Ärtynyt suoli ja paniikki

Mariina

Kertokaa Libraxin käyttäjät kokemuksistanne, miten ko.lääke vaikuttaa kun esim.pitäisi pystyä istumaan paikoillaan kolmekin tuntia yhteenmenoon.Olen kehittänyt itselleni paniikin vatsani takia (vatsa menee sekaisin ja wc:n on päästävä oli paikka tai tilanne sitten mikä hyvänsä) Entä miten sellaiset tilanteet joissa on esim. alkoholitarjontaa, ei ilkeäisi kertoa syövänsä rauhoittavia....

8

6082

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellä esittämääsi...

Jotenkin nurin päin lähestyen tekstiäsi: voihan toki alkoholista kieltäytyä ihan muustakin syystä kuin kertomalla, että "syö rauhoittavia". Sano esimerkiksi, että Suomessa alkoholia kuluu absoluuttiseksi laskettuna ihan tarpeeksi, vaikka minä jättäisinkin tänään ottamatta... ;)

Itse käytän Libraxia vatsavaivoihin myös. Silloin jos joskus vähän löysempi vatsa iskee, otan varsinaista ripulilääkettä eli loperamidia. Lisäksi kuituna esimerkiksi Agiocur on tuttu. Lisäksi Buscopan on tavallaan niin kuin Librax ilman sitä pientä määrää bentsodiatsepiinilääkettä mukana.

Ehkä loppuviimein lääkkeen vaikutus selviää vasta käytön myötä. Jos kovin hankalaksi heittäytyy, ota yhteyttä hoitavaan lääkäriisi ja/tai gastroenterologian erikoislääkäriin, ehkä psykiatrian erikoislääkäriin.

Tsemiä vatsan kera! :)

• oire....

Sairastuin samaan oire yhtymään kuin sinäkin. 4-vuotta meni varmaan aina wc;tä etsien. Aloin käymään esim. ruoka ostoksilla sellaisissa paikoissa missä oli wc. ( kaikissa ei ole )
      Kun tauti oli alkuvaiheessa, en voinut käydä edes kaupassa. En käynyt moneen vuoteen edes syömässä ulkona.

Kävin vaivan takia vajaat 2-vuotta sitten lääkärissä. Määräsi Libraxia, jota sitten jonkun aikaa söinkin.

En huomannut wc käymisen muuttuvan sen harvemmaksi. Vessan etsintä oli aina edessä , vatsa tuli kipeäksi, kun vain tiesikin lähtevänsä johonkin. En sitten juuri missään käynytkään...olin tulossa mökkihöperöksi.

Olen nyt ajan saatossa koulinut itseäni, ns. psyykannut toden teolla. Olen kertonut ärtyneen suolen oireyhtymästä avoimesti, puhunut ja puhunut. Jos kerta wc tuottaa ainoan helpotuksen, sinne siis. Kun menen sitten kylään, kauppaan tms. missä wc etsintä heti alkaa, teen sen. Käyhän siellä kaikki muutkin, minä vain muita tiuhempaan.

Olen todennut, että vaivani lähtee korvien välistä, mitä suuremman ongelman asiasta teen, sen varmemmin etsin sitten helpotushuonetta.

Olen välttänyt yleisiä tilaisuuksia, suuria väkijoukkoja yms. ja varsinkin paikkoja, missä ei ole wc;tä.

Kuten totesin, olen psyykannut itseäni ja uskon olevani voiton puolella. Kävin jopa koulutusta varten psykoloogissa testeissä ( kesti 3 tuntia, ilman taukoja ).

Olin ihan hermona ja vatsani oli kipeänä. Aamun istuin vessassa, kävin ainakin kuusi kertaa...
      Hoin päässäni, että suoleni on tyhjentynyt, eikä sieltä ole mitään tulossa enään....
      Rohkeasti astuin muiden mukana koehuoneseen ja ryhdyin töihin...vatsani oli kipeänä jonkun aikaa, mutta hengittelin syvään....hoin itselleni, että kaikki täällä ainakin vähän jännittävät ja pääsehän minä pois jos on tarvis...kävelen vain ulos ja etsin vessan.

Olin pelännyt tapahtumaa viikkoja etukäteen ja kuvitellut, kuinka juoksen pitkin käytäviä, pas...at housuissa ja etsin vessaa ( ei muuten naurattanut yhtään )

Kaikki meni tosi hyvin ja olen ylpeä itsestäni. Olin ihan turhaan hätäillyt suoleni toiminnan kanssa...uskon, että nujerran tautini ihan kohta...niskalenkki puuttuu vielä.

Anna ajatusten kulkea ihan muualla, kokeile ja harjoittele...meni testaamaan itseäsi oikein kauheisiin paikkoihin ( käy tarkistamassa ennakkoon, missä wc sijaitsee ). Tee ensin lyhyitä käyntejä ja sitten pidempiä, pidempiä...

Kyllä tästä vielä parannutaan, usko pois vaan !

• Mariina

Kiitos vastauksista! Melkein itkin lukiessani edellistä vastausta...niin puhki väsynyt olen tähän vaivaani.
        Tiedän tuon kaiken olevan totta, mutta puuttuu vain voimia ottaa itseään niin niskasta,että tuo kaikki onnistuisi.
        Ihmettelen myös lääketiedettä, joka ei pysty meitä auttamaan paremmilla lääkkeillä yms. konsteilla.

• oiretta :)
        Mariina kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Melkein itkin lukiessani edellistä vastausta...niin puhki väsynyt olen tähän vaivaani.
        Tiedän tuon kaiken olevan totta, mutta puuttuu vain voimia ottaa itseään niin niskasta,että tuo kaikki onnistuisi.
        Ihmettelen myös lääketiedettä, joka ei pysty meitä auttamaan paremmilla lääkkeillä yms. konsteilla.

Nyt otat vaan itseäsi niskasta kiinni !

Tietenkin helpommin sanottu kuin tehty !

Kyllä sinäkin siitä paranet, tai ainakin oireilet vähemmän. "Tulta päin vaan"

Ilmoita yhteystietosi, voin tsempata sua, olen vielä "toipilas" itsekin....mutta paranen kyllä vielä kokonaan, ajatus täytyy vain pitää muualla kuin wc;n etsimisessä.

• Vieras75
        oiretta :) kirjoitti:

Nyt otat vaan itseäsi niskasta kiinni !

Tietenkin helpommin sanottu kuin tehty !

Kyllä sinäkin siitä paranet, tai ainakin oireilet vähemmän. "Tulta päin vaan"

Ilmoita yhteystietosi, voin tsempata sua, olen vielä "toipilas" itsekin....mutta paranen kyllä vielä kokonaan, ajatus täytyy vain pitää muualla kuin wc;n etsimisessä.

Minun pelastukseni on ollut hiilikapselit. n.3 kpl n.tuntia ennen tilannetta, missä on parempi olla mahan menemättä sekaisin, niin jo pärjää. Lisäksi leivän yms.hiilihydraatin puputtamisen välttäminen auttaa myös. Minulla kuitu todellakin vain pahentaa oireita.

• crohn

Sen lisäksi, että se auttaa ripulointiin, niin se auttaa (ainakin minulla) myös reflexiin, joka johtaa tilanteeseen että nyt on löydyttävä vessa puolen minuutin sisällä.

Toisaalta esim. Peristeen anaalitamponi antaa lisävarmuutta, mutta jos KELA ei maksa sitä, niin melko kallis on 165€/20kpl.
      (vaatii B-todistuksen lääkäriltä ulosteinkontinessi diagnoosilla.)
      Gastro-enterologin pitäisi tietää nämä, mutta valitettavasti ainuttakaan en ole tavannut.

Terveisin 20 vuotta samasta kärsinyt, mutta ei enää, koska sain avanteen, joten voin liikkua missä vain pelkäämättä tilanteita.

• Ätyvän suolen oireyhtymä,vaikea asteinen. Mitä apuja muut ovat löytäneet. Tosi ikäviä tilanteita sattunut.AIna pitää suunnitella tarkkaan siirrot a pisteestä paikkaan b. ei kestä syödä jos lähden kauemmas. Törmäsin sellaiseen peristeen anaalitamppooniin. Mutta vissiin ei näihin vaivoihin soveltuva, ei lääkäri antanut suostumusta kokeiluun. Jotenikn itsestäni tuntui että tuohan olisi hyvä kun ei tarvisi miettiä esim kävelylle lähtöä, voisi käydä jopa pitemmästi kävelemässä.

• Anonyymi

Kannattaa varmistaa ettei ripuloinnin syynä ole alidiagnosoitu haiman vajaatoiminta. Ei tarvitse olla alkoholisti saadakseen sen. Sitten vain sian haimaentsyymiä Greolia aina ruokailun yhteydessä niin ripuli kyllä loppuu. Kipuun silti tarvin Libraxia mutta onhan tämä helpompaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13178
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9621
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      95
      9113
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      7746
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      38
      6724
    6. 148
      6158
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      15
      3124
    8. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      391
      1209
    9. Aikuisten säälittävä käytös

Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1154
    10. YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet

www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutos­neuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl
      Imatra
      84
      1000
    Aihe