Aika ajoin tuntuu siltä, että kun ihminen on uskova, hän on täysin kykenemätön näkemään asioita toisen ihmisen kannalta tai ymmärtämään mitään muuta kuin omaa käsitystään. Lukekapa vaikka esim. Krusifiksun kirjoituksia - ei naurata, ei. Kuvaava esimerkki on se, kuinka "uskovat" ovat valmiit tuomitsemaan homot ja lesbot ainaiseen selibaattiin, vaikka eivät itsekään ole selibaatissa. Sitä ei saa kysyä, millainen se semmoisia OSALTA ihmisiä vaativa jumala olisi, joka moista vaatisi. Ei kannata kysyä, koska "uskova2 ei näe asiaa noin: HÄN on hetero ja saa avioliitossaan oanna piliä mihin reikään nyt haluaa. Homo ei saa rakastamansa ihmisen kanssa olla seksuaalisessa kanssakäymisessä: kypsyköön, kitukoon - parempi "uskovan" mielstä on, että kärsii helvetin tuskia maan päällä, koska on sattunut homoksi syntymään.
MISSÄ on hellariuskovan empatia? Millainen on jumala, joka vaatii osalta ihmisiä täysin kohtuuttomia ja antaa osalle ih misiä luvan puhua silkkaa valhetta muista? Millaisen kuvan saakaan lahkosta, jossa empatia on synti? Syntihän se hellareille on.
Puuttuuko "uskovilta" empatia?
45
1253
Vastaukset
- usko. Muuta ei tarvita
ns. pelastukseen. Syntiäkin saa tehdä ja voi olla hyväkin, koska synnitön ei pelastu, mutta katuva pedofiili pelastuu.
Mm. pente ja ritari sanovat täällä useinkin, että uskosta osattomia pitääkin pelotella, eikä liian kohtelias saa olla vaan sanoa suoraan, että helvetin tuleen joutuvat.
Sääli on sairautta, lienee monen hellarin motto. Me ehkä ollaan samalla asialla vaikka mä en oo mikään lesbo.
Enkä edes kaikista homoista tykkää mutta mun kokemuksen mukaan sä teet kyllä Jumalalle työtä.
Tossa alempana luki Kainista ja maailman ensimmäisestä murhasta(mä oon just siinä kohtaa Raamatussa.)ja siinä oli vaikuttimena kateus.
Haen tässä kaiken aikaa "aasinsiltaa", että voisin käyttää sanaa"eriarvoisuus".
Siitä on kysymys. Se kateudesta(eriarvoisuuden huomaamista)johtunut murha(Raamatun mukaan toinen synti maailmassa, sen hedelmän syömisen jälkeen)kertoo just sen mistä synnissä on kyse aina.
Just nämä homot ja lesbot ym.poikkeavat halutaankin pitää alhaalla, koska halutaan itse loistaa!!! Ja se tehdään ovelasti, esim.ajamalla tasaarvoasiaa..
On totta kyllä että Sanassa on, että jos miehet on keskenään niin se on "iljetys". Mutta lukeehan siellä myös että ylpeys on kuolemansynti.- RitariOlevainen
oleminen todella niin vaikeeta, että oikein helvetin tuliin sitä vertaat? Kovat on himot sulla, ei ihme, että niin kiivailet viettisi puolesta, vaikka sitä ei ole edes Jumala ihmistä luodessaan sellaista viettiä miehelle antanut, jos olisi, silloin kaikki miehet olisimme homoja?
-Sellainen kuin Aadam oli, sellaisia mekin olemme, tai olimme lankeemukseen saakka, siinä tuli synnin mukana mm:ssa homous imisen riesaksi, ja todella on synnistä syntynyt vietti, jos siinä jo maan päällä kokee helvetin, jos ei "homoseksiä" saa!- joo.
silloin kaikki miehet olisimme homoja?
-Mikään asia ei elämässä ole mustavalkoista, ihmiset ovat erilaisia hyväksy se.
maan päällä kokee helvetin, jos ei "homoseksiä" saa!
-Älä viitsi olla typerä. Kysymyshän ei ole pelkästä seksistä, ilmeisesti omat suhteesi ovat perustuneet pelkkään seksiin?
Kovat on himot sulla
-Mikset itse ole elänyt selibaatissa? Miksi olet jopa eronnut? Taitaa sulla olla kovat himot..? - poikalapsi
Kysymys EI OLE ilman homoutta olemisesta: kun ihminen on homo, hän on homo, eikä se asia ole muuksi muuttumassa. Kyse on siitä, että mm. sinä vaadit homoilta ja lesboilta selibaattia, vaikka et samaa vaadi heteroilta. Vaadit, koska et älyä, että olet saatanallinen sadisti, strjijä ja sortaja vaatiessasi osalta ihmisiä kohtuuttomia. Et itsekään osannut olla ilman vainoa, vaikka uusi avioliittosi ON synti. Et osannut, vaan halusit heteroilla, halsuit niin kovasti, että Raamatun sanaa muokkaat halusi mukaan tuossa kohtaa. Niin: SINULTA puuttuu empatia. Minä tahollani käsitän, että halusit rakstaa ja tulla rakastetuksi yhä erottuasikin - jokainen haluaa. Sinä et kuitenkaan älyä millään, että me homot ja lesbotkin olemme ihmisiä emmekä sinun syrjinnällesi sopivia tikkatauluja vain.
Niin: KOVAT oli himot suklla, kun uuden eukon otit. No, helvettiin kai se sitten sinutkin tuo avioero vie. Hyvää päivää... - RitariOlevainen
poikalapsi kirjoitti:
Kysymys EI OLE ilman homoutta olemisesta: kun ihminen on homo, hän on homo, eikä se asia ole muuksi muuttumassa. Kyse on siitä, että mm. sinä vaadit homoilta ja lesboilta selibaattia, vaikka et samaa vaadi heteroilta. Vaadit, koska et älyä, että olet saatanallinen sadisti, strjijä ja sortaja vaatiessasi osalta ihmisiä kohtuuttomia. Et itsekään osannut olla ilman vainoa, vaikka uusi avioliittosi ON synti. Et osannut, vaan halusit heteroilla, halsuit niin kovasti, että Raamatun sanaa muokkaat halusi mukaan tuossa kohtaa. Niin: SINULTA puuttuu empatia. Minä tahollani käsitän, että halusit rakstaa ja tulla rakastetuksi yhä erottuasikin - jokainen haluaa. Sinä et kuitenkaan älyä millään, että me homot ja lesbotkin olemme ihmisiä emmekä sinun syrjinnällesi sopivia tikkatauluja vain.
Niin: KOVAT oli himot suklla, kun uuden eukon otit. No, helvettiin kai se sitten sinutkin tuo avioero vie. Hyvää päivää...epäusko Jeesukseen on kohtalokasta, olen saanut syntini anteksi, sille ei kukaan voi mitään, sinäkin saat, kun lopetat homostelun, homona olet yhtä lailla osallinen Kristuksen työstä.
-Enhän minä sinua tuomitse homoudesta, vaan Raamattu opettaa, että se on luonnotonta, sanoinkin jo, aikaisemmin, en ole Raamattua kirjoittanut, ja ei se Raamatun sana siitänsä muutu, vaikka minä hyväksyisinkin homouden harrastamisen uskovaiselle, ja kun et ole uskossa, niin senkin sanoin, että miksi änkkäämme, tee mitä lystää, olethan aikuinen, "poikalapsi" nimimerkistäsi huolimatta, eikä sua seurakuntaan oteta, siis helluntaiseurakuntaan, homona kyllä, mutta ei sen harrastajaa sinne hyväksytä, sanoinpa minä mitä hyvänsä, sinä vaan kaadat vihasi minuun, koska h-seurakunta, koska tiedät, ettet ole sinne tervetullut harrastamaan homoutta, homona kylläkin.
-En minä näitä puheenvuoroja useinkaan aloita, sinä vaan et osaa kirjoittaa ainuttakaan viestiä, etteikö RO olisi siinä erikseen mainittuna! Lopeta se, niin tuskinpa näet minua ketjuissasi, ole vapaa minun puolestani tekemään ihan mitä haluat, en ole sinua sitonut tähänkään asti, vihasi vaan kun täytyy johonkin purkaa, niin minä olen siihen sinun mielestä sopiva uhri.
-Optatko muuten koulussasikin homoutta luonnollisena Jumalan luomana yhdyselämänä?
-Eikä homot voi missään selipaatissa olla, heidän tulisi vaan pidättyä himoistaan, se on melko saataista rakkautta kahden miehen seksistely, ja siksi Jumala sitä inhoaakin, vaikka aviorikoskin on synti, sitä en kiellä, ja siksi olenkin saanut sen anteksi, mutta se ei ole LUONNOTONTA, miehen ja naisen yhdyselämä on aina luonnollista, eikä siis Jumala sitä inhoa, ainostaan Hän ei suvaitse syntiä missään muodossa.
-Että ei avioriksota ja homoutta voi verrata tekoina keskenään, mies ja nainen on luonnollinen pari yhdessä. Kaksi miestä yhdessä on luonnoton parina ja sängyssä iljettävyys! - poikalapsi
RitariOlevainen kirjoitti:
epäusko Jeesukseen on kohtalokasta, olen saanut syntini anteksi, sille ei kukaan voi mitään, sinäkin saat, kun lopetat homostelun, homona olet yhtä lailla osallinen Kristuksen työstä.
-Enhän minä sinua tuomitse homoudesta, vaan Raamattu opettaa, että se on luonnotonta, sanoinkin jo, aikaisemmin, en ole Raamattua kirjoittanut, ja ei se Raamatun sana siitänsä muutu, vaikka minä hyväksyisinkin homouden harrastamisen uskovaiselle, ja kun et ole uskossa, niin senkin sanoin, että miksi änkkäämme, tee mitä lystää, olethan aikuinen, "poikalapsi" nimimerkistäsi huolimatta, eikä sua seurakuntaan oteta, siis helluntaiseurakuntaan, homona kyllä, mutta ei sen harrastajaa sinne hyväksytä, sanoinpa minä mitä hyvänsä, sinä vaan kaadat vihasi minuun, koska h-seurakunta, koska tiedät, ettet ole sinne tervetullut harrastamaan homoutta, homona kylläkin.
-En minä näitä puheenvuoroja useinkaan aloita, sinä vaan et osaa kirjoittaa ainuttakaan viestiä, etteikö RO olisi siinä erikseen mainittuna! Lopeta se, niin tuskinpa näet minua ketjuissasi, ole vapaa minun puolestani tekemään ihan mitä haluat, en ole sinua sitonut tähänkään asti, vihasi vaan kun täytyy johonkin purkaa, niin minä olen siihen sinun mielestä sopiva uhri.
-Optatko muuten koulussasikin homoutta luonnollisena Jumalan luomana yhdyselämänä?
-Eikä homot voi missään selipaatissa olla, heidän tulisi vaan pidättyä himoistaan, se on melko saataista rakkautta kahden miehen seksistely, ja siksi Jumala sitä inhoaakin, vaikka aviorikoskin on synti, sitä en kiellä, ja siksi olenkin saanut sen anteksi, mutta se ei ole LUONNOTONTA, miehen ja naisen yhdyselämä on aina luonnollista, eikä siis Jumala sitä inhoa, ainostaan Hän ei suvaitse syntiä missään muodossa.
-Että ei avioriksota ja homoutta voi verrata tekoina keskenään, mies ja nainen on luonnollinen pari yhdessä. Kaksi miestä yhdessä on luonnoton parina ja sängyssä iljettävyys!Olen homo. En homostele, sinä heterostelet - opettele asiallista kielenkäyttöä jo LOPULTAKIN. Minä en voi lopettaa olemasta homo, kuten et sinäkään voi lopettaa olemasta hetero - et voi lopettaa seksuaalista suuntaustasi. MIKSI sinä et tuota tajua?
Voitaisiinko sinut muuttaa homoksi?
Raamattu EI puhu homoseksuaalisuudesta mitään siinä mielessä, jossa me sen nykytiedon valossa käsitämme. SINÄ tuomitse 2000 vuotta vanhojen ja siihen aikaan liittyvien KIRJEIDEN ja muiden vastaavien perusteella. Samaan aikaan selittelet itsesi ulos omista rikkeistäsi, jotka ovat YHÄ rikkeitä.
Miten aikuinen mies voi olla noin homopelkoinen?
Millä PERKELEEN oikeudella sinä tulet vaatimaan homoja ja lesboja pidättymään? Kerropas nyt kerrankin, MIKSI se sinun "jumalasi" muka vaatii moista homoilta ja lesboilta mutta ei vaikkapa sinulta? Kerro? MIKÄ on tuon epälogiikan ydin?
Luonnossa on homoseksuaalisuutta paljon. Luonotonta se ei siis ole. Mitä sinulle mahtaa tarkoittaa sana luonnollinen? Onko sen kanssa sama ongela m kuin sanojen totuus ja todistaa kanssa? - ihan jokainen
poikalapsi kirjoitti:
Olen homo. En homostele, sinä heterostelet - opettele asiallista kielenkäyttöä jo LOPULTAKIN. Minä en voi lopettaa olemasta homo, kuten et sinäkään voi lopettaa olemasta hetero - et voi lopettaa seksuaalista suuntaustasi. MIKSI sinä et tuota tajua?
Voitaisiinko sinut muuttaa homoksi?
Raamattu EI puhu homoseksuaalisuudesta mitään siinä mielessä, jossa me sen nykytiedon valossa käsitämme. SINÄ tuomitse 2000 vuotta vanhojen ja siihen aikaan liittyvien KIRJEIDEN ja muiden vastaavien perusteella. Samaan aikaan selittelet itsesi ulos omista rikkeistäsi, jotka ovat YHÄ rikkeitä.
Miten aikuinen mies voi olla noin homopelkoinen?
Millä PERKELEEN oikeudella sinä tulet vaatimaan homoja ja lesboja pidättymään? Kerropas nyt kerrankin, MIKSI se sinun "jumalasi" muka vaatii moista homoilta ja lesboilta mutta ei vaikkapa sinulta? Kerro? MIKÄ on tuon epälogiikan ydin?
Luonnossa on homoseksuaalisuutta paljon. Luonotonta se ei siis ole. Mitä sinulle mahtaa tarkoittaa sana luonnollinen? Onko sen kanssa sama ongela m kuin sanojen totuus ja todistaa kanssa?On tätä keskustelua huvittava lukea. :) Sä mesoat siitä, miten jollain on homokammo ja kuiteskin sulla tultuu olevan selkee uskovakammo. Ei kai se ole sen kummempaa, kuin ett meitä on moneen lähtöön. Itse olen saanut syntini anteeksi. Ja ihan sama armo on tarjolla kaikille synnin "laatuun" katsomatta. Jos heität pienen kiven veteen se uppoaa ja jos heität suuren kiven veteen se uppoaa. vaikka ihmisistä on kiva saivarrella asioista, ei Jumalaa kiinnosta synnin muoto, eikä koko, vaan se ett saa antaa sen anteeksi. Ja rakkautta on se, ett pakko ei oo mitään, ei edes saada saada sitä rakkautta. Mutta jos sitä kaipaa ja haluaa, niin sellasta asiaa ei oo olemassa mikä sen vois estää.
- aikuiset ihmsiet kehtaavat
ihan jokainen kirjoitti:
On tätä keskustelua huvittava lukea. :) Sä mesoat siitä, miten jollain on homokammo ja kuiteskin sulla tultuu olevan selkee uskovakammo. Ei kai se ole sen kummempaa, kuin ett meitä on moneen lähtöön. Itse olen saanut syntini anteeksi. Ja ihan sama armo on tarjolla kaikille synnin "laatuun" katsomatta. Jos heität pienen kiven veteen se uppoaa ja jos heität suuren kiven veteen se uppoaa. vaikka ihmisistä on kiva saivarrella asioista, ei Jumalaa kiinnosta synnin muoto, eikä koko, vaan se ett saa antaa sen anteeksi. Ja rakkautta on se, ett pakko ei oo mitään, ei edes saada saada sitä rakkautta. Mutta jos sitä kaipaa ja haluaa, niin sellasta asiaa ei oo olemassa mikä sen vois estää.
riidellä synnist ja muist uskonasioist. jos joku on syntyny homok ni mistäs siitä. ei se oo sellane asia
josta tarvii numeroo pitää.
jos joku on saannu syntisä antekksi, ni olkoo. se o vaa hyvä asia, ett tääl on niit synnittömiikii.
uskova ja homo ei tuu ikinä samalle aaltopittuuvelle
toistesa kans. niit erottaa arvomaailma. - ihan jokainen
aikuiset ihmsiet kehtaavat kirjoitti:
riidellä synnist ja muist uskonasioist. jos joku on syntyny homok ni mistäs siitä. ei se oo sellane asia
josta tarvii numeroo pitää.
jos joku on saannu syntisä antekksi, ni olkoo. se o vaa hyvä asia, ett tääl on niit synnittömiikii.
uskova ja homo ei tuu ikinä samalle aaltopittuuvelle
toistesa kans. niit erottaa arvomaailma.Ei nyt ihan synnittömiä.. mutt armahdettuja sentään. Samalla aaltopituudella ei tarvi olla, mut normaali toisen huomioon ottaminen kuuluu ihan jokaiselle. :) Jos kunnioitat toista, on huomattavasti todennäköisempää, että myös hän kunnioittaa sinua. Onneks ei tarvii olla se viimeinen tuomari.
- kaaleppi..
sinä helvetin tuskia jos et pääse miehen kanssa petiin. Nyt viimeistään laitoit juttua että oksat pois.
- poikalapsi
Missä viestissäni puhutaan minusta?
