http://www.keveney.com/img/unkbeam.gif
Voisiko tuota moottoria jotenkin yksinkertaistaa? Onko olemassa yksinkertaisempia moottoreita olemassa?
Maailman yksinkertaisin moottori
23
4448
Vastaukset
- kampea
jotta olisi vääntöä enemmän vaikka vauhti hidastuisi.
Aika helvetin monimutkainenhan tuo on ja koko venttiilikoneisto esittämättä.
- Esitäppäs yksinkertaisempi
Esitäppäs yksinkertaisempi, jos muka pystyt?
Esitäppäs yksinkertaisempi kirjoitti:
Esitäppäs yksinkertaisempi, jos muka pystyt?
Miksi en pystyisi. Tavallinen ottomoottori:
Paljon vähemmän niveliä, esitetty tässä venttiilikoneistoineen kaikkineen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:4-Stroke-Engine.gif
Ja entäs wankelmoottori sitten: yksi liikkuva osa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Wankel_Cycle_anim_en.gif- yksinkertaisin
Kollimaattori kirjoitti:
Miksi en pystyisi. Tavallinen ottomoottori:
Paljon vähemmän niveliä, esitetty tässä venttiilikoneistoineen kaikkineen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:4-Stroke-Engine.gif
Ja entäs wankelmoottori sitten: yksi liikkuva osa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Wankel_Cycle_anim_en.gifTässä ehkä tavallaan yksinkertaisin moottori. Toinen asia onkin sitten, miten olosuhteet saadaan sellaisiksi, että moottori toimii.
http://fi.wikipedia.org/wiki/SCRAMJET
Mielestäni laivoissa käytetään myös kaksitahtisia diesel koneita, ei siis ole venttiilejä lainkaan.
Tuossa esimerkissä ei kaikki pelaa, kun on ylimääräinen heiluja männän varren jatkeella joka ei pysy linjalla keinuvivun kanssa.
Mopossa on kyllä aika yksinkertainen moottori kun ei tarvitse syöttöpumppuakaan, kuten dieselissä.- Topias
>Mielestäni laivoissa käytetään myös kaksitahtisia diesel koneita,
>ei siis ole venttiilejä lainkaan.
Kyllä kaksitahtisissa laivadieseleissä on venttiilikoneisto: niissä on tavallisesti pakoventtiilit sylinterin yläosassa. Monissa laivadieseleissä pakoventtiili toimii hydraulisesti.
Myös kaksitahtisissa autokäyttöön valmistetuissa dieselmoottoreissa on tavallisesti pakoventtiilit. Tosin on valmistettu myös sellaisia autokäyttöön tarkoitettuja kaksitahtidieselmoottoreita, joissa ei ole venttiilejä lainkaan, vaan täyttö- ja pakoaukon ohjaamisesta huolehtivat samassa sylinterissä vastakkain liikkuvat männät (Commer), kampiakseli on siinä rakenteessa sylinterien vieressä niiden alapuolella.
Aikoinaan tehtiin myös kaksitoimisia kaksitahtisia laivadieseleitä. Niissä on palotila sekä männän yläpuolella että sen alapuolella. Kummassakin palotilassa on erityinen poistomäntä (exhaust piston), joka ohjaa pakokaasujen poistoa sylinteristä.
-- - kaavailija
Topias kirjoitti:
>Mielestäni laivoissa käytetään myös kaksitahtisia diesel koneita,
>ei siis ole venttiilejä lainkaan.
Kyllä kaksitahtisissa laivadieseleissä on venttiilikoneisto: niissä on tavallisesti pakoventtiilit sylinterin yläosassa. Monissa laivadieseleissä pakoventtiili toimii hydraulisesti.
Myös kaksitahtisissa autokäyttöön valmistetuissa dieselmoottoreissa on tavallisesti pakoventtiilit. Tosin on valmistettu myös sellaisia autokäyttöön tarkoitettuja kaksitahtidieselmoottoreita, joissa ei ole venttiilejä lainkaan, vaan täyttö- ja pakoaukon ohjaamisesta huolehtivat samassa sylinterissä vastakkain liikkuvat männät (Commer), kampiakseli on siinä rakenteessa sylinterien vieressä niiden alapuolella.
Aikoinaan tehtiin myös kaksitoimisia kaksitahtisia laivadieseleitä. Niissä on palotila sekä männän yläpuolella että sen alapuolella. Kummassakin palotilassa on erityinen poistomäntä (exhaust piston), joka ohjaa pakokaasujen poistoa sylinteristä.
--Junkersin dieselkoneessa ei ole venttiileitä. On muitakin laivakonerakenteita, joissa ei venttiileitä tarvita, esimerkiksi sellainen, jossa huuhdontailma puhalletaan sisään sylinterin toisesta kyljestä, ja pakoaukko on vastakkaisessa kyljessä.
- Topias
kaavailija kirjoitti:
Junkersin dieselkoneessa ei ole venttiileitä. On muitakin laivakonerakenteita, joissa ei venttiileitä tarvita, esimerkiksi sellainen, jossa huuhdontailma puhalletaan sisään sylinterin toisesta kyljestä, ja pakoaukko on vastakkaisessa kyljessä.
Kyllä, kyllä.
Mutta Junkersin rakenne on tavallistakin monimutkaisempi, sillä siinä on kaksi kampiakselia. Samassa sylinterissä liikkuu vastakkaisiin suuntiin kaksi mäntää, joista toinen on pakomäntä ja toinen täyttömäntä.
Junkersin moottorista kehitetellympi muoto on sitten vielä Napier Deltic-moottori, jossa sylinterit on ryhmitelty kolmion muotoon, ja jokaisessa kulmassa on kampiakseli, jotka on synkronoitu hammaspyöräkoneistolla.
>esimerkiksi sellainen, jossa huuhdontailma puhalletaan sisään sylinterin toisesta kyljestä,
>ja pakoaukko on vastakkaisessa kyljessä.
Tuollaiseen laiva-dieselmoottorin rakenteeseen en ole koskaan törmännyt - kerro lisää: minkä merkkinen, missä käytetty jne. Ikivanhoissa kuulasytytysmoottoreissa kylläkin sellaista toimintatapaa käytettiin. - Kaavailija
Topias kirjoitti:
Kyllä, kyllä.
Mutta Junkersin rakenne on tavallistakin monimutkaisempi, sillä siinä on kaksi kampiakselia. Samassa sylinterissä liikkuu vastakkaisiin suuntiin kaksi mäntää, joista toinen on pakomäntä ja toinen täyttömäntä.
Junkersin moottorista kehitetellympi muoto on sitten vielä Napier Deltic-moottori, jossa sylinterit on ryhmitelty kolmion muotoon, ja jokaisessa kulmassa on kampiakseli, jotka on synkronoitu hammaspyöräkoneistolla.
>esimerkiksi sellainen, jossa huuhdontailma puhalletaan sisään sylinterin toisesta kyljestä,
>ja pakoaukko on vastakkaisessa kyljessä.
Tuollaiseen laiva-dieselmoottorin rakenteeseen en ole koskaan törmännyt - kerro lisää: minkä merkkinen, missä käytetty jne. Ikivanhoissa kuulasytytysmoottoreissa kylläkin sellaista toimintatapaa käytettiin.Junkersin laivakoneessa ei ole kuin yksi kampiakseli. Samantapaisia rakenteita löytyy mm. Caterpillarilta, Fullagerilta ja Ansaldolta. Ansaldo ja Caterpillar tosin eivät tainneet laivakoneita tehdä, edellinen rakensi dieselvetureita rautateille ja jälkimmäinen on keskittynyt maansiirtokoneisiin.
Junkersin moottorin männillä ei ole muuta eroa kuin se, että tulopuolella oleva käy viileämpänä kuin se, joka on poistopuolella. Sylinteri on suora molemmista päistä avoin putki, ja molemmat männät liikkuvat samassa tahdissa, mutta vastakkain.
Suurimpia, elleivät suurimmat koskaan rakennetut laivakoneet olivat ilmeisesti ensimmäisen maailmansodan aikana Saksassa rakennetut 12000 hv kaksitoimiset kaksitahtidieselit: 6 sylinteriä, 2000 hv/sylinteri. Syytä muuten huomata, että kyseiset koneet oli tarkoitus kytkeä suoraan potkuriakseliin, eli käyntinopeus oli luokkaa 100 rpm.
Kaksitahtisissa laivakoneissa poisto tapahtuu suoraan ulkoilmaan ilman mitään venttiiliä ihan niinkuin mopossakin. Huuhteluilma puhalletaan sisään sylinterin seinässä olevasta aukosta ihan niinkuin mopossa, tai sitten kannessa olevan venttiilin kautta.
Aika hyvä selostus löytyy Keksintöjen kirjasta: "Polttoaineet ja voimakoneet" sekä "Tiet ja Maakulkuneuvot". Löytynee melkein kirjastosta kuin kirjastosta.
Kaikissa kaksitahtikoneissa on kompressori huuhdontailmaa varten. Siinä saattaa olla venttiileitä tai sitten ei. Esimerkiksi Rootin kiertomäntäpuhallin ei venttiileitä kaipaa.
Junkersin lentokonemoottorissa Jumo 205 on kaksi kampiakselia ja niiden välillä hammasvälitys, mutta tuo ei taida laivakoneisiin liittyä. - Topias
Kaavailija kirjoitti:
Junkersin laivakoneessa ei ole kuin yksi kampiakseli. Samantapaisia rakenteita löytyy mm. Caterpillarilta, Fullagerilta ja Ansaldolta. Ansaldo ja Caterpillar tosin eivät tainneet laivakoneita tehdä, edellinen rakensi dieselvetureita rautateille ja jälkimmäinen on keskittynyt maansiirtokoneisiin.
Junkersin moottorin männillä ei ole muuta eroa kuin se, että tulopuolella oleva käy viileämpänä kuin se, joka on poistopuolella. Sylinteri on suora molemmista päistä avoin putki, ja molemmat männät liikkuvat samassa tahdissa, mutta vastakkain.
Suurimpia, elleivät suurimmat koskaan rakennetut laivakoneet olivat ilmeisesti ensimmäisen maailmansodan aikana Saksassa rakennetut 12000 hv kaksitoimiset kaksitahtidieselit: 6 sylinteriä, 2000 hv/sylinteri. Syytä muuten huomata, että kyseiset koneet oli tarkoitus kytkeä suoraan potkuriakseliin, eli käyntinopeus oli luokkaa 100 rpm.
Kaksitahtisissa laivakoneissa poisto tapahtuu suoraan ulkoilmaan ilman mitään venttiiliä ihan niinkuin mopossakin. Huuhteluilma puhalletaan sisään sylinterin seinässä olevasta aukosta ihan niinkuin mopossa, tai sitten kannessa olevan venttiilin kautta.
Aika hyvä selostus löytyy Keksintöjen kirjasta: "Polttoaineet ja voimakoneet" sekä "Tiet ja Maakulkuneuvot". Löytynee melkein kirjastosta kuin kirjastosta.
Kaikissa kaksitahtikoneissa on kompressori huuhdontailmaa varten. Siinä saattaa olla venttiileitä tai sitten ei. Esimerkiksi Rootin kiertomäntäpuhallin ei venttiileitä kaipaa.
Junkersin lentokonemoottorissa Jumo 205 on kaksi kampiakselia ja niiden välillä hammasvälitys, mutta tuo ei taida laivakoneisiin liittyä.>Kaksitahtisissa laivakoneissa poisto tapahtuu suoraan ulkoilmaan
>ilman mitään venttiiliä ihan niinkuin mopossakin.
Noinkohan lienee? Tässäpä linkki sivulle, jolla on havainnollisia kuvia kaksitahtisen laivadieselin toimintaperiaatteesta. Tulkitkoon kuvia itse kukin miten haluaa, mutta minun mielestäni siellä kuintenkin on pakoventtiili...
http://www.dieselduck.ca/machinery_page/diesel_engine/diesel_engine.01.htm - Tiiseli
Kaavailija kirjoitti:
Junkersin laivakoneessa ei ole kuin yksi kampiakseli. Samantapaisia rakenteita löytyy mm. Caterpillarilta, Fullagerilta ja Ansaldolta. Ansaldo ja Caterpillar tosin eivät tainneet laivakoneita tehdä, edellinen rakensi dieselvetureita rautateille ja jälkimmäinen on keskittynyt maansiirtokoneisiin.
Junkersin moottorin männillä ei ole muuta eroa kuin se, että tulopuolella oleva käy viileämpänä kuin se, joka on poistopuolella. Sylinteri on suora molemmista päistä avoin putki, ja molemmat männät liikkuvat samassa tahdissa, mutta vastakkain.
Suurimpia, elleivät suurimmat koskaan rakennetut laivakoneet olivat ilmeisesti ensimmäisen maailmansodan aikana Saksassa rakennetut 12000 hv kaksitoimiset kaksitahtidieselit: 6 sylinteriä, 2000 hv/sylinteri. Syytä muuten huomata, että kyseiset koneet oli tarkoitus kytkeä suoraan potkuriakseliin, eli käyntinopeus oli luokkaa 100 rpm.
Kaksitahtisissa laivakoneissa poisto tapahtuu suoraan ulkoilmaan ilman mitään venttiiliä ihan niinkuin mopossakin. Huuhteluilma puhalletaan sisään sylinterin seinässä olevasta aukosta ihan niinkuin mopossa, tai sitten kannessa olevan venttiilin kautta.
Aika hyvä selostus löytyy Keksintöjen kirjasta: "Polttoaineet ja voimakoneet" sekä "Tiet ja Maakulkuneuvot". Löytynee melkein kirjastosta kuin kirjastosta.
Kaikissa kaksitahtikoneissa on kompressori huuhdontailmaa varten. Siinä saattaa olla venttiileitä tai sitten ei. Esimerkiksi Rootin kiertomäntäpuhallin ei venttiileitä kaipaa.
Junkersin lentokonemoottorissa Jumo 205 on kaksi kampiakselia ja niiden välillä hammasvälitys, mutta tuo ei taida laivakoneisiin liittyä.>Suurimpia, elleivät suurimmat koskaan rakennetut laivakoneet
>olivat ilmeisesti ensimmäisen maailmansodan aikana
>Saksassa rakennetut 12000 hv kaksitoimiset kaksitahtidieselit: 6 sylinteriä, 2000 hv/sylinteri.
Taitavat tietosi olla pahemman kerran vanhentuneita.
Yksi suurimpia nykyisin tehtäviä laivakoneita on Wartsila-Sulzer RTA96-C, jonka nimellisteho on 108.920 hv
kierrosluvulla 102 1/min. Se päihittää tehonsa puolesta kirkkaasti nuo mainitsemasi saksalaisdieselit.
Vieläkin tehokkaampi on 14-sylinterinen MAN K108ME-C6, joka kehittää 97.300 kilowatin nimellistehon kierrosluvulla 94 1/min . Tämä on hevosvoimina 130.481 hv.
Nämä moottorit ovat kumpikin kaksitahtisia.
- RJX
Oisko vanhat 'pop pop' -moottorit yksinkertaisempia?
Myös RC-vehkeissä on metanolilla toimivia 2-tahti moottoreita, joissa yksi liikkuva osa.- automes
Tarkoitat siis 2 liikkuvaa osaa: kampiakseli ja mäntä?
- Jonsson.
http://www.youtube.com/watch?v=p1TqwAKwMuM
on yksinkertainen ja siksi lentokoneissa suosittu. Periaatteessa pumppu, polttokammia ja turbiini... kaikki samalla akselilla. - näkyy pyörivän
mutta eikös tuo sininen vipu ole aivan turha.
vihreään varteen pituutta lisää, se pyörittäisi
ratasta samallalailla. olis yksi osa vähemmän.
tosin männän liike näyttää syntyvän tyhjästä?
mikä sitä liikuttaa? - yksinkertaistaja
Tarkoitit luonnehdintasi "yksinkertaisesta moottorista" varmaan vitsiksi - kaikki nuo vipumekanismit ja muut?...
Tässä kuitenkin yksinkertaisin moottori, vieläpä samalta saitilta:
http://www.keveney.com/twostroke.html- kössi199
sulzer on tuosta parhaasta päästä, ei pakoventtiileitä, eikä paljon muutakaan hömpää. Kannessa on polttoainesuutin, starttiilmaventtiili, varoventtiili ja indikointiventtiili. Ristipääkone, turbo je..
maailman paras meridiesel.
- yksinkertaisempi
Entä oikosulkumoottori, siinä ei ole kuin yksi liikkuva osa jos laakereita ei lasketa mukaan.
- aulis.
Yksinkertaisin on kiinalainen ruutisauva. Ontto putki, jonka toinen pää on suljettu. Sisällä esim ruutia joka antaa reaktiovoiman ja keppi lentää.
Kranaatinheitin ja sinko ovat pelkistettyjä voimakoneita, joilla hyötykuorma (räjähde kuorineen) saadaan liikkeelle ilman liikkuvia osia yms... - udieufuise
Sensuroitu. Kuvaa ei löydy.
- kuvalöytyi
Vanha kuva löytyy kyllä kun käyttää arkistosaittia:
web.archive.org/web/20070303150108/http://www.keveney.com/img/unkbeam.gif
- hydroboxeri
Mihin mahtoi joutua ns. vastamäntämoottori jossa oli yhdessä putkessa mäntä kummassakin päässä Niiden vastakkaisella liikkeellä tuotettiin hydrauliöjyn virtaus.
Siis liikettä ei muutettu kampiakselilla pyöriväksi vaan työsylinterien välissä samassa putkessa oli hydraulipumppu joka mäntiin yhdistettynä pumppasi öljyä edestakaisella liikkeellä.
Sille astettiin suuria odotuksia mutta taisi jäädä prototyyppiasteelle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä542946Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille5432798- 321947
- 491912
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1191778SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3041717Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap91422Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.901186Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,631178Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?221132