voisiko hauki jauhelihasta tehdä kastiketta, kuten tehdään liha jauhelihasta..eli ruskistettas se hauki jauheliha ja vaikka kermat laittas joukkoon ja mausteita. Onko kellään kokemusta sellasesta? En kehtais vielä tehdä, että ei mene piloille se, ennen teen vaikka sitten kalapullia :)
hauki jauhelihasta kysyisin
22
5417
Vastaukset
- juntti
Vaikka nimeni ei olekaan hauki, vastaan silti.Kyllä jauhelihasta kastiketta voidaan tehdä. Miten tehdään liha jauhelihasta? Mitä tarkoitat sillä, että ruskistetaan hauki ja jauheliha? Yhdessä vai erikseen? Suosittelen jauheliharuokien ja kalaruokien kokkaamista erikseen.
- naiskalaa
vaan sitä, että vaikka nautasika jauheliha korvataan HAUKI JAUHELIHALLA ja tekisin vaikka kalamurukastiketta..mutta kun en ole koskaan tehnyt sellaista, niin arvelin täältä kautta kysäistä, että onko kellään kokemusta sellasesta. tuli vaan eilen niin paljon haukeja siivottua, että nyt vaan mietin, mitä niistä voisi tehdä. Uunikalaa tein ja varmaan kalakeittoakin teen, mutta mitä muuta voisi tehdä hauesta? Ja kyllähän minä sen tiedän, että jauhelihasta voi tehdä kastiketta, mut jos se jauheliha on hauesta, niin kysymyshän oli siitä. Mutta kiitos juntille kuitenkin vastauksesta :)
- juntti
naiskalaa kirjoitti:
vaan sitä, että vaikka nautasika jauheliha korvataan HAUKI JAUHELIHALLA ja tekisin vaikka kalamurukastiketta..mutta kun en ole koskaan tehnyt sellaista, niin arvelin täältä kautta kysäistä, että onko kellään kokemusta sellasesta. tuli vaan eilen niin paljon haukeja siivottua, että nyt vaan mietin, mitä niistä voisi tehdä. Uunikalaa tein ja varmaan kalakeittoakin teen, mutta mitä muuta voisi tehdä hauesta? Ja kyllähän minä sen tiedän, että jauhelihasta voi tehdä kastiketta, mut jos se jauheliha on hauesta, niin kysymyshän oli siitä. Mutta kiitos juntille kuitenkin vastauksesta :)
Ok, sorry pieni provo; tekstin ymmärrettävyyden kannalta yhdyssanoja kirjoittaessa voisi joskus olla huolellisempi ;)
Jauhetusta hauesta tulee melkoisen kuivaa apetta. Kalapihvien raaka-aineeksi se tosin soveltuu mainiosti yhdistettynä esim. johonkin rasvaisempaan lohikalaan.
- miiskuliinu
Voi tulla aikamoista soosia, mutta kantsii kokeilla. Kokeilemalla ne uudet ruoat löydetään. Tietysti ihan hyvä vaihtoehto on tehdä kalapullia kastikkeessa vähän niinkuin lihapullia tomaattikastikkeessa. Mistä olet jauhettua haukea saanut? Itse kalastanut ja jauhanut?
- naiskalaa
kyllähän niitä kaloja saa järvestä...sukulainen tosin antoi liikoja haukeja minulle ja itselläni on lihamylly ja eikun hauenpaloja myllyn läpi, vedin kolmeen kertaan myllyn läpi, en kylläkään laittanut hauen selkäruotoa mukaan. tein sellaisia fileitä niistä ja sitten paloittelin ne sopiviksi. Taitaahan se olla parempi, kun laitan niistä niitä kalapullia, ja joukkoon vaikka nautasika jauhelihaa ja kermaa ja mausteita, ainakin olen ennen niin tehnyt ja kaikki on tullut syötyä :))
- miiskuliinu
naiskalaa kirjoitti:
kyllähän niitä kaloja saa järvestä...sukulainen tosin antoi liikoja haukeja minulle ja itselläni on lihamylly ja eikun hauenpaloja myllyn läpi, vedin kolmeen kertaan myllyn läpi, en kylläkään laittanut hauen selkäruotoa mukaan. tein sellaisia fileitä niistä ja sitten paloittelin ne sopiviksi. Taitaahan se olla parempi, kun laitan niistä niitä kalapullia, ja joukkoon vaikka nautasika jauhelihaa ja kermaa ja mausteita, ainakin olen ennen niin tehnyt ja kaikki on tullut syötyä :))
En minä mikään hmmm... ole, olen miiskuliinu jos aletaan saivartelemaan. Jos saisin tuoretta haukea kokattavaksi niin paistaisin sen uunissa tai pannulla ja todistaisin taas että hauki on kala ja ihan hyvänmakuinen sellainen.
