Saneerasin arkistoani ja vastaan tuli lääkärinlausunto palveluskelpoisuusluokan määrittämisestä vuodelta -84.
Siinä todetaan olevani kelpaavainen "apupalvelukseen sotanäyttämöllä" kuten se aika menikin huollossa kranaatteja varastoiden ja vanikkaa kaminassa poltellen.
Nyttemmin hymyilytti tuo sana sotanäyttämö.Teatteriahan se armeijan meininki oli silloin.Onkohan tuo sana vielä käytössä ?
Sotanäyttämöllä...
6
234
Vastaukset
- Ei-sotilas
On vissiin kopsattu suoraan englannin sotilastermistöstä, jossa käytetään ilmaisuja "war theatre" ja esim. "The European (War) Theatre" (toivotaan että viittaus on _vain_ historiallinen...).
- "war games"?
Kertokaas, asian paremmin tuntevat, mitä "war games" oikein tarkoittaa. Olen ymmärtänyt, että kyseessä ovat sotaharjoitukset eli manööverit, mutta TV:ssä se näkyy suomennettavan jatkuvasti "sotapeleiksi". Sanakirjat eivät ole minua auttaneet tähän mennessä.
Toinen asiaa viistävä juttu on "asepalvelus". Minun mielestäni harmaissa ollaan asepalvelua suorittamassa eikä palveluksia tekemässä. Eiväthän palvelukoiratkaan palveluksista piittaa, vaikka kuinka liiton nimessä sitä ässää säilytettäisiin. - laatikkopelaaja
"war games"? kirjoitti:
Kertokaas, asian paremmin tuntevat, mitä "war games" oikein tarkoittaa. Olen ymmärtänyt, että kyseessä ovat sotaharjoitukset eli manööverit, mutta TV:ssä se näkyy suomennettavan jatkuvasti "sotapeleiksi". Sanakirjat eivät ole minua auttaneet tähän mennessä.
Toinen asiaa viistävä juttu on "asepalvelus". Minun mielestäni harmaissa ollaan asepalvelua suorittamassa eikä palveluksia tekemässä. Eiväthän palvelukoiratkaan palveluksista piittaa, vaikka kuinka liiton nimessä sitä ässää säilytettäisiin.että war games tarkoittaa kenraalien hiekkalaatikkopelejä, ei sotaharjoituksia.
Tosin saattaa noissa hiekkalaatikkopeleissä olla
mukana runsaastikin apuväkeä esimerkiksi viestejä
välittämässä.
- Pudokki
Vajaan kilometrin päähän asumuksestani, vanhaan sienestysmaastooni, on ilmestynyt laudasta kyhättyjä pikku hökkeleitä (= sotanäyttämön lavasteita?) ja röykkiöittäin värillistä, luontoon kuulumatonta keinoaineroskaa.
Minulle on kerrottu, että paikan on varannut käyttöönsä jokin värikuularoiskintasotaleikkielämyksiä myyvä yritys.
Minua hävettää.
Joidenkuiden mielestä minun pitäisi varmaan hävetä sitä, että olen pudonnut kärryiltä enkä osaa antaa arvoa tuollaisille harrastuksille...
Mutta ei: minua hävettää niiden puolesta, jotka moiseen leikkiin ryhtyvät – ja vielä enemmän niiden puolesta, joiden ansaintalogiikka sallii moisten leikkien myynnin varassa harjoitettavan yritystoiminnan!
Enemmän kuin säälittävää. - Yhä kenttäkelpoinen
Kävin katsomassa Tuntemattoman sotilaan Tampereella, Pyynikin kesäteatterissa, kesällä 1968 eli 39 vuotta sitten. Tuon teatterin erikoisuutena oli jo silloin pyörivä katsomo.
Sotaa käytiin useammassa eri suunnassa olevilla näyttämöillä. Katsomo pyörähteli sen mukaan, missä milloinkin mitäkin tapahtui. Rekvisiittaa oli kiitettävästi - panssarivaunusta ja yli lentävästä lentokoneesta lähtien. Ohjaus oli itsensä Edvin Laineen käsialaa (kuten siinä vanhemmassa samannimisessä elokuvassakin). Kuten kevyellä kenttägooglailulla havaitsee, sotanäyttämö-sana on kyllä edelleen käytössä, varsinkin sotahistoriassa. Se on jopa yleisempi kuin sotatoimialue-sana.
Ainakin aiemmin nämä käsitteet pidettiin periaatteessa erossa toisistaan: sotanäyttämö on se alue, jossa sotaa on luvallista käydä kansainvälisen oikeuden sääntöjen mukaan, kun taas sotatoimialue on sellainen alue, jossa sotaa tosiasiallisesti käydään
(Näin mm. Castrénin kirjassa ”Kansainvälinen oikeus”.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131374Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2521316- 1051095
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1191035- 65677
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä162634- 52562
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala368538Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52505- 71483