Maailman yksinkertaisin moottori

Maailman yksinkertaisin moo...

23

4448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kampea

      jotta olisi vääntöä enemmän vaikka vauhti hidastuisi.

    • Aika helvetin monimutkainenhan tuo on ja koko venttiilikoneisto esittämättä.

      • Esitäppäs yksinkertaisempi

        Esitäppäs yksinkertaisempi, jos muka pystyt?



      • yksinkertaisin

    • Mielestäni laivoissa käytetään myös kaksitahtisia diesel koneita, ei siis ole venttiilejä lainkaan.
      Tuossa esimerkissä ei kaikki pelaa, kun on ylimääräinen heiluja männän varren jatkeella joka ei pysy linjalla keinuvivun kanssa.
      Mopossa on kyllä aika yksinkertainen moottori kun ei tarvitse syöttöpumppuakaan, kuten dieselissä.

      • Topias

        >Mielestäni laivoissa käytetään myös kaksitahtisia diesel koneita,
        >ei siis ole venttiilejä lainkaan.

        Kyllä kaksitahtisissa laivadieseleissä on venttiilikoneisto: niissä on tavallisesti pakoventtiilit sylinterin yläosassa. Monissa laivadieseleissä pakoventtiili toimii hydraulisesti.

        Myös kaksitahtisissa autokäyttöön valmistetuissa dieselmoottoreissa on tavallisesti pakoventtiilit. Tosin on valmistettu myös sellaisia autokäyttöön tarkoitettuja kaksitahtidieselmoottoreita, joissa ei ole venttiilejä lainkaan, vaan täyttö- ja pakoaukon ohjaamisesta huolehtivat samassa sylinterissä vastakkain liikkuvat männät (Commer), kampiakseli on siinä rakenteessa sylinterien vieressä niiden alapuolella.

        Aikoinaan tehtiin myös kaksitoimisia kaksitahtisia laivadieseleitä. Niissä on palotila sekä männän yläpuolella että sen alapuolella. Kummassakin palotilassa on erityinen poistomäntä (exhaust piston), joka ohjaa pakokaasujen poistoa sylinteristä.
        --


      • kaavailija
        Topias kirjoitti:

        >Mielestäni laivoissa käytetään myös kaksitahtisia diesel koneita,
        >ei siis ole venttiilejä lainkaan.

        Kyllä kaksitahtisissa laivadieseleissä on venttiilikoneisto: niissä on tavallisesti pakoventtiilit sylinterin yläosassa. Monissa laivadieseleissä pakoventtiili toimii hydraulisesti.

        Myös kaksitahtisissa autokäyttöön valmistetuissa dieselmoottoreissa on tavallisesti pakoventtiilit. Tosin on valmistettu myös sellaisia autokäyttöön tarkoitettuja kaksitahtidieselmoottoreita, joissa ei ole venttiilejä lainkaan, vaan täyttö- ja pakoaukon ohjaamisesta huolehtivat samassa sylinterissä vastakkain liikkuvat männät (Commer), kampiakseli on siinä rakenteessa sylinterien vieressä niiden alapuolella.

        Aikoinaan tehtiin myös kaksitoimisia kaksitahtisia laivadieseleitä. Niissä on palotila sekä männän yläpuolella että sen alapuolella. Kummassakin palotilassa on erityinen poistomäntä (exhaust piston), joka ohjaa pakokaasujen poistoa sylinteristä.
        --

        Junkersin dieselkoneessa ei ole venttiileitä. On muitakin laivakonerakenteita, joissa ei venttiileitä tarvita, esimerkiksi sellainen, jossa huuhdontailma puhalletaan sisään sylinterin toisesta kyljestä, ja pakoaukko on vastakkaisessa kyljessä.


      • Topias
        kaavailija kirjoitti:

        Junkersin dieselkoneessa ei ole venttiileitä. On muitakin laivakonerakenteita, joissa ei venttiileitä tarvita, esimerkiksi sellainen, jossa huuhdontailma puhalletaan sisään sylinterin toisesta kyljestä, ja pakoaukko on vastakkaisessa kyljessä.

        Kyllä, kyllä.

