Luomuhuijaukset kaupoissa

Kokeilija_

Ostin jokin aika takaperin sen ihmeemmin ajattelematta kaupoissa myytäviä, valmiiksi pakattuja luomuporkkanapusseja.

Pussien paino on nimellisesti puolesta yhteen kiloa. Tai se siis niistä laskutetaan. Eräänä päivänä sain päähäni, että entäs jos punnitsen tuollaisen porkkanapussin. Puolen kilon pussi jäi parikymmentä grammaa alle tuon puolen kilon. Punnitsin lisää pusseja, ja paino uupui jopa 50 g alle tuon nimellisen. Myöhemmin sain vastaavanlaisia tuloksia punnitessani yhden kilon pusseja.

Toisin sanoen, kaupat mielellään vetävät välistä myymällä "ilmaa" asiakkailleen. Miksi nämä eivät saa punnita ostoksiaan itse, vaan luomutuotteet on valmiiksi hinnoiteltu nimellishinnan mukaan? Ilmeisesti kaupoille tuo välistäveto on yksinkertaisesti liian hyvä tulonlähde.

Luomuporkkanat ovat hyvää purtavaa ja paljon paremman makuisia kuin tavalliset. Kannattaa kuitenkin punnita ne pussit, joihin ne on pakattu. Ehkä kaupat hieman himmaavat välistävetoaan, kun ihmiset oppivat punnitsemaan ja valitsemaan vain ne pussit, joihin on todella pistetty nimellismäärää mahd tarkasti vastaavasti tavaraa.

4

1155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on yleensä

      maininta, jonka mukaan paino on pakkaushetkellä sen 500 tai 1000g. Tuoretuotteet kuten porkkana haihduttavat painoaan jatkuvasti.

      Haihtumisen vuoksi esim.kurkut pakataan kokonaan muoviin...

    • ****

      Tässä tapauksessa AINOA välistä vetäjä on tavaran pakkaaja ja toimittaja, ei kauppa. EI kauppa niitä tavaroita pakkaa.

      • rotissööri

        tunnen mökilläni lähikylässä erään kyläkauppiaan, joka pistää luomutiskiin ihan tavallisia tavaroita ja kerran (hieman juovukkeessa) kehuskeli, kuinka sillä tavalla saa elintarvikkeista hieman korkeampaa hintaa "eikä kukaan huomaa mitään". Siksipä minä en luomua osta mistään, siinä kun vain on hinta kalliimpi, mutta samaa tuotetta on. Mieluummin otan tukevan snapsin ruoan kanssa, jolloin ruoka desinfioituu.


    • naturel ei ole luomua silti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe