Lukuja on paljon ja kaikkea "todistetta" miten erotellaan älykkäämpi toinen toisestaan. Mutta onkos sen oltava kuinka paljon älykkäämpi joka testit suunnittelee ja on tehny kuin sen joka on aivan yliälykäs joka ne joutuu tekemään? Kukas ne oikeat vastaukset tietää kuvallisissa päättelytehtävissä muu kuin ylipääsemättömän älykäs vaikkapa?
http://www.riemurasia.net/kaatopaikka/go.php?id=6429
Tuossa Tieteen Kuvalehden testi josta sain 132, en sanoisi luotettavaksi.
Miten sellanen ihminen joka asuu toisessa maassa voisi tehdä testin jos ei se ole koskaan tienny "penseä" sanaa vaikkapa. Olkoon vaikka asuisi stadissa sitten tai lapissa. Ei asumapaikalla pitäs olla väliä testin suoriutumispaikan perusteella. On paljon sanoja yleensä ottaenkin joiden merkitys voi muuttua paikkakunnalta toiselle. En nyt kritisoi juuri "penseä" sanaa, tulipahan vaan mieleen sieltä muiden joukosta.
Joskus aikasemmin tein sen toisen Tieteenkuvalehden testin vuosi-pari takaperin. 134 tuli ensin, ja toisella kerralla 156, koski avaruudellista hahmottamiskykyä se testi. Se oli parempi mielestäni. Siinä painottoui kokonaan omalle osa-alueelle jotenkin laajempi skaala. Tuo "uudempi" mistä nyt linkki on, oli jotenkin "jyrkempi", tasot vaihteli.
Mutta en jaksa uskoa ihan kokonaan testeihin. Testejä pitäs tehdä 10 kertaa erilaista ja samantasoista, sitten laskea keskimääränen pistemäärä ja huomioida korkein. Testiin vaikuttaa vissiin vireystaso ihan hitosti ja se mitä on tehnyt päivänmittaan ym. rasitteet, niinkuin senpäivänen muijan kälätys tms...
Aikaa myös ihmettelen. Miten voi olla mahdollista että joissakin testeissä on aika ja toisissa ei ole. Ja miksi esimerkiksi päivätolkulla ahertava tyyppi olisi yhtä fiksu kuin tyyppi joka tekee saman testin vartissa? Onko se vaan hidasälysempi sitten? ;)) ei voi vaan ymmärtää... Ehkä tässä ei olla sitte ainakaan riittävän älykäs ja älykkäämpi ainakaan kuin testin tekijät. Kauheaa on se.
Kysymyksiä testeistä...
10
3227
Vastaukset
- Zonza
Menin Mensan testiin krapulassa enemmän tai vähemmän vitsillä. Sain 178. Liityin Mensaan.
Voi että mitä apinoita löysinkään! Foorumi on parempi kuin suomi24, muttei niin paljon, että jäsenmaksu kannattaisi maksaa; korkeatasoinen keskustelu oli erittäin harvinaista. Sen lisäksi lähes kaikki jäsenet ovat todella ylettömän täynnä itseään.
Tulin siihen tulokseen, että inhimillisen kyvykkyyden mittana on kenties parempi pitää jotakin aivan muuta. Kyse on kuitenkin niin monimuotoisesta asiasta, ettei yksi luku voi kertoa asiasta kovin paljon. ÄO taitaa olla narsistien ylläpitämä myytti - sellaisten, joiden koko itsetunto lepää sillä, että jotenkin "todistetusti" on muita parempi.
Tee itsellesi palvelus äläkä välitä osamäärästäsi. Lue vaikka kirjoja ja sivistä itseäsi sen sijaan.- J.J-75
noh.. en välitäkään ;) varsin hupasaa tekstiä ladot.
Joskus aikasemmin kirjotinkin tänne, tosipuheessa, että se on vain tietty kehys joka mahdollistaa ehkä joihinkin asioihin enemmän mut jos ei sitä sovella mihinkään järkevään, ei siitä kauheasti hyötyä kyllä ole. Monet tekijät muutes oikeesti vaikuttaa vielä kaikenlisäksi. Jos tyyppi asuu maalla, elämätilanne, raha, saamattomuus, masentuneisuus, kiinnostus... ihan mitä vaan syitä voi olla monenkin menestyksen tiellä.
Ainoa mistä siitä sinällään on hyötyä, mulle ainakin, et voi hahmottaa ja ajatella sikanoppesti ennakkoon jonkun asian, siis ennemminkin mihin se johtaa joku päätös vaikkapa palaverissa ja perustelee välittömästi. Monesti joku ehkä tollanen tilanne on tullu eteen. Ajattelee jotenkin kokonaisvaltasemmin ja toiselle vaikka kuinka takois päähän, se ei tajua, et ei näin ;)) Joku vaikka kannattavuus jonkun asian suhteen tms.
Toisaalta sellanen luo riitoja vaikkapa muijan kans helposti. Joskus kandee olla auttamattoman tyhmä. Tai ainakin sitä toivois niin, ei olis eläminenkään niin hankalaa ;))
Kummastelin lähinnä testiä, et miksi joku asia on noin ja näin, et onx muut huomannu samaa. - Zonza
J.J-75 kirjoitti:
noh.. en välitäkään ;) varsin hupasaa tekstiä ladot.
Joskus aikasemmin kirjotinkin tänne, tosipuheessa, että se on vain tietty kehys joka mahdollistaa ehkä joihinkin asioihin enemmän mut jos ei sitä sovella mihinkään järkevään, ei siitä kauheasti hyötyä kyllä ole. Monet tekijät muutes oikeesti vaikuttaa vielä kaikenlisäksi. Jos tyyppi asuu maalla, elämätilanne, raha, saamattomuus, masentuneisuus, kiinnostus... ihan mitä vaan syitä voi olla monenkin menestyksen tiellä.
Ainoa mistä siitä sinällään on hyötyä, mulle ainakin, et voi hahmottaa ja ajatella sikanoppesti ennakkoon jonkun asian, siis ennemminkin mihin se johtaa joku päätös vaikkapa palaverissa ja perustelee välittömästi. Monesti joku ehkä tollanen tilanne on tullu eteen. Ajattelee jotenkin kokonaisvaltasemmin ja toiselle vaikka kuinka takois päähän, se ei tajua, et ei näin ;)) Joku vaikka kannattavuus jonkun asian suhteen tms.
Toisaalta sellanen luo riitoja vaikkapa muijan kans helposti. Joskus kandee olla auttamattoman tyhmä. Tai ainakin sitä toivois niin, ei olis eläminenkään niin hankalaa ;))
Kummastelin lähinnä testiä, et miksi joku asia on noin ja näin, et onx muut huomannu samaa.En itse asiassa usko, että pystyt hahmottamaan asioita "sikanopeesti" äo:si takia taikka siitä johtuen. Älä sotke korrelaatiota ja kausaliteettia!
Minä olen huimaanvan suurella äo:llani tullut siihen tuloksenn, että sekä palaverit, että itse työ on enemmän tai vähemmän paskaa ja välttelen molempia parhaani mukaan.
Suhtautuminen "muijaasi" on muuten hyvin ylenkatseinen. Tarkistapa sitä. Ei riidat siitä johdu, että sinulla on korkea äo (jois onkaan), vaan todennäköisemmin siitä, että olet perseestä. - J.J-75
Zonza kirjoitti:
En itse asiassa usko, että pystyt hahmottamaan asioita "sikanopeesti" äo:si takia taikka siitä johtuen. Älä sotke korrelaatiota ja kausaliteettia!
Minä olen huimaanvan suurella äo:llani tullut siihen tuloksenn, että sekä palaverit, että itse työ on enemmän tai vähemmän paskaa ja välttelen molempia parhaani mukaan.
Suhtautuminen "muijaasi" on muuten hyvin ylenkatseinen. Tarkistapa sitä. Ei riidat siitä johdu, että sinulla on korkea äo (jois onkaan), vaan todennäköisemmin siitä, että olet perseestä.Eli pieksät suutasi niinkuin huvikseen mun kans, no se kertoo susta kaiken. En nyt tarkottanu haudan vakavasti oikeestaan yhtään mitään. Mut kaippa haukkumisesta saa jonkun tyydytyksen näillä palstoilla. Arvelinkin, ettei tänne mitään kannata kirjoittaa.
- Tieteen Klehden testi
Minä tein myös sen tieteen kuvalehden testin ja siinä oli kielellisessä osiossa paljon ns. sivistyssanoja. Esim. joitain runouden termejä ja joitain kasvitieteeseen liittyviä sanoja. Eli tulos riippuu siitä miten on kirjallisuuteen/kasvitieteeseen ja runouteen yms perehtynyt
Eikö ÄÖ-testin tarkoitus ole mitata älyä ilman mitään ennakko-opiskeluja.
Eli tuo Tieteen Kuvalehden Aivotreeni-testi ei ole pätevä, koska suposii opiskelleita ja paljon lukevia.- J.J-75
Kokkipuolelle ja harrastukset lähinnä kaikenmaailman tietoisuuden edistämiseen ja sähköopista tietotekniikkaan. Töitä teen lähinnä läppäriä paukuttaen. Eli luen uutisia ja kaikkea paljon. Ei siinä muuta oikeen tartte. Et ainakun jotain uutta tulee eteen, joku vieras sana niin haen ja luen sen ym...
Tossa testissä ei ollu mulle kyllä hankalia sanoja, pari oli pääteltävissä ja murteet ym... on tuttuja mulle. 21 kertaa muuttaneena.
Tänään muuten tajusin mitä Leevin biisissä Muotitietoinen oli joku "pylgreemi". Ajattelin että varmaan tarkoitettu b:llä vaikka suomalaiset just puhuisi ajan kuvan mukaan kun "jameksia" käytettiin, kovalla p:llä. "greemi" pääte kertoi cream, creemi jotain vois olla... Sitte vaan Googleen hakuun Bylcreem koska i päätettä ei ole missään ulkokielissä noin vain. No sieltä se löytyi... Hiusrasvaa niinkuin epäilin. Tollasta mulle käy usein. Tommoseen menee niinku se 2 sekuntia kun ajattelee ja googlella varmistaa. ;) Tällä tarkotan lähemmin sitä, miksi se eroaa miten ihmiset tekee tavallisesti.
Se on mun mielestä tärkeetä jokapäiväsessä elämässä, että yrittää ajatella jotain tai ratkassa. Moni muuten sanoisi kun kysyisi, "en minä tiiä" eikä asialle luo ajatustakaan. Ei edes lähtisi ratkasemaan. Mulla riittää kiinnostusta monipuolisesti tietää kaikennäköstä.
Joo, mietin kyllä samaa, miksi just älykkyys riippuisi vain opiskelusta tai siitä tiedon määrästä. Lopultakin... Mut veikkaan että tietoisuus kaikesta lisäisi mahdollisesti käytettävän tiedon soveltamisen määrää, mikä lisää samalla sitten mahdolisuutta ratkaista asioita ja eikä vaan jättää silleensä. "emmä tiiä", eikä ota selvää. Sellasia ei montaa ole koulutetuista ihmisistä. Koska tiedon selvittäminen on luontaisempaa. Tää on mun päätelmä ja veikkaus tästä. Ei varsinaista tietoa. Mut mielellään kuuntelen muidenkin näkökantoja asiasta, jos siinä on enemmän järkeä, toki sitä tietoa eteenpäin jaetaan.
Murresanat ei ole hyvä juttu, se lisää eriarvoisuutta ainakin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tietää sellaista jo "elämällä" sen asian kanssa. Sivistyssanat ois kaikkien luettavissa. En usko itsekään sen oikeen pätevyyteen... sinällään... Ennemmin muistiin tms... Muttei mulla mikään hyvä muisti ole siltikään. Ainaki omassa elämässä unohdan aina kaiken hammaslääkäriä myöten ;))
- Aina kohtuutulos
Kokeilin huvikseen sitä TK:n testiö siten että summassa vain vastailin, ja silti tuli tulos 91, eli keskiarvoa.
Esim. muistiosiosta tuli 11 pinnaa vaikka laitoin joka kohdassa vastaukseen "2"
Myös avaruudellinen hahmotus oli 11 vaikka en edes katsonut tehtäviä. Sama muiden osioiden suhteen.- J.J-75
on älykkäämpää kuin vastata mahdollisesti väärin jos sitä pelkäät vaikkapa? ;)) ihan hupasa yksityiskohta... pitäskö kokeilla paljoko sillä saa? heh...
- taisisi
tulokseksi tulla peräti 92. Testi ei selkeästikkään halua loukata ketään. Näin netissä voin ilmoittaa äöni olevan 180. Minulla on huippu palkka, huippu koulutus ja huippu työ. Matkustelen sikana ja minulla on hitonmoinen auto.
- Dreamer!
Tein tuon testin. Onko huono tulos, jos yhteispistemäärä on 103 ja älykkyys keskitasoinen? Olen vasta 12. vuotias tyttö.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841