        Mutta Junkersin rakenne on tavallistakin monimutkaisempi, sillä siinä on kaksi kampiakselia. Samassa sylinterissä liikkuu vastakkaisiin suuntiin kaksi mäntää, joista toinen on pakomäntä ja toinen täyttömäntä.

        Junkersin moottorista kehitetellympi muoto on sitten vielä Napier Deltic-moottori, jossa sylinterit on ryhmitelty kolmion muotoon, ja jokaisessa kulmassa on kampiakseli, jotka on synkronoitu hammaspyöräkoneistolla.

        >esimerkiksi sellainen, jossa huuhdontailma puhalletaan sisään sylinterin toisesta kyljestä,
        >ja pakoaukko on vastakkaisessa kyljessä.

        Tuollaiseen laiva-dieselmoottorin rakenteeseen en ole koskaan törmännyt - kerro lisää: minkä merkkinen, missä käytetty jne. Ikivanhoissa kuulasytytysmoottoreissa kylläkin sellaista toimintatapaa käytettiin.


      • Kaavailija
        Topias kirjoitti:

        Kyllä, kyllä.

        Mutta Junkersin rakenne on tavallistakin monimutkaisempi, sillä siinä on kaksi kampiakselia. Samassa sylinterissä liikkuu vastakkaisiin suuntiin kaksi mäntää, joista toinen on pakomäntä ja toinen täyttömäntä.

        Junkersin moottorista kehitetellympi muoto on sitten vielä Napier Deltic-moottori, jossa sylinterit on ryhmitelty kolmion muotoon, ja jokaisessa kulmassa on kampiakseli, jotka on synkronoitu hammaspyöräkoneistolla.

        >esimerkiksi sellainen, jossa huuhdontailma puhalletaan sisään sylinterin toisesta kyljestä,
        >ja pakoaukko on vastakkaisessa kyljessä.

        Tuollaiseen laiva-dieselmoottorin rakenteeseen en ole koskaan törmännyt - kerro lisää: minkä merkkinen, missä käytetty jne. Ikivanhoissa kuulasytytysmoottoreissa kylläkin sellaista toimintatapaa käytettiin.

        Junkersin laivakoneessa ei ole kuin yksi kampiakseli. Samantapaisia rakenteita löytyy mm. Caterpillarilta, Fullagerilta ja Ansaldolta. Ansaldo ja Caterpillar tosin eivät tainneet laivakoneita tehdä, edellinen rakensi dieselvetureita rautateille ja jälkimmäinen on keskittynyt maansiirtokoneisiin.

        Junkersin moottorin männillä ei ole muuta eroa kuin se, että tulopuolella oleva käy viileämpänä kuin se, joka on poistopuolella. Sylinteri on suora molemmista päistä avoin putki, ja molemmat männät liikkuvat samassa tahdissa, mutta vastakkain.

        Suurimpia, elleivät suurimmat koskaan rakennetut laivakoneet olivat ilmeisesti ensimmäisen maailmansodan aikana Saksassa rakennetut 12000 hv kaksitoimiset kaksitahtidieselit: 6 sylinteriä, 2000 hv/sylinteri. Syytä muuten huomata, että kyseiset koneet oli tarkoitus kytkeä suoraan potkuriakseliin, eli käyntinopeus oli luokkaa 100 rpm.

        Kaksitahtisissa laivakoneissa poisto tapahtuu suoraan ulkoilmaan ilman mitään venttiiliä ihan niinkuin mopossakin. Huuhteluilma puhalletaan sisään sylinterin seinässä olevasta aukosta ihan niinkuin mopossa, tai sitten kannessa olevan venttiilin kautta.

        Aika hyvä selostus löytyy Keksintöjen kirjasta: "Polttoaineet ja voimakoneet" sekä "Tiet ja Maakulkuneuvot". Löytynee melkein kirjastosta kuin kirjastosta.

        Kaikissa kaksitahtikoneissa on kompressori huuhdontailmaa varten. Siinä saattaa olla venttiileitä tai sitten ei. Esimerkiksi Rootin kiertomäntäpuhallin ei venttiileitä kaipaa.

        Junkersin lentokonemoottorissa Jumo 205 on kaksi kampiakselia ja niiden välillä hammasvälitys, mutta tuo ei taida laivakoneisiin liittyä.


      • Topias
        Kaavailija kirjoitti:

        Junkersin laivakoneessa ei ole kuin yksi kampiakseli. Samantapaisia rakenteita löytyy mm. Caterpillarilta, Fullagerilta ja Ansaldolta. Ansaldo ja Caterpillar tosin eivät tainneet laivakoneita tehdä, edellinen rakensi dieselvetureita rautateille ja jälkimmäinen on keskittynyt maansiirtokoneisiin.

        Junkersin moottorin männillä ei ole muuta eroa kuin se, että tulopuolella oleva käy viileämpänä kuin se, joka on poistopuolella. Sylinteri on suora molemmista päistä avoin putki, ja molemmat männät liikkuvat samassa tahdissa, mutta vastakkain.

        Suurimpia, elleivät suurimmat koskaan rakennetut laivakoneet olivat ilmeisesti ensimmäisen maailmansodan aikana Saksassa rakennetut 12000 hv kaksitoimiset kaksitahtidieselit: 6 sylinteriä, 2000 hv/sylinteri. Syytä muuten huomata, että kyseiset koneet oli tarkoitus kytkeä suoraan potkuriakseliin, eli käyntinopeus oli luokkaa 100 rpm.

        Kaksitahtisissa laivakoneissa poisto tapahtuu suoraan ulkoilmaan ilman mitään venttiiliä ihan niinkuin mopossakin. Huuhteluilma puhalletaan sisään sylinterin seinässä olevasta aukosta ihan niinkuin mopossa, tai sitten kannessa olevan venttiilin kautta.

        Aika hyvä selostus löytyy Keksintöjen kirjasta: "Polttoaineet ja voimakoneet" sekä "Tiet ja Maakulkuneuvot". Löytynee melkein kirjastosta kuin kirjastosta.

        Kaikissa kaksitahtikoneissa on kompressori huuhdontailmaa varten. Siinä saattaa olla venttiileitä tai sitten ei. Esimerkiksi Rootin kiertomäntäpuhallin ei venttiileitä kaipaa.

        Junkersin lentokonemoottorissa Jumo 205 on kaksi kampiakselia ja niiden välillä hammasvälitys, mutta tuo ei taida laivakoneisiin liittyä.

        >Kaksitahtisissa laivakoneissa poisto tapahtuu suoraan ulkoilmaan
        >ilman mitään venttiiliä ihan niinkuin mopossakin.

        Noinkohan lienee? Tässäpä linkki sivulle, jolla on havainnollisia kuvia kaksitahtisen laivadieselin toimintaperiaatteesta. Tulkitkoon kuvia itse kukin miten haluaa, mutta minun mielestäni siellä kuintenkin on pakoventtiili...

        http://www.dieselduck.ca/machinery_page/diesel_engine/diesel_engine.01.htm


      • Tiiseli
        Kaavailija kirjoitti:

        Junkersin laivakoneessa ei ole kuin yksi kampiakseli. Samantapaisia rakenteita löytyy mm. Caterpillarilta, Fullagerilta ja Ansaldolta. Ansaldo ja Caterpillar tosin eivät tainneet laivakoneita tehdä, edellinen rakensi dieselvetureita rautateille ja jälkimmäinen on keskittynyt maansiirtokoneisiin.

        Junkersin moottorin männillä ei ole muuta eroa kuin se, että tulopuolella oleva käy viileämpänä kuin se, joka on poistopuolella. Sylinteri on suora molemmista päistä avoin putki, ja molemmat männät liikkuvat samassa tahdissa, mutta vastakkain.

        Suurimpia, elleivät suurimmat koskaan rakennetut laivakoneet olivat ilmeisesti ensimmäisen maailmansodan aikana Saksassa rakennetut 12000 hv kaksitoimiset kaksitahtidieselit: 6 sylinteriä, 2000 hv/sylinteri. Syytä muuten huomata, että kyseiset koneet oli tarkoitus kytkeä suoraan potkuriakseliin, eli käyntinopeus oli luokkaa 100 rpm.

        Kaksitahtisissa laivakoneissa poisto tapahtuu suoraan ulkoilmaan ilman mitään venttiiliä ihan niinkuin mopossakin. Huuhteluilma puhalletaan sisään sylinterin seinässä olevasta aukosta ihan niinkuin mopossa, tai sitten kannessa olevan venttiilin kautta.

        Aika hyvä selostus löytyy Keksintöjen kirjasta: "Polttoaineet ja voimakoneet" sekä "Tiet ja Maakulkuneuvot". Löytynee melkein kirjastosta kuin kirjastosta.

        Kaikissa kaksitahtikoneissa on kompressori huuhdontailmaa varten. Siinä saattaa olla venttiileitä tai sitten ei. Esimerkiksi Rootin kiertomäntäpuhallin ei venttiileitä kaipaa.

        Junkersin lentokonemoottorissa Jumo 205 on kaksi kampiakselia ja niiden välillä hammasvälitys, mutta tuo ei taida laivakoneisiin liittyä.

        >Suurimpia, elleivät suurimmat koskaan rakennetut laivakoneet
        >olivat ilmeisesti ensimmäisen maailmansodan aikana
        >Saksassa rakennetut 12000 hv kaksitoimiset kaksitahtidieselit: 6 sylinteriä, 2000 hv/sylinteri.

        Taitavat tietosi olla pahemman kerran vanhentuneita.

        Yksi suurimpia nykyisin tehtäviä laivakoneita on Wartsila-Sulzer RTA96-C, jonka nimellisteho on 108.920 hv
        kierrosluvulla 102 1/min. Se päihittää tehonsa puolesta kirkkaasti nuo mainitsemasi saksalaisdieselit.

        Vieläkin tehokkaampi on 14-sylinterinen MAN K108ME-C6, joka kehittää 97.300 kilowatin nimellistehon kierrosluvulla 94 1/min . Tämä on hevosvoimina 130.481 hv.

        Nämä moottorit ovat kumpikin kaksitahtisia.


    • RJX

      Oisko vanhat 'pop pop' -moottorit yksinkertaisempia?

      Myös RC-vehkeissä on metanolilla toimivia 2-tahti moottoreita, joissa yksi liikkuva osa.

      • automes

        Tarkoitat siis 2 liikkuvaa osaa: kampiakseli ja mäntä?


    • Jonsson.
    • näkyy pyörivän

      mutta eikös tuo sininen vipu ole aivan turha.
      vihreään varteen pituutta lisää, se pyörittäisi
      ratasta samallalailla. olis yksi osa vähemmän.

      tosin männän liike näyttää syntyvän tyhjästä?
      mikä sitä liikuttaa?

    • yksinkertaistaja

      Tarkoitit luonnehdintasi "yksinkertaisesta moottorista" varmaan vitsiksi - kaikki nuo vipumekanismit ja muut?...

      Tässä kuitenkin yksinkertaisin moottori, vieläpä samalta saitilta:
      http://www.keveney.com/twostroke.html

      • kössi199

        sulzer on tuosta parhaasta päästä, ei pakoventtiileitä, eikä paljon muutakaan hömpää. Kannessa on polttoainesuutin, starttiilmaventtiili, varoventtiili ja indikointiventtiili. Ristipääkone, turbo je..
        maailman paras meridiesel.


    • yksinkertaisempi

      Entä oikosulkumoottori, siinä ei ole kuin yksi liikkuva osa jos laakereita ei lasketa mukaan.

    • aulis.

      Yksinkertaisin on kiinalainen ruutisauva. Ontto putki, jonka toinen pää on suljettu. Sisällä esim ruutia joka antaa reaktiovoiman ja keppi lentää.
      Kranaatinheitin ja sinko ovat pelkistettyjä voimakoneita, joilla hyötykuorma (räjähde kuorineen) saadaan liikkeelle ilman liikkuvia osia yms...

    • udieufuise

      Sensuroitu. Kuvaa ei löydy.

    • hydroboxeri

      Mihin mahtoi joutua ns. vastamäntämoottori jossa oli yhdessä putkessa mäntä kummassakin päässä Niiden vastakkaisella liikkeellä tuotettiin hydrauliöjyn virtaus.
      Siis liikettä ei muutettu kampiakselilla pyöriväksi vaan työsylinterien välissä samassa putkessa oli hydraulipumppu joka mäntiin yhdistettynä pumppasi öljyä edestakaisella liikkeellä.
      Sille astettiin suuria odotuksia mutta taisi jäädä prototyyppiasteelle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe