pallogrillillä grillaamisesta sekä muusta siihen liittyen

rocheria

olen uusi grillaaja, ja ostin nyt ensimmäiseksi tollasen halvan pallogrillin, puuhiiliä ja rypsiöljyä (jossa parafiiniä, tarkotettu siis sytyttäjäksi).
Miten kauan hiilten pitää antaa palaa, ennenkuin voin laittaa lihat ja makkarat ritilälle??
Siis tarkoitan aikaa? riittääkö 10 min, vaikka hiillosta ei vielä kauheesti ole, mutta ei siis tietenkään liekkejäkään. heh

14

6607

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näpertelijä

Paloaika sytytyksen jälkeen riippuu aika paljon siitä, millä grillaat.

Hiilet palavat aika nopeasti grillauskuntoon ja siten myös menettävät grillaustehonsa nopeasti. Palogrilliin mahtuu n. puolet hiilipussista ja se määrä palaa grillauskuntoon 20-30min:ssa, silloin ei tosin ole kauhean paljoa aikaa grillaamiseen mutta makkaran ja ohuitten leikkeitten grillaaminen onnistuu. Kokonaisten fileitten tai broilerin ei. Aika ei riitä.

Omasta mielestäni parhaita lämmönlähteitä ovat briketit. Briketit palavat grillauskuntoon hieman yli puolessa tunnissa ja antavat lämpöä yli tunnin, joten lähes kaikkien lihojen grillaaminen onnistuu. Kun hiilet tai briketit ovat väriltään harmaita, ovat ne myös yleensä valmiita grillaukseen.

Vaikutusta on tietenkin myös sillä, kuinka paljon hiiliä, brikettejä tai puita grilliin mahtuu.

Pallogrilliä parempi vaihtoehto on tiiligrilli ja paras lienee valugrilli. Tiiligrilliin ja valugrilliin voi kaataa kokonaisen hiili- tai brikettipussin ja siten saa aikaiseksi mahdolliuuden kohtuulisen pitkän grillausajan.

• vanha kokki

Joku ihmeellinen laitos, nimittäin itse tekemälläni hiiligrillillä toden totta grillaan illalla pihvit sun muut. Pistän kannen päälle ja aamulla voin jatkaa grillaamista samalla hiilloksella. Käytän myös puolen pussin annosta kerrallaan. Olen hiljakseen alkanut miettimään laitteeni viemistä patentti ja rekisterihallitukseen, on se sen verran laatuisa kapine verrattuna moneen kaupan rakkineeseen.

• näpertelijä
        vanha kokki kirjoitti:

Joku ihmeellinen laitos, nimittäin itse tekemälläni hiiligrillillä toden totta grillaan illalla pihvit sun muut. Pistän kannen päälle ja aamulla voin jatkaa grillaamista samalla hiilloksella. Käytän myös puolen pussin annosta kerrallaan. Olen hiljakseen alkanut miettimään laitteeni viemistä patentti ja rekisterihallitukseen, on se sen verran laatuisa kapine verrattuna moneen kaupan rakkineeseen.

No niin. Siinäpä se tuli. Itse tehdyt tiiligrillit ovat tosiaan parhaasta päästä. Ei tarvitse edes muusta, kunhan latoo limittäin ja tekee omiin tarpeisiin sopivan tulipesän.

Yhden illan tarpeisiin valugrilli on myös hyvä, siinä tosin ei saa hiillosta säilymään seuraavaan päivään mutta mikäli sitä ei tarvitse on valugrilli käytännöllinen säädettävinen arinoineen ja muine tykötarpeineen. Se on myös varsin hyvän näköinen.

• vanha kokki
        näpertelijä kirjoitti:

No niin. Siinäpä se tuli. Itse tehdyt tiiligrillit ovat tosiaan parhaasta päästä. Ei tarvitse edes muusta, kunhan latoo limittäin ja tekee omiin tarpeisiin sopivan tulipesän.

Yhden illan tarpeisiin valugrilli on myös hyvä, siinä tosin ei saa hiillosta säilymään seuraavaan päivään mutta mikäli sitä ei tarvitse on valugrilli käytännöllinen säädettävinen arinoineen ja muine tykötarpeineen. Se on myös varsin hyvän näköinen.

Luit nähtävästi väärin. En ole rakentanut tiiligrilliä, vaan hiiligrillin. Tosin mainitsemasi tiili, tai kivistä yleenskin koottu laitos on myös hyvä, ei sen puoleen. Omani on seuraavanlainen:
        Ulompi vaippa on kooltaan 30x45x65 sm. valmistettu kromiteräksestä ja pistehitsattu nurkistaan. Tämän ulkovaipan varaan lasketaan varsinainen hiiliastia, jonka koko on 25x40x60 sm. aines on mustaa rautapeltiä. Kansi on kulmistaan pokattu n. 5 sm. korkea kahvalla varustettu, kuin ylösalaisin oleva matala vuoka joka peittää tarkasti hiilikaukalon. Näin säilyy hiillos todella kauan käyttökelpoisena, kun grillauksen päätyttyä muistaa sulkea kannen, jos aikoo jatkaa vaikkapa aamusella.
        Kuitenkin grillini varsinainen idea on U:n muotoiset grilliritilät, joita pitkin grillattavan rasva valuu sille varattuun kaukaloon. Poikkileikkaukseltaan U:n mallisia ritilöitä on hitsattu n. 5-7 mm:n välein. Ritilät on taivutettu 2 mm:n rosterista, joskin musta rauta toimii yhtä hyvin. Näin on estetty liekkien syntyminen suurimmaksi osaksi, koska kuten sanoin , rasva valuu astiaan, eikä tipu palamaan hiilille. Minkäänlaisia ilman otto aukkoja ei ole ollut tarpeen tehdä, sillä eihän grilli ole ahjo. Ritilää ei ole liioin tarpeen nostella tai laskea, joskaan se ei olisi pahitteeksikaan.
        Tällaisen laitteen olen upottanut keskelle järeää puupöytää, jossa se toimii oikein hyvin. Toiseen rakentelin laudasta ja vanhoista lastenvaunun pyöristä siirrettävän puutarhagrillin. Ei ole prameaa, mutta monin kerroin toimivampaa, kuin monien satojen eurojen luxus kapineet. Ideani on vuosien saatossa osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi, jopa niidenkin mielestä jotka kalliita vimpaimia omistavat, ovat itse tunnustaneet ja joillekin olen niitä myös tehnyt.

• näpertelijä
        vanha kokki kirjoitti:

Luit nähtävästi väärin. En ole rakentanut tiiligrilliä, vaan hiiligrillin. Tosin mainitsemasi tiili, tai kivistä yleenskin koottu laitos on myös hyvä, ei sen puoleen. Omani on seuraavanlainen:
        Ulompi vaippa on kooltaan 30x45x65 sm. valmistettu kromiteräksestä ja pistehitsattu nurkistaan. Tämän ulkovaipan varaan lasketaan varsinainen hiiliastia, jonka koko on 25x40x60 sm. aines on mustaa rautapeltiä. Kansi on kulmistaan pokattu n. 5 sm. korkea kahvalla varustettu, kuin ylösalaisin oleva matala vuoka joka peittää tarkasti hiilikaukalon. Näin säilyy hiillos todella kauan käyttökelpoisena, kun grillauksen päätyttyä muistaa sulkea kannen, jos aikoo jatkaa vaikkapa aamusella.
        Kuitenkin grillini varsinainen idea on U:n muotoiset grilliritilät, joita pitkin grillattavan rasva valuu sille varattuun kaukaloon. Poikkileikkaukseltaan U:n mallisia ritilöitä on hitsattu n. 5-7 mm:n välein. Ritilät on taivutettu 2 mm:n rosterista, joskin musta rauta toimii yhtä hyvin. Näin on estetty liekkien syntyminen suurimmaksi osaksi, koska kuten sanoin , rasva valuu astiaan, eikä tipu palamaan hiilille. Minkäänlaisia ilman otto aukkoja ei ole ollut tarpeen tehdä, sillä eihän grilli ole ahjo. Ritilää ei ole liioin tarpeen nostella tai laskea, joskaan se ei olisi pahitteeksikaan.
        Tällaisen laitteen olen upottanut keskelle järeää puupöytää, jossa se toimii oikein hyvin. Toiseen rakentelin laudasta ja vanhoista lastenvaunun pyöristä siirrettävän puutarhagrillin. Ei ole prameaa, mutta monin kerroin toimivampaa, kuin monien satojen eurojen luxus kapineet. Ideani on vuosien saatossa osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi, jopa niidenkin mielestä jotka kalliita vimpaimia omistavat, ovat itse tunnustaneet ja joillekin olen niitä myös tehnyt.

Joo, luin tai siis en ihan käsittänyt, että laitteesi on noin mittava mutta todella hyvältähän tuo vaikuttaa, kannattaisi varmaan tosiaan lähteä kehittelemään markkinointi-ideaa.

