särjestä saa maustettua ihan samanmakuista kuin "reilulla kädellä " maustetusta kuhastakin. Hauki vaatii enemmän maustamista, pelkkä suola ei riitä. Minulle on turha tulla länkyttämään kuhasta ja sen mausta mitään. Kalastan niin paljon että joka hetki pakastimestani löytyy noin 25 kiloa ruodottomia kuha sekä haukifileitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe