Juhannus keitto eli Punainen keitto se vasta upeaa on samoin mutti
Juhannus keitto
20
7135
Vastaukset
- sinä
älykäs!
Kiitos informaatiosta! - Pohojosen tyttö
Eli siis punasesta herasta puhut! On se kyllä ihanaa herkkua... Toivottavasti äiti keittää heraa juhannukseksi, nam!
Kyllähän sitä pepuakin voi kerran vuodessa syödä. Tässäpä ohje, ei muuta kuin kokkailemaan!
http://www.kookas.fi/articles/read/23- upea
ruoka joka koostuu vedestä, ohrajauhoista ja suolasta. Tällähän Suomi valloittaa maailman!
Kieriskelkää vain keskenänne siellä korvessa. - sentään
upea kirjoitti:
ruoka joka koostuu vedestä, ohrajauhoista ja suolasta. Tällähän Suomi valloittaa maailman!
Kieriskelkää vain keskenänne siellä korvessa.ja tuonko pitäisi olla suurtakin herkkua?
Ja mitähän se punainen herasitten on???
Vereessä pyöriteltyä sotkua varmaan....hui ja hyi - sitroen.
sentään kirjoitti:
ja tuonko pitäisi olla suurtakin herkkua?
Ja mitähän se punainen herasitten on???
Vereessä pyöriteltyä sotkua varmaan....hui ja hyivain olisi kyse juhannusjuustosta? Onhan siinä heraakin niitten juustoklönttien lisäksi.
- herkulliselta!
sitroen. kirjoitti:
vain olisi kyse juhannusjuustosta? Onhan siinä heraakin niitten juustoklönttien lisäksi.
En malta mieltäni että saisin syödä ihania hera- tai juusto- tai mitä tahansa klönttejä? Vaikkapa räkäklönttejä! Suomalaisen gastronomian huippusaavutus!
Perustetaan räkäklönttiravintola! Chefiksi sitroen. - hera on herkkua
sitroen. kirjoitti:
vain olisi kyse juhannusjuustosta? Onhan siinä heraakin niitten juustoklönttien lisäksi.
Joo-o, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Punainen hera ja (juhannus)hera ovat yleisimmät nimitykset, joita ainakin tällä Ylivieskan alueella käytetään tuosta perinneherkusta. Taas saa juhannuksena herraa, nam! ;)
Paras hera tulee tankkimaidosta, mutta täysmaitokin käy. Juustonjuoksutin, suola (ja sokeri) ovat tämän herkun raaka-aineita. Maito lämmitetään kattilassa kädenlämpöiseksi ja siihen sekoitetaan juoksutin. Annetaan juoksettua lämpimässä, kunnes juustomassa on erottunut herasta. Tämän jälkeen alkaa pitkä, noin kahdeksan tunnin keittäminen, jonka aikana seos tulee punaiseksi.
Mitä tulee pepuun (muttiin), niin kyllähän sitä saattaa syödä kerran vuodessa... ..Sievin muttimarkkinoilla, niin ei itse tarvitse alkaa tekemään. - jotkut ei
herkulliselta! kirjoitti:
En malta mieltäni että saisin syödä ihania hera- tai juusto- tai mitä tahansa klönttejä? Vaikkapa räkäklönttejä! Suomalaisen gastronomian huippusaavutus!
Perustetaan räkäklönttiravintola! Chefiksi sitroen.Miksi kirjoittelet tänne, jos ei perinneruoat kiinnosta? Mene vaan syömään pizzoja ja hampurilaisia....
- morsian vuodelta -67
hera on herkkua kirjoitti:
Joo-o, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Punainen hera ja (juhannus)hera ovat yleisimmät nimitykset, joita ainakin tällä Ylivieskan alueella käytetään tuosta perinneherkusta. Taas saa juhannuksena herraa, nam! ;)
Paras hera tulee tankkimaidosta, mutta täysmaitokin käy. Juustonjuoksutin, suola (ja sokeri) ovat tämän herkun raaka-aineita. Maito lämmitetään kattilassa kädenlämpöiseksi ja siihen sekoitetaan juoksutin. Annetaan juoksettua lämpimässä, kunnes juustomassa on erottunut herasta. Tämän jälkeen alkaa pitkä, noin kahdeksan tunnin keittäminen, jonka aikana seos tulee punaiseksi.
Mitä tulee pepuun (muttiin), niin kyllähän sitä saattaa syödä kerran vuodessa... ..Sievin muttimarkkinoilla, niin ei itse tarvitse alkaa tekemään.Mieheni kodin perinteinen juhannusaaton ruoka oli munavelli -maito -juusto, miksi sitä nyt missäkin nimitetäänkin. Lehmät haettiin aattona aikaisemmin metsästä ja se oli maidosta nopea tehdä. Ja joka juhannusaatto tehtiin.
- syö mitään
jotkut ei kirjoitti:
Miksi kirjoittelet tänne, jos ei perinneruoat kiinnosta? Mene vaan syömään pizzoja ja hampurilaisia....
roskaruokaa kuten pizzaa ja muuta junttisörsseliä.
- syömään vaikka
syö mitään kirjoitti:
roskaruokaa kuten pizzaa ja muuta junttisörsseliä.
ituja tai muita herkkujas.
- että jotkut
syömään vaikka kirjoitti:
ituja tai muita herkkujas.
idut olisivat herkkujani? Herkkua on sen sijaan esim. oikein verinen pihvi. Sekä mm. munuaishöystö ja kevyesti grillattu maksa.
- Hyh!!!
että jotkut kirjoitti:
idut olisivat herkkujani? Herkkua on sen sijaan esim. oikein verinen pihvi. Sekä mm. munuaishöystö ja kevyesti grillattu maksa.
Siinä vasta pahoja ruokia onkin! Katsos, kaikki ei tykkää samoista sapuskoista. Joten turha tulla tänne mäkättämään.
- ohje hukassa
voisko joku kirjoitta sen heran eli juhannuskeiton maidon ja juustojuoksuttimisen määrän ja myös sokerin määrän, täytyykö sitä sekottaa se 8 tuntia. olen joskus lapsena saanut sitä ja se oli tosi hyvää,oisi kiva saada se ohje,että vois tehdä sitä,täällä eteläsäkin.
- tehty ja syöty
juustonjuoksutin pullossa näyttää lukevan että 1tl juoksutinta/10 l maitoa
Mutta mä olen aina pannut ruokalusikallisen juoksutinta 6 l maitoa ja juoksuttanut sen ja sit alkanut keittämään ja olen lisännyt oikeaa maitoa kun liemi vähenee ja olen keittänyt sen 6-7 tuntia En ole sekoittanut kokoaikaa kun se on sievästi kiehunut vaan aina välillä ettei pala pohjaan. - mukaan
sokeria olen laittanut sitten lautasella vasta päälle
Sitähän ei kaikki laita ollenkaan - ohje hukassa
tehty ja syöty kirjoitti:
juustonjuoksutin pullossa näyttää lukevan että 1tl juoksutinta/10 l maitoa
Mutta mä olen aina pannut ruokalusikallisen juoksutinta 6 l maitoa ja juoksuttanut sen ja sit alkanut keittämään ja olen lisännyt oikeaa maitoa kun liemi vähenee ja olen keittänyt sen 6-7 tuntia En ole sekoittanut kokoaikaa kun se on sievästi kiehunut vaan aina välillä ettei pala pohjaan.paljon kiitoksia ohjeesta,vaikka juhannus meni jo,ompa sitten ensi juhannussa ohje valmiina. kiitos vielä,ja hvää kesän jatkoa.
- sokeria
mukaan kirjoitti:
sokeria olen laittanut sitten lautasella vasta päälle
Sitähän ei kaikki laita ollenkaanEi siihen laiteta sokeria kiehutusvaiheessa,vasta jos haluaa sen makeammaksi.Se on aika makeaa valmiina mutta eihän siihen käy pastoroitu maito sen pitää olla maalaismaitoa!
- vanha kokki
sokeria kirjoitti:
Ei siihen laiteta sokeria kiehutusvaiheessa,vasta jos haluaa sen makeammaksi.Se on aika makeaa valmiina mutta eihän siihen käy pastoroitu maito sen pitää olla maalaismaitoa!
on Jaakko Kolmosen mukaan tuon Kemin eteläpuolella sijaitsevan pitäjänruoan perinteinen nimi, pitäjä on Simo. Lähde: Suomen Pitäjäruoat/ Jaakko Kolmonen
- Äitikkä
Minä se ihimettelen, että sitä keitetään?? Eikai se saa kiehua, ku olla vaan lämpymällä hällällä. Laitetaanko se suola heti lämpymään maitoon? Josaki oli, että laitetaa ja ylleesä ei sanota millon suola lisätään, vai valamiiseen klymään keittoonko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833950
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992233Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301900- 311770
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231762Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell531667Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271537- 281491
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81485