Kuulepas nyt paskonärhi: mene vaikka kasvattamaan niitä lapsiasi, ettei heistäkin tule kaappihelluntailaisia suoraan isänsä malliin. - pohjasakkaa.
...:(
- jätä synti
Homoksi ei kukaan synny. Homous on synti, joka pesii sinun lihassasi. Siinä pesii moni moni muukin synti,mutta homous on sieltä likaisimmasta päästä.
Jos miehen nirri viettelee toiseen mieheen, niin parempi vetää nirri poikki kuin elää synnissä ja joutua helvettiin. Toinen, huomattavasti parempi ja empaattisempi vaihtoehto on voittaa synnin himo. Siihen pystyt kyllä, kun lähdet uskossa seuraamaan Jeesusta.
Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!"- poikalapsi
Mistä sinä "tiedät", ettei kukaan synny homoksi? Minä olen syntynyt.
Kehotat siis itsariin. Kiva: TUO se on sitä empatiaa. - kun olet
poikalapsi kirjoitti:
Kehotat siis itsariin. Kiva: TUO se on sitä empatiaa.kerran syntynyt homoksi. Niin tuo oli ilmeisesti vastaus eiliseen kysymykseeni, että oletko koskaan ollut naisen kanssa. Et ole siis koskaan kokenut sitä ihanuutta.
- "eheytyäkseen" ha...
naisseuraan?
Jeesus opetuslapsineen (kaikki miehiä), viettivät kaiken aikansa yhdessä. Nukkuivat rinta rinnan. Kyllä siinä varmasti kaikenlaista pimeän aikaan värkättiin. Homosuhteen seurasivat tuosta luontojaan.
Tiedetäänhän, että esimerkiksi vankiloissa heteroitkin harrastavat homosuhteita, kun muuta ei ole oman käden lisäksi tarjolla. Miksi siis jesse ja opetuslapset olisivat poikkeus? - parannukseen
poikalapsi kirjoitti:
Kehotat siis itsariin. Kiva: TUO se on sitä empatiaa.Kehotin sinua tekemään parannuksen Raamatun vastaisesta seksielämästä ja sen suosimisesta.
Olet maininnut jotain siihen suuntaan, että uskot Jumalaan. Hyvä niin, silloin on paikallaan antaa ja ottaa vastaan kehotuksia Jumalan tahdon mukaiseen elämään.
Sinuun kyllä sopii sekin, noin empaattisesti sanottuna, että homoagendallasi herättelet omassa uskossaan kilvoittelevia ihmisiä. Tilaat silloin heiltä/meiltä kommentin ja kehotuksen, joka ei miellytä sinua.
Parhaassa tapauksessa otat vaarin kehotuksista ja uskot Jumalan Sanan niin kuin se on kirjoitettu.
Itsaripuheet sinun kannattaa jättää arvottomina muiden fantasioittesi joukkoon. - Paavo-Jussi Kalle Ingram AK-47
parannukseen kirjoitti:
Kehotin sinua tekemään parannuksen Raamatun vastaisesta seksielämästä ja sen suosimisesta.
Olet maininnut jotain siihen suuntaan, että uskot Jumalaan. Hyvä niin, silloin on paikallaan antaa ja ottaa vastaan kehotuksia Jumalan tahdon mukaiseen elämään.
Sinuun kyllä sopii sekin, noin empaattisesti sanottuna, että homoagendallasi herättelet omassa uskossaan kilvoittelevia ihmisiä. Tilaat silloin heiltä/meiltä kommentin ja kehotuksen, joka ei miellytä sinua.
Parhaassa tapauksessa otat vaarin kehotuksista ja uskot Jumalan Sanan niin kuin se on kirjoitettu.
Itsaripuheet sinun kannattaa jättää arvottomina muiden fantasioittesi joukkoon.Tollane aiva kaameet, sinul oma agenda o, ja se on toi sun kauhee jäkättäminen, meitsi ei diggaa lainkaan. Hommot valla mukavoo porukkoo.
- elämänsä täysin
"eheytyäkseen" ha... kirjoitti:
naisseuraan?
Jeesus opetuslapsineen (kaikki miehiä), viettivät kaiken aikansa yhdessä. Nukkuivat rinta rinnan. Kyllä siinä varmasti kaikenlaista pimeän aikaan värkättiin. Homosuhteen seurasivat tuosta luontojaan.
Tiedetäänhän, että esimerkiksi vankiloissa heteroitkin harrastavat homosuhteita, kun muuta ei ole oman käden lisäksi tarjolla. Miksi siis jesse ja opetuslapset olisivat poikkeus?ilman syntiä!
- kaaleppi..
kun olet kirjoitti:
kerran syntynyt homoksi. Niin tuo oli ilmeisesti vastaus eiliseen kysymykseeni, että oletko koskaan ollut naisen kanssa. Et ole siis koskaan kokenut sitä ihanuutta.
ei ole naisen kanssa kokenu. Mutta maailma on muuttunut jos kärsii helvetin tuskia kun ei pääse poraamaan miestä. Johan on aikoihin eletty enkä olis paatuneimmankaan hintin moista sanovan mutta tähän on tultu ja tuo puppeli väittää olotilaansa luonnolliseksi kyllä kyllä. Kyllähän empatia tuollaisia kohtaan herkimmillä häipyy kun moisia puhuu. No muutamanviikon päästä se väittää ettei ole sellaisia sanonu.
- sillä, missä sitä ei ole.
elämänsä täysin kirjoitti:
ilman syntiä!
Jeesuksen aikaan homosuhteet olivat luonnollisia, koska miehet elivät omissa ympyröissään ja naiset omissaan. Jeesuskin varmasti harrasti sukupuolista kanssakäymistä operuslastensa kanssa. Heissähän oli muutama varsin naisellinen mies ja Jeesuskin oli pitkätukkainen ja naismainen ainakin kuvien perusteella.
- poikalapsi
parannukseen kirjoitti:
Kehotin sinua tekemään parannuksen Raamatun vastaisesta seksielämästä ja sen suosimisesta.