Itse grillailen Suomen valugrillin elementeistä kootussa valugrillissä muutamin laisälaittein(saslik-vartaat, loimulohilauta ja savustuslaatikko). Grilli on muuten oikein hyvä mutta takaseinään on ilmestynyt hiushalkeama. Se tuskin leviää tai rikkoo grilliä mutta hieman se ulkonäkösyistä harmittaa, tuo grilli, kun on kuulunut jo useita vuosia suuriin mielitekoihini. Kokemukset ovat siis tältä kesältä.

Sitä ennen käytössä oli tavallinen tiilistä ladottu kaksiosaisella tulipesällä oleva hiiligrilli. Hyvin sekin toimi mutta lämpötilaa joutu säätelemääm latomalla/poistamalla muutamia tiiliskiviä grilliritilän alle.

• vanha kokki
        näpertelijä kirjoitti:

Joo, luin tai siis en ihan käsittänyt, että laitteesi on noin mittava mutta todella hyvältähän tuo vaikuttaa, kannattaisi varmaan tosiaan lähteä kehittelemään markkinointi-ideaa.

Itse grillailen Suomen valugrillin elementeistä kootussa valugrillissä muutamin laisälaittein(saslik-vartaat, loimulohilauta ja savustuslaatikko). Grilli on muuten oikein hyvä mutta takaseinään on ilmestynyt hiushalkeama. Se tuskin leviää tai rikkoo grilliä mutta hieman se ulkonäkösyistä harmittaa, tuo grilli, kun on kuulunut jo useita vuosia suuriin mielitekoihini. Kokemukset ovat siis tältä kesältä.

Sitä ennen käytössä oli tavallinen tiilistä ladottu kaksiosaisella tulipesällä oleva hiiligrilli. Hyvin sekin toimi mutta lämpötilaa joutu säätelemääm latomalla/poistamalla muutamia tiiliskiviä grilliritilän alle.

Niin kuin Niinistö sanoo. Jäi mainitsematta, kun muuten estottomasti kehuin omaa tuotettani, että nuo mainitsemasi saslikit, tai souvlakit, tai ihan suomeksi vartaat ovat minulla jostain halpahallista ostettuja n.50 senttisiä nelikulmaisia kromattuja teräspuikkoja, joissa on lenkki toisessa päässä ja toinen pää on teroitettu. Puutikkujen kanssa en viitsi präkätä.
        Niihin pujottelen grillattavat lihat tai mitä kulloinkin. Nostan grillistäni ritilän pois ja asettelen ne poikittain siihen laatikon reunalta toiselle, hehkuvien hiilien yläpuolelle.Siinä niitä sitten pyörittelen tarpeen mukaan, helppoa kuin heinänteko.
        Kerrallaan on ollut parhaimmillaan 16 varrasta paistumassa.

• ei patenttia!
        vanha kokki kirjoitti:

Nyt sä munasit, kun paljastit grillisi rakenteen. Keksintö ei enää ole uusi ja tuntematon, joten sille ei ole patenttioikeutta!

• vanha kokki
        ei patenttia! kirjoitti:

Nyt sä munasit, kun paljastit grillisi rakenteen. Keksintö ei enää ole uusi ja tuntematon, joten sille ei ole patenttioikeutta!

mitä kirjoitin. Vaikka tuossa aikaisemmin jutustelin patentin hausta, ei se minua kiinnosta. Olen jo sen verran iäkäs ja huonokuntoinenkin, etten jaksa aloittaa yritystoimintaa enää uudelleen. Mutta jos joku saa tästä virikkeen omaa yritystään varten, niin silloin tarkoitus tuli täytettyä.
        Annan mielihyvin konsulttiapua, jos jollakin on pienempikin metallipaja tarkoitukseen ja halua yrittämiseen. On minulla tietotaitoa muihinkin keittiölaitteisiin, joille saattaisi olla kysyntää. Sitäpaitsi patentointi maksaa rutkasti rahaa, vaikka hakisi niin sanottua pikkupatenttiakin. Lisäksi sen antama suoja on olematon, ei tarvitse kuin pieni rakennemuutos ja homma on toiselle yrittäjälle täysin laillista. Sattumalta tunnen asian miltei perinpohjin.

• tätä pitää kokeilla
        vanha kokki kirjoitti:

mitä kirjoitin. Vaikka tuossa aikaisemmin jutustelin patentin hausta, ei se minua kiinnosta. Olen jo sen verran iäkäs ja huonokuntoinenkin, etten jaksa aloittaa yritystoimintaa enää uudelleen. Mutta jos joku saa tästä virikkeen omaa yritystään varten, niin silloin tarkoitus tuli täytettyä.
        Annan mielihyvin konsulttiapua, jos jollakin on pienempikin metallipaja tarkoitukseen ja halua yrittämiseen. On minulla tietotaitoa muihinkin keittiölaitteisiin, joille saattaisi olla kysyntää. Sitäpaitsi patentointi maksaa rutkasti rahaa, vaikka hakisi niin sanottua pikkupatenttiakin. Lisäksi sen antama suoja on olematon, ei tarvitse kuin pieni rakennemuutos ja homma on toiselle yrittäjälle täysin laillista. Sattumalta tunnen asian miltei perinpohjin.

Ideasi on hyvä, ehken osaa sitä toteuttaa itse, mutta ehkä soveltaen joku voi minua auttaa!

• jos tarvii
      • vanha kokki

Kuvaile ritilä, koska esitteessä ei sitä näytetä.

• lisätietoja
        vanha kokki kirjoitti:

Kuvaile ritilä, koska esitteessä ei sitä näytetä.

koska kuva osaa valehdella enemmän kuin rivillinen tekstiä, niin laitan linkin.

http://koti.mbnet.fi/grillini/

Ritilä on 55cm halkaisijaltaan ja se on saranoitu keskeltä siten, että puolet ritilästä voi avata kuin luukun ikään, jos haluaa pöyhiä hiillosta tai heitellä lisää hiiliä. Mukana tulee semmoinen peltinen tötsä jonka voi laittaa alaritilän päälle, johon voi laittaa pienemmän määrä hiiliä jos tarvitsee vain pikkutulet. Grillin alapuolella on erillinen irroitettava tuhka-astia, vallan kätevä kun ei tarvi aina olla kippailemassa koko grilliä puskan juureen.

Näköjään myös taloustarvike myy sitä.(en siis ole valmistaja tai myyjä enkä siksi mainosta, mutta vaihtoehtona tavalliselle pallolle ihan pätevä)

http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=1529

• vanha kokki
        lisätietoja kirjoitti:

koska kuva osaa valehdella enemmän kuin rivillinen tekstiä, niin laitan linkin.

http://koti.mbnet.fi/grillini/

Ritilä on 55cm halkaisijaltaan ja se on saranoitu keskeltä siten, että puolet ritilästä voi avata kuin luukun ikään, jos haluaa pöyhiä hiillosta tai heitellä lisää hiiliä. Mukana tulee semmoinen peltinen tötsä jonka voi laittaa alaritilän päälle, johon voi laittaa pienemmän määrä hiiliä jos tarvitsee vain pikkutulet. Grillin alapuolella on erillinen irroitettava tuhka-astia, vallan kätevä kun ei tarvi aina olla kippailemassa koko grilliä puskan juureen.

Näköjään myös taloustarvike myy sitä.(en siis ole valmistaja tai myyjä enkä siksi mainosta, mutta vaihtoehtona tavalliselle pallolle ihan pätevä)

http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=1529

Komea on aparaatti, mutta se tärkein on tässäkin jäänyt huomiotta, eli se ritilä. Varmaan olet kanssani samaa mieltä siitä, että useasti leimahtelee liekit grillattavaan pintaan, kun rasvaa tippuu alla kyteville hiilille.
        Juuri nuo liekit tulisi eliminoida, koska ne synnyttävät niitä ikäviä PAH yhdisteitä. Muuten näyttää ihan asialliselta kapineelta, tosin nuljuna tyyppinä hieman paljoksun hintaa, mutta sehän onkin puhtaasti oma asiani.

• katsos
        vanha kokki kirjoitti:

Komea on aparaatti, mutta se tärkein on tässäkin jäänyt huomiotta, eli se ritilä. Varmaan olet kanssani samaa mieltä siitä, että useasti leimahtelee liekit grillattavaan pintaan, kun rasvaa tippuu alla kyteville hiilille.
        Juuri nuo liekit tulisi eliminoida, koska ne synnyttävät niitä ikäviä PAH yhdisteitä. Muuten näyttää ihan asialliselta kapineelta, tosin nuljuna tyyppinä hieman paljoksun hintaa, mutta sehän onkin puhtaasti oma asiani.

eihän niitä ruokia parane liekittää. Yllättävän vähän on ollut pulmia tämän palavan rasvan takia. Tosin monasti teen siten, että grillaan tuotteet hiilloksen reunalla. Kovimman hehkun päällä käytän niitä vain saamassa hieman väriä pintaan. Siinä ajassa ei kerkeä vielä syntymään rasvapaloja. Ja mitä hintaan tulee, niin onhan se kallis hiiligrilliksi. Mutta vannoutuneena hiiligrillaajana oli pakko sijoittaa, kun halusin tuommoisen missä on tasot ja reilu pinta-ala kupuineen:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe