Vaikuttaako tuuli äänen nopeuteen?
Ääni kulkee ilmassa kai noin 300 m/s. Jos esimerkiksi idästä länteen tuulee 10 m/s, niin kulkeeko ääni idästä länteen 310 m/s ja lännestä itään 290 m/s, vai aina 300 m/s?
Äänen nopeus ja tuuli
11
3949
Vastaukset
Tuuli vaikuttaa ääneen ja etenkin ja ennen kaikkea sen kantavuuteen. Myötätuuleen voi huutaa asiaa kilometritolkulla ilman että vastaanottajalla olisi mitään mahdollisuutta saada vastaustaan kuuluvillesi.
Ota selvää vaikka Kanariansaarten tuuleenviheltäjistä: hämmästyttävää porukkaa.- Kysyväjä
Uskon tuulen vaikuttavan äänen kantavuuteen, mutta vaikuttaako se äänen nopeuteen?
Kysyväjä kirjoitti:
Uskon tuulen vaikuttavan äänen kantavuuteen, mutta vaikuttaako se äänen nopeuteen?
Äänen nopeus riippuu väliaineesta ja sen liikkeestä, joten vastatuuleen huutaminen vähentää oman äänen nopeutta SUHTEESSA välittävään aineeseen.
Äänen nopeus ilmassa on aina sama, mutta tietysti ääniaallot liikkuvat ilmavirran mukana.- ljasf
Kollimaattori kirjoitti:
Äänen nopeus riippuu väliaineesta ja sen liikkeestä, joten vastatuuleen huutaminen vähentää oman äänen nopeutta SUHTEESSA välittävään aineeseen.
Äänen nopeus ilmassa on aina sama, mutta tietysti ääniaallot liikkuvat ilmavirran mukana."vastatuuleen huutaminen vähentää oman äänen nopeutta SUHTEESSA välittävään aineeseen"
Eli kun huutaa vastatuuleen, niin äänen nopeus muuttuu suhteessa ilmaan...
"Äänen nopeus ilmassa on aina sama, "
..mutta kuitenkin se on ilmassa aina sama. Onpas vekkulia.
- ei mitenkään
Samalla nopeudella kulkee.
- joku
en tiedä
- laskit, väliaineen
liikkuminen pitää tietenkin huomioida, jos halutaan tehdä tarkka laskelma.
- matkustamossa
kun lentokone kulkee 800km/h?
- vauhtia piisaa
Maan pyörimisen aiheuttama pintanopeus on päiväntasaajalla 1700 km/h. Täällä Suomessakin se on luokkaa 800 km/h. Äänen nopeus merenpinnan tasossa on vajaat 1200 km/h.
Tämän perusteella ääni ei voi kuulua suurella osalla maapalloa idästä länteen. Meilläkin kova huuto kuuluu vain kuiskauksena tähän suuntaan.
310m/s länteenpäin, ja 290m/s itäänpäin.
Varsinaiseeen äänennopeuteen sitten ilmassa vaikuttaa vain lämpötila, jos ilma liikkuu ääni sen mukana.- euromake
kun naapurin vanha emäntä töräyttää ulkohuussissa niin tuoksu tulee aina ennen
ääntä, onko kyseessä yhtälö 2x3,1415... k jaettuna cc:llä
parierikertaapiikaaperseeseen ??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339