Itsaripuheet sinun kannattaa jättää arvottomina muiden fantasioittesi joukkoon.Sinä KEHOTIT itsariin, jota en toki tee sinun tai kenenkään muunkaan käskystä enkä muutenkaan.
Siis minun seksielämäni on sinun mielstäsui enemmän väärin kuin muiden, koska olen homo? Syrjit. En suostu käskyysi, eikä Jumala moisia vaadi. Jos ´vaatii, saa mennä helvettiinsä itse, kuten saat sinäkin. Minulle ette kumpikaan laadi maan päälle helvettiä. - kaaleppi..
poikalapsi kirjoitti:
Sinä KEHOTIT itsariin, jota en toki tee sinun tai kenenkään muunkaan käskystä enkä muutenkaan.
Siis minun seksielämäni on sinun mielstäsui enemmän väärin kuin muiden, koska olen homo? Syrjit. En suostu käskyysi, eikä Jumala moisia vaadi. Jos ´vaatii, saa mennä helvettiinsä itse, kuten saat sinäkin. Minulle ette kumpikaan laadi maan päälle helvettiä.sanoit kärsiväsi helvetin tuskia jos et saa hinttailla. Buahahahah...mutta mutta ei sua ole kukaan käskenyt, neuvonut ja kehottanut korkeintaan. Sinä taas olet käskenyt painuun ties minne....Onko kaikki uskovat perheelliset ihmiset väärässä ja heidän onnellisuutensa teeskenneltyä niinkuin noista sun jutuistas vois ymmärtää. Ja kyllähän siinä empatia on kovilla kun haukut rasisteiksi, natseiksi ja ties miksi kaappijuttuiksi. Kuin usein sinä torjut niitä helvetin tuskia kerro nyt????? Buahahahah
- minä vaan
kaaleppi.. kirjoitti:
ei ole naisen kanssa kokenu. Mutta maailma on muuttunut jos kärsii helvetin tuskia kun ei pääse poraamaan miestä. Johan on aikoihin eletty enkä olis paatuneimmankaan hintin moista sanovan mutta tähän on tultu ja tuo puppeli väittää olotilaansa luonnolliseksi kyllä kyllä. Kyllähän empatia tuollaisia kohtaan herkimmillä häipyy kun moisia puhuu. No muutamanviikon päästä se väittää ettei ole sellaisia sanonu.
Joku viikko sitten väitti, että hetero on luonnotonta ja homous on luonnollista. Mutta silti kumpiakohan tässä maailmassa on enemmän?
- on enemmän.
minä vaan kirjoitti:
Joku viikko sitten väitti, että hetero on luonnotonta ja homous on luonnollista. Mutta silti kumpiakohan tässä maailmassa on enemmän?
rohkaiseva vastaus?
- poikalapsi
minä vaan kirjoitti:
En ole tuommoista väittänyt. Kun sinä tuota intät, olepas ystävällinen ja linkitä se kohta tänne, josta tuon olet "tulkinnut". Näkevät muutkin, millainen satuilija sinä olet, puskis.
Kun argumentit loppuvat teiltä, alatte tavallisesti panna toisen suuhuhn ihan järjettömiä - valehtelette surutta. Ikävää sakkia. - poikalapsi
kaaleppi.. kirjoitti:
sanoit kärsiväsi helvetin tuskia jos et saa hinttailla. Buahahahah...mutta mutta ei sua ole kukaan käskenyt, neuvonut ja kehottanut korkeintaan. Sinä taas olet käskenyt painuun ties minne....Onko kaikki uskovat perheelliset ihmiset väärässä ja heidän onnellisuutensa teeskenneltyä niinkuin noista sun jutuistas vois ymmärtää. Ja kyllähän siinä empatia on kovilla kun haukut rasisteiksi, natseiksi ja ties miksi kaappijuttuiksi. Kuin usein sinä torjut niitä helvetin tuskia kerro nyt????? Buahahahah
MINUSTA ei ole puhuttu missään, eikä myöskään mistään "hinttailusta". Hoitele sinä van niitä lapsiasi, etteivät kasva yhtä kolloiksi kuin isukkinsa. Eikös niin, paskonärhi.
- minä vaan
poikalapsi kirjoitti:
En ole tuommoista väittänyt. Kun sinä tuota intät, olepas ystävällinen ja linkitä se kohta tänne, josta tuon olet "tulkinnut". Näkevät muutkin, millainen satuilija sinä olet, puskis.
Kun argumentit loppuvat teiltä, alatte tavallisesti panna toisen suuhuhn ihan järjettömiä - valehtelette surutta. Ikävää sakkia.joku muistivaje.Sinä tässä valehtelet ja jätät vastaamatta kysymykseen jonka esitin eilen. Totesit vaan ettei sinun elämäsi kuulu muille. Mutta olis se kiva tietää.
- minä vaan
poikalapsi kirjoitti:
Kun argumentit loppuvat teiltä, alatte tavallisesti panna toisen suuhuhn ihan järjettömiä - valehtelette surutta. Ikävää sakkia.mene muuten johonkin homosivuille esittämään noita juttujasi sinne? Täällä ei varmaan kukaan jäisi sua kaipaamaan!
- kaaleppi..
poikalapsi kirjoitti:
Kun argumentit loppuvat teiltä, alatte tavallisesti panna toisen suuhuhn ihan järjettömiä - valehtelette surutta. Ikävää sakkia."Kun argumentit loppuvat teiltä, alatte tavallisesti panna toisen suuhuhn ihan järjettömiä - valehtelette surutta. Ikävää sakkia." Sun juttua taas. Sinä laitat toisten suuhun taas jotain muuta. Kerro nyt kuin usein sun pitää niitä h.... tuskia ehkäistä miten ne ilmenee vai onko sulla ollut niistä esimakua kerro niin se helpottaa ja saadaan tätä sun juttua vähän purettua. Minkä niminen se sun koira on vai onko sulla vielä sitä?
- Krusifiksu
>>> Aika ajoin tuntuu siltä, että kun ihminen on uskova, hän on täysin kykenemätön näkemään asioita toisen ihmisen kannalta tai ymmärtämään mitään muuta kuin omaa käsitystään. Lukekapa vaikka esim. Krusifiksun kirjoituksia - ei naurata, ei. >>>
-Vai ollaan sitä käyty oikein henkilöön kohdistuvaan mutamaalauskampanjaan...!
-Taas valehtelet niin ettei mitään määrää. Minua et todellakaan voi syyttää empatian puutteesta, koska, vaikka et minua tunne, niin voin tässä kertoa totuuden: olen ERITTÄIN empaattinen luonne.
-Ne mitä täällä väität minun mielipiteikseni, ovat sikäli vedenpitäviä, että ne perustuvat Jumalan sanaan, eivätkä ole minun omasta hatustani tempaisemia. Mutta, ei niitten olekaan ollut tarkoitus mitenkään naurattaa...
>>> Millainen on jumala, joka vaatii osalta ihmisiä täysin kohtuuttomia ja antaa osalle ih misiä luvan puhua silkkaa valhetta muista? Millaisen kuvan saakaan lahkosta, jossa empatia on synti? Syntihän se hellareille on. >>>
-En tiedä mistä, mutta nähtävästi jostain epäjumalasta puhut sinä, koska kirjoitatkin sen pienellä. Puhut siitä päätellen siis jostain eri jumalasta. Se Jumala, jota minä palvon, on niin suuri, että Hän vaatii edes sen verran kunnioitusta, siis jos haluaa Häntä kunniottaa, ja saada siten myös Hänen siunauksensa että kunnioituksesta kirjoittaa Jumalan nimen isolla kirjaimella...- poikalapsi
MISSÄ ja MILLOIN olet empatiaa osoittanut? Kerrohan.
Minä uskon Jumalaan. Teidän sadistinen jumalanne tuleekin kirjoittaa pienellä. Hän se vaatii homoille selibattia ja teille arvon uskoville anta luvan olla epäempattisia. Hän ei ole minun jumalani. Minun Jumalani on kristinuskon Jumala, jolle kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia. - Soiva Korva
poikalapsi kirjoitti:
Minä uskon Jumalaan. Teidän sadistinen jumalanne tuleekin kirjoittaa pienellä. Hän se vaatii homoille selibattia ja teille arvon uskoville anta luvan olla epäempattisia. Hän ei ole minun jumalani. Minun Jumalani on kristinuskon Jumala, jolle kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia.Ymmärrätkö itse katkeruutesi?
- Krusifiksu
poikalapsi kirjoitti:
Minä uskon Jumalaan. Teidän sadistinen jumalanne tuleekin kirjoittaa pienellä. Hän se vaatii homoille selibattia ja teille arvon uskoville anta luvan olla epäempattisia. Hän ei ole minun jumalani. Minun Jumalani on kristinuskon Jumala, jolle kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia.Saatana ja hänen demoninsakin "uskovat Jumalaan", mutta ei usko yksin tee autuaaksi, eikä pelasta. "Usko ilman tekoja on kuollut".
Todellakin, Jumalan edessä kaikki ihmiset ovat niin tasa-arvoisia, ettei kenenkään, eikä jonkun ryhmän syntejä katsota sen suopeammin kuin muitakaan syntejä. Ei, vaikka kuinka ja miten päin tahansa koittaisi selitellä; ei auta selitykset, -vain usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa ihmisen, joka Hänen sovitustyössään saa syntinsä anteeksi ja hylkää ne. - poikalapsi
Krusifiksu kirjoitti:
Saatana ja hänen demoninsakin "uskovat Jumalaan", mutta ei usko yksin tee autuaaksi, eikä pelasta. "Usko ilman tekoja on kuollut".
Todellakin, Jumalan edessä kaikki ihmiset ovat niin tasa-arvoisia, ettei kenenkään, eikä jonkun ryhmän syntejä katsota sen suopeammin kuin muitakaan syntejä. Ei, vaikka kuinka ja miten päin tahansa koittaisi selitellä; ei auta selitykset, -vain usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa ihmisen, joka Hänen sovitustyössään saa syntinsä anteeksi ja hylkää ne.Kenekään syntejä ei myöskään katsota ANKARAMMIN, eikä semmoisia asioita ihmiselle Jumala syntinä pidä, joista ihminen itse ei ole mitenkään vastuussa. Sinä tuomioita jakelet, mutta sinun jumalasi onkin sadistin, rasistin ja natsin jumala. Minun ja kristinuskon Jumala on oikeasti tasapuolinen ja armollinen. Toivon, että sinäkin, Krusityperys, saat armon, vaikket sitä totisesti ansaitsisi, koska tahallasi aiheutat pahaa.
Saatana ei liity minuun mitenkään, älä siis hänestä minulle juttele. Katsele peiliin vain. - Krusifiksu
poikalapsi kirjoitti:
Kenekään syntejä ei myöskään katsota ANKARAMMIN, eikä semmoisia asioita ihmiselle Jumala syntinä pidä, joista ihminen itse ei ole mitenkään vastuussa. Sinä tuomioita jakelet, mutta sinun jumalasi onkin sadistin, rasistin ja natsin jumala. Minun ja kristinuskon Jumala on oikeasti tasapuolinen ja armollinen. Toivon, että sinäkin, Krusityperys, saat armon, vaikket sitä totisesti ansaitsisi, koska tahallasi aiheutat pahaa.
Saatana ei liity minuun mitenkään, älä siis hänestä minulle juttele. Katsele peiliin vain.En minä ole kenenkään syntejä arvioinut, enkä varsinkaan tuomioita jaellut. Täytyy vain todeta, että ei meistä kukaan ole tuomarin pallilla, eikä edes todistajana, silloin kerran kun olemme JUMALAN EDESSÄ viimeisellä tuomiolla synteinemme ja mahdollisine armahduksinemme niistä, joka on mahdollista saada Jeesuksessa Kristuksessa. Ja JUMALA, on se joka näkee meidän sydämemme salatuinpaan saakka.
- paitsi toisia
uskovia kohtaan. Heillä ei ole kykyä asettua uskosta osattoman housuihin.
- näkemykseni
Tämän palstan kirjoitukset ovat liian ahdas näkökulma valottamaan uskovien empaattisuutta.
Otos on turhan pieni, jotta siitä voisi tehdä yleispäteviä johtopäätöksiä.
Empaattisuus ei ole synnynnäinen ominaisuus, vaan sosiaalisessa kanssakäymisessä vähitellen kasvava kyky ymmärtää toisia ja myötäelää heidän vaiheissaan, tuomitsematta.
Tähän voisi kirjoittaa pitkät pätkät luonteen muodostumisesta, mutta tyydyn sanomaan vain, että ellei ole vähäistäkään kärsimisen mahdollisuutta, tuskin luonnekaan on muodostettavissa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kärsiminen olisi erikoisen jalostavaa. Se voi olla taannuttavaakin.
Olen uskova. Omalta kohdaltani olen joutunut syvästi miettimään oman empaattisuuteni määrää ja laatua. Jos empaattisuuteni kohdistuu vain itseni kaltaisiin tai toisiin uskoviin, en missään tapauksessa voi pitää itseäni empaattisena.
Empaattinen ihminen, uskova tai ei-uskova, ei jaottele ihmisiä näiden ominaisuuksien, mielipiteiden tai muiden niihin verrattavien seikkojen perusteella. Hänelle kaikki ihmiset ovat samanarvoisia.
Kysyt:
" Millainen on jumala, joka vaatii osalta ihmisiä täysin kohtuuttomia ja antaa osalle ih misiä luvan puhua silkkaa valhetta muista?"
Se on epäjumala. Elävä Jumala ei vaadi mahdottomia. Hän on antava Jumala. Hän antoi Poikansa, ettemme kukaan hukkuisi, vaan saisimme iankaikkisen elämän.
Jumala ei anna oikeutta puhua valhetta eikä tehdä vääryyttä. Ihmiset tekevät sitä omilla oikeuksillaan. Se on syntiä ja tuomittavaa olipa tekijä kuka tahansa. lähestyä rakkaudesta käsin,tietysti rakkauden nimessä on toimittu väärin.Se mikä on täällä rakkauta tai empatiiaa on vähän veteen piiretty viiva,kun pitäisi tavata ihminen elävänä,livenä jotta näkisi sydämen tilan tai siis oppisi tuntemaan toisen.mitä taas tulee tuohon mun kirjotukseen tuolla alepana olevaan kirjoitukseen "nuohoimisesta"olikin tarkoitus olla vähän provo,kun tämä niin sanotu homokeskustelu saa niin julmetusti tilaa täällä,olisi asilista keskustelua.omalta osaltani lopetan tämä aiheen tähän,siunausta sulle poikalapsi
- puutteelle
Empatian puutteelle on varsin yksinkertainen selitys. Sen tajuaa jokainen, joka vähänkään tuntee kristinuskon sisältöä.
Kristinuskon sisältöhän on pelkkä MINÄ, MINUN etuni, MINUN napani, MINUN pelastumiseni. Uskovaiset keskittyvät hoitamaan ja tarkkailemaan ainoastaan ITSEÄÄN, OMAA taivasosuuttaan. Mitä siitä, että omaiseni joutuvat helvettiin kunhan MINÄ ITSE en vain joudu sinne. Taivaassa sitten unohtuvat omaiset ja MINÄ saan olla siellä kahden Jeesuksen kanssa.
Empatian puute on kristinuskossa siis jo valmiiksi sisäänrakennettuna elementtinä, koska kristinuskon MINÄKESKEISYYS edellyttää sitä. Ja uskovat toimivat täsmällisesti sen mukaan.- ihan jokainen
Jos otat summamutikassa sata ihmistä terkasteltavaksi, osa on empaattisia, osa ei. Se vaan on fakta. Uskovatkin on ihan vaan ihmisiä, toisilta se luontuu, toisilta ei. :) Jeesukselta se luontui. Ainoo asia, mitä hän vihasi oli tekopyhyys. Samaista esikuvaa kohti mennessä, lähipiirin elämä helpottuu ja taivaassa juhlitaan. Meille kaikille muistin virkistämiseksi yksi pikku juttu, ei Jumala tarvii miedän uskovien kovaäänisiä ja kiivaita puolusteluja. Hän on itse sanonut, "ettei saata nimensä joutua häpeään" ja se sana pitää. Tää on jotenkin niin tragikoomista keskustelua, muistuttaa ihan mun leikki-ikäisten eipäs-juupas riitoja.. Hyvät päiväjatkot kaikille, ikään sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. :)
- ML213
ihan jokainen kirjoitti:
Jos otat summamutikassa sata ihmistä terkasteltavaksi, osa on empaattisia, osa ei. Se vaan on fakta. Uskovatkin on ihan vaan ihmisiä, toisilta se luontuu, toisilta ei. :) Jeesukselta se luontui. Ainoo asia, mitä hän vihasi oli tekopyhyys. Samaista esikuvaa kohti mennessä, lähipiirin elämä helpottuu ja taivaassa juhlitaan. Meille kaikille muistin virkistämiseksi yksi pikku juttu, ei Jumala tarvii miedän uskovien kovaäänisiä ja kiivaita puolusteluja. Hän on itse sanonut, "ettei saata nimensä joutua häpeään" ja se sana pitää. Tää on jotenkin niin tragikoomista keskustelua, muistuttaa ihan mun leikki-ikäisten eipäs-juupas riitoja.. Hyvät päiväjatkot kaikille, ikään sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. :)
Jos otat summamutikassa sata ihmistä terkasteltavaksi, osa on empaattisia, osa ei. Se vaan on fakta. Uskovatkin on ihan vaan ihmisiä, toisilta se luontuu, toisilta ei. :) Jeesukselta se luontui.
---------
Olen hieman erimieltä.Niin, empatia ei ole asian hyväkstymistä, vaan ihmisen, johon ongelma liitty, niintämän ihmisen tilan ymmärtämistä.
Itse odotan uudestisyntyneeltä ihmiseltä empaattista käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan.Vihamiehen hyväksyminenkin /rakastaminenkin onnistuu helpommin emaattisten silmien läpi.
Kun uskova ihminen on tehnyt parammusta sydämmentasolla, niin hän luonnollisesti on joutunut läpikäymään ongelmansa.Siis tiedostaa- on viisastunut, ongelmaan liittyviin asioihin nähden.
Kun toinen ihminen on samanlaisessa tilassa kun itse oli aiemmin, niin empaattisesti on helppo ymmäärtää toisen vaikeudet ja siten jopa mahdollisesti auttaa toista ongelmassaan.
Monastihan ihminen jootuu kasvamaan pois (eheytyy) ongelmallisesta käyttäytymisestä/teosta.Jos toisella ei ole empaattista asennetta ongelm,aiseen ihmisen ja alkaa vaatimalla vaatia parannusta, niin tämä vain vaikeuttaa entisestään vaikeaa tilannetta.
Empaattisuus on uskovaisella välttämättömyys, jos täyttää Kristuksen lain.
Kantakaa toinen toistenne taakkoja, niin täytätte Kristuksen lain.
Esim. Uskonnollisessa yhteisössä, jossa ei ole empaattisuutta, niin tämä tila ongelmoittaa koko yhteisön.Tätäkin esiintyy Jehehovan todistajissa ja Vanhoillis Lestaadiolaisissa enemmän kuin muissa yhteisöissä.Jopa lapset ovat sairastuneet psyykkisesti ja aikuiset ihmiset, just empaattisen kayttäytymisen puuttuessa.Parannusta on vaadittu ilman armoa ja kasvun mahdollisuutta , epävarmentaen koko persoonallisuuden. - ihan jokainen
ML213 kirjoitti:
Jos otat summamutikassa sata ihmistä terkasteltavaksi, osa on empaattisia, osa ei. Se vaan on fakta. Uskovatkin on ihan vaan ihmisiä, toisilta se luontuu, toisilta ei. :) Jeesukselta se luontui.
---------
Olen hieman erimieltä.Niin, empatia ei ole asian hyväkstymistä, vaan ihmisen, johon ongelma liitty, niintämän ihmisen tilan ymmärtämistä.
Itse odotan uudestisyntyneeltä ihmiseltä empaattista käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan.Vihamiehen hyväksyminenkin /rakastaminenkin onnistuu helpommin emaattisten silmien läpi.
Kun uskova ihminen on tehnyt parammusta sydämmentasolla, niin hän luonnollisesti on joutunut läpikäymään ongelmansa.Siis tiedostaa- on viisastunut, ongelmaan liittyviin asioihin nähden.
Kun toinen ihminen on samanlaisessa tilassa kun itse oli aiemmin, niin empaattisesti on helppo ymmäärtää toisen vaikeudet ja siten jopa mahdollisesti auttaa toista ongelmassaan.
Monastihan ihminen jootuu kasvamaan pois (eheytyy) ongelmallisesta käyttäytymisestä/teosta.Jos toisella ei ole empaattista asennetta ongelm,aiseen ihmisen ja alkaa vaatimalla vaatia parannusta, niin tämä vain vaikeuttaa entisestään vaikeaa tilannetta.
Empaattisuus on uskovaisella välttämättömyys, jos täyttää Kristuksen lain.
Kantakaa toinen toistenne taakkoja, niin täytätte Kristuksen lain.
Esim. Uskonnollisessa yhteisössä, jossa ei ole empaattisuutta, niin tämä tila ongelmoittaa koko yhteisön.Tätäkin esiintyy Jehehovan todistajissa ja Vanhoillis Lestaadiolaisissa enemmän kuin muissa yhteisöissä.Jopa lapset ovat sairastuneet psyykkisesti ja aikuiset ihmiset, just empaattisen kayttäytymisen puuttuessa.Parannusta on vaadittu ilman armoa ja kasvun mahdollisuutta , epävarmentaen koko persoonallisuuden.Joo, olen teoreettisesti ihan samaa mieltä.. Lainaus Wikipediasta: Empatia (kreikan ilmaisusta em pathos, tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita. Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" (kreikan ilmaisu sym pathos), kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Empatia
Mutta elämä on opettanut tiettyä realismia. Olipa kyseessä uskova tai ei, kaikki ei kykene siihen. Minä, etkä sinä voi pakottaa ketään olemaan jotain muuta, kuin mitä hän sillä hetkellä on. Edes silloin kuin on täysin oikeasta asiasta kyse. Kaikki kirjoittamasi oli täyttä asiaa, mutta edelleen fakta on fakta. Me ollaan vaan ihmisiä, monet särjettyjä sellaiisia, eikä kaikki osaa kokea tuota empatiaa, uskostaan huolimatta. :) - INRI
ihan jokainen kirjoitti:
Joo, olen teoreettisesti ihan samaa mieltä.. Lainaus Wikipediasta: Empatia (kreikan ilmaisusta em pathos, tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita. Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" (kreikan ilmaisu sym pathos), kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Empatia
Mutta elämä on opettanut tiettyä realismia. Olipa kyseessä uskova tai ei, kaikki ei kykene siihen. Minä, etkä sinä voi pakottaa ketään olemaan jotain muuta, kuin mitä hän sillä hetkellä on. Edes silloin kuin on täysin oikeasta asiasta kyse. Kaikki kirjoittamasi oli täyttä asiaa, mutta edelleen fakta on fakta. Me ollaan vaan ihmisiä, monet särjettyjä sellaiisia, eikä kaikki osaa kokea tuota empatiaa, uskostaan huolimatta. :)voi ja pystyy muuttamaan rakkauden kaksoiskäskyllä kaiken. Muista, rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi. Jumalan siunausta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136