- naiskalaa
miiskuliinu kirjoitti:
En minä mikään hmmm... ole, olen miiskuliinu jos aletaan saivartelemaan. Jos saisin tuoretta haukea kokattavaksi niin paistaisin sen uunissa tai pannulla ja todistaisin taas että hauki on kala ja ihan hyvänmakuinen sellainen.
no, sori, jos erehdyin nyt sanomaan väärän sanan :)
No, en nyt kehtaa 6:sta isosta hauesta jokaisesta ruveta uunikalaa tekemään, vaikka hyväähän se onkin. - miiskuliinu
naiskalaa kirjoitti:
no, sori, jos erehdyin nyt sanomaan väärän sanan :)
No, en nyt kehtaa 6:sta isosta hauesta jokaisesta ruveta uunikalaa tekemään, vaikka hyväähän se onkin.Saa mua sanoa ihan miksi vaan... ei täällä nyt niin tosissaan olla. ;o)
Kerrohan että mitä niistä teit? Kai kokeilit sitä kastikehommaa? Kai noista kaloista riittää materiaalia myös kokeiluun? - naiskalaa
miiskuliinu kirjoitti:
Saa mua sanoa ihan miksi vaan... ei täällä nyt niin tosissaan olla. ;o)
Kerrohan että mitä niistä teit? Kai kokeilit sitä kastikehommaa? Kai noista kaloista riittää materiaalia myös kokeiluun?pari kokonaisena pakkaseen ja pari jauhoin, tuli yhteensä 800 grammaa jauhettuna ja yhen ison hauen paloittelin kalakeittoa varten. En ole vielä kokeillut sitä kastike juttua, mutta kyllähän kala säilyy pakastimessa muutaman viikon, tai peräti kk. (kai)
- tekisin
naiskalaa kirjoitti:
pari kokonaisena pakkaseen ja pari jauhoin, tuli yhteensä 800 grammaa jauhettuna ja yhen ison hauen paloittelin kalakeittoa varten. En ole vielä kokeillut sitä kastike juttua, mutta kyllähän kala säilyy pakastimessa muutaman viikon, tai peräti kk. (kai)
maitokastikkeen ja laitttaisin ne jauhetut kalat kastikkeen joukkon kypsymään. Nehän kypsyy hetkessä ja tilliä mausteeksi tai ruohosipulia.
- naiskalaa
tekisin kirjoitti:
maitokastikkeen ja laitttaisin ne jauhetut kalat kastikkeen joukkon kypsymään. Nehän kypsyy hetkessä ja tilliä mausteeksi tai ruohosipulia.
pitääpä kokeilla ja mietin tuossa, että onhan sitä kaupoissa valmiita knorrin kastikejauhoja kalallekkin. :)
- vanha kokki
naiskalaa kirjoitti:
pitääpä kokeilla ja mietin tuossa, että onhan sitä kaupoissa valmiita knorrin kastikejauhoja kalallekkin. :)
Ja isompikin hauki sopii siihen tarkoitukseen, vaikka se on hiukan puumainen. Seuraavana valmistusohje ainakin niille jotka eivät tiedä miten mureketta tehdään.
Siis:
1 kg raakaa haukea
300 gr voita
1.1 litraa kuohukermaa
120 gr vehnäjauhoja
suolaa
valkopippuria
8 kananmunaa
pikku puntti tuoretta tilliä
Valmistus:
Perkaa kala mahdollisimman puhtaaksi, myös ruodoista. Jauha kala hienoksi joko lihamyllyssä tai yleiskoneen kutterissa. Tee taikina kulhossa johon laitat hienonnetun kalan, lisäät sulatetun voin sekä vehnäjauhot jotka sekoitat etukäteen 6 dl. kermaa, sekä hienonnetun tillin.
Lisäät suolan ja pippurin, määrä on makusi mukaan.
Sekoitat huolellisesti. Vatkaa loput kermasta löysähköksi vaahdoksi ja sekoita taikinaan. Eroittele keltuaiset munista ja vatkaa valkuaiset vaahdoksi jonka niinikään sekoittelet rauhallisesti taikinaan. Puserra (paseeraa) taikina siivilän läpi paistovuokaan. Mureke kypsennetään vesihauteessa hellalla, vuoka kannella peitettynä. Aikaa kuluu n. 40 -50 min. Tarkista hammastikulla kypsyys. Tarjoillaan viipaleiksi leikattuna esim. hollandaise kastikkeen kera. Erittäin maukasta myös kylmänä. - naiskalaa
vanha kokki kirjoitti:
Ja isompikin hauki sopii siihen tarkoitukseen, vaikka se on hiukan puumainen. Seuraavana valmistusohje ainakin niille jotka eivät tiedä miten mureketta tehdään.
Siis:
1 kg raakaa haukea
300 gr voita
1.1 litraa kuohukermaa
120 gr vehnäjauhoja
suolaa
valkopippuria
8 kananmunaa
Valmistus:
Perkaa kala mahdollisimman puhtaaksi, myös ruodoista. Jauha kala hienoksi joko lihamyllyssä tai yleiskoneen kutterissa. Tee taikina kulhossa johon laitat hienonnetun kalan, lisäät sulatetun voin sekä vehnäjauhot jotka sekoitat etukäteen 6 dl. kermaa, sekä hienonnetun tillin.
Sekoitat huolellisesti. Vatkaa loput kermasta löysähköksi vaahdoksi ja sekoita taikinaan. Eroittele keltuaiset munista ja vatkaa valkuaiset vaahdoksi jonka niinikään sekoittelet rauhallisesti taikinaan. Puserra (paseeraa) taikina siivilän läpi paistovuokaan. Mureke kypsennetään vesihauteessa hellalla, vuoka kannella peitettynä. Aikaa kuluu n. 40 -50 min. Tarkista hammastikulla kypsyys. Tarjoillaan viipaleiksi leikattuna esim. hollandaise kastikkeen kera. Erittäin maukasta myös kylmänä.tulostinpa itselleni tuon ohjeen, ja kiitokset mielenkiinnosta jauhetusta haukijauhelihasta :)
vanha kokki kirjoitti:
Siis:
1 kg raakaa haukea
300 gr voita
1.1 litraa kuohukermaa
120 gr vehnäjauhoja
suolaa
valkopippuria
8 kananmunaa
Valmistus:
Sekoitat huolellisesti. Vatkaa loput kermasta löysähköksi vaahdoksi ja sekoita taikinaan. Eroittele keltuaiset munista ja vatkaa valkuaiset vaahdoksi jonka niinikään sekoittelet rauhallisesti taikinaan. Puserra (paseeraa) taikina siivilän läpi paistovuokaan. Mureke kypsennetään vesihauteessa hellalla, vuoka kannella peitettynä. Aikaa kuluu n. 40 -50 min. Tarkista hammastikulla kypsyys. Tarjoillaan viipaleiksi leikattuna esim. hollandaise kastikkeen kera. Erittäin maukasta myös kylmänä.Isot hauet maistuvat eltaantuneelle et sillei hei! Sä et, "vanha kokki", ole tainnut oikeasti koskaan mitään ruokaa edes laittaa, vaan googlella etsit vain reseptejä hei!
Ahvenesta saat paljon parempaa tähän tarkoitukseen et sillei hei! Itse asiassa jopa särki on parempaa kuin iso hauki, jota tuo "vanha kokki" plöröt housussa suositteli et sillei hei!
Stadin kundi ei ole kokki ammatiltaan, mutta käytännössä gourmet-kokin tasoa et sillei hei!- haastaavat
teppo.moi kirjoitti:
Isot hauet maistuvat eltaantuneelle et sillei hei! Sä et, "vanha kokki", ole tainnut oikeasti koskaan mitään ruokaa edes laittaa, vaan googlella etsit vain reseptejä hei!
Ahvenesta saat paljon parempaa tähän tarkoitukseen et sillei hei! Itse asiassa jopa särki on parempaa kuin iso hauki, jota tuo "vanha kokki" plöröt housussa suositteli et sillei hei!
Stadin kundi ei ole kokki ammatiltaan, mutta käytännössä gourmet-kokin tasoa et sillei hei!ne "kalamiehet", jotka eivät isoja haukia ole nähneetkään :), ei vainenkaan, ei minusta kyllä isotkaan hauet miltään eltaatuneilta ole koskaan maistuneet, korkeintaan hieman mauttomilta, jos sitä termiä nyt mausta voi käyttää. Kyllä kun tuollaisen kymppikiloisen hauen heittää fileiksi ja sen kokoisiksi paloiksi, että savupönttöön mahtuu, ja sitten savusteleepi, niin mikäs sen mukavampaa on sen jälkeen rantakalliolla istuksia ja savuhaukea mutustella, eikä ole eltaantumisista tietoakaan ja savunmaku antaa sitä makuakin mukavasti ja tietysti suola :). Niin ja kalapulliin se hauki käy myöskin todella hyvin ( aiheeseen palatakseni).
- vanha kokki
teppo.moi kirjoitti:
Isot hauet maistuvat eltaantuneelle et sillei hei! Sä et, "vanha kokki", ole tainnut oikeasti koskaan mitään ruokaa edes laittaa, vaan googlella etsit vain reseptejä hei!
Stadin kundi ei ole kokki ammatiltaan, mutta käytännössä gourmet-kokin tasoa et sillei hei!stadin kundi. Mun faija ja mutsi on syntyperäsiä stadilaisia ja itse olen syntynyt Helsingin kätilöopistolla 1941. Pane paremmaksi. Asunut olen Ruskeasuolla ja Pihlajatiellä, että "sillei hei"!
Duunielämäni aloiti 15 vuotiaana C.T. Wardilla Haagassa. Myöhemmin kouluttauduin puutarhuriksi, siinä sivussa aloitin myös keittiötyöt. Keittiömestariksi minut nimitettiin 1970,kun sain kutsun Pirkanmaan Keittiömestariyhdistykseen, joten jokunen vuosi on tullut läskiä heitellyksi pannulle, että "sillei hei", eli siis ennen kuin sinä parkaisit ensihuutosi siellä Hikiällä, tai kurasit vaippasi. Jos ymmärrät lukemaasi, en missään kohden väittänyt ison hauen olevan parasta, vaan sanoin sen soveltuvan murekkeeseen hyvin, juuri sen puumaisen maun vuoksi, koska mihinkään muuhun se ei oikein sovellu. Suuri hauki on tässä tapauksessa jo yli 3 kiloinen ja siitä ylöspäin. Olen joskus itsekin saanut iskukoukulla 12,5 kiloisen, vaikka en kalastusta tai metsästystä harrastakaan. Olen sen verran ruokapuolen kanssa seikkailut, ettei minun tarvitse "Googlata", en harrasta sitä tyyliä, se kuuluu sinulle, sekä kaltaisillesi, kunnioittaen
"Vanha kokki". - mikä profiili
teppo.moi kirjoitti:
Stadin kundi ei ole kokki ammatiltaan, mutta käytännössä gourmet-kokin tasoa et sillei hei!Stadin kundi oon henkee ja veree et sillei hei :)
- suu auki
"Taitaahan se olla parempi, kun laitan niistä niitä kalapullia, ja joukkoon vaikka nautasika jauhelihaa ja kermaa ja mausteita, ainakin olen ennen niin tehnyt ja kaikki on tullut syötyä"
Tarkoitatko siis alkuperäinen kirjoittaja, että teet kalapullataikinan, johon käytät myös lihaa? En ole ennen kuullut sellaisesta yhdistelmästä. Onko joku muukin kokeillut hauen ja jauhelihan yhdistämistä?- naiskalaa
olen se alkuperäinen joka avasi tämän hauki jauhelihaketjun :)...ja kyllä olen tehnyt joskus sellasia "kalapullia", mihin olen laittanut sekaan nautasikajauhelihaa, ikään kuin rasvaa antamaan, tietty korppujauhon laitan turpoamaan kermaan ja mausteita kalan mukaan, sipulit, tillit, valkopippurit, sirtuunapippurit ja suolat. Ja hyviä on tullut, kaikki on tullut syötyä. Arvelin vaan, tätä ketjua kirjoittaessa, että mitä muuta voisi tehdä siitä hauen jauhelihasta, kuten esim. sitä kastiketta jne. Kalapullataikinasta vielä, että voihan siihen joukkoon vaikka mitä laittaa, vaikka edellisen päivän keitettyjä perunoita soseena, kyllä ne siellä jatkeena menee, eikä kukaan huomaa mitään :)
- monenmoista herkkuva
http://www.verkkoklinikka.fi/?page=5520130&id=9338367
http://www.prokala.fi/default.asp?docId=12309
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/reseptit/paaruoat/pasta-_ja_makaroniruoat/kalaruoat/lohipihvit_tai_-pyorykat/
KALA-KASVISMUREKE
04.09.2006 - 21:43
300 g ruodotonta kirjolohifileetä tai 1 pss (300 g) pakastettuja lohikuutioita ( "kuivaa" hauki, seiti 1 pkt (400 g) pakasteseitiä jne kalafilee-jauhetaan- voit värjätä osan kalasta pinaatilla, mangoldilla,paksoilla, rucolalla. Lado erivärinen mössö vuoronperaaän vuokaan -käyän silokon vuokaa )
1 rkl korppujauhoa
1 dl kermaa tai ranskankermaa
1 muna
1 pkt (400 g) pakasteseitiä
1 rkl perunajauhoja
1 ps (200 g) pakastettuja pikkuporkkanoita ja
papuja -tai tuoretta kuutioituna
pieni sipuli hienonnettuna tai pala pilkottua purjoa
1 tl suolaa
1/2 tl valko- tai sitruunapippuria
1-2 rkl tillisilppua tai
rakuunaa,
-Jauha kalafileet erikseen monitoimikoneessa.
- Lisää jauhettuun mössöön korppujauho, muna sekä kerma.
- Mausta seos puolella mausteista ja kaada kulhoon.
- Jauha seit samoin lisäten joukkoon loput aineet ja mausteet.
- Laita hyvin voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan molempia kalaseoksia kerroksittain ja asettele kerrosten väleihin pitkittäin papuja ja pakastettuja pikkuporkkanoita (tai esikeitettyjä puolikypsiä porkkanakuutioita).
- Täytä kalamassalla vain 3/4 vuoan korkeudesta.
- Peitä vuoka foliolla ja kypsennä uunissa tai liedellä vesihauteessa tai uunissa höyrypaistolla 175 asteessa 40-60 min.
- Kokeile murekkeen kypsyyttä tikulla.
- Kumoa mureke hieman jäähtyneenä.
- Lisäkkeeksi sopivat keitetyt perunat.
- Kastikkeeksi sopii hollantilainen kastike, tomaattikastike, kapriskastike , sinappikastike sekä erilaiset kylmät majoneesipohjaiset kastikkeet kuten tartar-kastike ja höyrytetyt pavut tai muut kasvikset sopivat hyvin seuraksi. - toivottavasti olet ne hauet...
Tästä on jo aikaa kun olet viestisi laittanut,mutta minä olen oppinut jo lapsena ettei voileipäkakkuunkaan saa laittaa lihaa ja kalaa yhdessä. Joten puistatti sinun kalalihamureketaikuispäinsesittenolikaan..luit ihan oikein, varmasti maistuu sille mille se näyttää kirjoitettuna. Mutta olet nähnyt vanhan kokin reseptin,on hyvä perusjuttu, ja toimii, voin antaa myös sinulle toisenkin yhtä hyvän, vaikkakin erilaisen. Mutta muistathan että kalaa ei saa pitää pakastimessa kuin noin kolmisen kuukautta, sen jälkeen on sama vaikka söisi sahanpuruja. Mut katselehan vanhan kokin mielipiteitä et ainakaan harhaan joudu.. kysypä onko vanha kokki paikalla tt:tir/paist.
- vielä lisäys..
Tota noi nii,vanhan kokin ohje oli oikee hyvä
mut meinaan et se on tosi morerni, annetaan ny kaikki myören niin sää ku määki eik olla ronkelia .Lainastosta muuten löytyy rekvisiittaa.
vois käyttää hyöryks, mutta ei sempuolee suvee vaan. mää sama täälä. meinaan se tirripaisti
Heiny sitte...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1232447
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4302242Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981210Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?141033Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16887- 45879
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34810Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109806Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.255792Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti33745