grillipuut

mitä saa käyttää

Onko joku puulaji kiellettyä käyttää puugrillissä! Tuossa alla joku yhdessä ketjussa kieltää havupuut, miksi!! Jotain yhdisteitä niissä? En ole kuullut, kertokaa hyvät ihmiset, että tiedän etten myrkytä itseäni, kun syön tosi usein puugrillattua ruokaa.

11

4862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kieltäjä

Kaikki havupuut (ja niiden kävyt) ovat kiellettyjä grillaamisessa. Niissä on tervaa, ja se on karsinogeeni (= syöpää aiheuttava). Pitää käyttää vain lehtipuita. Ja varmistettava ostamiensa ulkomaisten puuhiilienkin = "grillihiilien" pussista (tekstistä), että nekin on valmistettu lehtipuusta.

• rotissööri

älä käytä rakennusjätettä tai maalattua puuta tai liimattua vaneria tai rimalevyä. Niissä olevat kemikaalit eivät ole hyväksi. PArasta on mahonki, mutta se on sama kuin sytyttäisit puut setelirahalla. Koivu ja tammi sopivat hyvin. Odota aina rauhassa, että liekki on muuttunut hehkuksi ennen kuin alat grillaamaan. Sääntö: riittävän kauan riittävän kaukana hiilistä. Havupuiden pihka voi asettua ruoan pinnalle ja silloin syöt mäntysuopaa. Kataja antaa hyvän aromin ja hiilten päälle heitetty leppävihta myös hyvänmakuista savua. Lepän lastut käy myös.

• vanha kokki

Kaikki rakennusjäte ja hänen luettelemansa muutkin jalostetut puutuotteet eivät sovellu grillikäyttöön.
        Mitä taas tulee hiiligrillin käyttöön, on edelleenkin kummallista, etteivät laitevalmistajat tee mitään tuotekehittelynsä eteen, yhtä lukuunottamatta. PAH yhdisteitä syntyy nimenomaa, kun rasva tippuu grillattavasta hiillokselle tai kaasupolttimelle tai sähkövastuksille ja näin syntyvät liekit "nuolevat" grillattavaa tuotetta.
        Mustunut ja palanut kohta on epätervellistä nautittavaksi, koska siihen syntyy karsinogeenejä. Koska uskon olevani yksi niistä harvoista Suomalaisista jotka ovat työkseen käyttäneet hiiligrilliä ammatissaan useampia vuosia, uskon tietäväni asiasta hiukan laajemmin, kuin harrastelijat, tai, näyttää siltä,jopa laitteiden valmistajat.
        Olen melko varma, että tulevaisuudessa, ellei koko grillausta kielletä kansanterveydellistä syistä, grillit tulevat muuttumaan ritilöidensä osalta merkittävästi.
        Rotissöörille vielä, ei se pihka mihinkään asetu, kyllä se palaa muiden mukana, mutta palaessaan se saa aikaan yhdisteitä jotka ovat ihmiselle vaarallisia. Katajaa jos olet käyttänyt, olet varmaan huomannut sen antaman kitkerän maun, itse en käyttäisi. Riittävä savunmaku syntyy käytettäessä aitoa hiiligrilliä ilman vippaskonsteja. Kaasu- ja sähkögrilli on oikeasta grillaamisesta yhtä kaukana kuin polkupyörä autosta. Ainoastaan käytön yksinkertaisuus ja oletettu siisteys puoltaa edellämainittujen käyttöä, sekä useat taloyhtiöiden ja paloviranomaisten asettamat ehdot.
        Joskus jo aikaisemmin sanoin parhaiden puulaatujen olevan pyökin ja tammen, perustuu kokemukseen, mahonkia en ole kokeillut, oletko sinä?

• All
        vanha kokki kirjoitti:

Kaikki rakennusjäte ja hänen luettelemansa muutkin jalostetut puutuotteet eivät sovellu grillikäyttöön.
        Mitä taas tulee hiiligrillin käyttöön, on edelleenkin kummallista, etteivät laitevalmistajat tee mitään tuotekehittelynsä eteen, yhtä lukuunottamatta. PAH yhdisteitä syntyy nimenomaa, kun rasva tippuu grillattavasta hiillokselle tai kaasupolttimelle tai sähkövastuksille ja näin syntyvät liekit "nuolevat" grillattavaa tuotetta.
        Mustunut ja palanut kohta on epätervellistä nautittavaksi, koska siihen syntyy karsinogeenejä. Koska uskon olevani yksi niistä harvoista Suomalaisista jotka ovat työkseen käyttäneet hiiligrilliä ammatissaan useampia vuosia, uskon tietäväni asiasta hiukan laajemmin, kuin harrastelijat, tai, näyttää siltä,jopa laitteiden valmistajat.
        Olen melko varma, että tulevaisuudessa, ellei koko grillausta kielletä kansanterveydellistä syistä, grillit tulevat muuttumaan ritilöidensä osalta merkittävästi.
        Rotissöörille vielä, ei se pihka mihinkään asetu, kyllä se palaa muiden mukana, mutta palaessaan se saa aikaan yhdisteitä jotka ovat ihmiselle vaarallisia. Katajaa jos olet käyttänyt, olet varmaan huomannut sen antaman kitkerän maun, itse en käyttäisi. Riittävä savunmaku syntyy käytettäessä aitoa hiiligrilliä ilman vippaskonsteja. Kaasu- ja sähkögrilli on oikeasta grillaamisesta yhtä kaukana kuin polkupyörä autosta. Ainoastaan käytön yksinkertaisuus ja oletettu siisteys puoltaa edellämainittujen käyttöä, sekä useat taloyhtiöiden ja paloviranomaisten asettamat ehdot.
        Joskus jo aikaisemmin sanoin parhaiden puulaatujen olevan pyökin ja tammen, perustuu kokemukseen, mahonkia en ole kokeillut, oletko sinä?

Finfoodista lainattua: "Kotona grillatessa bentso(a)pyreeniä pääsee ruokaan, kun (liha)tuotteesta kuumalle vastukselle/hiilille valuva rasva palaa ja syntyvä savu tarttuu tuotteeseen. Grillissä tulee käyttää gillihiiliä, ei käpyjä, sillä niiden poltossa syntyy bentso(a)pyreeniä."
        Weberilläni grillatessa pidän aina kannen päällä, jolloin liekkejä syntyy harvoin. Tosin on kyllä vähän arveluttanut, että syntyykö vaarallisia yhdisteitä myös hiiloksen sekaan laitettujen lehtipuulastujen savusta?
        Weberin kaasugrilleissä ja joissakin markettigrilleissä on polttimojen päällä v:n muotoiset tangot suojaamassa niitä päälle tippuvalta rasvalta, jolloin paloja ei pitäisi syntyä. Vanha Kokki työskenteletkö The Grill:ssä Tampereella?

• Kissa jääkaapissa
        All kirjoitti:

Finfoodista lainattua: "Kotona grillatessa bentso(a)pyreeniä pääsee ruokaan, kun (liha)tuotteesta kuumalle vastukselle/hiilille valuva rasva palaa ja syntyvä savu tarttuu tuotteeseen. Grillissä tulee käyttää gillihiiliä, ei käpyjä, sillä niiden poltossa syntyy bentso(a)pyreeniä."
        Weberilläni grillatessa pidän aina kannen päällä, jolloin liekkejä syntyy harvoin. Tosin on kyllä vähän arveluttanut, että syntyykö vaarallisia yhdisteitä myös hiiloksen sekaan laitettujen lehtipuulastujen savusta?
        Weberin kaasugrilleissä ja joissakin markettigrilleissä on polttimojen päällä v:n muotoiset tangot suojaamassa niitä päälle tippuvalta rasvalta, jolloin paloja ei pitäisi syntyä. Vanha Kokki työskenteletkö The Grill:ssä Tampereella?

a) Mistä tiedät, ettei grillissäsi ole liekkejä, kun kansi on päällä (ethän näe...)?

b) Mistä tiedät, että jääkaapin valo todella sammuu, kun oven sulkee (ethän näe...)?

Ratkaisu kohtaan a) on: Laita kissa jääkaappiin, ja ovi kiinni. Nykäise hetken päästä ovi auki. Jos kissan silmät ovat viirulla, on kaapissa hetkeä aiemmin ollut pimeä eli valo on ollut sammuksissa.

Ratkaisun kohtaan b) saat keksiä itse...

• vanha kokki
        All kirjoitti:

Olen ollut jo joitakin vuosia eläkkeellä, mutta tykkään sekaantua ihmisten asioihin, neuvomalla heitä näillä sivuilla. Ovatko neuvoni aina niin asiallisia ja aivan oikeita, on taas toinen juttu. Mutta kun takanani on usean vuosikymmenen mittainen työrupeama erilaisiten ravintoloiden keittiöissä, useissa eri maissa Suomen lisäksi. Näin on jäänyt korvan taakse joskus sellaistakin tietoa ja ehkä taitoakin, jota ei kirjoista opita. Minulla on ollut suunnaton onni työskennellä joidenkin mestarien alaisena esim. Turkissa, heidän nimiään on turha mainita, ehkä yksi saatettaisiin tunteakin hän on Istanbulilainen Beyti Gyler, jolla on varsin laatuisa ruokaravintola lähellä Florian lentokenttää.

• All
        Kissa jääkaapissa kirjoitti:

a) Mistä tiedät, ettei grillissäsi ole liekkejä, kun kansi on päällä (ethän näe...)?

b) Mistä tiedät, että jääkaapin valo todella sammuu, kun oven sulkee (ethän näe...)?

Ratkaisu kohtaan a) on: Laita kissa jääkaappiin, ja ovi kiinni. Nykäise hetken päästä ovi auki. Jos kissan silmät ovat viirulla, on kaapissa hetkeä aiemmin ollut pimeä eli valo on ollut sammuksissa.

Ratkaisun kohtaan b) saat keksiä itse...

Venttiilin aukosta näkee leimahtelut grillin sisällä.

• Kissa jääkaapissa
        All kirjoitti:

Venttiilin aukosta näkee leimahtelut grillin sisällä.

Selvä. Ja tuossa edellisessä kysymyksessähän a) ja b) olivat vaihtaneet paikkaa, tai pikemminkin vastauksessa...

• pihvi-

Kyljyksiä ja pihvejä grillatessa parhaan makuinen tulos tulee pienellä liekillä eikä hiilloksella. Yleensä lisään tuoreita puita, tai männynkäpyjä jos lähistöltä löytyy, ja laitan kyljykset grilliin vastalisättyjen puiden/käpyjen savutessa ja palaessa. Valmistuu myös huomattavasti nopeammin kuin pelkillä hiilillä ja maku ennenkaikkea on hyvä - mitään marinadeja tai mausteita ei välttämättä tarvita ollenkaan.

• vanha kokki

Varmistat ruokasi epäterveellisyyden, mutta sehän on tasan oma asiasi. Toisaalta makuja on moneksi,mutta ihmettelen, jos joku pitää kitkerästä savunmausta ja karrelle palaneesta lihasta.
        Hitsauspilli on vielä nopeampi jos kerran kiire on.

• Epäilijä

Tuo vaikuttaa niin idioottimaiselta, että epäilen sen olevan provo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe